Benvolguts,
En aquest Bloc
s’ha parlat més de mig centenar de vegades del Corredor Mediterrani.
El Corredor s’havia d’implementar ja el segle passat. La Comunitat Europea (CE) va destinar 140.000 M€ a Espanya amb una part de 60.000 M€ adreçats abans de tot a la
construcció del Corredor Mediterrani.
El PPSOE ha estat
fent una trampa constant a la CE
perquè han usat el concepte (i els diners) del Corredor Mediterrani de dues maneres diferents, o sigui que Espanya
ha parlat del progrés del Corredor
Mediterrani com si fos part del projecte de l’AVE per passatgers i ja estigués fet i no ha parlat de les vies
d’ample europeu per al transport de mercaderies i en canvi la CE va esquitxar els diners per
aconseguir unes vies d’ample europeu, separades de les de l’AVE per al transport de mercaderies. És
com l’engany del Toco-mocho! I la CE
no ha
inspeccionat mai si els treballs a
Espanya amb els diners de la CE eren
per fer el Corredor Mediterrani o per
fer l’AVE.
Val a dir que Espanya ha creat infraestructures d’AVE sense haver fet estudis de rendibilitat i tal com hem
explicat també són immensament cares per la poca demanda actual i la poca
demanda futura. Amb el que paguen els viatgers no s’amortitza ni el manteniment
del servei. S'han hagut d'anar tancant trams no rendibles a mida que s'anava comprenent la magnitud de la tragèdia. I els costos de la infraestructura no es podran amortitzar mai. A mida que Espanya vagi entrant en fallida i vagi
pujant el Deute públic s’hauran de desballestar els trens i vendre les vies i
els trens desballestats com a ferralla.
La situació actual és que el Corredor Mediterrani (de dues
vies separades de les vies d’AVE) no ha estat començat a construir encara, malgrat que hi ha algun tros aprofitant via ibèrica amb una tercera via per permetre el pas de trens de mercaderies, solució barroera
que s’ha usat per unir Castellbisbal
amb el Port de Barcelona. Mala
solució perquè el pas dels AVEs i els trens de mercaderies per les mateixes
vies és un nyap provisional i amb previstos problemes de retards constants i de
més que probables accidents.
Només cal veure l’acudit d’en Ferreres amb la visió de les
patronals i la visió del Gobierno espanyol pel que fa al Corredor Mediterrani.
En aquest apunt s’expliquen els costos extra per a una
indústria química del Camp de Tarragona per mor de la manca de Corredor
Mediterrani i s’explica com l’energia es paga a un preu astronòmic, un 30% o un 40% més
cara que més enllà del Pirineu, i que fa que tot plegat disminueixi la rendibilitat de les indústries!
Vegem l’entrevista amb
el director general de Covestro a Espanya:
Firenze:
"No tenir Corredor Mediterrani ens costa temps, milions i
competitivitat"
El director general de Covestro a Espanya ha
treballat per salvar del tancament la planta de Tarragona i ara anuncia la
inversió de 200 milions d'euros
16/02/2018 13:20 h.
Barcelona
Covestro anunciava fa dos anys el tancament de la planta de Tarragona i l'acomiadament de 120 treballadors. Andrea Firenze (1965) n'és, des del 2016, el director general a Espanya. Brasiler de naixement, de pare italià i mare egípcia, Firenze és Llicenciat en Enginyeria Química i MBA per la Universitat Federal de Rio de Janeiro i té més de 25 anys d'experiència en la indústria química des que va iniciar la seva carrera professional a Bayer al Brasil.
Andrea Firenze
El directiu ha treballat per salvar-la. Ara la
filial de materials de Bayer anuncia
la inversió de 200 milions d'euros
per construir una planta pròpia de producció de clor i incrementar substancialment la seva producció d'MDI.
Quin és el balanç
que fa des que va agafar les regnes de l'empresa?
Ha estat una època molt interessat. Hem après
molt de la separació de Covestro de Bayer Material Science. Es va motivar
perquè els dos sectors necessiten molt de capital: l'una per fer les
investigacions farmacèutiques i nosaltres perquè el nostre producte necessita
vendre tones. I això vol dir que necessitem
construir plantes. Es va decidir separar-les i ha estat un gran èxit. Els
resultats han superat les expectatives, s'esperava un bon negoci, però ens hem
sorprès. Les plantes s'han omplert de capacitat i això ha evitat el tancament
de Tarragona.
"Mantenir Tarragona era una
opció atractiva i vam suspendre el tancament"
Fa dos anys
s'anunciava el tancament, precisament, de la planta de Tarragona. Què ha
passat?
Quan es va decidir
tancar la planta, hi havia una perspectiva moderada del creixement del poliuretà i l'MDI, una expectativa que
no s'apropava al que la realitat ens ha ensenyat. El poliuretà és una escuma molt versàtil que es pot fer servir en
multitud d'aplicacions: aïllant tèrmic de la nevera, un coixí, el volant d'un cotxe,
etc. L'MDI és un compost químic que es fa servir per donar propietats al
poliuretà.
Tarragona tenia
problemes de costos, capacitat i el problema de subministrament de clor per la
prohibició de la Comissió Europea de fer servir mercuri. La planta depenia d'un proveïdor extern. Tot estava enlaire. Per
això es pren la decisió de tancar. Però vam treballar en dues vies: planificar
el tancament de la manera més responsable possible amb els sindicats -mitigar
l'impacte i sobreviure tres anys- i buscant noves oportunitats. Era una
situació molt complexa. L'any passat es va poder trobar una solució win-win.
Quina?
Se solucionarà el subministrament de clor amb
una planta pròpia. Covestro està desenvolupant una tecnologia de
producció de clor molt nova que està en avaluació, però pot produir clor
consumint un 30%
d'energia menys que l'actual. A més, també optimitzarem els costos de producció
fent la planta més competitiva. I finalment també hem ampliat la planta d'MDI
un 30%
per guanyar escala de producció.
Andrea Firenze | Àngel Bravo
I el mercat?
Ha millorat, ha crescut més del que ens
pensàvem, sobretot la part d'escumes rígides d'aïllament tèrmic, que gasten
molt d'MDI. Mantenir Tarragona era una opció atractiva, doncs. I vam suspendre
el tancament.
I com queda la
relació amb Ercros?
Fa 40 anys que treballem amb ells en molts
productes, seguirem treballant amb ells.
També es va dir que
Tarragona es convertiria en un centre logístic d'àcid clorhídric.
El projecte segueix i ja ha arrencat
el hub de distribució
de clorhídric per assegurar la nostra posició. Amb
aquest node creem un pont amb el centre de Renània
del Nord-Westfàlia de manera molt sostenible. Portem volums setmanals per tren d'un
material bàsic per a la vida quotidiana: lleixiu, tractament d'aigua, acer,
etc. Necessitarem aquest hub fins que la planta de clor
estigui activa a finals del 2020.
Després es podrà aprofitar amb altres projectes.
Per ser una planta
que s'havia de tancar, s'hi han invertit 38 milions d'euros en 5 anys.
Les inversions
d'actualització tecnològica són constants. A escala estratègica la darrera ha
estat el hub de 3 milions d'euros i uns altres tants a Barcelona en la línia de dispersió
aquosa de poliuretans.
Com els facilitaria
la vida el Corredor Mediterrani?
Moltíssim. Vam prendre la decisió del centre logístic a
partir de la informació que teníem: no hi havia cap seguretat
de tenir un tercer fil o un Corredor Mediterrani o un ample europeu pel
nostre hub.
Hem estat obligats a fer una inversió més cara, els trens d'Alemanya canvien
els eixos a Cervera i això triga temps, costa milions i ens resta
competitivitat respecte d'altres països d'Europa.
Però ho havíem de fer, si no, no tindríem matèria primera.
El tren és la
millor opció?
És l'opció més flexible. Portar-lo en camió
seria una catàstrofe ambiental i de cost.
Quan s'estalviarien
amb una bona connexió?
Parlem de milions a l'any. Amb un material en
què el transport té una pressió sobre el marge, això és un killer. I això el client ho nota.
No tenir Corredor
Mediterrani encareix l'àcid clorhídric a Espanya? O dit d'una altra manera,
afecta sobre el benefici de Covestro?
Sí, i sobre el de totes les empreses.
El director general de Covestro a
Espanya, Andrea Firenze, durant l'entrevista | Àngel Bravo
La seu social de
Covestro és a Tarragona?
La social a Tarragona i la fiscal, a
Barcelona.
Van plantejar
endur-se la seu social a una altra banda després de l'1-O?
Es va avaluar, però ho vam desestimar. Vam
veure que no hi havia una justificació per fer-ho. També, Covestro no opera
fora de Catalunya.
Es va prendre la
decisió des d'Alemanya?
No, des d'aquí.
"Es va avaluar traslladar la
seu social després de l'1-O però ho vam desestimar, no hi havia una
justificació per fer-ho"
El preu de
l'energia és un gran problema per a la indústria.
Tot el que les indústries demanem és igualtat de competició amb les plantes europees. Els costos elèctrics a Espanya són molt més alts que a França o Alemanya i això ens posa en una situació més complicada quan es
vol aprovar un projecte. Sempre hem de trobar altres avantatges per
justificar-nos. Les diferències són del 30% o el
40%.
Bayer ha tornat a
desinvertir fins a quedar-se en el 10,4% de Covestro. Quin és el futur de la
relació?
El nostre contacte amb
Bayer des del carve
out ha
estat molt petit. I va per aquest camí. Les decisions de Bayer ja gairebé no impacten sobre Covestro, de fet quan han venut accions ja no hem notat cap
variació en el valor de Covestro.
Aiats Agustí
Joan A.
Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada