En aquest Bloc hem parlat moltes vegades de
l’AVE
(Alta Velocidad Español).
Ja sabem que les “Es” en les sigles de les companyies estatals
espanyoles són senyal de mal averany pels catalans (AENA, RENFE, AVE, REE).
En aquest cas comentem l’article editorial(?)
d’elsingulardigital.cat. L’article
comenta l’estudi del RACC sobre les
inversions en infraestructures ferroviàries a Espanya fins a dia d’avui. És interessant el gràfic que mostra que estats més potents que
l’estat espanyol però que pensen amb el cap i no amb el cul projecten les
infraestructures en funció de les seves possibilitats i de la rendibilitat que se’n pugui
treure, allò que en diuen el ROI (Return of Investment) o sigui que, com en la
comptabilitat domèstica, primer cal saber si podem permetre’ns-ho i segon quin
partit en traurem. Espanya usa el mètode del “Yo mas!”
En els projectes de ferrocarrils cal tenir en
compte el preu total del projecte, que és una inversió i el preu del
manteniment periòdic, que és una despesa.
Respecte al rendiment en els ferrocarrils la
dada estimativa que es fa servir és la de passatgers/quilòmetre de via
construïda que en els trajectes Madrid-Sevilla i Madrid-Barcelona és de 9.000 i 14.000 Euros
respectivament, que comparats amb els volums de Paris-Lió o de
Colònia-Frankfurt són entre 4 i 6 vegades menys! Ja sabem la trista fi del
trajecte Toledo-Cuenca-Albacete, que per evitar el greuge comparatiu havia de
passar per totes les capitals de província de la Comunidad de Castilla-La
Mancha i que tenia la ridícula ocupació de 9 viatgers per trajecte i que tenia
un cost de manteniment estimat de 18.000 euros/dia els últims sis mesos.
Pel que respecta a la despesa de manteniment,
les xifres són d’un cost de 100.000 € / quilòmetre en vies normals i de 200.000 € / quilòmetre en
túnels.
S’ha buscat la rendibilitat en els AVEs que s’han
fet o projectat o en curs de realització fins ara?
Si mireu l’apunt del meu Bloc:
veureu com en Blanco, que és igual que la
Blanco d’ara no ha fet mai res mirant-li la rendibilitat. Excepte si la
rendibilitat és la
seva rendibilitat!
27/04/2012
Alarma:
Només la Xina supera Espanya en construcció d'AVE
La despesa en trens d'alta
velocitat fa saltar l'alerta: se situa ja per davant del Japó, França, Alemanya
i Gran Bretanya
Segons el RACC, aquest dispendi no ha variat de forma significativa tot i la crisi i les retallades, per les línies de Galícia i Euskadi. Dels més de 20.000 milions de què disposarà el grup d’empreses i organismes administratius del ministeri de Foment, 11.928 es dedicaran a inversió. D’aquests, 6.043 al ferrocarril i, finalment, 4.188 milions, és a dir, més de la tercera part dels recursos, al tren d’alta velocitat.
"Aquestes xifres
semblen indicar la continuïtat del compromís del govern en un model ferroviari
que pràcticament no té rival en el context mundial. Quan es duguin a terme
aquestes obres, fonamentalment les línies que connectaran Madrid amb Galícia i
amb el País Basc, i es completi el corredor mediterrani inclosa la connexió de
Barcelona amb la frontera francesa, Espanya serà el país de l’OCDE amb la xarxa
d’alta velocitat més extensa i el segon del món després de la Xina",
insisteix l'informe.
La rendibilitat econòmica del projecte també està qüestionada, fins i tot en les línies més transitades, sobretot si es comparen a nivell internacional. "El nombre de passatgers-quilòmetre de les principals rutes d’alta velocitat deixen en evidència les dues principals línies espanyoles, la Madrid-Sevilla i la Madrid-Barcelona, que amb 9.000 i 14.000 passatgers per quilòmetre de via construïda queden a distàncies insalvables respecte la París-Lió (59.000), la Colònia-Frankfurt (51.000) o la Tòquio-Osaka (235.000).
http://www.elsingulardigital.cat/cat/notices/2012/04/alarma_nomes_la_xina_supera_espanya_en_construccio_d_ave_84078.php
La rendibilitat econòmica del projecte també està qüestionada, fins i tot en les línies més transitades, sobretot si es comparen a nivell internacional. "El nombre de passatgers-quilòmetre de les principals rutes d’alta velocitat deixen en evidència les dues principals línies espanyoles, la Madrid-Sevilla i la Madrid-Barcelona, que amb 9.000 i 14.000 passatgers per quilòmetre de via construïda queden a distàncies insalvables respecte la París-Lió (59.000), la Colònia-Frankfurt (51.000) o la Tòquio-Osaka (235.000).
http://www.elsingulardigital.cat/cat/notices/2012/04/alarma_nomes_la_xina_supera_espanya_en_construccio_d_ave_84078.php
Joan
A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada