Benvolguts,
Cal mirar-se amb interès els diaris econòmics (els diaris
salmó), o les pàgines econòmiques dels diaris convencionals, que acostumen a
escriure en el seu argot particular i
que per tant no són fàcils d’entendre pels no-economistes. De tant en tant,
però n’hi ha algun, de diari i d’article, intel·ligible. Els millors
articulistes per al meu gust són els divulgadors, i recordo per exemple, amb
goig, els articles de Miquel Masriera
http://www.uab.cat/web?cid=1096481466568&pagename=UABDivulga%2FPage%2FTemplatePageDetallArticleInvestigar¶m1=1345671585503
a La Vanguàrdia de fa 50 anys http://www.lavanguardia.com/hemeroteca/20110225/54119549250/el-periodismo-cientifico-de-miguel-masriera.html
Un article que m’ha quedat a la memòria per sempre és el
dedicat a la mort d’Einstein http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1955/04/19/pagina-5/32780781/pdf.html
Ara es pot obtenir per internet, però quan encara no hi
havia internet, com que jo el recordava de quan l’havia llegit l’any 1955, vaig
anar a buscar-ne en els anys 70 una còpia a la col·lecció de La Vanguàrdia
dipositada a la Casa de l’Ardiaca de Barcelona. I encara la tinc.
Com a detall curiós que em va quedar gravat quan vaig llegir
per primer cop l’article d’en Masriera
és el fet que en la mateixa pàgina de La Vanguardia el comissari polític corresponent va haver de col·locar-hi un article difamatori sobre
l’Einstein acabat de morir. L’article que el podeu llegir en l’enllaç era d’un periodista
feixista anomenat Augusto Assia, de trista memòria. Podeu comparar les dues
semblances d’un savi com l’Einstein
escrites per un científic català repressaliat pel franquisme, que quan va tornar de
l’exili no va poder recuperar la seva plaça a la universitat mai més, i al
costat la d’un odiós periodista del régimen.
Per acabar la disquisició recordo també que els professors
que em varen fer més impacte, en els meus estudis d’enginyeria, no eren els més
savis sinó els que se sabien explicar millor. I les dues característiques no
sempre anaven juntes!
L’article que us proposo avui és del diari L’Econòmic,
separata dels dissabtes del PuntAvui. I parla d’un tema prou explicat ja, el de
la viabilitat econòmica de Catalunya un cop s’hagi de fer una DUI, per la intransigència de l’Estat espanyol i del PPSOE a negociar civilitzadament una
separació, escissió,
devolució, secessió de Catalunya d’Espanya.
És un tema tocat per altres economistes, el que recordo amb més
profunditat és el de l’Albert Pont
en el seu llibre Delenda est Hispania.
Hi ha algun concepte que no veig clar com el de l’Aeroport
del Prat. Si és
un actiu català, i l’Estat espanyol se’l barata, ens trobem de fet en un
aixecament de bens i per tant aquest fet haurà de formar part de les negociacions!
Ha sortit en dues
parts en dues setmanes successives:
Viabilitat econòmica d'una DUI (1)
29/11/14
02:00 -
-
Cal que el nou estat posi en marxa la hisenda catalana i, en uns tres mesos, s'asseguri que una gran part de la recaptació fiscal de Catalunya no vagi a la hisenda espanyola
Un dels escenaris polítics
i econòmics amb què es pot trobar el nostre país els propers mesos és el d'una declaració d'independència sense acord amb el govern
espanyol, la famosa DUI. Avaluar la viabilitat durant els primers i decisius mesos d'una
Catalunya que assumeix la independència sense la col·laboració del govern
espanyol, ans al contrari, amb una reacció virulenta –que no violenta-
d'aquest, constitueix un exercici imprescindible per determinar, si no hi ha
una alternativa acordada, el que cal fer perquè sigui viable una declaració
unilateral d'independència. I un cop més, l'economia esdevindrà la pedra de toc
perquè aquesta sigui una opció d'èxit.
En algunes ocasions s'ha advertit que seran els mercats els
primers que faran seure en una taula de negociació l'Estat espanyol i el nou
estat català perquè acordin de quina forma es repartiran el deute i es
mantingui la confiança que els interessos i les amortitzacions parcials que
se'n deriven seran satisfets. Aquest és un pronòstic plausible, com indiquen ja
alguns advertiments sobre les conseqüències que en
la qualificació del deute espanyol –i, per extensió, sobre la prima de risc-
que una separació no amistosa podria comportar. També s'ha apuntat que Catalunya disposa d'un volum d'actius prou important per
posar-los com a garantia d'eventuals crèdits internacionals per satisfer les
necessitats financeres del nou estat en el curt termini. Entre aquests actius hi
hauria els ports de Barcelona i Tarragona i l'aeroport del Prat.
Tanmateix, perquè els
mecanismes descrits siguin realment operatius, calen diverses condicions. La
primera és que el nou estat posi en funcionament de forma immediata i efectiva la hisenda catalana i que en un termini breu, potser tres mesos, s'asseguri que una gran part de la recaptació fiscal efectiva de Catalunya vagi
a parar a les arques de la nova hisenda catalana, en comptes de l'espanyola. Si el nou estat no
controla els recursos fiscals dels catalans difícilment ningú –ni mercats, ni
Europa, ni el mateix govern espanyol- es preocuparà prou per forçar o acceptar
una negociació d'igual a igual sobre repartiment de passius, i d'actius, és
clar. Però perquè algú estigui disposat a prestar-nos diners per fer front a
les primeres necessitats de líquid financer del nou estat català també
necessitem dos requisits:
1. El primer, la
versemblança que podrem disposar d'aquests actius i que l'estat català està
prou assentat i controla de manera efectiva el territori perquè no hi hagi cap
marxa enrere.
2. I, complementàriament,
que la maquinària fiscal catalana és efectiva i que es podran retornar en un
termini raonable els préstecs concedits.
En aquest escenari de
declaració d'independència sense acord amb Espanya, cal pensar que ràpidament hi haurà un intent per ofegar la nounada
república catalana. Centrant-nos en els aspectes econòmics i deixant ara de banda
altres qüestions –seguretat pública,
informàtica, energètica...- la primera reacció de l'Estat serà tancar l'aixeta de tota mena
de transferències no només al govern de la Generalitat –el famós FLA per garantir la liquiditat- sinó a les persones i a les empreses catalanes, especialment pel que
fa a pensions i subsidis d'atur. És cert que si l'Estat espanyol incompleix les seves
obligacions en relació amb els ciutadans de Catalunya serà un forma inequívoca
de deixar de considerar-los ciutadans espanyols i, per tant, de reconèixer la
nova ciutadania exclusivament catalana. Tanmateix, no cal dubtar que si no el
primer mes, sí ben aviat, el govern espanyol intentarà
forçar el descontentament i la rebel·lió interna dels catalans cap al nou estat
català deixant d'abonar-los pensions i subsidis. Per tant, la república
catalana haurà d'afrontar en un termini immediat no només les despeses
derivades del seu propi funcionament, sinó el d'aquelles competències que fins
aleshores exercia l'Estat espanyol i ara haurà de satisfer l'Estat català. El CATN ha avaluat en uns 3.300 M€ mensuals aquesta despesa addicional de Catalunya, de la qual el 74% correspon a despeses vinculades a la Seguretat Social.
Què caldrà, doncs, perquè
la nova república culmini amb èxit aquest procés de transició i no s'enfonsi
enmig de l'ofec financer i les divisions internes? Intentarem donar algunes
pistes de com abordar amb èxit aquesta situació en la segona part d'aquest
article.
Viabilitat econòmica d'una DUI (i 2)
06/12/14 02:00 -
Caldrà
recórrer a les entitats financeres –locals o foranes, si les primeres es troben
massa collades per l'Estat- per aconseguir la liquiditat necessària durant els
primers mesos
La setmana passada plantejàvem els reptes i les
dificultats que un nou estat català proclamat a través d'una DUI haurà de
vèncer des del punt de vista econòmic. Vegem-ne ara algunes estratègies per
superar aquesta situació:
1. Primer, cal definir amb molta precisió la
materialització del procés de transició fiscal del nou estat català, amb tots els elements que
el conformen de caràcter organitzatiu, polític i internacional, i
preveure com cal tractar els diferents subescenaris que se'n poden derivar. I,
evidentment, disposar
d'un equip tècnic molt compacte i qualificat, per anar definint i implementant
les decisions que s'adoptin.
2. En segon lloc, cal disposar de la més àmplia
complicitat de la població, especialment d'aquells que hauran de deixar de
pagar a la hisenda espanyola –autònoms, pimes i grans empreses- els
principals pagaments fiscals per fer-ho a les noves autoritats fiscals
catalanes. Cotitzacions
a la seguretat social, retencions d'IRPF i IVA constitueixen el 83% dels
ingressos addicionals que ha de recaptar el nou estat català. Des del punt de vista tècnic, com que el sistema
fiscal actual és un model autodeclaratiu, no cal gaire cosa més que disposar
d'un número de compte corrent –per exemple, a l'ICF, esdevingut embrió del Banc
Central de Catalunya–. El gros de l'estructura tècnica d'una administració
tributària es dedica al control, la inspecció i l'assessorament dels
contribuents. Per tant, en un moment inicial, la nova hisenda catalana podria
recaptar els seus tributs sense gaire requeriments addicionals a l'estructura
existent.
Durant els primers
mesos, per estimular els contribuents catalans a complir les seves obligacions
fiscals amb la nova hisenda catalana, caldrà establir un sistema prou potent d'incentius, amb
descomptes i penalitzacions. És
possible que les grans empreses siguin reticents a complir les seves obligacions
fiscals amb la hisenda catalana en un primer moment. Però hem de tenir en
compte que, a banda del possible efecte de demostració, el gros dels pagaments fiscals prové a
Catalunya de les pimes i dels autònoms –que generen més del 70% de llocs de
treball- i, per tant, seran les decisions d'aquest prop de mig
milió de subjectes fiscals les que determinaran la viabilitat econòmica del
procés del nou estat català nascut de la DUI. Sovint es diu que el procés d'independència català és una
revolució de les classes mitjanes. Doncs bé, serà una part d'aquestes classes mitjanes
la que determinarà l'èxit d'una DUI. Si
al cap de tres mesos s'aconsegueix recaptar el 80% dels impostos generats a
Catalunya, podrem parlar d'èxit.
Pel costat dels
pagaments, l'actual govern de Catalunya podria accedir a informació dels
imports que cal abonar en matèria de subsidis d'atur. En
canvi, no coneix els imports individuals de les pensions. Per això, caldrà articular la
manera de recollir aquesta informació a partir de les pròpies declaracions i
documentació que aportin els pensionistes.
El calendari també
serà rellevant. Si,
com sembla, l'actual govern autonòmic no té liquiditat més enllà del primer
trimestre de l'any i després ha de dependre del FLA espanyol, una DUI materialitzada a partir del segon
trimestre haurà de fer front a més tensions de tresoreria. Tampoc no serà el
mateix proclamar la independència immediatament després que tothom hagi cobrat
a final de mes, amb un mes de coll per posar-ho tot en marxa, que fer-ho un dia
25. Si, a més, ho fem enmig de la campanya de la renda, entre maig i juny, les
dificultats de gestió seran una mica més altes, però la població general, a
través de les més de 800.000 a qui els
sortirà a ingressar, adquireix un paper que d'altra manera no té.
Evidentment, caldrà recórrer a
les entitats financeres –locals o foranes, si
les primeres es troben massa collades per les autoritats espanyoles- per
aconseguir la liquiditat necessària durant els primers mesos del nou estat
català. Però hem de recordar que ara tenim el crèdit internacional tancat. Només en
podrem obtenir si les entitats i els mercats financers realment creuen que no
hi ha marxa enrere en la proclamació de l'estat català i que la nova administració del país
realment el controla, començant per la recaptació fiscal. El mateix
podem dir respecte a potencials inversors estrangers interessats en els nostres
actius, començant per les grans infraestructures, ports i aeroport. L'aeroport,
és clar, si AENA no se'l ven abans. Per això seria
convenient advertir de manera discreta als possibles candidats a la
privatització d'AENA que el futur estat català podria no reconèixer una venda
feta enmig de la culminació del procés d'independència.
Per tant, el punt comú
que determinarà la
viabilitat econòmica d'un nou estat català proclamat a través d'una DUI
–deixant de banda improbables recursos no condicionats canalitzats per tercers
països- serà la determinació real dels qui meriten impostos i de la població en
general. Els primers, a l'hora de
mostrar el seu compromís amb el nou estat català a través del pagament de les obligacions
fiscals a la hisenda catalana. I la població en general a l'hora de
suportar amb paciència els inevitables desajustaments que durant els primers mesos
es produiran en els pagaments públics.
Per aconseguir-ho, l'acció
política i el compromís generalitzat amb el nou estat esdevindran la clau de
volta per aixecar-lo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada