dimarts, 29 de gener del 2019

11/01/2019. Xavier Diez. Santíssima trinitat. “La rup­tura amb el fran­quisme és encara pen­dent. I una República cata­lana inde­pen­dent és la màxima garan­tia con­tra el tota­li­ta­risme. Otto von Bis­mark sos­te­nia que Espa­nya era el país més fort del món, perquè trac­tava de des­truir-se a si mateixa al llarg dels segles i encara no ho havia acon­se­guit. L’afir­mació del can­ce­ller prussià s’ha d’enten­dre en el seu con­text històric i no dei­xava de tenir un punt irònic. Tan­ma­teix, i vist en pers­pec­tiva, és ine­vi­ta­ble fer ana­lo­gies amb el pre­sent. Les elec­ci­ons anda­lu­ses, amb la seva cam­pa­nya, els seus resul­tats, i els pac­tes poste­ri­ors, cor­ro­bo­ra­rien aquesta deriva auto­des­truc­tiva. L’ascens de Vox, una força decla­ra­da­ment ultra, la retòrica mil·lena­rista de Casado i Rivera, i una política d’odi con­tra els cata­lans, no només empe­nyen la soci­e­tat espa­nyola vers l’abisme polític i social, sinó també a bes­can­viar els avan­tat­ges de la con­vivència democràtica per no se sap ben bé quina distòpia tota­litària.

Benvolguts,

En Xavier Díez, molt conegut d’aques Bloc, fa aquí una biòpsia de la desgraciada Espanya del segle XXI:
·       
L’articulista usa la magnífica frase de Bismark, “que Espa­nya era el país més fort del món, perquè trac­tava de des­truir-se a si mateixa al llarg dels segles i encara no ho havia acon­se­guit!” i aquesta comparança em recorda La Codorniz, en l'època de dictadura franquista, que deia que Espanya era el país que tenia més futur perquè encara li faltava transcórrer el segle XVIII, el segle XIX i el segle XX!”

És molt encertat, d’altra part, el títol de la Santíssima Trinitat referint-se als tres partits d’ultradreta Vox-PP-Ciudadanos (Abascal-Ortega Smith, Casado-Aznar, Rivera). I si considerem, com jo faig, que el PSOE, col·lega del 155, també forma part d’aquest conjunt d’ultradreta, com els podríem anomenar? Els quatre genets de l’Apocalipsi? Les quatre parts del mon són tres: Europa i Àsia? I si apareix un cinquè partit més a la dreta, si és que és possible?

#
Vegem l’article:


11 gener 2019

TRIBUNA

Santíssima trinitat


Xavier Diez – Historiador




L’afir­mació del can­ce­ller prussià s’ha d’enten­dre en el seu con­text històric i no dei­xava de tenir un punt irònic. Tan­ma­teix, i vist en pers­pec­tiva, és ine­vi­ta­ble fer ana­lo­gies amb el pre­sent. Les elec­ci­ons anda­lu­ses, amb la seva cam­pa­nya, els seus resul­tats, i els pac­tes poste­ri­ors, cor­ro­bo­ra­rien aquesta deriva auto­des­truc­tiva. L’ascens de Vox, una força decla­ra­da­ment ultra, la retòrica mil·lena­rista de Casado i Rivera, i una política d’odi con­tra els cata­lans, no només empe­nyen la soci­e­tat espa­nyola vers l’abisme polític i social, sinó també a bes­can­viar els avan­tat­ges de la con­vivència democràtica per no se sap ben bé quina distòpia tota­litària. Una distòpia on con­ver­geix l’odi a les dones, als immi­grants, als tre­ba­lla­dors públics, als que tenen una ori­en­tació sexual no majo­ritària, als no cas­te­lla­no­par­lants i a tot­hom que, com la cançó de Geor­ges Bras­sens, en pas­sar olímpi­ca­ment dels símbols naci­o­nals, passa a obte­nir una mala repu­tació.”

En certa mesura, la música (militar, per descomptat) que sona entre la dreta espanyola, va molt més enllà de la baixa qualitat de les institucions creades durant la Transició, d’un pacte desigual entre qui ostentava tots els poders i els qui aspiraven a deixar d’ésser reprimits, sinó que enllaça amb una cultura política àmpliament autoritària i que resulta el factor decisiu en les relacions amb una Catalunya de tradició republicana, liberal i llibertària.
En certa mesura, la música (mili­tar, per des­comp­tat) que sona entre la dreta espa­nyola, va molt més enllà de la baixa qua­li­tat de les ins­ti­tu­ci­ons cre­a­des durant la Tran­sició, d’un pacte desi­gual entre qui osten­tava tots els poders i els qui aspi­ra­ven a dei­xar d’ésser repri­mits, sinó que enllaça amb una cultura política  una cultura política àmpliament autoritàriapoàmpliament autoritària   i que resulta el fac­tor deci­siu en les rela­ci­ons amb una Cata­lu­nya de tra­dició repu­bli­cana, libe­ral i lli­bertària. 

Ara bé, i tot defu­gint essen­ci­a­lis­mes, són les rela­ci­ons de poder dins l’Estat el que inha­bi­li­tat Espa­nya com a democràcia moderna. Les elec­ci­ons anda­lu­ses i el tri­par­tit de facto PP-Cs-Vox, posa en relleu un feno­men prou cone­gut per qual­se­vol conei­xe­dor de l’Espa­nya con­tem­porània: les dre­tes són plu­rals, encara que amb una lògica cohe­rent; poden mar­car distàncies, mal­grat que pos­se­ei­xen objec­tius i visi­ons sem­blants. El fran­quisme estava mar­cat per famílies polítiques, des dels sec­tors més afins al nazisme, fins als més cle­ri­cals i de simu­lació libe­ral. I el seu pes i influència solia variar en funció de les cir­cumstàncies –sovint mar­ca­des pel con­text inter­na­ci­o­nal–. Aques­tes famílies, teòrica­ment ideològiques i tàcti­ques, sovint esde­ve­nien també biològiques, amb aquesta fina­li­tat d’exer­cir una opressió de classe i nació i adap­tar-se a les diver­ses cir­cumstàncies, de manera que els matei­xos cognoms pogues­sin con­ti­nuar reme­nant les matei­xes cire­res.

Nor­mal­ment, les com­pa­ra­ci­ons les car­rega el dia­ble, tan­ma­teix és obvi que si bé durant el fran­quisme exis­tien naci­o­nal catòlics, libe­rals tecnòcra­tes i falan­gis­tes, no és gaire arris­cat esta­blir paral·lelis­mes entre un PP pròxim als valors reac­ci­o­na­ris del cato­li­cisme, un Cs de vocació neo­li­be­ral, i un Vox afí a la cul­tura de la ultra­dreta d’abans i l’actual, amb els préstecs ideològics de la Inter­na­ci­o­nal Reac­cionària coman­dada per Steve Ban­non.

Ara bé, si hi ha un fac­tor que els uneix és un naci­o­na­lisme espa­nyol tan­cat, de caràcter teològic, amb l’irra­ci­o­na­lisme com a estil i tendències exclo­ents. En altres parau­les, PP, Cs i Vox repre­sen­ten la Santíssima Tri­ni­tat del reac­ci­o­na­risme hispànic, aque­lla Espa­nya negra asse­nya­lada per alguns dels intel·lec­tu­als del 98 i que van recloure el seu país en l’endar­re­ri­ment polític i social. De fet, és més que sig­ni­fi­ca­tiu el seu espe­rit nostàlgic empas­sant-se el poc rigor de la història naci­o­na­lista la cele­bració de la invasió de Gra­nada el pri­mer de gener en fou clar expo­nent– o expres­sant des­a­com­ple­xa­da­ment el seu desig d’una política anti­fe­mi­nista.

El que queda de les esquer­res, una cons­tel·lació de gru­pus­cles inse­gurs, mal avin­guts i amb escàs coratge, ha reac­ci­o­nat tímida­ment, i cul­pant els sos­pi­to­sos habi­tu­als: els cata­lans. Si s’han dei­xat pren­dre ter­reny més aviat és a causa de la seva escassa con­sistència i absència de pro­jec­tes polítics sòlids i alter­na­tius.

La situ­ació de crisi política també té a veure amb la pro­funda imbri­cació del fran­quisme en els poders de l’Estat, espe­ci­al­ment en un món judi­cial, les for­ces poli­ci­als o la premsa, com passa arreu d’aquesta invo­lució glo­bal.

Ara bé, per arre­glar aquest pro­blema greu que afecta tot­hom, també els con­tra­ris a la inde­pendència, no s’hi val la timi­desa. 

La rup­tura amb el fran­quisme és encara pen­dent. I una República cata­lana inde­pen­dent és la màxima garan­tia con­tra el tota­li­ta­risme.
     

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada