dimarts, 28 de juny del 2011

28/06/11. España, Una, Grande y Radial

Benvolguts,
Tothom és conscient, ara fins i tot el mateix govern, que Espanya ha estirat més el braç que la mànega amb la bogeria de l’Espanya radial pel que fa a infraestructures ferroviàries. Per primer cop se sent parlar del valor afegit i de la relació cost-retorn de la inversió.
El sentit comú fa comprendre aquests conceptes i les escoles de negocis no parlen d’altra cosa. Però els successius governs espanyols durant 30 anys s’han baratat els fons europeus a jugar a trens, com si fossin Märklins.
Una notícia i uns quants articles d’avui dimarts ho confirmen:
A l’Avui s’explica que Blanco, Ministre de Foment espanyol, per tant responsable actual del desastre de les inversions en ferrocarrils, ha comunicat que Renfe suspendrà el servei d’AVE entre Toledo-Conca i Albacete. Motiu? Que només tenen 9 viatgers al dia!
A l’article se’n fot i acaba: A Renfe li sortiria més a compte posar-hi limusines amb servei de bar. És el que passa quan es fan les obres no per sentit econòmic sinó per no ser “menos que los catalanes”.

Toni Brosa a l’Avui se’n fot i parla de la “España, Una, Grande y Radial”:   
“Així és com els governs espanyols, de dretes i d'esquerres, volen que sigui Espanya. Per això i només per això (a banda dels capricis de Felipe, Aznar i cia.) el primer AVE va ser el de Sevilla i no el Madrid-Barcelona-Europa. Per això i només per això, abans que enllaçar amb la xarxa europea, ha estat més urgent connectar Madrid amb Valladolid o la Màlaga de Maleni Álvarez. I per això, l'aposta estratègica d'Espanya no ha estat enllaçar País Valencià i Catalunya amb França i nord d'Europa, amb un pes econòmic evident, sinó l'esperada connexió amb Cuenca i Albacete –via Toledo–, que ara tancarà després de traslladar quasi 9 persones diàries a un cost de 18.000 euros/dia els últims sis mesos. Per això i per moltes coses més, el futur i prosperitat de Catalunya estan fora d'aquesta
Espanya.”

Vicent Sanchis també se’n fot a l’article “La demanda real”:
“No hi ha sorpreses i tot és escrit, segons la tradició de l'islam. I si algú en té cap dubte, que miri Lawrence d'Aràbia. És escrit i ordenat, per exemple, que la realitat no té res a veure amb l'obsessió radial de l'Estat. En conseqüència, Renfe ha anunciat que suprimeix la línia de l'AVE Toledo-Conca-Albacete, perquè en mig any no ha superat els 2.800 usuaris i perquè el servei costa 18.000 euros al dia. Els responsables de l'operador públic justifiquen la mesura –que no caldria justificar– adduint que cal adequar el servei de l'AVE “a la demanda real”. La mare que els ha fet! La demanda real arranca d'Alacant i va a parar a París. I d'allà, a tot Europa. Es diu Corredor Mediterrani, Arc de Sant Martí o Països Catalans. Comprèn un trànsit que justifica qualsevol inversió. Però l'Estat vol que entre València i Barcelona no hi hagi cap lligam, ni que sigui ferroviari, i que totes les capitals de província tinguin servei de via ràpida amb la capital de l'imperi. Pagant Europa o Catalunya. La mare que els ha fet, bis!”

Ja veieu com avui tenim un motiu de trista satisfacció: La política radial espanyola comença a trontollar i degut a la crisi el mateix govern se l’ha d’embeinar! I dic trista ja que tots el contribuents espanyols han vist com es llençaven els seus impostos en faraòniques obres. Vegem algun exemple:

En 2010, AVE a Cuenca y Albacete

El 31 d’0ctubre del 2009:
“José Blanco, el ministro de Fomento, ha conifrmado que para 2010 estarían funcionando las conexiones del AVE hacia todas las capitales de provincia de la comunidad de Castilla-La Mancha. Así, Toledo, Albacete y Ciudad Real quedarían unidas por la Alta Velocidad.
Además, con la llegada del AVE a Cuenca y Albacete el año próximo, la comunidad manchega quedará conectada también con Murcia y Valencia, en unas obras que requerirán una inversión de unos 47 millones de euros para montar la vía entre Albacete y la variante de Alpera (dentro de la línea Madrid-Levante).
En cuanto a la inversión total realizada por el Ministerio de Fomento para la alta velocidad en esta región, desde principios de 2009 hasta el pasado 30 de septiembre, la cifra asciende a unos 1.256 millones de euros.
Gracias a estas inversiones, los manchegos estarán dentro de poco tiempo muy bien conectados con otros puntos de España a través de la Alta Velocidad, lo cual les permitirá realizar desplazamientos mucho más rápidos.”

La estación Fernando Zóbel de Cuenca

El 10 de febrer del 2011: Mostra d’estació faraònica que no ha tingut més que 9 viatgers diaris! Sembla la merda-estacio de Sants!
Desde el pasado 18 de diciembre, fecha en la que se inauguró la línea AVE Madrid-Cuenca-Albacete, está abierta al público en Cuenca la estación Fernando Zóbel. El nombre es un homenaje al pintor que vivió en la ciudad e impulsó la construcción del Museo de Arte Abstracto local.
Está situada a 4 kilómetros del centro urbano, ubicada en un moderno edificio de 3.652 metros cuadrados fabricado en acero, cristal y aluminio además de otros materiales no contaminantes.
Se estructura en dos bloques que forman una planta en forma de letra L: uno de ellos, cubierto por un irregular prisma de cristal de 10 metros de altura, se destina a vestíbulo, zona de tránsito y zona de embarque, accediéndose a los 10 andenes (cubiertos con marquesinas) mediante escaleras fijas, mecánicas y ascensores; el otro, que también tiene una prisma como cobertura pero algo más bajo (4 metros) y de piedra, es la terminal donde se reúnen locales de hostelería, comercios, venta de billetes y atención al cliente.
En cuanto al exterior hay un aparcamiento de 8.900 metros cuadrados con 250 plazas de capacidad y zonas ajardinadas, formando con lo construido y las facilidades de acceso previstas para discapacitados, un conjunto lo suficientemente interesante como para que ADIF se plantee enviar el proyecto a diversos concursos internacionales de arquitectura.

Ja veieu que hem de fugir! Ara Espanya continua necessitant diners que ja no li arriben dels ajuts europeus. D’on surten i sortiran? De Catalunya!

                  Fugiiiiim!

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada