diumenge, 24 de juliol del 2011

23/07/11. Infraestructures. Corredor mediterrani

Benvolguts,
Ja heu copsat al llarg del temps que publico les Reflexions que hi ha diversos grans apartats (i sub-apartats) que són objecte del meu interès: Independentisme, espoliació fiscal, infraestructures, dilapidació de diners públics per part dels governs espanyols, etc. I un tema dels més recurrents és el de les infraestructures ferroviàries. El 27 de juny parlàvem que en aquestes Reflexions, en un any, hi havien sortit 29 referències al Corredor Mediterrani. Aquest més de juliol n’hi hem afegit 6 més i avui continuarem amb 3 més:
·         El 28/06/11. España, Una, Grande y Radial, on es va comentar l’anunci del Ministeri de Foment de deixar de donar servei a l’AVE Toledo-Cuenca-Albacete per manca absoluta i total de clients (9 cada dia)
·         El 30/06/11. Més sobre l'AVE Toledo-Conca-Albacete. Comentant que hi ha articles i comentaris a tots els diaris sobre un país que no fa inversions tenint en compte la rendibilitat sinó la fatxenderia i la megalomania.
·         El 06/07/11. Blanco. Trens, autovies, ports i aeroports. Indignant. De jutjat de guàrdia! Explica amb pels i detalls, acompanyat d’un vídeo, com el ministre Blanco, en un sopar va dir les més grans animalades que pugui dir un ministre (sobretot després del fracàs de la línia d’AVE Toledo-Cuenca-Albacete, que en un país normal l’hauria portat a la dimissió immediata!). Va dir, i semblava mig pet, que: Tenemos ya que empezar a pensar las infraestructuras con un poquito mas de sentido económico, hacer estudios de viabilidad económica, hacer estudios de rentabilidad… Porqué no hay peor cosa que un puerto sin mercancías, un aeropuerto sin aviones, y un tren sin pasajeros. Increible!
·         El 09/07/11. Infraestructures ferroviàries un cop més. Luxe i ostentació. Postulàvem que: El que cap economista ha dit encara és en què s’assemblen els bons escombraria o els pisos de la bombolla immobiliària en mans de bancs i caixes, i la xarxa d’AVE espanyol. Els bons escombraria en mans de caixes i bancs són actius ficticis que les entitats han estat presentant com a bons de veritat. Si els han de malvendre no en trauran el valor que tenen apuntat a la comptabilitat, si en treuen res. També els pisos de la bombolla immobiliària procedents de desnonaments i de constructors en fallida estan en les mateixes condicions. I la xarxa d’AVE? Doncs també està en aquestes condicions. Molta part de la inversió no deu estar pagada i per tant deu formar part del deute sobirà espanyol. Però el govern espanyol mai no podrà realitzar aquests actius, no seran mai rendibles, pel que sembla no podrà pagar ni el manteniment i menys arribarà a obtenir el retorn de la inversió
·         El 12/07/11. Foment manté l'aposta pel corredor mediterrani (???). Amb les mentides del Pepiño Blanco sobre una aposta pel Corredor Mediterranai que mai no han fet, Garantir... a les comunitats autònomes implicades (Catalunya, el País Valencià, Múrcia i Andalusia) que en els pròxims mesos ... començarà... a posar a licitació... obres per poder dur a terme... aquest projecte per portar mercaderies des del nord d'Àfrica i des de les esmentades zones de l'Estat cap a Europa. En castellà diuen “Muy largo me lo fiais!”

I com que tenim més notícies luctuoses desades, en repassem alguna:
El Parlament de Catalunya es mou pel Corredor Mediterrani cosa que no havia mai fet el tripartit ni CiU en les cinc legislatures de la seva etapa anterior. Per què? Resulta que ara el Parlament s’adona de que s’han perdut 20 anys en les boges infraestructures espanyoles de xarxa radial amb centre a Madrid i només per a passatgers i que ningú des de Catalunya ha piulat! Cal preguntar-se per què durant aquest 20 anys no s’ha actuat per contrarestar les bogeries espanyoles i cal també preguntar-se qui ha controlat la manera com els diferents governs espanyols han llençat els fons europeus en infraestructures sense futur immediat i no s’han preocupat del Corredor Mediterrani?
Les tres notícies següents ens ho aclareixen: El Parlament català es mou ara ja que el Ministerio de Fomento no garanteix fins el 2030 l’arribada de la línia d’ample europeu per mercaderies fins a Algesires passant per Alacant.  I això comporta un gran risc de que la Comissió Europea desestimi de cofinançar una infraestructura tant necessària i costosa amb un país que ha llençat sense control les tones de diners de la pròpia Comissió en els darrers 20 anys!

22/07/2011. El Parlament demana a la Comissió Europea que el corredor mediterrani s'inclogui en la Xarxa Central Transeuropea

La cambra catalana fa la reclamació a través d'una declaració on destaca la transcendència del corredor
El Parlament ha manifestat 'amb fermesa', a través d'una declaració institucional, la necessitat que el corredor ferroviari del mediterrani sigui inclòs per part de la Comissió Europea amb el traçat des d'Algesires a la frontera amb França, en la Xarxa Central Transeuropea. Veu necessària aquesta inclusió, que es decidirà la segona quinzena de setembre, com un element estratègic per a la connexió i la cohesió territorial internes de la UE i per a la comunicació entre el nord i el centre de la Unió amb el nord d'Àfrica. La cambra catalana ha destacat la transcendència del corredor per als ports de la façana mediterrània i els territoris de l'arc mediterrani i pel conjunt de l'economia de l'Estat espanyol.
Ha manifestat que l'impacte econòmic a nivell de l'Estat 'repercuteix sobre el 40% de la població i del PIB, prop del 50% de la producció agrària, el 55% de la producció industrial, el 60% de les exportacions, el 60% del tràfic terrestre de mercaderies, el 65% del tràfic marítim i el 70% del turisme'. 

Per tant el Parlament català actua ja que reacciona a la notícia següent i a la contranotícia de continuació!

29/06/11. Fomento pone en peligro el eje mediterráneo al no garantizarlo a la UE hasta después del 2030

El corredor mediterráneo está en peligro, una vez más. El secretario general del lobby Ferrmed, Joan Amorós, afirma a La Vanguardia Digital que la Comisión Europea está ultimando las condiciones de su apoyo al corredor mediterráneo y que en estas no se contempla el trazado hacia el Sur de la Península más allá de Valencia. Es decir, el tren de mercancias de ancho europeo no llegaría a Alicante, Murcia o Almería. La razón, según Ferrmed, es que el Ministerio de Fomento "no ha garantizado la ejecución del corredor mediterráneo a la UE antes del 2030". "Estamos en señal de alarma roja, y si el Gobierno Español no se compromete de verdad perderemos la batalla para que la UE incorpore todo el proyecto del corredor a sus redes transeuropeas". Al parecer, Bruselas tiene claro que si el propio Gobierno duda de que en el futuro vaya a asumir la inversión de una parte de la infraestructura, la UE no la va a declarar prioritaria, y más teniendo en cuenta que la revisión de las redes transeuropeas limitará los corredores a tres o cuatro ejes, que considerará especialmente estratégicos para las comunicaciones entre los países y las regiones europea,.
El mapa del corredor que incluiría como prioritaria la Comisión Europea en el mes de septiembre partiría, si se cumplen las malas previsiones de Ferrmed, desde Algeciras hacia Madrid, y desde ahí dos ramales conectarían con Zaragoza y con Valencia, que conectaría finalmente con la frontera francesa pasando por Barcelona, con final de trayecto en Estocolmo. Es decir, el corredor mediterráneo quedaría cortado al sur de Alicante o Murcia, ya que el Ministerio de Fomento no garantiza que en 2030 esté construido el tramo que discurre entre Murcia y Algeciras.
Así que Ferrmed ha decidido no tirar la toalla y hacer un último esfuerzo -Bruselas tomará la decisión en septiembre- para movilizar a todas las administraciones posibles y conseguir revertir estas últimas informaciones, que serían nefastas para el futuro del corredor mediterráneo. «Nos vamos a poner en contacto con el Congreso, el Senado, el Ministerio, las Comunidades Autónomas, empresarios para que Fomento apueste por el corredor y la UE lo declare prioritario desde Algeciras hasta Francia», aseguró ayer Amorós.

I la noticia-trampa de Fomento, que ja sabem que és mentida, com hem comentat moltes vegades. La megalomania espanyola va lligada a la guerra contra Catalunya i el mediterrani en general. Foment durant els darrers 10 anys ha prioritzat un eix del Pirineu (ara totalment desfassat per costós), passant per Osca i Canfranc i mai no s’ha preocupat de l’eix mediterrani:

El ministerio de Fomento, que dirige José Blanco, ha intentado hoy rebajar la tensión en torno al proyecto del corredor mediterráneo reafirmando, en un comunicado, su "apuesta" por un proyecto que en pocas semanas o días puede entrar a formar parte de la "prioridades" de la Unión Europea. De esta manera, el Gobierno Español ha querido rebatir la acusación del lobby Ferrmed según la cual Fomento no ha hecho los deberes ante la UE, y que ante esa débil actitud es probable que la Comisión Europea apruebe un trazado para el ferrocarril de mercancías que no llegará a Alicante, Murcia o Almería. Hoy, además, se han sucedido las muestras de apoyo institucional y empresarial al corredor en Valencia y Murcia
“El ministerio añade que "no se trata, pues, de un avance de la decisión que tiene que adoptar próximamente la Unión Europea sobre los proyectos a incluir en la Red Transeuropea de Transportes en el proceso de revisión en marcha y mucho menos a la supuesta exclusión de una parte del Corredor Mediterráneo por el que se apuesta desde el Ministerio de Fomento". El Gobierno Español acusa además a Ferrmed de haber creado un debate estéril que "en vez de beneficiar perjudica al objetivo".

Recordem que la apuesta del Ministerio de Fomento va arribar a Europa deu anys tard...

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada