Benvolguts,
He
estat estudiant com els franquistes
que havien guanyat la
guerra varen
exercir el seu odi, tal
com deia Unamuno,
contra la cultura (urbi et orbi).
Un dels webs interessants és el que presento editat per l’ Associació per a la recuperació de la memòria històrica de Catalunya
(ARMHC).
Tinc molts motius per estudiar i
divulgar aquesta part de la nostra història que va d’
expedients, de
depuracions i de mestres.
·
Per una banda perquè
jo vaig néixer l’any 1937 en la Catalunya republicana i a casa meva érem
rojo-separatistas i judeo-masónicos,
d’acord a com el règim franquista ens catalogava. El meu pare era tècnic
electricista amb estudis d’una institució pionera en ensenyament a distància (Extensió d’Ensenyament Tècnic) de
la Mancomunitat (suprimida per la Dictadura de Primo de Rivera) i de la Generalitat (suprimida pel franquisme). El meu pare treballava en una industria de guerra, a la central elèctrica de les tres xemeneies del Paral·lel, i per això no va haver d’anar al front. Tanmateix va ser expedientat i depurat amb el càstig de dos mesos de suspensió de feina i sou, a l’any 1939.
·
Per altra banda jo
tenia dos parents, la meva tia, germana de la meva mare, i el meu oncle, marit
d’aquesta tia que eren mestres de la República, el meu oncle havia seguit des
del començament els cursos de l’Escola Normal de la Generalitat que
s’havia creat de bell nou i havia començat a funcionar just el 1931, i
la meva tia era mestre del Patronat de l’Ajuntament de Barcelona (Escola
Nova Unificada CENU). Tots dos foren depurats. La meva tia fou enviada a Cangas de Onís (Astúries) i el meu oncle a Castelló d'Empúries (Girona).
També teniem una parenta afegida, segona
muller d’un parent de la meva dona, que era de Girona i que havia estat
“depuradora”.
Concretament jo volia saber més coses sobre la
repressió sobre els republicans en general i la repressió i depuració dels
mestres en particular. El que he trobat en aquest web és digne de ser divulgat!
Vegem un resum dels apartats més significatius:
Introducció.
Presentació del procés de depuració del magisteri espanyol realitzat
pels sublevats en 1936
Història
Àmbit d’aplicació: mestres i
alumnes d’Escoles de magisteri. La depuració va afectar tots els mestres, des
de l'ensenyança pública a la privada, incloent també la religiosa, des de la
primària fins a la universitat, i també va afectar les escoles normals. Temps
d’aplicació: des del 18 de juliol del 1936 fins al 1945. La depuració va ser un procés i un filtre a
través dels quals es pretenia desmantellar tot l'obra educativa republicana,
caracteritzada pel laïcisme. la coeducació i la introducció de nous mètodes
pedagògics.
Objectius de la depuració
L'objectiu
final era que ningú poguera exercir la docència sense haver sigut sotmés
prèviament a un expedient de depuració, en el qual es tingueren en compte
actuacions polítiques, actituds religioses, entre altres aspectes. La totalitat
de la vida dels docents era sotmesa a intensos informes on s'investiguen les
seues actuacions públiques, professionals, privades.
Les Comissions depuradores (A,B,C,D)
Per
mitjà del decret mencionat anteriorment es van crear comissions amb caràcter
temporal, encarregades de realitzar la depuració en els distints sectors de tot
el personal docent: La Comissió A, referent al personal de les Universitats,
la Comissió B, encarregada del professorat de les Escoles d'Arquitectura i Enginyeria,
i les Escoles de Comerç, la Comissió C, encarregada del personal dels
Instituts de Segona Ensenyança, Escoles Normals de Magisteri, Escoles de
Comerç, Escoles d'Arts i Oficis, Escoles de Treball,
Inspeccions de Primera Ensenyança i tot aquell personal del Ministeri
d'Instrucció Pública no inclòs en qualsevol de les altres Comissions
Depuradores. El termini fixat per a finalitzar les seues actuacions era d'un
mes. La Comissió D, encarregada de tot el personal del Magisteri,
incloent mestres interins i en fase de pràctiques.
La Comissió D era d'àmbit provincial, es
constituïa en cada capital de província, exceptuant a Madrid, Barcelona i
València, a les que li corresponien dues comissions depuradores. Inicialment la
componien cinc membres: el Director de
l'Institut de Segona Ensenyança, un Inspector de Primera Ensenyança, el President de l'Associació de Pares de
Família, i dues persones de màxim
arrelament i reconeguda solvència moral i tècnica, nomenats pel Governador
Civil. Encara que amb el temps, la composició d'estes comissions
canviaria per a donar pas a representants de la Falange
i les J.O.N.S. A més dels membres fixos, la comissió podia
comptar amb altres persones en el paper de col·laboradors.
Els càstigs
El
18 de març de 1937 s'havien fixat les causes dels càstigs administratius, amb
un caràcter prou obert perquè cada comissió puga fer interpretacions
particulars, en un principi seran susceptibles de ser sancionats: ". No
haver cooperat per a produir el triomf de l'alçament Militar o el Moviment.
Accions o omissions que implicaren, antipatriotisme conducta contrària al
Moviment nacional". Les causes de sanció es fixaven amb "caràcter
enunciatiu i no limitador ", la qual cosa deixava la porta oberta perquè
cada Comissió Depuradora Provincial poguera afegir les que considerara
pertinents
Els càstigs i
sancions eren els següents:
- La separació definitiva del càrrec,
és a dir, separació del Cos i baixa en
l'escalafó.
- El trasllat forçós, Existien dos tipus de trasllat forçós, dins
i fora de la província, esta última variant era aplicada a docents que
havien militat en partits polítics autonomistes, sobretot va ser
usada amb docents catalans i bascos i en molta menor mesura gallecs.
- Suspensió temporal, o provisional d'ocupació i sou, o en alguns
casos la jubilació forçosa. La suspensió d'ocupació i sou
comprenia entre un mes i dos anys.
- Inhabilitació per a l'exercici de
càrrecs directius i de confiança, este tipus de sanció
anava dirigida per al professorat que era sospitós, encara que no s'havia
pogut demostrar res.
- I finalment la inhabilitació per a exercir
l'Ensenyança, es referia
que no es podia exercir legalment l'ensenyança privada.
Les conseqüències
El
magisteri va quedar molt minvat després de la depuració. La purga va ser molt
gran, i la majoria dels mestres d'una manera o una altra van sentir la por, la frustració i la
incertesa davant d'este inesperat procés, que va alterar en tots els sentits a
l'educació. Según algunes estimacions el nombre de mestres sancionats
s'aproxime als 20.000, tenint en compte que en 1936 havia en exercici entorn de
60.000 mestres nacionals, podem concloure que la depuració implique la
imposició de sancions per a un terç del total del cos. Però les repercussions
més lesives de la depuració no sols afecten els docents sancionats.
La
depuració va suposar una notable minva de la
qualitat educativa de l'escola Espanyola, sobretot durant la dècada dels anys
quaranta i cinquanta, ja que una part molt
important de les places deixades vacants pels docents van ser ocupades per militars que havien participat en la guerra civil combatent del costat
dels nacionals, ferits i mutilats de guerra,
les seues viudes i els seus familiars més directes, Al llarg del conflicte i amb posterioritat, es van dur a terme
oposicions i concursos amb places
reservades per a excombatents, sense a penes preparació pedagògica i
professional que van introduir en les escoles espanyoles disciplines i
protocols d'inequívoca ideologia castrense.
Si
ens fixem en la duresa de la depuració, les seues conseqüències són distintes i
prou heterogènies al llarg de tot el territori nacional. En contra del que es
podria afirmar a colp de primera intenció, la major quantitat de mestres sancionats no exercien en les
províncies que van mostrar més resistència al franquisme, el nombre més gran de
sancionats es troba en les crides províncies de rereguarda, aquelles que des de
dates primerenques van quedar sotmeses al control de l'exèrcit franquista, en
elles la purga es va dur a terme amb més temps i amb major disposició de
mitjans indagatoris i el que és més important, es va iniciar en data més
primerenca, quan major era la necessitat d'aplicar una dura repressió.
Vegem ara l’informe
complet: