El meu últim apunt fou el de l'1 de setembre. I hi havia molta teca pendent. Avui comencem a recuperar...
A finals de juliol (precisament el dia que Jordi Pujol es va confessar evasor fiscal), Xavier Sala i Martín havia publicat a l’ARA un altre article divulgatori sobre Balances Fiscals. I ho va fer per comentar l’informe que el “duo dinámico” Montoro & De la Fuente havien presentat feia poc. Recordeu que des del final del 2013 el ministeri d’Hisenda havia estat explicant que d’un moment a l’altre sortirien les Cuentas Públicas Territorializadas, que servirien (dit a priori) per demostrar que Catalunya no té massa dèficit fiscal. Tal com ara que el Gobierno s’irroga funcions de TC i opina sobre què decidirà el TC respecte al 9N!
Vegeu, si voleu, els comentaris del moment a:
http://reflexionsjafores.blogspot.com.es/search?q=territorializadas
http://reflexionsjafores.blogspot.com.es/2014/07/240714-els-trucs-de-montoro-en-les.html
En Sala i Martin comença amb una frase lapidària:
Montoro ja va dir que faria les balances
fiscals per negar el dèficit fiscal català.
Mal començament!
En l’article d’en Sala i Martin en l’argument 6 hi ha l’explicació complementària del
dèficit fiscal: Si Catalunya fos independent, el seu PIB
augmentaria en 16.000 milions d’euros perquè tots els impostos que, estant a
Espanya, marxen de Catalunya es quedarien al país.
En l’argument 7 hi ha una veritable lliçó
de claredat: I, esclar, si els madrilenys paguen els
impostos que els pertoquen i, en canvi, el 85% de les despeses que es fan a
Madrid les assignem a les altres comunitats,
ens surt que Madrid
paga molt i rep poc.
¿Resultat? Un dèficit de la balança
fiscal gegantí, cosa que porta tot de madrilenys a dir que els més perjudicats
són ells! Això és una gran mentida.
D’aquí se’n desprèn que això de les balances fiscals és una immensa
trampa, ja que juga amb les quantitats de despeses assignades a cada
territori (en de la Fuente ja havia anunciat prèviament que les balances
fiscals no tenien res d’exactes) i ara es veu que són manipulables
excessivament. Com sabem el poble i el sr. Conseller d’Economia Mas-Colell,
quan ens diuen des de Madrid que les despeses del Teatro Real o del Museo del
Prado, s’han de repartir amb una certa proporcionalitat a cada territori, no
ens diuen quin mètode usen per assegurar que un 85% de les despeses les han de pagar
els territoris. I si és un 80%? O un 75% o un 60%?
Vegem l’article:
Finances.
Els números de Montoro
Amagar un dèficit descomunal
140724.
ARA.
Xavier Sala i Martín Catedràtic d’Economia
Montoro ja va dir que faria les balances fiscals per
negar el dèficit fiscal català.
Finalment,
el ministre Montoro i el seu empleat Ángel de la Fuente, exinvestigador del
Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i de la Universitat
Autònoma de Barcelona, han publicat els seus “comptes territorialitzats”.
Després d’una primera lectura, aquestes són les meves reaccions.
1. Primera. És una vergonya que
el ministre amagui les dades que haurien de ser de propietat pública i no les
publiqui perquè els economistes puguin fer els càlculs de les balances que més
els agradin, incloent-hi els mètodes científics que s’han utilitzat durant
anys. Amagar les dades i només publicar unes “ cuentas territorializadas ” totalment cuinades per economistes
afins és una vergonya intel·lectual. Als països democràtics les dades són dels
ciutadans, i no pas del ministre o del rei, i els exacadèmics respectats no
haurien de participar en aquesta ocultació.
2. Segona. Ja he dit mil vegades
que no hi ha balances fiscals bones i balances fiscals dolentes. Cadascuna és
la resposta correcta a una pregunta concreta.
3. Tercera. Un cop vist el que
han fet De La Fuente i companyia, la pregunta a què responen els seus comptes
és: “¿Si Catalunya fos independent, quants diners nets addicionals tindria la
Generalitat un cop tingudes en compte totes les noves despeses que hauria de
pagar i que fins ara feia el govern central?” Resposta: 8.455 milions d’euros. No està
malament! És rellevant saber que en una Catalunya independent la Generalitat
deixaria d’estar ofegada i deixaria de patir per pagar la sanitat i l’educació.
Gràcies, exprofessor De La Fuente, per la informació.
4. Quarta. Com que sabem que De
La Fuente i els seus ajudants han fet tot el possible per fer que aquesta dada
del dèficit fos la més petita possible (ja va confessar Montoro que l’objectiu d’aquests comptes era
polític: no donar munició al sobiranisme català!), sabem que el
superàvit de la Generalitat independent segurament seria molt superior a
aquests 8.455
milions.
5.
Cinquena. Amb la independència, els diners addicionals que tindrà la
Generalitat no són els diners addicionals que tindrà Catalunya. La raó és que
hi haurà moltes despeses que farà la Generalitat i que abans feia el govern de
Madrid, despeses que abans es feien a Espanya i a partir d’ara es faran a
Catalunya. La resposta a la pregunta “I quants diners addicionals tindrà
Catalunya com a país en cas d’independència?” és “el saldo de la balança fiscal
calculada pel mètode del flux monetari”. Com que De La Fuente no ha fet aquests
càlculs (i aquí és on aquell economista honest i respectable que era l’Ángel
deixa de tenir respectabilitat, perquè un acadèmic com ell no hauria de
participar en programes d’ocultació de dades), podem utilitzar les dades de la
Generalitat: si
Catalunya fos independent, el seu PIB augmentaria en 16.000 milions d’euros
perquè tots els impostos que, estant a Espanya, marxen de Catalunya es
quedarien al país.
6. Sisena. Els càlculs de De La
Fuente i els seus col·legues suposen que les despeses públiques no
territorialitzables i que es fan a Madrid beneficien tots els ciutadans de la
mateixa manera. ¿Ens beneficia molt, als catalans, el Museu del Prado? ¿Ens
beneficia igual que als madrilenys (que són els que viuen al costat del museu i
el poden visitar amb més freqüència) o els extremenys? I el salari del rei?
¿Beneficia igual un monàrquic que un republicà? ¿I el salari de Wert?
¿Beneficia igual els espanyols que volen que l’escolarització a Catalunya es
faci totalment en castellà que els catalans que volen que l’escolarització es
faci en català? La veritat és que és gairebé impossible de saber a qui
beneficia cada euro gastat per l’Estat. I, com que és difícil, De La Fuente fa un supòsit tan valent
com arbitrari: diu que tota la despesa pública beneficia tots els ciutadans de
la mateixa manera. Clarament aquest és un supòsit gratuït, ja que el
salari del rei no pot mai beneficiar de la mateixa manera un republicà que un
monàrquic i el salari d’un ministre que ataca la llengua catalana no pot
beneficiar igual els catalans que els no catalans. Però si fem com De La Fuente
i suposem que la despesa pública beneficia tots els ciutadans de la mateixa
manera, aleshores el 16% de tota la despesa que es fa a Espanya es fa
en benefici dels catalans, ja que Catalunya té el 16% de la població espanyola.
Que quedi clar que aquest és un supòsit arbitrari malgrat que De La Fuente li
vulgui donar una naturalesa científica imparcial que no té. Igual de científic seria dir que les despeses
que no beneficien els catalans (com el salari dels ministres Montoro o Wert) no
haurien de ser imputades a Catalunya.
7. Setena. Els comptes de Madrid
són un acudit. Dir,
com ha fet el president d’aquella comunitat, que Madrid surt “el doble de
perjudicat” que Catalunya pel sistema fiscal espanyol és una farsa.
Com ja he dit, els càlculs de De La Fuente assignen la major part de les
despeses que es fan a Madrid a les altres comunitats. Tant se val que aquestes
despeses es facin a Madrid, generin negoci a Madrid i tinguin un impacte
macroeconòmic a Madrid. La realitat és que, segons De La Fuente, el 85%
d’aquestes despeses es fan “per als no madrilenys” i, per tant, no s’assignen a
Madrid malgrat que es fan a Madrid. I, esclar, si els madrilenys paguen els impostos que els
pertoquen i, en canvi, el 85% de les despeses que es fan a Madrid les assignem
a les altres comunitats, ens surt que Madrid paga molt i rep poc. ¿Resultat? Un dèficit de la
balança fiscal gegantí, cosa que porta tot de madrilenys a dir que els més
perjudicats són ells! Això és una gran mentida.
És com
si un grup de 17 amics organitzem una festa al teu restaurant. Ens cobres a
tots en proporció a la nostra renda i, com que tu, el propietari del
restaurant, ets el més ric, ets el que pagues més. L’amic català és el segon
més ric i, per tant, el segon que paga més. I així successivament. Si només
mirem què paga cadascú sense tenir en compte el negoci que es fa amb la festa,
sortirà que tu, el propietari del restaurant, ets el que paga més. Això és
comptablement cert. Però el que no pots fer és dir que ets el més generós i
solidari, perquè, a part del que pagues, tu estàs fent un negoci descomunal amb
la festa. Si tinguéssim en compte que aquest negoci es fa al teu restaurant (i
això és el que fa el mètode del flux monetari que De la Fuente i Montoro
oculten), resulta que ja no ets tan generós. Doncs al dèficit de Madrid li
passa exactament el mateix: De La Fuente diu que el 85% del salari de Wert s’ha
d’assignar a la resta dels espanyols tot i que, en realitat, es gasta a Madrid
i beneficia els seus restaurants i negocis.
Posar el
dèficit de Madrid com si fos comparable a la resta sembla fet només per poder
dir que el dèficit català no és tan gros com diuen. De fet, aquesta ha sigut la
reacció de la premsa afí. Però, entre les comunitats que no fan negoci amb la festa de
la capitalitat, les dades de De la Fuente confirmen que Catalunya és la més
perjudicada d’Espanya, amb un dèficit quatre vegades més gran que la segona, el
País Valencià, i gairebé sis vegades més gran que la tercera, les Balears.
Resumint:
des del punt de vista fiscal i econòmic, Espanya continua sent un mal negoci per a Catalunya
i aquesta realitat no canvia amb la publicació de la balança fiscal de Montoro
i De La Fuente. L’única cosa que canvia amb aquesta publicació és que ara ja podem
constatar la deshonestedat intel·lectual de qui fa mans i mànigues per amagar
un dèficit descomunal.
Joan
A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada