Benvolguts,
Vet aquí una entrevista exemplar, amb
una oportunitat clara que és la lluita-contuberni entre polítics i jutges. El Lawfare,
vaja. I l’evidència de les trampes així com la impossibilitat de no fer-ne.
Parlem amb
Joaquim Bosch, ex-portaveu de Jutges per a la Democràcia, i Ignacio Escolar,
director d'ElDiario.es, que acaben de publicar 'El secuestro de la justicia'
(Roca Editorial)
Estan cansats. L’avió provinent de Las Palmas ha aterrat a Barcelona de
matinada. Poques hores de son i, des de bon matí, amunt i avall amb la ronda
mediàtica: televisió, ràdio, diari… I a la tarda? Presentació en una llibreria
cèntrica. El culpable de tot plegat és el llibre El
secuestro de la justicia (Roca
Editorial), en què analitzen la crisi del sistema judicial espanyol arran de
les ingerències polítiques.
Quedem amb Joaquim Bosch, jutge i ex-portaveu de Jutges per a la
Democràcia, i Ignacio Escolar, director d’ElDiario.es, en un hotel de pedra
grisosa. Entre la brisa del port i les ombres del cor antic de la ciutat. Amb ells parlem de l’estratègia jurídica del jutge Pablo
Llarena, del paper de la justícia europea, de Pedro Sánchez i el PSOE, del cas
Gürtel i moltes coses més.
Engeguem l’enregistradora de veu, obren els ulls i s’obliden del
cansament.
—El segrest de la justícia és el pas previ al segrest de la
democràcia?
—Ignacio Escolar [I.E.]: Va relacionat. Perquè hi hagi una democràcia plena cal una justícia independent i creïble. Quan parlem del segrest de la justícia, com a idea, ens referim a una cosa molt concreta: les eines de pressió i control que tenen el poder polític i els partits sobre els jutges per a condicionar la justícia. Tot i que no sempre ho aconsegueixen. Això per si mateix ja és un atac a la democràcia.
—Ignacio Escolar [I.E.]: Va relacionat. Perquè hi hagi una democràcia plena cal una justícia independent i creïble. Quan parlem del segrest de la justícia, com a idea, ens referim a una cosa molt concreta: les eines de pressió i control que tenen el poder polític i els partits sobre els jutges per a condicionar la justícia. Tot i que no sempre ho aconsegueixen. Això per si mateix ja és un atac a la democràcia.
No
podem tenir una democràcia forta sense una justícia independent.
—Joaquim
Bosch [J.B.]: En el llibre, la tesi central no és que la justícia estigui completament
segrestada. Hi ha tensions entre els intents del poder judicial per a actuar de
manera independent i aplicar l’ordenament jurídic, per exemple en els casos de
corrupció, i les ingerències partidistes per a evitar que això passi. De fet,
recentment ha aparegut una sentència molt important, la del cas Gürtel, que de
manera directa o indirecta ha acabat causant un canvi de govern. Això demostra
que el control no és mai absolut, malgrat la voluntat de ser-ho. Tanmateix, sí que tenim un sistema institucional
dissenyat d’una manera que potencialment permet tota mena de temptatives per a
controlar i modificar les actuacions judicials. És
en les qüestions de gran rellevància política on s’intensifiquen aquestes
pressions. Recuperant el cas
Gürtel, quan es dicta la sentència, el Consell General del Poder Judicial
(CGPJ), que és un organisme amb fortes
connexions polítiques, decideix d’alterar la composició del tribunal. I això té un efecte contundent. A l’hora de decidir les presons provisionals, el jutge De
Prada, un magistrat clau en la sentència, no pot participar de la decisió. Dit això, vull ressaltar, com fem al llibre, que el
sistema té virtuts i hi ha moltíssimes actuacions que demostren la seva
independència.
—Ara que esmenteu el cas Gürtel, quina valoració feu de la
sentència?
—I.E.: És una sentència molt important perquè deixa establert que a Espanya hi havia una trama de corrupció institucional lligada al PP i acredita que hi havia una caixa B d’ençà que es va crear el partit fins al 2008, com a mínim. També és important perquè ha tingut conseqüències gravíssimes. Crec que Mariano Rajoy no cau per la Gürtel i prou, la gestió de Catalunya també hi ha influït, però en gran part l’enfonsa el pes de la sentència.
—I.E.: És una sentència molt important perquè deixa establert que a Espanya hi havia una trama de corrupció institucional lligada al PP i acredita que hi havia una caixa B d’ençà que es va crear el partit fins al 2008, com a mínim. També és important perquè ha tingut conseqüències gravíssimes. Crec que Mariano Rajoy no cau per la Gürtel i prou, la gestió de Catalunya també hi ha influït, però en gran part l’enfonsa el pes de la sentència.
Allò
que deien que la corrupció no passa factura és fals. La factura pot tardar a
arribar, però arriba. És una sentència molt sòlida, malgrat les mentides del PP i els seus
portaveus per a treure-li importància. Per citar-ne algunes. Això que diuen que
no és una condemna penal… Evidentment! Era
impossible que ho fos, perquè en el moment dels fets no hi havia possibilitats
legals per a condemnar penalment una persona jurídica. No existia la
responsabilitat penal d’un partit, una associació o un sindicat. També
es queixen que parli de la caixa B tot i que aquest no és el procés judicial de
la caixa B, com si el tribunal s’extralimités. Vejam… En aquesta sentència també es parla de l’apropiació
indeguda, del robatori de Bárcenas i la seva muller de la caixa B del PP. Per
fer això, s’ha de parlar necessàriament de la comptabilitat paral·lela. La
sentència, insisteixo, és molt potent.
—I del vot particular?
—I.E.: Cerca l’absolució del PP i tracta altres qüestions laterals, però en cap cas desmenteix l’eix central de la sentència: la trama institucional de corrupció i la caixa B del partit.
—I.E.: Cerca l’absolució del PP i tracta altres qüestions laterals, però en cap cas desmenteix l’eix central de la sentència: la trama institucional de corrupció i la caixa B del partit.
—I com a jutge, Joaquim Bosch, què en dieu?
—J.B.: És una de les sentències més importants de la història de la nostra democràcia. Demostra que no són casos aïllats, com han volgut fer veure alguns polítics. Tenim elements estructurals de corrupció. Tenim una corrupció molt instal·lada en el sistema i, per tant, el problema no es resol amb mesures purament puntuals. Calen accions globals contra aquesta xacra. La dinàmica del cas Gürtel s’ha repetit en àmbits molt diferents al País Valencià, a Catalunya, a les Illes Balears, a Galícia, a Andalusia i a Madrid. La sentència descriu dinàmiques que s’investiguen en altres parts de l’estat i exposen uns hàbits que tenen unes arrels molt llargues. La corrupció no és flor d’un dia.
—J.B.: És una de les sentències més importants de la història de la nostra democràcia. Demostra que no són casos aïllats, com han volgut fer veure alguns polítics. Tenim elements estructurals de corrupció. Tenim una corrupció molt instal·lada en el sistema i, per tant, el problema no es resol amb mesures purament puntuals. Calen accions globals contra aquesta xacra. La dinàmica del cas Gürtel s’ha repetit en àmbits molt diferents al País Valencià, a Catalunya, a les Illes Balears, a Galícia, a Andalusia i a Madrid. La sentència descriu dinàmiques que s’investiguen en altres parts de l’estat i exposen uns hàbits que tenen unes arrels molt llargues. La corrupció no és flor d’un dia.
—Parleu d’unes pràctiques corruptes gairebé cròniques. El cas Gürtel
no s’ha tancat i encara s’han de fer públiques les sentències
de qüestions tan rellevants com els sobresous i la caixa B. És
possible parlar de la il·legalització del PP en un futur?
—I.E.: Crec que és políticament irrealitzable perquè és una decisió que l’hauria de prendre el Tribunal Suprem. Els seus jutges han estat nomenats majoritàriament pel CGPJ, que està controlat pel PP. En cap cas pensarien en una decisió com aquesta. Tot i que hi ha fons per a exposar el debat, crec que és impossible que passi i, a més a més, a mi no m’agrada gens això d’il·legalitzar formacions polítiques. No hauríem d’acceptar que es prohibeixin partits, fins i tot, encara que tingui casos tan flagrants de corrupció. Em sembla molt complicat de justificar una mesura tan dràstica.
—J.B.: Em sembla
jurídicament dubtós. Per a il·legalitzar un partit, s’ha de demostrar que tota
l’estructura és un entramat per a delinquir. I encara que hi ha investigacions
de molta entitat contra càrrecs del PP, no crec que sigui el cas. El PP té unes
idees que poden agradar més o menys, però és evident que la seva activitat
principal és la política. El fet que hi hagi
espais de certa rellevància que hagin caigut en el món de la corrupció, no vol dir
que tot el partit hi estigui implicat.
—Al
llibre esmenteu les crítiques reiterades del Consell d’Europa contra
la politització de la justícia espanyola. Passen els anys i l’estat espanyol no
en fa cas. És possible que en algun moment la
Unió Europea decideixi de fer un pas endavant i activi
l’article 7 del Tractat de la Unió, tal com ha fet amb Polònia?
—I.E.: Em sembla molt difícil que arribem a aquest extrem. Però és cert que fa molt de temps que arriben crides des d’Europa perquè fem canvis en el sistema judicial. Ara bé, crec que som molt lluny de ser Polònia.
—J.B.: Ho trobo
complicat. Les crítiques són molt dures i creixents. L’últim informe del grup GRECO
del Consell d’Europa ha estat especialment contundent, però tot i això, no hem
arribat als nivells de manipulació de Polònia, on sí que hi ha alteracions de
principis bàsics del poder judicial i interferències directes. Crec que som en una situació intermèdia. Tenim uns estats
europeus que majoritàriament tenen unes estructures de separació de poders que
són molt sòlides i que tenen uns consells de la judicatura que són
principalment nomenats pels mateixos jutges.
Tanmateix, a l’estat
espanyol són els polítics els qui ho
reparteixen tot. I tenim també unes
estructures que, segons diu el Consell d’Europa, en determinats tribunals, com el Suprem i l’Audiència Nacional, els magistrats no són
designats per criteris de meritocràcia.
I això, sincerament, és una crítica duríssima del Consell. Ens cal reconduir la
situació.
—Però també és veritat que el Consell d’Europa no té capacitat
sancionadora. Sense aquest poder coercitiu, quin incentiu pot tenir l’estat per
a canviar?
—I.E.: Evidentment. L’incentiu no pot arribar des de fora d’Espanya. La clau de tot plegat és que la societat s’adoni que és molt important tenir una justícia independent. I per això, en part, hem escrit aquest llibre, per explicar un mecanisme molt opac de control de la justícia per part dels partits polítics. Com funciona? Quins són els mecanismes? Com és exactament el protocol que fan servir? Com són lleis que els donen cobertura? Tot això ho expliquem. Saber com funciona el segrest pot ajudar a combatre’l.
—Canviem de tema i parlem ara del Principat. Com valoreu les
actuacions del Suprem i l’Audiència espanyola en la macrocausa contra el
referèndum i la declaració d’independència?
—I.E.: Jo sóc extremadament crític amb la manera com s’ha gestionat el procés judicial contra el primer d’octubre. Per començar, perquè han volgut solucionar un problema polític als tribunals. I després, crec que hi ha un munt d’exemples que demostren que fan justícia d’estat contra els dirigents independentistes. Una justícia que avantposa la defensa de l’estat, entesa com la seva integritat, al significat de les lleis. I això porta a errors que veiem aquests dies, com les decisions d’altres tribunals europeus de denegar les euroordres i les extradicions. Hi ha diverses coses que són discutibles. Hi ha infinitat de juristes i catedràtics que consideren que els fets del primer d’octubre poden tenir un procés judicial per un delicte de desobediència greu a l’autoritat, però això comporta penes d’inhabilitació, i no pas penes de trenta anys de presó com la rebel·lió. Un delicte que requereix violència. Violència exercida contra persones i no pas contra cotxes de la Guàrdia Civil. Per mi, és aquí on falla tot plegat. També en la competència.
Per què aquests casos es
jutgen a l’Audiència Nacional i al Suprem i no al TSJC? Doncs perquè és
justícia d’estat. L’interès de l’estat passa per sobre de qualsevol cosa.
—J.B.: Ens trobem davant un problema polític. La meitat de la
societat catalana, més o menys, no es troba a gust amb l’encaix dins l’estat
espanyol i, no solament això, sinó que dóna suport a forces polítiques que defensen
clarament trencar amb l’ordenament jurídic.
És una situació greu que cal resoldre des de l’àmbit polític. No parlem
només dels dirigents, els mateixos votants donen suport a postures contràries a la legalitat. Hi ha un
problema polític de fons que la justícia no pot arreglar en solitari. La
justícia té unes funcions, però la simple aplicació no farà que els
disconformes a pertànyer a l’estat espanyol canviïn de parer. Cal cercar altres
solucions. D’altra banda, hi ha veus molt
solvents, com Xavier O’Callaghan, Joaquín Giménez i Martín Pallín, tots ells
ex-magistrats del Suprem, que han criticat el discurs de la fiscalia i les
decisions del Suprem. Consideren que no hi va haver cap alçament ni
tampoc cap violència adreçada a obtenir per la força la independència. La violència de la qual parla el codi penal, a parer meu,
és de tipus militar i significa una presa del poder gairebé automàtica. Els
tribunals europeus sembla que també es decanten per aquesta visió crítica. I
això s’ha de tenir en compte.
—La moció de censura ha portat un canvi de govern. El
president de la Generalitat, Quim Torra, ha demanat a Pedro Sánchez
que faci gestos en relació amb els presos i la causa de l’1-O. Fins on pot anar
la Moncloa?
—J.B.: Això és una qüestió política i prefereixo que la contesti en Nacho.
—J.B.: Això és una qüestió política i prefereixo que la contesti en Nacho.
—I.E.: Crec que el PSOE
té capacitat per a fer coses, però no pas tantes com li demanen. La realitat és que ja s’ha demostrat que la capacitat de
l’esquerra per a manar sobre la justícia és molt relativa. Ho va patir el mateix
Zapatero quan va obrir el procés de pau amb ETA i va topar amb els jutges, que
van demostrar una actitud molt hostil. Ara, encara que canviï el fiscal general de l’estat,
Sánchez no pot treure els presos de les presons, per exemple. Tanmateix, sí que
pot fer coses. Els pot acostar a presons catalanes, que seria una cosa
desitjable, i també pot obrir una etapa de
normalitat política amb el nou president de la Generalitat. És a dir, trobar-se, seure i parlar per cercar
una sortida a un problema polític. I així, crec que podem arribar a una
pantalla diferent de la que hem viscut fins ara. El
que no pot fer el president del govern, afortunadament, ni aquest ni Mariano
Rajoy, és treure i posar gent a la presó. Sincerament, penso que és
fal·laç pensar que els ex-consellers i l’ex-vice-president de la Generalitat
són a la presó perquè els ha posat Rajoy. Quan
Soraya Sáenz de Santamaría se’n vanagloriava feia demagògia i populisme. Ja li agradaria tenir aquest poder. Sobretot,
perquè gent com Bárcenas ara no seria entre reixes.
Sí que ha passat que una
part de l’estat, els jutges, s’han pres
aquesta causa com una cosa personal.
I parlem de jutges que ocupen uns càrrecs gràcies a un sistema de promoció basat en el control polític, de manera que
només ascendeixen aquells qui tenen una determinada visió del món.
Tot i això,
penso que han actuat amb una independència relativa. Un exemple és el cas de
Joaquim Forn. El fiscal va
demanar-ne l’alliberament i va ser Llarena qui li va denegar la llibertat. I
això continuarà passant sigui qui sigui el fiscal.
—Per despolititzar la pregunta, és sorprenent que la caiguda del
govern comporti també la caiguda del fiscal general, una figura que també
requereix certa independència.
—J.B.: Tenim unes estructures institucionals molt febles pel que fa a la separació de poders. La fiscalia està tan vinculada amb el poder polític que quan cau el govern també ho fa el màxim representant de la fiscalia. Hauríem d’optar per altres sistemes de funcionament. Com el cas italià, en què el fiscal general és nomenat per un consell de la judicatura, que sí que és imparcial i té una autonomia real. O bé pel model del sistema parlamentari, en què demanen al fiscal uns requisits previs i després ha de ser escollit per una majoria qualificada. A més, els mandats del fiscal i els del parlament tenen durades diferents, de manera que les renovacions d’ambdues institucions no coincideixin.
—J.B.: Tenim unes estructures institucionals molt febles pel que fa a la separació de poders. La fiscalia està tan vinculada amb el poder polític que quan cau el govern també ho fa el màxim representant de la fiscalia. Hauríem d’optar per altres sistemes de funcionament. Com el cas italià, en què el fiscal general és nomenat per un consell de la judicatura, que sí que és imparcial i té una autonomia real. O bé pel model del sistema parlamentari, en què demanen al fiscal uns requisits previs i després ha de ser escollit per una majoria qualificada. A més, els mandats del fiscal i els del parlament tenen durades diferents, de manera que les renovacions d’ambdues institucions no coincideixin.
—Dèieu abans que les justícies
europees es decanten per la visió crítica contra la instrucció
de Llarena. Com s’ha d’interpretar l’àmbit internacional en el cas?
—J.B.: Ells fan una interpretació que, en la meva impressió, no parteix de les passions que vivim aquí. Em sembla una mirada més neutra i, evidentment, d’uns magistrats d’extraordinària solvència. Veuen els nostres problemes amb més distància. El seu ordenament jurídic no és exactament com el nostre, però a l’hora d’entrar en les analogies, ells sí que valoren que no hi ha la violència pròpia dels delictes equivalents a la rebel·lió. També entenen que la violència ha de ser exercida directament pels encausats i que ha de ser una violència amb capacitat per a aconseguir realment els objectius marcats. Entenen que les manifestacions que hi ha hagut a Catalunya han estat majoritàriament pacífiques i no tenien capacitat d’obtenir el poder per la força. Quan es va declarar la independència, tothom va anar cap a casa. Les valoracions que fan els òrgans judicials europeus és que no hi va haver cap violència realment rellevant, d’entitat i adreçada per mitjà d’un alçament, entès com un moviment ràpid, per a prendre el poder i imposar un nou estat.
—J.B.: Ells fan una interpretació que, en la meva impressió, no parteix de les passions que vivim aquí. Em sembla una mirada més neutra i, evidentment, d’uns magistrats d’extraordinària solvència. Veuen els nostres problemes amb més distància. El seu ordenament jurídic no és exactament com el nostre, però a l’hora d’entrar en les analogies, ells sí que valoren que no hi ha la violència pròpia dels delictes equivalents a la rebel·lió. També entenen que la violència ha de ser exercida directament pels encausats i que ha de ser una violència amb capacitat per a aconseguir realment els objectius marcats. Entenen que les manifestacions que hi ha hagut a Catalunya han estat majoritàriament pacífiques i no tenien capacitat d’obtenir el poder per la força. Quan es va declarar la independència, tothom va anar cap a casa. Les valoracions que fan els òrgans judicials europeus és que no hi va haver cap violència realment rellevant, d’entitat i adreçada per mitjà d’un alçament, entès com un moviment ràpid, per a prendre el poder i imposar un nou estat.
—I.E.: Crec que la justícia europea despulla la instrucció del
Suprem. El tribunal esperava, sabent que la rebel·lió és una
tipificació penal molt discutible, que quan
Europa opinés ja fes més d’una dècada que els dirigents independentistes fossin
a la presó. Tal com ha passat amb la
doctrina Parot i en molts altres casos relacionats amb ETA.
Què passa? Que la
internacionalització de la causa fa que les decisions es prenguin en paral·lel
a Madrid, Brussel·les, Kiel i Edimburg. Europa opina ara, al moment, i despulla
l’estratègia de Llarena.
Crec
que la internacionalització és una estratègia molt intel·ligent que posa en
evidència les limitacions de la justícia espanyola per a jutjar qüestions
d’estat. Quan l’estat sembla que és més important que la justícia. Jo, ho he dit
diverses vegades, penso que el primer d’octubre fou un abús democràtic, perquè
no hi havia mandat suficient per a posar en marxar una secessió unilateral. No
hi era. Però crec que això té un càstig per la
via de la inhabilitació per una desobediència greu a l’autoritat. O la
malversació, si es demostra que s’han dilapidat fons públics. Però ja està. No
cal fer l’estirabot i forçar el codi penal per voler encausar-los per rebel·lió.
I aquest ha estat el gran error del Suprem quan ha afrontat el cas.
—Ara que ho esmenteu, el Tribunal de Comptes
acusa un ex-president de la Generalitat de malversació pel 9-N,
malgrat que ni el TSJC ni el Suprem n’ha trobat cap indici. Què és el
Tribunal de Comptes?
—I.E.: El Tribunal de Comptes és qualsevol cosa menys un tribunal. Al llibre expliquem un exemple que és bastant paradigmàtic. El president del tribunal durant molts anys, Ubaldo Nieto, apareix a la comptabilitat B del PP com a presumpte donant de diners. És esperpèntic. El màxim responsable de vigilar que els partits no es financin irregularment, ha finançat il·legalment el PP… Això posa en evidència el tribunal, que de fet no és un organisme judicial tal com els coneixem. Podem dir, fins i tot, que dins d’un sistema polititzat és el més manipulat.
—I.E.: El Tribunal de Comptes és qualsevol cosa menys un tribunal. Al llibre expliquem un exemple que és bastant paradigmàtic. El president del tribunal durant molts anys, Ubaldo Nieto, apareix a la comptabilitat B del PP com a presumpte donant de diners. És esperpèntic. El màxim responsable de vigilar que els partits no es financin irregularment, ha finançat il·legalment el PP… Això posa en evidència el tribunal, que de fet no és un organisme judicial tal com els coneixem. Podem dir, fins i tot, que dins d’un sistema polititzat és el més manipulat.
—Parlem d’un altre tribunal. Quin sentit té l’Audiència espanyola
després de la desaparició d’ETA? Jutjar piulets i cançons?
—J.B.: S’hauria de repensar què és l’Audiència Nacional, perquè
el context en què es va crear ha deixat d’existir. ETA ja no atempta i el seu
paper ara és discutible. Li han ampliat les
competències en dos sentits. Per una banda, investiga delictes amb un vincle
dubtós amb el terrorisme, com n’és la justificació o qualsevol equivalent. Per una altra, també té competències en matèria de
corrupció. I això és perillós, perquè és un
tribunal molt exposat, i que el poder polític sempre ha considerat un tribunal d’estat. És més senzill intervenir
en un òrgan en concret com l’Audiència que no pas en diversos jutjats d’una judicatura amb més de cinc mil
membres. Un exemple que posem sovint,
per explicar això, és el de la detenció de Carles Puigdemont. Ell surt de Finlàndia, passa per Suècia,
Dinamarca i és detingut a Alemanya. El jutja el Suprem? No, qui es fa càrrec del cas és l’alt tribunal de
Slesvig-Holstein, el territori on va ser detingut. Les extradicions, a l’estat espanyol, com va
passar amb Billy El Niño, les resol l’Audiència Nacional i no el
tribunal del territori. És perillós que hi hagi
tribunals que trenquin excepcionalment el principi del jutge natural, cosa que
no és maquillatge, sinó que cerca la imparcialitat i la independència del
judici. S’hauria de reflexionar sobre les competències i la mateixa existència
de l’Audiència Nacional.
—I.E.: És una anomalia a l’espai jurídic europeu, no hi ha cap
més país amb un tribunal equivalent.
Al final, a l’Audiència Nacional només hi ha sis jutjats d’instrucció. I en un moment, tres dels titulars d’aquests jutjats eren fora: a les ambaixades de Londres, París i Roma.
Al final, a l’Audiència Nacional només hi ha sis jutjats d’instrucció. I en un moment, tres dels titulars d’aquests jutjats eren fora: a les ambaixades de Londres, París i Roma.
Col·locats a dit pel
govern i, mentre els titulars eren fora, el CGPJ podia nomenar-ne els
substituts. I això va permetre que un jutge en una situació de temporalitat,
com era Pablo Ruz, que cada sis mesos li havien de renovar la plaça, portés el
cas de corrupció més important de la història recent d’Espanya, el cas Gürtel.
És molt més còmode per al PP tenir un jutge que cada sis mesos
decideixes si es queda o se’n va. De fet, al final, Ruz se’n va anar, sobretot,
perquè feia massa bé la seva feina.
Algunes decisions que va prendre, com posar un registre a l’entrada de la
seu del PP al carrer Gènova, van agradar molt poc. I per això ara Pablo Ruz
treballa en un jutjat de Leganés. Si s’hagués portat bé, probablement
continuaria a l’Audiència Nacional i més endavant faria el salt al Suprem.
I aquí és on hi ha l’intent de segrest de la justícia, en la
capacitat que té el poder polític, a través del CGPJ, per a decidir sobre la
carrera dels jutges.
—I malgrat tot això que heu comentat, sou extremadament
optimistes amb la base del sistema.
—J.B.: Hem de ser conscients que hi ha dos nivells. Jo sempre poso un exemple, he passat per diverses demarcacions judicials i sé a quin partit polític poden votar els meus companys, però en cap cas he vist un company deixar una investigació contra un batlle corrupte per la seva afiliació política. Són plans diferents. Som en una judicatura majoritàriament conservadora, però això no és un problema.
El problema és quan el poder polític designa de manera interessada determinats magistrats perquè potencialment els poden preservar els seus interessos. Fora de les altes esferes, els jutges que arribem mitjançant una oposició no devem el càrrec a ningú. Independentment de la nostra ideologia. El problema és un problema de parcialitat de les institucions per la manera que es fan les designacions.
I tot i això, hi ha dos mil encausats per corrupció i s’han fet avenços importants en els casos d’abusos bancaris. Per què? Doncs hi ha moltíssims jutges amb pocs mitjans i moltes dificultats que apliquen l’ordenament jurídic amb imparcialitat i sense partidismes. Al llibre parlem de virtuts i problemes del sistema.
—J.B.: Hem de ser conscients que hi ha dos nivells. Jo sempre poso un exemple, he passat per diverses demarcacions judicials i sé a quin partit polític poden votar els meus companys, però en cap cas he vist un company deixar una investigació contra un batlle corrupte per la seva afiliació política. Són plans diferents. Som en una judicatura majoritàriament conservadora, però això no és un problema.
El problema és quan el poder polític designa de manera interessada determinats magistrats perquè potencialment els poden preservar els seus interessos. Fora de les altes esferes, els jutges que arribem mitjançant una oposició no devem el càrrec a ningú. Independentment de la nostra ideologia. El problema és un problema de parcialitat de les institucions per la manera que es fan les designacions.
I tot i això, hi ha dos mil encausats per corrupció i s’han fet avenços importants en els casos d’abusos bancaris. Per què? Doncs hi ha moltíssims jutges amb pocs mitjans i moltes dificultats que apliquen l’ordenament jurídic amb imparcialitat i sense partidismes. Al llibre parlem de virtuts i problemes del sistema.
Pensem que el poder
judicial fa un esforç per a protegir els drets de les persones, però al mateix
temps, en altres àmbits minoritaris, però d’una rellevància capital en la
nostra societat, la justícia està molt exposada al poder polític i als intents
reiterats de control.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada