dijous, 21 de juny del 2012

21/06/12. Megaregions, Eurosunbelt, Logística i Ferrmed

Benvolguts,

 El més d’abril vaig fer un apunt al Bloc sobre el conjunt de les zones econòmiques on hi pot haver negoci en el futur, prescindint de fronteres. Podeu trobar-lo a:


Aquest apunt ve a tomb de documents sobre el Corredor mediterrani que Espanya mai no farà. Documents proporcionats per en Joan Amorós de Ferrmed en una conferència que ja us vaig ressenyar del dia 2 d’abril (vegi’s powerpoint adjunt). Aquí és obligat parlar de logística i també de Megaregions. En l’apunt esmentat us en vaig parlar i en Joan Amorós en torna a parlar:

En la pàgina 25 pinta les Megaregions europees:

En l’apunt esmentat dèiem que els Països Catalans junt amb el territori mediterrani de França, tot el sud fins Lió, Occitània per entendre’ns, forma una Megaregió2 o unitat econòmica anomenada Eurosunbelt, amb València Barcelona, Marsella i Lió com a ciutats principals però amb un continuum de rerepaís o hinterland1 molt important. La Megaregió Eurosunbelt és l’onzena del mon en potència econòmica, després de la primera que és 1- Tokio i el seu rerepaís (PIB de 2,500 bilions de dòlars. 55 milions d’habitants), 2- Boston-Washington (PIB de 2,200 bilions de dòlars. 54 milions d’habitants), 4- Amsterdam-Rotterdam-Ruhr-Flandes-Lille (PIB de 1,500 bilions de dòlars. 59 milions d’habitants ), 11- València- Barcelona-Marsella-Lió (PIB de 0,600 bilions de dòlars, 25 milions d’habitants).

Es dóna el cas curiós i patètic que Madrid i el seu inexistent hinterland ocupa el lloc 39- Madrid del rànquing (PIB de 0,100 bilions de dòlars, 6 milions d’habitants) ja que com sabem Madrid és un punt singular, amb un PIB elevat però envoltat del no-res. Madrid no pot ajuntar-se amb cap zona pròspera del voltant i malgrat que fa tot el possible per créixer, a costa de xuclar la sang de tots els seus súbdits i esclaus o sigui de les seves colònies, mai no sembla que pugui arribar a tenir una mida comparable a les zones molt per davant seu com L’Eurosunbelt. Fins i tot la zona Portugal-Galícia ocupa en el rànquing el lloc 33, o sigui que és més potent que Madrid.

També en l’apunt esmentat dèiem:

 Els autors identifiquen les 40 principals mega-regions mundials: les 10 primeres agruparien a “només” el 6,5% de la població mundial però el 42,8% de l’activitat i el 56% de les patents i els científics més citats. Les 20 primeres mega-regions (la mega-regió Barcelona-Lyó figura al seu ranking la 11 del món) suposen el 10% de la població mundial, però signifiquen el 56,6% de l’activitat i el 76% de les patents i científics més citats. La conclusió dels autors és que “la geografia i la localització importen molt pel desenvolupament econòmic...la realitat és que tant l’activitat econòmica com la innovació segueixen molt concentrades” i afegeixen que la gran paradoxa del nostre temps és precisament que “en el mateix moment en que la tecnologia permet la difusió de l’activitat econòmica”, aquesta continua concentrant-se ara en torn a les unitats “mega-regionals”.

Un altre punt interessant del document, des del punt de vista logístic, és el concepte de la pàgina 15 i següents que explica una nova modalitat de transport per ferrocarril, no de containers sinó de tràilers. S’han inventat les Autovies per tràilers! A les fotos es veu molt clar com un camió amb tràiler deixa el tràiler en una plataforma (fotos 16-17-18) i es forma el tren de càrrega (fotos 20,21, 22). Aquest és un servei que s’ofereix a França segons el mapa de la foto. De moment només està operativa l’Autovia Ferroviària El Bolou-Luxemburg però n’hi ha d’altres en estudi i en construcció. Aquí s’explica com en 12-14 hores la mercaderia és dipositada al cor d’Europa.

 

EXAMPLE OF FREIGHT TRANSFER FROM ROAD TO RAIL

“ROLLING MOTORWAY” OR “FERROUTAGE”

v  Today’s main service: Le Boulou – Bettembourg (1050 Kms)

v  Number of semitrailers by train: 40 ÷ 45

v  Number of tons/semitrailers accepted 44 (gross weight)

v  Journey through France: 12 ÷ 14
http://www.lorry-rail.com/services/avantages#ClipyardEnd

 Ara cal explicar que amb el Corredor mediterrani des de cada port de la costa mediterrània (Cartagena, Alacant, València, Sagunt, Castelló, Tarragona, Barcelona) es podrien muntar trens de mercaderies bé amb vagons porta containers, bé amb vagons porta tràilers. I tot això actualment no ho podem fer.  

Continuarem parlant de Ferrmed i del Corredor mediterrani... 

Quan Catalunya properament s’independitzi haurem de construir nosaltres el Corredor mediterrani ja que Espanya mai no el construirà!


Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada