Benvolguts:
Us presento un article interessant, que va de l’odi espanyol
cap als catalans, progressiu en funció del càrrec que ocupes. A mi m’insultaven
i molt, fa anys quan fèiem activitat de propaganda al carrer amb els Racons del
Xerraire. I ara només m’insulten pel carrer perquè porto un llaç groc al gersei.
Però als presidents del govern els diuen de tot, nazi, supremacista, etc.
Pujol, Mas, Puigdemont, Quim Torra...
En l'acudit gràfic d'en Ferran hi trobem encara més insults:
L’article és interessant, entre altres motius, perquè presenta una altra
limitació, producte de l’odi nacionalista espanyol-franquista, que consisteix a
limitar-nos el discurs si el troben poc escaient. És divertit quan acaba amb les
expressions tretes del Dupont i Dupond del Tintin:
I, de sobte, sense deixar temps al president perquè pugui respondre, dos membres del seu entorn salten com si els haguessin punxat amb una agulla i diuen, alhora, l’un: d’això ara no és el moment de parlar-ne. I l’altre: jo encara diria més: d’això ara no se’n pot ni parlar.
I, de sobte, sense deixar temps al president perquè pugui respondre, dos membres del seu entorn salten com si els haguessin punxat amb una agulla i diuen, alhora, l’un: d’això ara no és el moment de parlar-ne. I l’altre: jo encara diria més: d’això ara no se’n pot ni parlar.
La meva pregunta és: a qui obeeixen els sorges que s’atreveixen
a fer de “zeladors del discurs?”
Vegem l’article:
Els zeladors del discurs
Per: Joan Ramon Resina
«A Catalunya els polítics s’esveren, amb aquest debat. Els fa nosa. Els
angoixa. I intenten matar-lo, cedint a les pressions de l’irredemptisme
espanyol que de l’idioma en fa un cavall de Troia»
Ha de ser anguniós haver de portar escorta, sabent-te sempre
seguit d’una ombra que no és ben bé teva. No poder fer ni un pas sense que
abans no l’hagi aprovat el servei de seguretat és el preu, un dels preus, de
ser president d’un govern. Molt més necessari si l’estat que senyoreja el país
excita sense escrúpols un odi visceral contra el seu president.
Perquè és incorruptible, ves, i perquè no
el poden doblegar de cap altra manera. Però també perquè concentra en la
seva persona l’odi difús contra tot el que és català. Però si això és obvi, ja
no ho és tant que un president també hagi de dur guardaespatlles ideològics.
Universitat de Stanford. Faculty Club. Menjador reservat. Dinen amb el president Torra i la primera dama el
director del Martin Luther King Jr.
Institute, el director de l’Iberian
Studies Program, un matrimoni vinculat amb la universitat i persones de
l’entorn del president. La conversa és distesa i el president explica en benefici
dels no especialistes la diversitat ètnica de Catalunya, la hibridació de la
població, l’obertura als refugiats, la voluntat de construir un futur en comú,
i posa, entre més exemples, el projecte
d’oficialitzar el castellà a la futura constitució catalana.
En aquest punt, com que és una conversa privada i no un
discurs oficial, el director de l’Iberian Studies Program intervé per dir que
considera aquesta proposta una errada i advoca per un règim de llibertat
lingüística, sense llengües oficials.
I, de sobte, sense deixar temps al
president perquè pugui respondre, dos membres del seu entorn salten com si els
haguessin punxat amb una agulla i diuen, alhora, l’un: d’això ara no és el
moment de parlar-ne. I l’altre: jo encara diria més: d’això ara no se’n pot ni
parlar.
És curiós. El director
del Martin Luther King Jr. Institute
fins ara ha dit algunes coses discutibles sense que ningú hagi gosat
retopar-lo. En canvi, els vigilants no es mosseguen la llengua per censurar el
director de l’Iberian Studies Program.
És comprensible. El primer és afroamericà i té un cognom anglòfon. El segon
conserva el nom català per voluntat pròpia i segurament per això el consideren
sota la seva tutela. I, malgrat tot, es tan americà i tan professor com
l’altre.
I com que es troben en una institució on no és permès de
vetar el diàleg, no accepta la censura i els explica per què creu que l’oficialització
és una rèmora de l’absolutisme europeu. I els proposa que, en lloc de tenir
por, que és l’afecte d’on sorgeix la censura, seria més productiu de confiar en
les persones en un àmbit de llibertat.
Això és especialment vàlid en aquest cas,
perquè el fruit de la cooficialitat ja és prou sabut i seria estúpid de
persistir en una política que aboca la llengua catalana a l’extinció. A Catalunya, de llengües se’n parlen un parell de
centenars, i la diferència entre totes no és qualitativa sinó quantitativa.
Totes mereixen respecte, però no necessàriament protecció i
menys encara promoció.
Amb tot, hi ha dues excepcions: la
llengua de l’estat, que en cas d’independència hauria de perdre l’estatitat,
com l’haurien de perdre tantes altres coses del règim actual, i l’autòctona,
que hauria de poder imposar-se per coherència cultural i històrica, i si fos
possible sense coerció.
Carson declara estar d’acord amb el director
de l’Iberian Studies Program i la
conversa s’enfila cap a un altre tema.
A Catalunya els polítics s’esveren, amb
aquest debat. Els fa nosa. Els angoixa. I intenten matar-lo, cedint a les
pressions de l’irredemptisme espanyol que de l’idioma en fa un cavall de Troia.
- És que hi ha una gran població castellanoparlant, diuen. I?
- També hi ha una gran població contrària a la independència i malgrat tot el govern és (encara) independentista. O no?
- El primer d’octubre de 2017 va votar menys de la meitat del cens, i així i tot la participació es considerà suficient per a portar a terme una solemne declaració d’independència. O tampoc?
Si els fets
sociològics fossin tan definitius que ens llevessin tota esperança de canvi,
amb quina lògica podria desafiar ningú la realitat política? Com es pot fer si
no és amb aquell punt de bogeria imprescindible per a l’esperança? Sense aquell
visionari i avui ja clàssic ‘I have a dream’, King hauria pogut revolucionar
l’Amèrica dels anys seixanta i convèncer una part decisiva de la població
blanca que, per justícia, calia començar a eliminar la discriminació?
Amb oratòria més
modesta que King, el president Torra té tanmateix l’habilitat de comunicar les
seves conviccions i una pinzellada visionària que denota la presència d’un
líder. Torra
és un home cultivat i amb prou experiència internacional per a ‘saber estar’ en
àmbits que requereixen nivell. I malgrat una percepció esbiaixada i clarament
interessada que corre per la xarxa, és un líder amb principis i d’una fermesa
que, quan arribi el moment de la prova, estic segur que no decebrà. Per això mateix
no li cal, més enllà del servei que vetlla per la seva seguretat física, un
altre que el protegeixi ideològicament. A diferència de molts
polítics, Torra ve del món cultural i té discurs.
La ironia de la situació esmentada abans rau en el fet que
Stanford és un marc adequat per a debatre totes les idees a redós de pressions
exteriors. Ho és perquè la llibertat de paraula hi és garantida, sense que això
impliqui concòrdia d’idees. I és absurd que a l’hora de fer-ne ús uns guaites
que potser ell no ha triat ignoressin la regla elemental de les nostres
institucions.
Joan A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada