Benvolguts,
Ahir
recuperàvem un apunt del 2010 en el que parlava del cost del Desdoblament de
l’Eix Transversal, que estava pressupostat en 800 M€, però les darreres notícies
ara que s’està inaugurant és que costarà més de 6.500 M€, degut al finançament tipus peatge a l’ombra.
Vegi’s què és el peatge a l’ombra: http://ca.wikipedia.org/wiki/Peatge_a_l'ombra.
Catalunya ha
estat finançant la línia 9 del metro de Barcelona i moltes altres obres
d’infraestructura amb variants imaginatives, ja que no tenia recursos de
l’Estat ni de la UE.
En el cas de
l’Eix Transversal: http://www.elpuntavui.cat/ma/article/2-societat/5-societat/604278-els-peatges-a-lombra-costaran-a-la-generalitat-107-milions-el-2013.html
A veure si ho
enteneu!
I ara
la notícia d’agència:
Els peatges a
l'ombra costaran a la Generalitat 107 milions el 2013
Recoder alerta de les conseqüències que
tenen per a les finances públiques els sis cànons que l'executiu català paga a les
autopistes segons el volum de trànsit
El govern haurà de pagar 12 euros per cada
camió que passi per l'Eix Transversal i 9 per cada vehicle fins el 2040
20/12/12
16:11 - barcelona - Efe
El conseller de Territori en funcions, Lluís Recoder, ha dit avui que l'entrada en funcionament de l'Eix Transversal, el pròxim 4 de gener, elevarà fins a 107 milions els diners destinats a pagar els peatges a l'ombra durant l'any 2013.
El sistema de peatges a l'ombra
consisteix que la iniciativa privada finança l'obra pública a canvi del
pagament d'un cànon per part de l'administració en funció del trànsit que registri la via en el període de
concessió de la infraestructura.
El conseller, que ha visitat aquest dijous el Centre de Control
de Carreteres de Vic (Osona), ha insistit en les conseqüències que ha tingut per a les finances
públiques utilitzar el sistema de peatge a l'ombra per finançar els grans eixos
viaris de Catalunya en el període 2003-2010.
“L'abús que s'ha fet els últims anys ha comportat que els
pressupostos d'inversions en carreteres per als pròxims anys estiguin molt
condicionats”, ha dit Recoder i ha demanat que tothom sigui conscient que la
Generalitat ha de pagar a les concessionàries cada vegada que un vehicle
circula per aquestes vies.
Recoder ha posat una sèrie
d'exemples, com que la Generalitat paga 9,1 euros en el cas dels turismes que
recorren l'Eix Transversal sencer, entre Caldes de Malavella i Cervera, i 12,7
euros en el cas dels camions.
Traiem aquest quadre de
l’apunt http://reflexionsjafores.blogspot.com.es/2011/06/250611-infraestructures-viaries.html
No obstant això, d'aquí al 2040, any en el qual s'acabarà la
concessió de l'Eix Transversal, la Generalitat haurà fet front a 6.654
milions en concepte de cànon d'ús per finançar el manteniment, les reposicions,
el personal, el cost financer de l'obra, el benefici de la concessionària i els
impostos.
Per a Recoder, estem davant una situació pressupostària
“complicada” i ha dit que una de les possibles solucions que té la Generalitat
per fer front a aquestes despeses els anys vinents és la creació del “fons de
rescat de peatges”.
Això permetria que els beneficis dels impostos que generen les
concessionàries de peatges explícits es quedin a Catalunya i serveixin per
pagar els peatges a l'ombra, cosa que suposaria uns 300 milions
d'euros anuals.
Recoder ha anunciat que el desdoblament de l'Eix Transversal es
posarà en servei el pròxim dia 4 de gener, després de tres anys i mig d'obres.
Joan
A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada