Benvolguts,
En Casulleras fa una magnífica descripció del que és el Lawfare i demostra que és una tècnica
per destrossar l’enemic aprofitant que la seva força és molt superior a la de l’enemic!
Pel
que sembla pertany a una assignatura de primer de carrera de gangsterisme...
Dels diccionaris:
1
Warfare (military fighting in a war) és el
mot anglès per indicar guerra:
guerrilla warfare
nuclear warfare
biological warfare,
chemical warfare,
psychological warfare
2
: activity that is done as part of a struggle between competing groups,
companies, etc.
industrial warfare
gang warfare (guerra entre bandes de pistolers)
economic warfare
Sabent
què vol dir warfare es pot entendre què
vol dir lawfare.
Lawfare
és el mot anglès per indicar Guerra
Judicial
I el magnífic acudit gràfic del Manel Fontdevila ho deixa retratat:
Vegem l’article:
Així desplega Espanya una estratègia
clara de ‘lawfare’ contra Catalunya
El concepte de justícia com a arma de guerra política, nascut als EUA, és aplicable en aquest conflicte
06/02/2018 22:00
La repressió de l’estat espanyol contra l’independentisme a Catalunya té
la forma i el propòsit d’allò que s’anomena lawfare, és a dir, ‘guerra judicial’, un concepte d’origen nord-americà que es refereix a l’ús de la llei com a arma política.
És una forma de guerra desigual, perquè qui la
promou és qui té el control de la llei, per més que això vulgui dir forçar-la,
tergiversar-la o àdhuc incomplir-la. ‘Qui
ha fet que avui ERC i JxCat no tinguin líders perquè estan escapçats? Mariano Rajoy i el PP’,
es vantava la vice-presidenta espanyola,
Soraya Sáez de Santamaría. Una operació d’estat amb
un mateix propòsit:
la inhabilitació de l’adversari polític, la persecució judicial
de l’enemic, i la justificació –mitjançant les lleis– de la vulneració de drets
fonamentals. ‘La llei estava per damunt de la
convivència ciutadana’, va dir el cap del dispositiu policíac de l’1-O, Diego Pérez de los
Cobos. Un cas evident de lawfare,
de guerra judicial.
L’origen d’aquest
concepte és incert, tot i que n’hi ha referències als anys setanta als Estats Units. Però hom considera que el
primer a teoritzar-lo fou el coronel de les forces aèries dels EUA Charles Dunlap Jr. amb l’assaig ‘Law and military iterentions:
Preserving Humanitarian Values in 21st Conflicts‘ (pdf). Dunlap hi
defineix lawfare,
directament, així: ‘Ús de la llei com a
arma de guerra.’ Més tard, ha estat la iniciativa The Lawfare Project, impulsada per
l’advocada de drets humans i directora de cinema Brooke Goldstein, que
n’ha ampliat la definició. I ha ajudat a popularitzar-lo, fent veure els diversos casos arreu del món
en què un sistema legal o una legislació són utilitzats per justificar
l’eliminació d’oponents polítics. ‘Es tracta de l’abús de la llei i dels nostres
sistemes judicials per a minar els principis que pregonen: l’estat de dret, la
presumpció d’innocència i el dret de llibertat d’expressió’, deia
Goldstein en aquest
discurs el 2010.
Aquest vídeo de la
iniciativa No Lawfare és
revelador [molt important de veure’l!], si s’aplica a la
situació de repressió política i judicial de l’estat espanyol:
Defineix aquestes
accions emmarcades en el lawfare:
·
‘Persecució política,
·
destrucció de la imatge
pública o inhabilitació d’un
adversari polític;
·
combinació d’accions que
semblen legals amb una gran
cobertura mediàtica que exerceix pressió sobre l’adversari i el seu entorn,
formulant acusacions sense proves, de manera que perdi suport i que no disposi
de capacitat de reacció.’
‘S’ha
acabat la broma’
L’instrument més clar i contundent de la repressió política a l’estat espanyol aquests últims anys ha estat el Tribunal Constitucional, amb un sistema de designació dels magistrats que respon a les majories polítiques que hi ha, i que en el cas de Catalunya ha tingut una funció de detonant del conflicte, amb la sentència del juliol del 2010 que escapçava un estatut d’autonomia aprovat pel parlament, retallat després per les corts espanyoles i aprovat finalment en referèndum pels catalans.
L’instrument més clar i contundent de la repressió política a l’estat espanyol aquests últims anys ha estat el Tribunal Constitucional, amb un sistema de designació dels magistrats que respon a les majories polítiques que hi ha, i que en el cas de Catalunya ha tingut una funció de detonant del conflicte, amb la sentència del juliol del 2010 que escapçava un estatut d’autonomia aprovat pel parlament, retallat després per les corts espanyoles i aprovat finalment en referèndum pels catalans.
Francisco Pérez de los Cobos
Francisco Pérez de los Cobos, segons en Ferreres el 2014
I amb l’eclosió del procés independentista, la majoria
absoluta del PP va permetre la reforma de la llei orgànica del TC, feta
expressament per a combatre aquest procés i els seus
dirigents, dotant el tribunal per primera vegada de capacitat
sancionadora.
‘S’ha acabat la broma’, amenaçava el dirigent del PP català Xavier Garcia Albiol en la
presentació de la reforma. Eren els anys de creixement de l’independentisme,
amb fulls de ruta que tenien l’aval d’una majoria parlamentària, els anys
immediatament posteriors a la sentència de l’estatut, durant els quals
Francisco Pérez de los Cobos, ex-militant del PP, amb un passat vinculat a l’extrema
dreta i reconegut anticatalanista, va presidir la institució. Pérez de los Cobos,
germà del policia que deia que la llei estava per damunt de la convivència.
La ingerència política en un tribunal que
lidera l’acció repressiva contra l’independentisme s’ha fet evident també
aquests dies. Amb les trucades del govern espanyol al president i als membres
del tribunal per fer-los veure la importància d’admetre a tràmit la impugnació
de la candidatura de Carles Puigdemont a ser investit president de la
Generalitat. El tribunal va
acabar ajornant la decisió sobre el recurs, però va accedir a complaure el
govern espanyol imposant unes mesures cautelars impossibles d’assumir per
Puigdemont per a poder-se sotmetre a la investidura.
Ho va fer tenint en compte que ni el ponent, ni els lletrats, ni el
Consell d’Estat espanyol no aconsellaven l’admissió a tràmit d’un recurs que a la
pràctica implicava una impugnació preventiva d’una votació d’investidura d’un
candidat que es va poder presentar a les eleccions perfectament. Una
cosa mai no vista.
Tot això va acompanyat d’una acció decisiva
de pràcticament tota la maquinària mediàtica de
l’estat espanyol, que construeix un discurs de caricaturització i demonització, d’elevació d’aquest adversari a la condició d’enemic públic número u, i que permet de fer penetrar entre l’audiència i la
ciutadania la convicció que el càstig que rebi
serà just, i que les consideracions de dubtosa legalitat o de manifesta il·legalitat són
secundàries.
Perquè l’objectiu polític, en aquest cas la
preservació de la unitat d’Espanya, s’ho val.
Ana Rosa Quintana forma part de l’engranatge de la maquinària mediàtica
La
violència és culpa dels agredits
L’enemic no és només Puigdemont; és tot l’independentisme.
Per això es va obrir una
causa general, feta amb investigacions secretes i construïda amb atestats
policíacs que falsegen deliberadament els fets, per a permetre que l’acció de
la justícia sigui implacable amb els responsables d’uns fets que són
convenientment presentats com a violents, ‘tumultuaris’. D’ací es desprèn l’acusació de sedició contra Jordi Sànchez i Jordi Cuixart, de l’alçament ‘tumultuari’
i violent, al qual es refereix el codi penal espanyol. La manifestació del 20
de setembre davant el Departament d’Economia va ser multitudinària i pacífica,
i els dirigents d’Òmnium i l’ANC van
actuar perquè ho fos.
Però, en canvi, seran jutjats per sedició,
i és per aquesta acusació que fa més de cent dies que són en presó preventiva.
El 20 de setembre hi va haver les
concentracions de protesta; el dia 22
a migdia el portaveu del govern espanyol, Íñigo Méndez de Vigo, ja parlava
d’accions ‘tumultuàries’;
i quan encara no
havia acabat la conferència de premsa la fiscalia general de l’estat ja
presentava una denúncia per sedició contra Sànchez i Cuixart.
Més tard, la jutgessa Lamela, primer, i el jutge Llarena,
després, assumien la tesi de la Guàrdia Civil, que era la mateixa que la del
govern espanyol, que era la mateixa que la de la fiscalia, que era la mateixa
que la seva. I que la del jutge Pablo Llarena. Un cas de lawfare en tota regla.
I una cosa semblant va
passar amb les acusacions de rebel·lió contra
els membres del govern i els de la mesa del parlament, inclosa la presidenta. Que no hi havia
la violència que requereix l’acusació del delicte de rebel·lió? La Guàrdia Civil, i
la fiscalia, i la jutgessa Lamela, i el jutge Llarena, se la van inventar en
sengles atestats i interlocutòries. I si les proves de violència dels
manifestants eren escasses, s’acabava fent responsable de la violència de la
policia espanyola durant el referèndum de l’1-O (una violència,
aquesta sí, molt evident i clamorosa) als qui havien convocat el referèndum, és
a dir, als qui n’havien estat víctimes.
Tot plegat amb
l’acompanyament mediàtic adequat. I social i polític. El PSOE, l’altre gran partit de l’estat, ha
fet pinya amb el PP, Ciutadans i el rei d’Espanya. El 3 d’octubre, quan Felipe VI va comparèixer ordenant
d’actuar contra l’independentisme, els socialistes van retirar la petició de
reprovació de Sáenz de Santamaría per la violència de l’1-O. I només els
mitjans estrangers es van estranyar del discurs de Felipe VI i van criticar-ne
la duresa. Tots els poders de l’estat
remaven alhora contra
un enemic comú que calia destruir. Aquest és un dels principis de la definició
de lawfare, el de guerra desigual, entre un combatent molt poderós,
amo de la llei, i un altre que en rep les conseqüències.
En aquest combat, se n’ha ressentit també la llibertat d’expressió i
s’ha fet un ús impropi del concepte de delicte
d’odi, que s’imputa a tots els qui han gosat criticat la violència de la policia
i la Guàrdia Civil durant l’1-O. Com en la causa general oberta a
Reus.
Acaba essent inútil de recórrer a cap dels
mecanismes interns de què disposa el sistema judicial espanyol, perquè en totes
les instàncies judicials hi ha un mateix punt de vista i una mateixa manera de
procedir en aquest conflicte; que és la mateixa que dicta la majoria política a
l’estat espanyol. Queda el recurs a la via judicial internacional. Perquè,
políticament, tampoc la UE no ha servit, de moment, per a demanar empara davant
la repressió. De fet, la Comissió
Europea ha acabat esdevenint l’última peça de l’engranatge del lawfare contra l’independentisme català. El penúltim episodi:
la resposta a una pregunta que demanava a l’executiu comunitari d’investigar la
violència de l’1-O. La resposta:
‘És competència dels estats membres garantir els drets
fonamentals d’acord amb els tractats internacionals i la pròpia constitució.’ És
a dir, dels mateixos estats que els poden vulnerar.
Josep Casulleras Nualart
Joan A. Forès
Reflexions
LAWFARE amb tot el descaro i vergonyosa situació de presos polítics i exil·liats de persones honorables i exemplars.
ResponEliminaUna indecència el silenci i complicitat dels Iceta, Duran, Espadale r, Lopez Burniol, Puigverd, Carol, el Bisbe Omella .... i tants d´altres que callen i no fan ressó de les sentències europees que demostrant la falsetat i crueltat de les acusacions, empresonaments i exil·lis si tinguessin vergonya haurien d´egigir l´inmediata llibertat de tots ells. D´altra banda em sembla que el warfare en el nostre cas no té res a fer amb els més de 2,1 milions de catalans que continuarem votant i manifestant-nos a favor de la Repùblica Catalana, quantitat que penso més aviat creixerá enlloc de minvar.