Us presento el Col·lectiu Wilson amb l'esperança que serveixi de pauta per comprendre i assimilar el nostre pas cap a la independència. Per sort 6 economistes i polítics catalans, tots catedràtics d'universitats estrangeres s'han posat d'acord per presentar un document (manifest?) coherent i ordenat per guiar-nos en les nostres decisions politiques immediates: Eleccions al Parlament de Catalunya del 25 de novembre i posterior declaració d'independència o tal com diu l'economista Albert Pont restitució de l'estatus internacional que haviem tingut fins al1714.
El Col·lectiu Wilson ha creat un web (Wilson.cat) on hi van penjant els comunicats, documents, articles relacionats amb aquest tema.
Presentació del Col·lectiu Wilson
·
12 Nov 2012
·
Escrit per Col·lectiu
Wilson
·
Publicat a Comunicats Conjunts
El
Col·lectiu Wilson està format per sis acadèmics catalans dels àmbits de
l’economia i de la ciència política que, preocupats per la deriva que ha
adoptat el debat en curs sobre la possible autodeterminació de Catalunya, hem
decidit unir esforços per contribuir que els ciutadans de Catalunya tinguin
l’oportunitat de decidir el seu futur lliurement, sense por ni amenaces, i amb
la millor informació possible.
El Col·lectiu Wilson és
políticament plural: els seus membres tenim opinions diferents pel que fa al
funcionament de l'economia o sobre els criteris que han d'estructurar les
normes de convivència política i social. Tanmateix, hem assolit un consens al
voltant dels següents catorze punts:
Els Catorze
Punts del Col·lectiu Wilson
1. El dret a l’autodeterminació és un dret fonamental de qualsevol nació i,
per tant, també de Catalunya. Aquest dret inclou la potestat de triar
democràticament la seva forma d’organització política.
2. L’Estat espanyol ha estat fins ara incapaç de satisfer les demandes de
Catalunya de tenir un nivell d’autogovern ple i un sistema de finançament que
li permeti assolir els seus objectius nacionals. Avui en dia, Catalunya no té
llibertat plena per triar en qüestions tan importants com el model educatiu, el
sistema de justícia o el mapa d’infraestructures. De fet, entenem que l’Estat
espanyol tracta injustament els ciutadans de Catalunya en oferir-los uns
serveis i unes inversions que estan molt per sota del que correspon a les seves
contribucions fiscals. El sistema autonòmic espanyol, basat en una solidaritat
interregional arbitrària i il·limitada, no només ha estat incapaç de donar a
Catalunya els mitjans que permetin assolir nivells òptims de creixement i
prosperitat, sinó que ha acabat per portar la Generalitat a la ruïna financera.
3. Som davant d’una cruïlla històrica. El debat actual sobre un nou model
d’estat per a Catalunya és fonamental per al futur del nostre país. El nou
estat que surti d’aquest procés de reflexió col·lectiva determinarà el benestar
de les generacions presents i futures de catalans. Cal triar bé i sense por.
4. Per triar bé i sense por cal que els ciutadans estiguin ben informats sobre
els riscos i les oportunitats, els costos i els beneficis, les certeses i les
incerteses que comportaran cadascuna de les alternatives de futur. Per això,
els membres del Col·lectiu veiem amb preocupació el rumb que ha agafat aquest
procés de deliberació. Alguns mitjans de comunicació, partits polítics,
economistes, fundacions properes a partits polítics i analistes han decidit
engegar campanyes de desinformació i d’intoxicació sobre les veritables
conseqüències d’un hipotètic estat català. Sovint aquestes campanyes es fan tot
presentant estudis suposadament acadèmics, dades suposadament científiques i
anàlisis suposadament imparcials. Creiem que la major part d’aquestes
prediccions i arguments no resisteixen un escrutini sistemàtic.
5. El futur de Catalunya passa per tres opcions ben diferents: (a) mantenir-se
dins d’una Espanya recentralitzada on les autonomies de règim comú com
Catalunya perden poder econòmic i polític; (b) mantenir-se dins d’un Estat
espanyol reformat que doni més llibertat política i financera a les
institucions i als ciutadans de Catalunya; i (c) sortir de l’Estat espanyol i
passar a ser un estat més de la Comunitat Europea.
6. Qualsevol reforma de l’Estat espanyol (tant si va en la direcció de la
recentralització com en la de donar més llibertat a Catalunya) no depèn només
de la voluntat dels catalans, sinó que exigeix trobar un consens amb la resta
dels ciutadans de l’Estat espanyol.
7. Mitjançant els seus representants polítics, i a través d’enquestes, la
resta dels ciutadans de l’Estat espanyol han indicat repetidament que no tenen
cap intenció de canviar l’Estat espanyol per adaptar-lo a les necessitats de
Catalunya de tenir més autogovern i millor finançament. Fins i tot neguen el
principi bàsic que Catalunya és una nació amb dret a l’autodeterminació. A més,
una part creixent de la ciutadania, fora del País Basc i de Catalunya, es
mostra partidària d’un procés recentralitzador. Davant d’aquesta realitat, no
sembla possible aconseguir una reforma de l’Estat espanyol.
8. No neguem que la resta dels ciutadans de l’Estat espanyol puguin canviar
d’opinió en un futur proper, acceptant que Catalunya té dret a
l’autodeterminació i/o proposant un Estat espanyol reformat acceptable per part
de Catalunya. Tanmateix, els antecedents suggereixen que la probabilitat que
això passi és molt baixa.
9. D’acord amb la jurisprudència internacional, l’exercici del dret a
l’autodeterminació és factible. Difícilment la comunitat internacional permetrà
que s’ignori la voluntat del poble de Catalunya si aquesta s’expressa
mitjançant un procés pacífic i democràtic.
10. Les conseqüències econòmiques de tenir un estat propi són incertes. També
ho són les conseqüències de seguir formant part d’Espanya. Tanmateix, és
inqüestionable que una Catalunya independent seria econòmicament viable. A dia
d’avui, seria el desè país de la Unió Europea en termes de PIB per càpita, just
darrere Finlàndia i davant el Regne Unit, i el quinzè en termes de població,
per davant de Dinamarca o Irlanda. Igualment, és indiscutible que un estat
propi tindria més recursos per finançar els diferents serveis i inversions que
els ciutadans i ciutadanes demanem, perquè tots els recursos que ara marxen cap
als fons de solidaritat es podrien utilitzar a Catalunya i en benefici dels
seus ciutadans.
11. Dit això, les perspectives econòmiques d’una Catalunya independent
dependran, lògicament, de les institucions que adopti com a país, de les lleis
i regulacions que s’aprovin i de les polítiques econòmiques, les inversions i
les prioritats que tinguin els seus governs. En aquest sentit, els membres del
Col·lectiu Wilson també intentarem fer propostes de futur perquè, en cas que
els ciutadans triïn majoritàriament el camí de l’estat propi, puguem aprofitar
l’oportunitat que propicia el fet de començar des de zero per crear unes
institucions i un marc legal i regulador moderns, innovadors i que permetin als
ciutadans de Catalunya millorar els seus nivells de prosperitat.
12. Una de les incerteses associades a una possible independència de Catalunya
és la seva relació amb Europa. Aquesta incertesa ha estat creada pel govern
espanyol que, a diferència del govern britànic, ha amenaçat de vetar la
pertinença de Catalunya a la Unió Europea. Al Col·lectiu Wilson se’ns fa
difícil pensar que l’actual Europa democràtica s’avingui a castigar els
ciutadans de Catalunya (que, recordem-ho, porten gairebé 27 anys sent ciutadans
de la Comunitat Europea) tot llevant-los-hi la llibertat que ara tenen de
circular, comerciar i fer negocis a Europa.
13. La hipotètica decisió del govern espanyol d’impedir la participació de
Catalunya en les institucions europees no impediria a Catalunya d’integrar-se
plenament en l’ordre econòmic internacional. A tall d’exemple, els mateixos
tractats de la Unió preveuen que, com en els casos de Suïssa i Noruega, es
puguin establir acords bilaterals que garanteixen la lliure circulació de
mercaderies i de treballadors, la prestació de serveis i la circulació de
capitals. Aquests acords només requereixen el suport d’una majoria qualificada
al Consell Europeu i impedeixen l’exercici del poder de veto d’un sol estat.
Igualment, és obvi que una Catalunya independent podria seguir utilitzant
l’euro si així ho desitja, com ho fan actualment altres països que no pertanyen
a la Unió Europea.
14. Més enllà de les eventuals dificultats polítiques per assegurar la seva
pertinença a la Unió Europea, no hi ha res que pugui impedir que, tard o
d’hora, Catalunya en sigui un membre de ple dret i que els catalans puguem
contribuir activament, i sense intermediaris, en la construcció d’una Europa
més unida i pròspera.
El Col·lectiu Wilson pren el nom i s’inspira en el
president nord-americà i premi Nobel de la Pau Woodrow
Wilson (1856-1924), qui va proclamar: “[...] Cal respectar les
aspiracions nacionals; avui en dia els pobles només poden ser dominats i
governats amb el seu consentiment. L'autodeterminació no és una expressió qualsevol.
És un principi imperatiu de l'acció política que, a partir d'ara, cap estadista
pot arriscar-se a ignorar. [...]” El respecte a l’exercici de
l’autodeterminació va ser recollit a la Carta Fundacional de les Nacions Unides
i ha estat reafirmat en diverses ocasions pel Tribunal Internacional de
Justícia. Entenem que contribuir a la seva defensa i a la seva articulació
pacífica i racional és una tasca irrenunciable en aquests moments.
Els membres del Col·lectiu Wilson hem decidit posar els nostres coneixements
al servei dels ciutadans de Catalunya per analitzar i contrastar els treballs,
els estudis i les afirmacions que es presentin a partir d’ara, i difondre la
nostra opinió a la nostra pàgina web (www.wilson.cat) i al nostre compte de
Twitter (@col_wilson). El Col·lectiu Wilson no accepta ajuts, subvencions ni
patrocinis de cap institució, pública o privada.
Pol Antràs (Doctor pel MIT) Catedràtic de Harvard University
Carles Boix (Doctor per Harvard University) Catedràtic de Princeton University
Jordi Galí (Doctor pel MIT) Investigador Sènior del Centre de Recerca en Economia Internacional
Gerard Padró i Miquel (Doctor pel MIT) Catedràtic de la London School of Economics
Xavier Sala i Martín (Doctor per Harvard University) Catedràtic de Columbia University
Jaume Ventura (Doctor per Harvard University) Investigador Sènior del Centre de Recerca en Economia Internacional
Carles Boix (Doctor per Harvard University) Catedràtic de Princeton University
Jordi Galí (Doctor pel MIT) Investigador Sènior del Centre de Recerca en Economia Internacional
Gerard Padró i Miquel (Doctor pel MIT) Catedràtic de la London School of Economics
Xavier Sala i Martín (Doctor per Harvard University) Catedràtic de Columbia University
Jaume Ventura (Doctor per Harvard University) Investigador Sènior del Centre de Recerca en Economia Internacional
Joan
A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada