Benvolguts,
Faig una digressió previa a la reflexió de l’autor,
i després seguim amb la reflexió.
Digressió
de l’autor del Bloc
La frase ‘A
mi, Torra no m’agrada’, i altres expressions que es manifesten en l’article són susceptibles de moltes interpretacions i sobretot cal
esbrinar el perquè es pronuncia en cada ocasió. Cal esbrinar el perquè s’ha arribat a
aquella situació.
Esmento altres escenaris o situacions
semblants:
L’Ovidi Montllor davant de l’atac espanyol al
català deia que : “A qui li molesta que es parli, s’escrigui
o es pensi en català, en realitat, li molesta que es parli, s’escrigui i es
pensi.”
En
Victor Alexandre el 2013 va escriure
sobre el mateix tema: "No ataquen la llengua, ataquen la nació. I si parléssim
urdú perseguirien l’urdú". El
seu objectiu és destruir la nació catalana, esborrar-ne l’existència. Odien la
nostra llengua no pas perquè sigui catalana, sinó perquè és la nostra”
En Vicent Partal en l’article del 30/04/2018 de
títol “No ens enganyem, odien l’escola”, explica que: «La qüestió que provoca la reacció violenta de l'extrema
dreta, d'aquelles poques famílies concretes, d'aquell diari concret, d'aquell
partit concret, és que a l'escola es parle de la realitat social»,
En Puigdemont explica en l’article del 24/02/2017
que: El
govern espanyol (qualsevol
govern espanyol) “maltracta per igual tots els catalans pensem el que
pensem, perquè el problema no és que siguem independentistes o no, el problema
és que som catalans”.
El mateix Joan Ramon Resina fa un corolari de la seva aversió al PSOE amb la sentència " Ara que hi penso, no m’ha agradat mai cap socialista espanyol", de la que es poden treure, a imitació de la frase de l'Ovidi Montllor, dues noves sentències, a triar:
El mateix Joan Ramon Resina fa un corolari de la seva aversió al PSOE amb la sentència " Ara que hi penso, no m’ha agradat mai cap socialista espanyol", de la que es poden treure, a imitació de la frase de l'Ovidi Montllor, dues noves sentències, a triar:
1.
"Ara que hi penso, no m'ha agradat mai cap socialista"
2.
"Ara que hi penso, no m’ha agradat mai cap espanyol"
En Joan Ramon Armadàs explica que al seu pare
a l’escola franquista
un profesor franquista, que l’havia sentit parlar en català li va posar com a
càstig escriure 100 vegades “No hablaré ni
pensaré en catalán”.
El President Companys fou indignament
afusellat a Montjuic el 15 d’octubre de 1940 després d’un judici militar sumaríssim per rebel·li, no perquè era un rebel sinó perquè era el President de
Catalunya
En Torra no és odiat per dir-se Torra sinó per
ser el Molt Honorable President (MHP) de
la Generalitat de Catalunya, que en el règim borbofranquista del 78, val a dir que acostumava a ser de
dretes o més de dretes que d’esquerres, mentre a Espanya governaven també les
dretes i les ultradretes dels socialistes de González i Guerra, o dels
ultrafranquistes d'Aznar, Rajoy, etc.
També en Puigdemont fou odiat. I també en Mas.
I també en Pujol, I també en Tarradellas (aquest per altres motius, perquè va retornar
en olor de santedat amb l’esperit de la II República espanyola incorporat, de
la qual totes les dretes, les esquerres i les del mig espanyoles n’havien
renegat. Vergonya Miserables!).
L’odi en tots aquests casos está induit i és a més a més fruit, tal com explica l'autor, de l'ADN dels hidalgos espanyols i de la premsa cavernària espanyola que d’altra cosa.
Vegem
ara la reflexió farcida de filosofía de l’autor de l’article:
‘A mi, Torra no
m’agrada’
«Torra suscita odi en la proporció amb què és
percebut com una extensió de Puigdemont.»
Per: Joan Ramon Resina
07/04/2019 21:50
L’altre dia parlava amb una amiga madrilenya
que, sense ser independentista, és molt crítica amb l’estat. Enmig d’una encesa defensa de l’especificitat catalana, va
fer un incís per a aclarir que no li agrada el president Torra. Com que em
consta que no el coneix sinó pels diaris, el comentari, deixat caure sense més
ni més, va semblar-me un reflex defensiu.
Com per posar una línia vermella a la seva defensa
de la catalanitat. A aquesta mena de precisions els catalans hi estem avesats,
perquè també l’hem practicada. Abans de la seva caiguda, Jordi Pujol a molts
els havia servit de parallamps. Es podia defensar la identitat o reivindicar
algun dret i, al moment del perill, desviar el previsible afront al cap de turc
simbòlic. Servint aquest cap en safata, hom es proclamava ‘no victimista’.
Recordo un debat amb un col·lega gallec, qui, davant l’atzucac dialèctic, em va
proposar un armistici: ‘Fraga és un cabró i Pujol és un cabró.’ Aquesta era la
treva que molts acceptaven durant la transició. Equiparant el repressor i el
reprimit en perversa equidistància, esborraven la petita diferència de la repressió.
El mètode del boc expiatori funciona independentment
de qui faci de talismà. El reflex és universal. Per copsar-ne el mecanisme n’hi
ha prou de considerar-lo en un mateix. No m’han agradat mai Felipe González ni
Alfonso Guerra, però tampoc José Luis Rodríguez Zapatero, José Bono, Rodríguez
Ibarra, Joaquín Almunia, Pérez Rubalcaba, Susana Díaz, Pedro Sánchez, Josep
Borrell… Ara que hi penso, no m’ha agradat mai cap socialista espanyol. I dels
catalans, em costa de recordar-ne cap de qui pugui dir que m’hagi agradat. Si sóc sincer,
hauré de reconèixer que cada vegada que judico la personalitat d’un polític, no
faig res més que constatar la meva posició política. Em defineixo per les meves aversions tant o més que per
les meves sintonies. I com que no m’agrada la ideologia ni l’activitat d’un
determinat partit, tampoc no poden agradar-me els qui les representen. Així com el PSC, quan lligaven els gossos amb
llonganisses, presumia de poder posar un sofà de cap de cartell i així i tot la
gent el votaria, jo puc dir de mi mateix que, si n’hi posaven un, de sofà, no
em desplauria menys que els altres que hi havien posat fins aleshores. I és que, en
política, més que en cap altre camp de l’activitat pública, la persona és el
missatge, i el missatge és indefectiblement allò que reclamen els mitjans.
Quim Torra no agrada a segons qui per raons diferents.
Algunes tenen
a veure amb la fragmentació de l’espai electoral. Essent un polític sense un
partit al darrere, la inoperativitat que li atribueix una part de
l’independentisme és perfectament descriptible. Un polític té la força que li presten
els electors, i Torra no sols no ha estat elegit, sinó que els mateixos que li
reclamen acció semblen entestats a afeblir-lo encara més que no ho és per
l’excepcionalitat del parlament actual.
Puigdemont tampoc no havia estat elegit,
però encara disposava d’un partit o de l’aparença d’un partit. Sobretot, no és
igual cavalcar l’onada d’entusiasme que empenyia cap al referèndum que
aguantar-se dret enmig de la ressaca del 155. És molt difícil de governar entre
requeriments de l’estat, les necessitats administratives d’una autonomia saquejada
i el mandat d’unes eleccions que molts voldrien oblidar. I havent d’atendre
aquesta complexitat sense unanimitat al govern, amb una oposició salvatge, un
partit fragmentat i díscol, una premsa molt hostil i uns socis que no dissimulen
la pressa de bandejar-lo i cercar altres aliances.
D’ençà de la restauració de la Generalitat,
cap altre president no ha hagut de governar en condicions tan precàries.
Fer-li’n càrrec demostra gran inconsciència i molt poca consistència.
Torra suscita odi en la proporció amb
què és percebut com una extensió de Puigdemont. El nomenament de Torra no sols
permeté de trencar la tenalla de l’estat i trampejar el blocatge del parlament.
L’ofensa era més gran encara pel fet que el president assumia explícitament el
mandat del 21-D.
D’aquesta responsabilitat,
exercida amb més voluntat que no pas fortuna, li’n demanen comptes els qui li
han impedit de satisfer-la. Però el rebuig que origina Quim Torra, tot i que segurament
molt matisat en el comentari de la meva amiga, rau especialment en l’epítet ‘supremacista’,
llançat al moment de la investidura i repetit com una divisa fins a
convertir-lo en una associació automàtica.
Malgrat la ineptitud descriptiva de l’adjectiu, la
tria és tanmateix interessant. Sobretot perquè considerar-ne el lloc d’il·locució
fa evident una inversió arbitrària de la correlació de forces. El supremacisme
pressuposa el poder. Supremacista és qui defensa un dret innat o adquirit a
exercir-lo sobre altres classes de persones. Pot ser-ho qui domina, no pas qui lluita
per abolir la dominació. En realitat, la inversió semàntica feia temps
que s’havia produït. Molt abans de la investidura del president 131è ja es
titllava el catalanisme d’excloent amb aquella sinceritat amb què la guineu es queixa
de l’animositat de les gallines [O la GC i els Grisos de l’animositat dels catalanets
asseguts a terra!].
La desfeta de l’unionisme el 21-D feia preveure la intensificació de l’escomesa, i amb la
superació del blocatge per una persona de confiança de Puigdemont l’amplificació
de la guerra bruta era de fàcil pronòstic. El
pretext, en aquest cas, fou un vell article desenterrat amb una diligència
extraordinària, del qual n’extractaren unes paraules aspres sense precisar-ne
el context ni l’ocasió. I de la legítima indignació
per la conducta d’un energumen en un cas d’escàndol, que qualsevol persona decent
també hauria condemnat, se’n féu una interpretació esbiaixada sense cap més
finalitat que reduir Torra a la mida de l’agressivitat dels qui es vantaven
d’haver decapitat l’independentisme. I
molts, amb el reflex descrit al principi, s’afegiren a la condemna sense parar
atenció que la propaganda feia amb Torra allò mateix que l’acusaven d’haver
fet: deshumanitzar-lo. Com un Gregor Samsa [La metamorfosi de Kafka] que es
desperta de la investidura convertit en una panerola, Torra es trobà incrustat aquell epítet malèvol, com el
pobre Gregor la poma que el seu pare li llança damunt la closca.
Per què supremacista
precisament? Tret de l’ús estrictament expletiu de la paraula, l’única
explicació amb aspecte de realitat és el terrible complex d’inferioritat dels
espanyols, revers de la seva proverbial arrogància. El Lazarillo
de Tormes és encara el text més incisiu sobre la psicologia castellana. L’hidalgo afamat, que surt a la porta de casa amb un escuradents
a la boca per fer veure que ha dinat de gust, se n’havia anat de Valladolid per
no haver de treure’s el barret davant un veí de rang superior. Tanmateix,
confessa que aquell mateix veí li tornava la salutació, però considera que no
ho feia prou sovint i que la balança de l’honor li era contrària. L’escena dóna fe de la relació entre la
fam de l’estómac i la de reconeixement, i de com el buit és el mateix en l’un i
en l’altre. ‘Vanitat’ ve de vanus,
‘buit’. L’autor anònim ens mostra que la fam física se suporta millor que no la de
l’esperit, i que aquesta darrera infligeix ferides psicològiques inguaribles.
Els espanyols van
arribar a la transició amb un greu complex d’inferioritat. La clau de l’èxit del socialisme de la fi de la dècada dels vuitanta i
començament dels noranta fou mitigar aquell complex amb una inflació no sols de
l’economia sinó també de la psicologia nacional. Llavors es reproduí a menor
escala el mateix fenomen que al segle XVI.
Entre el
final dels vuitanta i fins que es declarà la crisi del 2007, els espanyols es
consideraren no ja igualats sinó fins i tot superiors a la mitjana dels
europeus. Recordeu Zapatero assegurant, quatre dies abans de la crisi, que
Espanya ja havia superat França i encalçava Alemanya? Els improductius espanyols es vantaven de
competitius; l’estat entrava a totes les travesses per als llocs d’influència
internacional; Espanya, deien, era moda. I tot era comparar Madrid amb Barcelona; l’objectiu
patètic, bandejar la capital catalana com a referent de la modernitat
peninsular. El complex,
llargament covat, es tractà amb inversions faraòniques a Madrid i rodalia mentre es congelava
el més essencial a Catalunya.
Es creava imatge amb trens de gran velocitat sense passatgers, autovies gratuïtes buides,
aeroports sense avions, centenaris de tota mena, ambaixades palatines, i sempre corrupció a tots els nivells, fins que a còpia
de centralitzar-ho tot i saquejar-ho tot, agreujaren el desequilibri fiscal que
preparà la crisi financera del 2007 i la política del 2017.
Ara, el revers de tota inflació és la devaluació. Com que per
sota de tots aquests canvis cosmètics els espanyols continuaven essent el
mateix poble, no podien deixar de sentir íntimament la progressiva buidor d’aquella
modernitat i democràcia hiperbòliques. Ni podien
deixar de notar, malgrat les aparences, que la distància no sols persistia sinó
que s’ampliava entre ells i l’Europa del nord. La realitat acabà imposant-se
amb la crisi,
quan els espanyols es despertaren de la festa endeutats fins al coll. Llavors
sortiren un altre cop a la porta de casa amb l’escuradents entre les dents
netes i pelades.
Són els favors de
García-Margallo i la redoblada despesa en imatge del ministre Borrell.
A la dolorosa buidor d’estómac s’hi afegí
la humiliació de comprovar que Catalunya els revenia.
El mos mal paït pugnava per escapar-se d’entre les
dents. Tota
relació de poder és una marrada més o menys civilitzada de la relació primària
entre víctima i predador, que és la de menjar i ser menjat. La voluntat de Catalunya de sostreure’s a aquesta relació
agreuja extraordinàriament la fam espanyola. N’afebleix la substància i
n’aprima encara més la malmesa hidalguía.
I com que ningú no accepta tranquil·lament la pròpia devaluació, i menys que
cap altre els col·lectius que s’han elevat
inflacionàriament, la reacció natural és
mirar de desprendre’s de la sensació de ‘menysvaler’, com anomenava Américo
Castro el drama existencial dels espanyols. I
això sols ho poden fer traspassant-la a algú altre.
El sentiment de valer
menys no es lleu de suportar i la conclusió a què sol arribar qui el pateix és
que per força ha de tenir una causa externa. Uns altres
són culpables de la devaluació, i són uns altres que l’agreugen negant-se a
compartir-la i mitigar-la eixamplant numèricament el cercle de la vergonya. Pitjor: són
culpables de negar-se a carregar una part encara més gran de la depreciació,
servitud que ens consolaria en la mesura que ens descarregués de la nostra.
El refús
d’acceptar aquest paper translatici justifica l’epítet de supremacista, car amb quin dret ignora ara la força de la
nostra majoria algú que sempre hem menyspreat?
Si les circumstàncies no ens permeten de
menystenir-lo tant com ens menystenim nosaltres mateixos, caldrà depreciar-lo
fins a llevar-li tot valor. Llavors es podrà rebregar com un vestit vell que es
llença a les escombraries.
Joan Ramon Resina
Joan A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada