Aquest apunt ve a tomb de documents sobre el Corredor mediterrani que
Espanya mai no farà. Documents proporcionats per en Joan Amorós de
Ferrmed en una conferència que ja us vaig ressenyar del dia 2 d’abril
(vegi’s powerpoint adjunt). Aquí és obligat parlar de logística i també de
Megaregions. En l’apunt esmentat us en vaig parlar i en Joan Amorós en torna a
parlar:
En la pàgina 25 pinta les Megaregions europees:
Es dóna el cas curiós i patètic que Madrid i el seu
inexistent hinterland ocupa el lloc 39-
Madrid del rànquing (PIB de 0,100 bilions de dòlars, 6 milions
d’habitants) ja que com sabem Madrid és un punt singular, amb un PIB elevat però envoltat
del no-res. Madrid no pot ajuntar-se amb cap zona pròspera del
voltant i malgrat que fa tot el possible per créixer, a costa de xuclar la sang
de tots els seus súbdits i esclaus o sigui de les seves colònies, mai no sembla
que pugui arribar a tenir una mida comparable a les zones molt per davant seu
com L’Eurosunbelt. Fins i tot la zona Portugal-Galícia ocupa en el rànquing el
lloc 33, o sigui que és més potent que Madrid.
També
en l’apunt esmentat dèiem:
Els autors identifiquen les 40 principals mega-regions mundials: les 10 primeres
agruparien a “només” el 6,5% de la població mundial però el 42,8% de
l’activitat i el 56% de les patents i els científics més citats. Les 20
primeres mega-regions (la mega-regió Barcelona-Lyó figura al seu ranking la 11
del món) suposen el 10% de la població mundial, però signifiquen el 56,6% de
l’activitat i el 76% de les patents i científics més citats. La
conclusió dels autors és que “la geografia i la localització importen molt pel
desenvolupament econòmic...la realitat és que tant l’activitat econòmica com la
innovació segueixen molt concentrades” i afegeixen que la gran paradoxa del nostre temps és
precisament que “en el mateix moment en que la tecnologia permet la difusió de
l’activitat econòmica”, aquesta continua concentrant-se ara en torn a les
unitats “mega-regionals”.
Un altre punt interessant del document, des
del punt de vista logístic, és el concepte de la pàgina 15 i següents que
explica una nova modalitat de transport per ferrocarril, no de containers sinó de
tràilers. S’han inventat les Autovies per tràilers! A les fotos es veu molt
clar com un camió amb tràiler deixa el tràiler en una plataforma (fotos
16-17-18) i es forma el tren de càrrega (fotos 20,21, 22). Aquest és un servei
que s’ofereix a França segons el mapa de la foto. De moment només està
operativa l’Autovia
Ferroviària El Bolou-Luxemburg però n’hi ha d’altres en estudi i en
construcció. Aquí s’explica com en 12-14 hores la mercaderia és dipositada al
cor d’Europa.
EXAMPLE
OF FREIGHT TRANSFER FROM ROAD TO RAIL
“ROLLING
MOTORWAY” OR “FERROUTAGE”
v
Today’s
main service: Le Boulou – Bettembourg (1050 Kms)
v
Number
of semitrailers by train: 40 ÷ 45
v
Number
of tons/semitrailers accepted 44 (gross weight)
v
Journey
through France: 12 ÷ 14
http://www.lorry-rail.com/services/avantages#ClipyardEnd
Continuarem parlant de Ferrmed i del Corredor
mediterrani...
Quan Catalunya properament s’independitzi haurem
de construir nosaltres el Corredor mediterrani ja que Espanya mai no el
construirà!
Joan
A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada