El directe.cat porta avui una notícia que portarà cua, i
que fa dies que corre de boca en boca.
Resulta que Abertis guanya més diners movent-se pels
despatxos oficials que en l’explotació de les autopistes.
Els contractes amb l’administració estan fets a mida d’Abertis
de forma que la Generalitat de CiU o del Tripartit diu Amen als contractes de
convenis que Abertis els presenta.
Però encara hi ha més que el que aquí es diu. Diuen que
els consellers o càrrecs de confiança de la Generalitat amb CiU, amb el Tripartit
o amb CiU un altre cop que han negociat aquests contractes lleonins, tenen
assegurat un lloc a Abertis quan deixin de ser empleats de la Generalitat. Un
exemple és el de Macià Alavedra, diputat de CDC des del 1980 al 1997, que va
passar immediatament a ser President del Consell d’Administració d’Autopistes
fins al 2003 i després ha tingut altres càrrecs al Grup Abertis.
Respecte al rendiment de la societat, està publicat que a
Catalunya hi ha 700
km d’autopistes de peatges i Abertis té un benefici abans d’impostos
de 700 M€.
França té 7.000
km d’autopistes de peatge i el benefici de les concessionàries és també
de 700 m€!
En el quadre següent es pot veure el cost de la
construcció de cada tram d’autopista i els ingressos finals estimats.
El decret 427/2011 (article 4.2).
Cada cop que el govern de torn anuncia acords per bonificacions en els peatges o convenis per ampliar concessions a canvi d’obres, el consell d’administració d’ABERTIS es frega les mans, i amb ells els seus grans accionistes. Eldirecte!cat ha pogut comprovar que el decret 427/2011(article 4.2) on s’aprova un nou sistema de descomptes d’aplicació a les autopistes comporta grans beneficis per l’empresa, uns condicionants que no poden ser assumits amb diners públics. Sembla inversemblant que la Generalitat no tant sols pagui a ABERTIS el descompte que fa per vehicles d’alta ocupació (VAO) sinó que pagui pels cotxes suposadament que deixen de passar perquè els seus conductors es concentren en aquest vehicles (VAO).
Peatges per
augmentar els beneficis d’ABERTIS
Segons el decret aprovat, s’estableixen uns descomptes als peatges per vehicles
amb alta ocupació (VAO) que portin tres o més ocupants (+3), el descompte està
subvencionat per la Generalitat. Si ja per si pot ser discutible que
amb els impostos de tots paguem els descomptes d’uns usuaris, el que és
incomprensible és que la Generalitat no només pagui a ABERTIS el descompte
aplicat al cotxe amb 3 o més ocupants sinó que també pagui per 2 o 3 o 4 suposats
cotxes que deixarien de passar perquè els seus conductors s’han agrupat en el
cotxe que ha tingut el descompte.
·
On està escrit que aquests ocupants del cotxe d’alta
ocupació, sí no hi anessin passarien per l’autopista?
És hora de donar respostes a la societat, cal una auditoria d’experts per avaluar l’escàndol dels peatges
Convenis
d’ampliació de concessions, a canvi de què? Inversió feta i recaptació obtinguda, perquè
ABERTIS que no ha disminuït el seu deute de més de 12.000 milions d’euros,
malgrat no aturar el repartiments de milions d’euros en dividends. Pot tornar
ABERTIS els seus deutes amb els anys que li queden de concessió? Quina part
d’aquest deute són préstecs del principal accionista, La Caixa? Es poden
denunciar o aturar els convenis signats per excés de lucre de la
concessionària? Com pot ser que el principal accionista d’ABERTIS sigui una
entitat d’estalvi que no tingui en compte el seu esperit fundacional i insti a
una política de peatges basada en el repartiment pur i dur de dividends?
El Parlament ha d’actuar, i el Grup de Treball sobre peatges ha d’obrir-se a la societat i als experts independents És el mínim necessari per tal d’evitar més despropòsits en el model català de peatges i poder donar respostes a una demanda creixent de canviar el model actual de peatges, un veritable espoli als ciutadans dels Països Catalans.
El Parlament ha d’actuar, i el Grup de Treball sobre peatges ha d’obrir-se a la societat i als experts independents És el mínim necessari per tal d’evitar més despropòsits en el model català de peatges i poder donar respostes a una demanda creixent de canviar el model actual de peatges, un veritable espoli als ciutadans dels Països Catalans.
ABERTIS cobra per tot, fins i tot per suposats cotxes que no passen pel peatge
Directe.cat:
ABERTIS cobra per tot, fins i tot per suposats cotxes que no passen pel peatge
Joan
A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada