Benvolguts,
Cregueu-me
que realment cansa anar parlant un cop i un altre cop del Corredor Mediterrani.
Insisteixo a cercar en aquest Bloc Reflexions i trovar les desenes d’articles
comentats sobre aquest tema.
I com que
les raons no cal cercar-les gaire, formen part de la política d’odi que l’Estat
espanyol, el Borbó i el PPSOE han aplicat sistemàticament a Catalunya i els Països
Catalans i que els borbofranquistes
amaguen contínuament, doncs no podem fer més que una cosa: Fugir!!!
Aquest article
d’avui és de Viaempresa i com sempre
es mira les situacions des del punt de vista econòmic i empresarial. Repassem d’entrada
les frases sempre incisives de l’article:
·
La cimera bilateral entre el País Valencià i Catalunya és la primera des
del 2009 [Mentre el País Valencià ha estat en les mans dels
depredadors del PP no hi ha hagut cap relació institucional]
·
Catalunya i el País Valencià registren el 40% de les exportacions de
l'Estat espanyol
·
"Una infraestructura que té un interès molt més enllà de les quatre
comunitats autònomes del Mediterrani, és un assumpte europeu de primera
divisió: suposa el 45% del PIB, el 46% de l'ocupació...
·
La meitat de les exportacions espanyoles passen pel Corredor
Mediterrani".
·
"No és una exigència conjuntural, és una estricta necessitat per a
qualsevol decisió de futur”
·
"No s'entén que no hi hagi un AVE entre la segona i la tercera ciutat
d'Espanya ni que totes les carreretes siguin de peatge" [Ni s’enten i
és molt més greu que no hi hagi vies de mercaderies entre la segona i la
tercera ciutat d’Espanya!]
·
Encara entre Tarragona i Vandellòs existeix via única [No sabem si
en altres parts del Regne hi ha vies úniques. A Catalunya sí que n’hi ha, com
abans de la guerra: Tarragona-Vandellós, Granollers-Puigcerdà, Mataró(¿)-Blanes]…
·
En la darrera campanya electoral s'ha parlat molt del concepte "Corredor
Madridterrani" encunyat per l'economista tarragoní Germà Bel
·
Al gener del 2013, en la inauguració de l'AVE a Barcelona, l'actual
president en funcions Mariano Rajoy va assegurar que l'executiu espanyol
donaria un impuls a la infraestructura…
·
El projecte continua sense inversions reals…
·
"Les actuacions que es fan en política estatal en les cinc sortides de
Madrid a la Mediterrània són invariablement incloses dins d'una secció
d'inversions al Corredor, encara que entre Granada i Almeria no hi ha la
connexió, ni s'espera" [Enreden als de la UE, que es deixen enredar, i
els diuen que aquestes vies formen part del Corredor Mediterrani!]
·
Aquest 'oblit' institucional fa que només entre el País Valencià i
Catalunya hi hagi aturades inversions empresarials per valor de 300 milions
d'euros, ha quantificat Rull.
·
En canvi, es continuen construint kilòmetres d'AVE sense considerar el seu
servei a la població -a l'Arc Mediterrani som el 40% de la població estatal- ni
a l'activitat industrial, turística o agrícola"
·
Una societat que fa temps que trampeja els peatges per evitar pagar car un
trajecte que podria ser gratuït
·
Una societat que des de les empreses exigeix una doble via ferroviària per
ser competitius i descarregar de trànsit les carreteres que transiten milers de
camions cada dia.
·
Puigdemont aquest vespre tornarà en un tren Euromed que, 35 minuts més tard
que en la seva inauguració allà pel 1997, el deixarà a Barcelona, evidenciant
de nou les febles connexions entre el litoral mediterrani on, encara entre
Tarragona i Vandellòs existeix via única.
Viaempresa.cat
Mai més
trens d'esquena al Mediterrani
Redacció VIA Empresa València / Barcelona
19|09|2016
La cimera de
Catalunya i País Valencià posa en evidència les deficients comunicacions entre
dos territoris germans que els fan perdre 300 milions d'euros.
LES CLAUS
·
Catalunya i el País Valencià registren el 40% de les exportacions de
l'Estat espanyol
·
La cimera bilateral entre el País Valencià i Catalunya és la primera des
del 2009
·
Puigdemont: "No es pot governar l'Estat d'esquena al Mediterrani"
Viatjar en cotxe de Barcelona a València
implica tres hores i mitja, aproximadament. El mateix temps, a vegades fins i
tot més (de fet aquest estiu Renfe ha augmentat la devolució de l'import dels
bitllets per retards superiors a 30 minuts) del que costa arribar en l'Euromed,
tal com ha fet aquest matí el president Carles Puigdemont per trobar-se amb el
seu homòleg, Ximo Puig, a València. Una incongruència que ambdós presidents han
deixat palesa: "No
s'entén que no hi hagi un AVE entre la segona i la tercera ciutat d'Espanya ni
que totes les carreretes siguin de peatge", ha assegurat Puig
en la seva declaració institucional. La cimera pel Corredor Mediterrani que s'ha celebrat a la capital del Túria ha estat un crit d'exigència cap
al Govern espanyol, ja que, com èpicament ha remarcat Puigdemont, "no es pot
governar l'Estat d'esquena al Mediterrani".
Ho diuen les xifres que quantifiquen les
realitats econòmiques i socials dels territoris. Tal com ha matisat Ximo Puig,
el Corredor Mediterrani és
"una
infraestructura que té un interès molt més enllà de les quatre comunitats
autònomes del Mediterrani, és un assumpte europeu de primera divisió: suposa el
45% del PIB, el 46% de l'ocupació... A més, la meitat de les exportacions
espanyoles passen pel Corredor Mediterrani".
Si més no, Puig ha emfatitzat el fet que
entre Catalunya i el País Valencià registren el 40% de les exportacions de l'Estat espanyol. "No és una exigència conjuntural, és una
estricta necessitat per a qualsevol decisió de futur", ha afegit el valencià.
La
reunió d'aquest dilluns, a banda de trencar definitivament amb el gel
institucional que glaçava les relacions entre les dues Administracions, estabilitzarà un nou marc de relacions bilaterals
que se celebraran semestralment, alternant les ciutats; buscarà la complicitat de la resta de comunitats autònomes implicades i convocarà una
comissió tècnica permanent per fer un seguiment real i quotidià de les obres.
Puig i
Puigdemont han deixat veure la seva bona relació durant la trobada. ACN
La contundència és la sensació que, sobretot
Puigdemont, han volgut transmetre en la seva declaració: "Ve el temps de les exigències de les
realitats. En qualsevol cas, qualsevol Govern ha de saber que tindrà al seu
clatell l'alè de la gent del mediterrani, pel bé de la nostra gent, de les
nostres empreses i pel bé d'Europa", ha
matisat.
Les esquenes
de Madrid
En l'últim pacte (fallit) entre el Partit Popular i Ciutadans, anomenat 150
compromisos para mejorar España, s'incloïen referències al Corredor Mediterrani com una infraestructura que "s'impulsaria
decididament". Tot i que en la
pràctica el
projecte continua sense inversions reals, les referències des de
Madrid han estat habituals, però. Al gener del 2013, en la inauguració de l'AVE a Barcelona,
l'actual president en funcions Mariano Rajoy va assegurar que l'executiu
espanyol donaria un impuls a la infraestructura.
Però, en la pràctica, què ha passat? En la
darrera campanya electoral s'ha parlat molt del concepte "Corredor Madridterrani" encunyat per l'economista
tarragoní Germà Bel qui, precisament aquest dilluns també és a la cimera de
València. Bel justifica el concepte perquè "les actuacions que es fan en política estatal en les
cinc sortides de Madrid a la Mediterrània són invariablement incloses dins
d'una secció d'inversions al Corredor, encara que entre Granada i Almeria no hi
ha la connexió, ni s'espera", explicava
en la seva darrera entrevista amb VIA
Empresa. "Que
es desestressin, que no diguin mentides. És molt
important respectar la gent en una política civilitzada, és més important que
les inversions", recordava.
Precisament aquest matí el conseller de
Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha explicat mentre viatjava en l'Euromed que en l'etapa d'Ana Pastor com
a ministra de Foment, el Govern
català ja va reclamar el nomenament d'un ''coordinador
tècnic independent'' que s'encarregués de fer el seguiment de les obres i
el compliment del calendari. En aquella època, i tal com ha explicat Rull,
l'exministra es va negar dient que era un nomenament que "no feia falta fer perquè la coordinadora
sóc jo'', segons ha explicat Rull en declaracions a El Matí de Catalunya Ràdio.
La reclamació al Govern espanyol, més enllà
de la creació de la figura tècnica, és la de posar solució a l'incompliment del
Govern espanyol d'executar el pla d'inversions compromès des de fa anys en el Corredor del Mediterrani. Aquest 'oblit'
institucional fa que només entre el País Valencià i Catalunya hi hagi aturades
inversions empresarials per valor de 300 milions d'euros, ha quantificat Rull.
Des de Comissions
Obreres de Catalunya, sindicat present a la cimera, recorden que des de la Unió Europea s'ha considerat aquesta
infraestructura com a prioritària (xarxa
transeuropea), el que comporta un elevat nivell de finançament comunitari. "Ni tan sols
aquest argument ha permès que els responsables del Ministeri de Foment
desencallin les obres i les tramitacions necessàries per desenvolupar, d'una
vegada, el Corredor Mediterrani. En canvi, es continuen construint kilòmetres
d'AVE sense considerar el seu servei a la població -a l'Arc Mediterrani som el
40% de la població estatal- ni a l'activitat industrial, turística o
agrícola", han explicat.
Tornar en
l'Euromed
La trobada valenciana-catalana ha volgut,
segons els presidents, institucionalitzar una realitat que la societat ja ha
assumit des de fa temps. Una societat que fa
temps que trampeja els peatges per evitar pagar
car un trajecte que podria ser gratuït, que
des de les empreses exigeix una doble via
ferroviària per ser competitius i descarregar de trànsit les carreteres que
transiten milers de camions cada dia.
Mentrestant, els usuaris continuaran fent
servir les opcions alternatives a l'AP-7
que els conductors comparteixen pel boca-orella, les quals suposen sortir i
entrar diverses vegades de l'autopista per reduir a la meitat els vora 40 euros que costa el peatge entre les dues ciutats més dinàmiques
de la costa mediterrània espanyola. Embussat
per la falta
de llum i de compromís en l'assignació dels fons públics que han d'arribar des
del Govern espanyol, el trajecte de l'anhelat Corredor Mediterrani serà el camí
pel qual tornarà Puigdemont aquest vespre. Ho farà de nou en un tren Euromed
que, 35 minuts més tard que en la seva inauguració allà pel 1997, el deixarà a
Barcelona, evidenciant de nou les febles connexions entre el litoral
mediterrani on, encara entre Tarragona i Vandellòs existeix via única.
ViaEmpresa
Joan A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada