Avui
presentem un extens i profund article d’en Xavier Sala i Martin (pertanyent al
cos d’articles que està generant el Col·lectiu Wilson) on es presenten les
claus de les dades que en l’article del mateix nom El Dividend Fiscal de la Independència comentat al Bloc el 30 nov 2012 es donen per suposades o assumides. De fet és una extensió que
complementa l’anterior article (podríem dir que aquell n’és un resum).
L’autor presenta el Dèficit
fiscal català i el destria entre els diferents dèficits ( de la Seguretat Social, del model de finançament de la Generalitat dins del marc espanyol actual, de les no-inversions en infraestructures, del no-pagament
de deutes com els provinents de la Disposició addicional tercera,
de la qual el TC va jutjar que l’Estat no estava obligat a complir-la, a part del
poc pes del patrimoni en infraestructures públiques a Catalunya, etc).
Hi ha
apartats i raonaments importants com per exemple el que explica la neutralització del
dèficit, i que l’autor compara amb articles semblants fets per “ments
privilegiades” com el recent estudi de l’entitat floklòrica FAES
(FAES (2012)), del professor Pascual Fernández (Universidad Rey Juan Carlos), o
els de Rocio Martínez Sampere (portaveu del PSC) o el del professor Antoni
Zabalza (catedràtic de València) o el de la Marta Vilalta (professora de la
UB5), a part de les explicacions esotèriques publicades a El País per Angel de
la Fuente. L’autor gairebé es rabeja amb les
moltes maneres de presentar les Balances fiscals, per confondre l’enemic (en
enginyeria s’ironitza dient que: La gràcia dels estandards és que n’hi ha tants que pots
escollir el que més t’interessa!) i aquí cita Harry Truman que postulava que si no
pots convèncer el rival, el millor que pots fer és confondre’l, mètode que els
nostres enemics d’Espanya estan usant a bastament.
L’article és apassionant. Gaudiu-lo, encara
que sigui havent-lo de llegir tres vegades com jo he fet!
El Dividend Fiscal de la Independència
·
21 Nov 2012
Escrit per Xavier
Sala i Martín
Introducció
El Col·lectiu Wilson ha penjat un comunicat conjunt titulat “El
Dividend Fiscal de la Independència”. Un comunicat de 14 punts que
explica quants diners creiem que Catalunya guanyaria des del punt de vista
fiscal si els ciutadans decidissin votar a favor de la independència. El present article és la base sobre la que es fonamenta el comunicat del
col·lectiu. A més, aquest article aclareix alguns conceptes que poden confondre
als ciutadans i també contesta algunes de crítiques fetes per alguns analistes
i opinadors contraris al dret a decidir.
L’encarregat de preparar aquest document sóc jo, Xavier Sala-i-Martin,
perquè jo vaig formar part del grup d’experts que el conseller Castells va
crear per a que calculéssim les balances fiscals de Catalunya entre el 2002 i
el 2006. Per tant, les opinions d’aquest document són responsabilitat únicament
meva i no pas de la resta de membres del Col·lectiu Wilson.
1) Què és el
“dividend fiscal de la independència”?
Una hipotètica independència de Catalunya tindria un impacte
fiscal important ja que els diners que
actualment l’estat obté de Catalunya i mai no retorna a Catalunya, en cas de
independència es quedarien a Catalunya. Aquests diners que guanyaria Catalunya els podríem anomenar el “dividend
fiscal de la independència”.
La diferència entre els diners que el sector públic central obté a
Catalunya i els diners que aquest retorna a Catalunya és el que anomenem el
saldo de “la balança fiscal”. Aquests diners que paguen els catalans i que
marxen a Espanya en l’actualitat, deixarien de marxar si Catalunya fos
independent. El
dividend fiscal de la independència, doncs, està relacionat amb la balança
fiscal entre Catalunya i l’administració central de l’estat.
2) Què són les balances fiscals?
2) Què són les balances fiscals?
La balança fiscal entre Catalunya i administració central espanyola és la
diferència entre els diners que aquesta obté a Catalunya i els diners que retorna a Catalunya
en forma de despesa pública o transferències. Si el saldo de la balança fiscal és negatiu (és a dir, si l’administració
central obté més recursos de Catalunya que no pas retorna) es diu que Catalunya
manté un dèficit de la balança fiscal. En cas contrari es diu que hi ha un superàvit.
3) Té sentit calcular les balances fiscals si els impostos els paguen les persones?
3) Té sentit calcular les balances fiscals si els impostos els paguen les persones?
Una de les crítiques més comunes al càlcul de les balances fiscals és que “els impostos els paguen les persones
i no pas els territoris i, per tant, les balances fiscals no tenen cap sentit”. Aquesta afirmació té trampa: és cert que els impostos els paguen les
persones, però les
balances fiscals no analitzen els impostos sinó la diferència entre els diners
que paguen els ciutadans d’un territori (Catalunya) i els recursos que reben a
canvi. Una part d’aquesta despesa es fa directament a les persones (com les pensions o els subsidis d’atur) però una altra part de la despesa
no es fa a les persones sinó als
territoris. La carretera NII es construeix i es manté amb despesa
pública de l’Estat feta a Catalunya. I es fa al territori i no pas a la casa
particular de ningú i no hi ha un tros de carretera que sigui de cada ciutadà
(i si hi és, que algú em digui quin és el meu tros de NII, que me l’emportaré a
casa meva ja que jo visc a un carrer sense asfaltar!).
Per tant, la
crítica de que “els impostos els paguen les persones i no els territoris” és
equivocada i fal·laç.
4) Per a què serveixen les balances fiscals?
4) Per a què serveixen les balances fiscals?
L’anàlisi de les balances fiscals té com a objectiu el veure com un estat redistribueix els diners dels
impostos entre els ciutadans dels diferents territoris. Si
l’Administració central espanyola, per exemple, obté 100 euros de Catalunya i
només en retorna 60, direm que Catalunya surt perdent 40 euros per causa de les
polítiques fiscals espanyoles. Ja hem dit que quan una regió surt perdent es
diu que té un dèficit de la balança fiscal.
Els 40 euros que surten de Catalunya a través del sistema fiscal espanyol
van a parar, lògicament, a d’altres territoris de l’Estat. Aquells que reben
més que no pas aporten mantenen un superàvit
de la balança fiscal. És a dir, la suma de les
balances de totes les territoris d’un estat ha de ser zero ja que si un
territori guanya diners de la redistribució, hi ha d’haver un altre territori
que els perd perquè els diners no cauen del
cel i han de venir d’algun lloc.
5) Què és la solidaritat interterritorial?
5) Què és la solidaritat interterritorial?
En un estat modern és normal que els impostos es paguin de forma progressiva
(és a dir, els ciutadans més rics paguen uns impostos proporcionalment més
elevats) i les despeses es facin més o menys de manera proporcional (tothom té
el mateix dret a tenir carreteres públiques i, de fet, els territoris amb més
activitat econòmica tenen més necessitats de tenir carreteres ja que tenen més
camions). Això hauria de fer que, de manera natural, els territoris rics com
Catalunya, Euskadi, Madrid o Balears aportessin al sistema fiscal més que no
pas reben (és a dir, tinguessin dèficit de la balança fiscal) i Andalusia,
Galícia o Extremadura, rebessin més que no pas aporten (és a dir, mantinguessin
un superàvit de la balança fiscal). Aquesta redistribució de recursos que van
de territoris rics cap els pobres és el que s’anomena “solidaritat
interterritorial”. (2)
6) Quin paper juguen les balances fiscals en el debat sobre la independència?
6) Quin paper juguen les balances fiscals en el debat sobre la independència?
Catalunya es troba enmig d’un intens debat sobre les conseqüències
econòmiques de la independència. Un
dels temes a debatre és la quantitat de diners addicionals que rebria Catalunya
en cas d’independència.
Com que Catalunya, fins ara, forma part d’Espanya, està obligada a aportar
els diners de la “solidaritat interterritorial” que marqui el govern espanyol.
És a dir, manté un dèficit de la balança fiscal amb Espanya. Si Catalunya
decidís marxar, lògicament, deixaria d’aportar aquests diners a Espanya que
passarien a quedar-se a Catalunya. Per
tant, si Catalunya passés a ser independent, el dèficit de la balança fiscal
passaria a ser zero.
En conseqüència, si el dèficit de la balança fiscal si Catalunya forma part
d’Espanya és, diguem-ne, de 16.000 M euros, deixar de formar part d’Espanya
comportaria un guany monetari directe de 16.000 M euros. El dèficit
de la balança fiscal, doncs, és una mesura dels diners que guanyaria Catalunya
si s’independitzés. És una mesura del “dividend fiscal de la
independència”.
7) Com es calculen les balances fiscals?
7) Com es calculen les balances fiscals?
Lògicament, per a calcular les balances fiscals, cal estimar els diners que
l’estat obté a Catalunya i els diners que l’estat retorna a Catalunya. Anem per
parts.
a. Els impostos
Els impostos és el principal sistema que l’estat té d’obtenir diners dels catalans. Una part de les contribucions impositives les recapta l’Agència Tributària de Catalunya (impostos de Successions i Donacions, Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, taxa de joc).
Els impostos és el principal sistema que l’estat té d’obtenir diners dels catalans. Una part de les contribucions impositives les recapta l’Agència Tributària de Catalunya (impostos de Successions i Donacions, Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, taxa de joc).
Una altra part, la més important, la que recapta l’Agència Estatal de l’Administració Tributària (IRPF, IVA, impost de societats, impostos especials, etc).
Una tercera part la recapta la Seguretat Social (cotitzacions de treballadors).
Una tercera part la recapta la Seguretat Social (cotitzacions de treballadors).
Amb l’actual sistema fiscal espanyol, l’Agencia Tributaria Estatal gestiona el 95% dels tributs generats
a Catalunya.
D’acord amb el model de finançament, per exemple, una part dels tributs de
l’IVA, IRPF i impostos especials van directament al finançament de la
Generalitat encara que els recapti l’Agència Tributària Estatal. Com que se
suposa que la Generalitat gasta tots aquests diners a Catalunya i en benefici
dels catalans, aquests tributs no afecten el saldo de la balança fiscal (ja que
afecten en la mateixa proporció els ingressos i les despeses a Catalunya) i,
per tant, no cal incloure-les a l’anàlisi.
A la Columna A del Quadre 1 es mostra l’evolució dels tributs que
l’administració central de l’estat obté a Catalunya entre 2006 i 2009 (Font:
Conselleria d’Economia (2012)). Al 2009, per exemple, els diners obtinguts per
l’Administració central a Catalunya en concepte d’impostos van sumar 46.195
d’euros.
b. Les
Despeses
El segon pas a l’hora de calcular la balança fiscal és el càlcul dels diners que el govern central retorna a Catalunya. De seguida apareix una qüestió metodològica: Què volem dir quan diem “retorna a Catalunya”? La confusió sorgeix del fet que els diners poden “retornar” de manera diferent. Una manera seria que retornessin en “forma de diners”. És a dir, que els diners es gastin a Catalunya, que generin negoci a Catalunya.
El segon pas a l’hora de calcular la balança fiscal és el càlcul dels diners que el govern central retorna a Catalunya. De seguida apareix una qüestió metodològica: Què volem dir quan diem “retorna a Catalunya”? La confusió sorgeix del fet que els diners poden “retornar” de manera diferent. Una manera seria que retornessin en “forma de diners”. És a dir, que els diners es gastin a Catalunya, que generin negoci a Catalunya.
Una altra manera de retornar és en forma de serveis que “beneficien” els
catalans. Per a la major part de despeses de l’estat, les despeses que
beneficien als ciutadans de Catalunya es fan a Catalunya de manera que no hi ha
confusió en el què vol dir “diners que retornen a Catalunya”. Per exemple, les
pensions pagades als jubilats catalans son, alhora, despeses fetes a Catalunya
i despeses que beneficien els catalans.
Però hi ha d’altres despeses, com els salaris dels funcionaris de Madrid,
el manteniment de la casa Real o el Museo del Prado, que representen serveis
que beneficien als Catalans (al menys els beneficien en la mesura que fan coses
de profit) però que no representen diners que es gasten a Catalunya perquè es
fan a la capital. A on s’assignen aquestes despeses? Doncs bé, si per “retornar
a Catalunya” entenem que els diners es gastin a Catalunya, el salari dels
ministres o la casa Real s’haurà d’assignar com a despesa feta a Madrid i no
pas a Catalunya. Això tindria sentit fer-ho, per exemple, si ens interessa
calcular l’impacte macroeconòmic de la redistribució interregional: es miri com
es miri, el
salari dels funcionaris del ministeri i de la casa Real es gasta a Madrid i no
pas a Catalunya i, per tant, té efectes macroeconòmics positius sobre els
restaurants, les botigues i l’activitat econòmica i llocs de treball de Madrid
i no pas a Catalunya. Quan es fa d’aquesta manera es
diu que la despesa s’assigna segons el mètode
del flux monetari perquè el flux de diners va a
Madrid i no pas a Catalunya.
Per contra, si per “retornar a Catalunya” entenem que els diners es gasten
en serveis que “beneficien els catalans” encara que es gastin a Madrid,
aleshores el salari dels funcionaris i de la casa Real s’ha d’assignar el
salari de tota aquesta gent a tots els ciutadans que es beneficien de les seves
activitats. El més sensat en aquest cas, seria dividir el salari del rei per
igual entre tots els espanyols. Com que els catalans son el 16% de la població
espanyola, si seguim aquest criteri, el 16% d’aquest tipus de despesa (com el
salari del rei o dels funcionaris de l’estat) s’assignaria a Catalunya encara
que es fessin a Madrid perquè “beneficien” els catalans. Si es calcula d’aquesta
manera, es diu que la despesa es fa segons el mètode
del benefici.
Val a dir que fer-ho d’una manera o una altra donarà lloc a una mesura de
balança fiscal o una altra. És important assenyalar que no hi ha un mètode que
sigui millor que l’altre ja que les dues metodologies mesuren
coses diferents. El què és important és saber
què es busca per saber quin mètode s’ha de fer servir. Si el que es busca és saber
l’impacte macroeconòmic de la redistribució fiscal, el que cal fer és usar el
mètode del flux monetari, punt i final. I si el que es vol és saber què és el
que li pertocaria pagar a les regions que es beneficien d’un determinat
sistema, s’ha d’emprar el mètode del benefici. Punt i final! No és que cadascú pot usar el mètode que més li convé en cada moment. I
tampoc és que hi hagi tota una constel·lació de mètodes entre els que poder
escollir. (3)
Com que el que estem fent és discutir les implicacions econòmiques de la
independència, la pregunta que li fem al mètode de les balances fiscals és: quants diners extres anirien a
parar a Catalunya si aquesta deixés de formar part d’Espanya? Fixeu-vos que, per aquesta pregunta, és irrellevant saber si els catalans
ens beneficiem del salari del rei o del ministre d’educació (i per tant, si ens
correspon pagar el 16% d’aquests salaris). I és irrellevant perquè si som
independents no el pagarem el salari del rei, ens beneficiï o no! El que sí que
passarà si som independents és que els diners que ara paguen els contribuents
catalans i es gasten a Madrid per pagar salaris de funcionaris de ministeris,
Museo del Prado i Reis, de sobte, deixarien de marxar i es gastaran a
Catalunya. Per
tant, el mètode que hem de fer servir per analitzar les conseqüències
monetàries de la independència és el mètode del flux monetari. Punt i final.
Els números de la despesa feta a Catalunya segons el mètode del flux
monetari estan a la columna B del quadre 1. A l’any 2009, les despeses fetes a
Catalunya van ser de 45.403
milions d’euros.
c. El dèficit del govern central
Alguns economistes han tingut la temptació d’acabar l’anàlisi aquí i simplement restar els ingressos de la columna A del quadre de les despeses de la columna B per calcular el dèficit de la balança fiscal... però es deixarien un tercer element molt important, sobre tot des que ha començat la crisi: el dèficit del govern central.
c. El dèficit del govern central
Alguns economistes han tingut la temptació d’acabar l’anàlisi aquí i simplement restar els ingressos de la columna A del quadre de les despeses de la columna B per calcular el dèficit de la balança fiscal... però es deixarien un tercer element molt important, sobre tot des que ha començat la crisi: el dèficit del govern central.
Els economistes sabem, al menys des del 1820 que els dèficits
públics son equivalents als impostos. (4) És el que anomenem el teorema d’equivalència ricardiana en honor a
l’economista David Ricardo. Aquest teorema ens diu que si volem analitzar la
redistribució interregional d’un estat, hem d’entendre que el dèficit del
govern central no són diners que venen del cel sinó que venen de la butxaca
dels ciutadans ja que, tard o d’hora, aquest dèficit s’haurà de retornar amb
els impostos dels ciutadans.
Això vol dir que, abans de tenir els resultats definitius de les balances
fiscals, hem d’imputar el dèficit del govern central als qui l’acabaran pagant:
els contribuents. Fer això és el que s’anomena “neutralitzar
el dèficit”. Això de “neutralitzar” és un
nom horrorós que dona lloc a confusions. Per culpa d’aquest nom tan poc
il·lustratiu alguns economistes pensin que ignorar el dèficit (o no
neutralitzar) és una opció metodològica. No ho és. Deixar
les balances sense neutralitzar és un greu error metodològic que ens porta a
conclusions sense sentit.
Al 2006 i 2007, l’administració central de l’estat espanyol va tenir un
superàvit fiscal de 22.877 i 26.873 euros respectivament. De la mateixa manera
que un dèficit del govern espanyol implica uns majors impostos per als
ciutadans de tot l’estat (i això inclou els catalans), un superàvit és
equivalent a uns impostos menors. Es per això que la columna C del Quadre 1
apareixen “pagaments d’impostos negatius” a l’any 2006 i 2007. El dèficit del
govern central, però, es va disparar els anys 2008 (29.082 milions d’euros) i,
sobre tot, el 2009 (81.113 milions). Això és equivalent a uns impostos de 5.625 i 15.617 milions d’euros per part dels catalans. El pagament total que fan els catalans és la suma
dels pagaments d’impostos més el pagament per dèficit del govern central i la
suma apareix a la columna D del quadre 1.
8) Es podria no neutralitzar les balances?
8) Es podria no neutralitzar les balances?
No tenir en compte el dèficit del govern central (és a dir, no neutralitzar
les balances) NO és una opció metodològica. És a dir, no fer-ho és un error conceptual greu que dóna
lloc a estimacions que no tenen cap sentit. Els
catalans cada any contribuïm al finançament públic amb els impostos que paguem
i amb la part proporcional que ens correspon del dèficit públic de l'Estat (que
pagarem amb impostos futurs).
Per a veure per què no fer l’ajustament del dèficit del govern central
comporta resultats sense sentit, deixeu-me posar un exemple. Imaginem que a
Espanya, d’entrada, no hi hagués cap redistribució de cap tipus de manera que
les balances de totes les regions fossin zero: ni dèficits ni superàvits. De
sobte, el govern central decideix demanar prestat 1.016 euros i els gasta de la
següent manera: 1 euro a cadascuna de les 16 comunitats excepte Andalusia que
en rep 1.000. Si calculéssim les balances fiscals de totes les regions i
ignoréssim el fet que el govern s’ha endeutat, ens sortiria que totes les
regions surten guanyant 1 euro i que Andalusia en surt guanyant 1.000.
Fixeu-vos que en aquest cas no estaríem pas calculant la redistribució entre
regions perquè no n’hi hauria cap que aportés diners i totes i sortirien
guanyant. És
possible que un sistema fiscal faci una redistribució on ningú paga i tothom hi
surt guanyant? La resposta es NO. Això és impossible.
El problema de l’exemple és, lògicament, que no hem tingut en compte el dèficit i que el dèficit
és, en realitat, equivalent a impostos. Si tenim en compte que Catalunya paga (més o menys) el 20% dels impostos
espanyols, tindríem que el saldo de la balança fiscal catalana en aquest
exemple seria d’un dèficit del 20% de 1.000 és a dir, un dèficit de la balança
fiscal per valor de 199 (200 menys un, ja que s’hauria de restar l’euro que el
govern gasta a Catalunya). Si féssim el càlcul per a totes les comunitats,
tindríem que totes mantenen un dèficit de la balança fiscal excepte Andalusia.
I la suma de tots els dèficits i superàvits de la balança fiscal seria zero.
Tal i com ha de ser!!
Això d’assignar el dèficit del govern central als contribuents, doncs, no
és una opció metodològica que un investigador pot triar fer o no fer. Pensar que un pot NO
assignar el dèficit als contribuents és equivalent a dir que el dèficit no s’ha
de pagar. Això ho dic perquè darrerament han sortit analistes de
diferents bandes. Per exemple, al recent estudi de la FAES (FAES (2012)), el professor Pascual Fernández (Universidad Rey Juan Carlos) diu: “la neutralización es un análisis
absolutamente ficticio que, evidentemente, no tiene nada que ver con la
realidad porque los flujos financieros que han financiado el déficit de la AGE
de cada año se han aportado desde los mercados de capitales”. El professor Fernández s’equivoca ja que sembla pensar que el dèficit del
govern central “lo
pagan los mercados de capitales”... però no
té en compte que “los mercados de capitales” no paguen sinó que fan préstecs
que volen cobrar. I quan cobrin, l’estat anirà a buscar diners als
contribuents. És
a dir, digui el que digui el professor Fernández, qui paga el dèficit del
govern son, en darrera instància, contribuents. ¡Sempre!
El Professor Fernández s’hagués adonat del seu error monumental si hagués
mostrat les balances de totes les comunitats autònomes. Si ho hagués fet,
hauria vist no només que la suma de totes les balances no era zero (com hauria
de ser) sinó que a l’any 2009 quasi totes les comunitats tenien un superàvit
(com a l’exemple fictici que acabo de posar!). Como pot ser? Doncs molt
senzill: igual que en el cas de l’exemple, a l’any 2009 el govern d’Espanya
mantenia el dèficit més gran de la seva història. Si un no té en compte que el dèficit s’ha de pagar,
arriba a l’absurda conclusió que la redistribució inter-territorial a Espanya
fa que tots hi surtin guanyant. Cosa que, clarament, no pot ser.
Que un professor que escriu per a la FAES (que al cap i a la fi, és una
entitat folklòrica que té com a objectiu defensar les idees del Partit
Popular), no vulgui entendre la necessitat d’incorporar el dèficit del govern
central a les balances (és a dir, neutralitzar) és fàcil d’entendre. Una mica més preocupant és que el
professor Antoni Zabalza (president d’ERCROS i catedràtic de València) o la
professora Maite Vilalta (professora de la UB5) o l’economista portaveu del
PSC, Rocio Martínez Sampere (una bona economista, tot sigui dit) cometin el
mateix error.
Per exemple, Zabalza escriu en un article titulat “Malentendidos del Saldo
Fiscal Catalán” (El País, 19 de Novembre 2012): Qui sembla que té un greu “malentendido”
es el professor Zabalza quan diu que la balança fiscal “pura i dura” és la no
neutralitzada. Això sembla indicar que el Sr Zabalza no pensa la balança s’hagi
de neutralitzar i, per tant, deu considerar que el govern espanyol no ha de
pagar els seus deutes. Una concepció ben curiosa i no perquè el Sr Zabalza va
ser secretari d’estat d’hisenda amb el PSOE (i per tant hauria de saber que el
govern espanyol ha de pagar els seus deutes) sinó perquè al 2010, el Sr Zabalza
va escriure un capítol d’un llibre, en anglès, (The Political Economy of
Inter-Regional Fiscal Flows" (2010), editat per Bosch, Espasa i Solé) on a
la pàgina 64 demostra amb una formulació matemàtica solemne la necessitat de
neutralitzar les balances fiscals. Ja sabíem que els polítics socialistes tenen
tendència a dir una cosa en català i una altra en castellà. Ara ja sabem que
aquesta propensió es fa extensiva a l’anglès!
Deia Harry Truman que si no pots convèncer el rival, el
millor que pots fer és confondre’l. I aquesta sembla que ha estat l’estratègia
dels que no tenen massa interès a què se sàpiga la magnitud real de les
transferències fiscals dins d’Espanya (i això inclou el PP i el PSOE). L’estratègia de la confusió ha consistit a fer veure que hi ha mil maneres
de calcular les balances fiscals, que cadascuna dona resultats diferents i que
cadascú agafa la que més li interessa. I com que hi ha mil estimacions, uns
poden agafar-ne unes i els altres unes altres i així ningú no pot dir ben bé
res segur. I
un cop tothom està profundament desorientat, abandonem la discussió i deixem de
parlar de dèficits fiscals.
La veritat, però, no és aquesta: per calcular el dividend fiscal que obtindria Catalunya
en cas de ser independent (que és la pregunta que ens
ocupa avui dia) només hi
ha dues maneres de calcular la balança fiscal: la correcta i la incorrecta. I la correcta consisteix en la
balança del flux monetari i inclou la idea de que el dèficit del govern central
el pagaran els contribuents. La resta són intents de
desviar l’atenció cap a debats irrellevants.
9) Quines són les estimacions de la Balança Fiscal Catalana?
9) Quines són les estimacions de la Balança Fiscal Catalana?
La Columna E del quadre 1 mostra la diferència entre el què l’estat obté de
Catalunya (Columna D) i el que l’estat retorna a Catalunya (Columna B). El
saldo o diferència entre aquestes dues magnituds és el dèficit de la balança
fiscal. Entre el 2006 i el 2009 (Estimacions
fetes per Conselleria d’Economia (2012)), aquest
saldo ha estat deficitària cada any i la magnitud del dèficit ha fluctuat entre
14,493 i 17.200 milions d’euros. La mitja dels quatre anys ha estat de 16.000
milions.
Per posar en perspectiva aquestes magnituds podem dir que aquest dèficit de
la balança fiscal representa el 29,4% dels impostos que paguen els catalans. És a dir, prop d’un de cada tres
euros pagats pels ciutadans de Catalunya van cap a Madrid i no tornen mai més. Això representa el 8,2% del PIB. És
a dir, el 8,2% del que guanyen, de mitja, els catalans, es perd en concepte de
redistribució. Expressat d’una altra manera: cada ciutadà
català perd uns 2,281 euros CADA ANY pel fet de tenir un sistema fiscal amb
Espanya.
Pel període 2002-2009 (amb les dades de les balances fiscals de la
Generalitat), Catalunya ha aportat el 19,55% dels ingressos de l'administració central
i la seguretat social, i ha rebut el 13,5% de la despesa que fan
administració central i seguretat social. Si excloem la seguretat social, Catalunya ha aportat el 19,7% dels
ingressos de l'administració central i ha rebut el 10,31% de la despesa que
aquesta mateixa administració. Aquesta segona dada transformada en taxa de
retorn ens diu que, excloent les cotitzacions socials, per
cada euro pagat en impostos han retornat a Catalunya només 52 cèntims, i 48
s'han quedat a Espanya. (6)
Des de 1986 fins el 2009 (estimacions fetes per Castells i altres (2000),
Grup de Treball (2005) i Grup de Treball (2008) i Conselleria d’Economia
(2012)), el dèficit de la balança fiscal acumulat ha estat de prop de 300.000 milions d’euros. És a dir, si Catalunya hagués estat
independent des de 1986, un total de 300.000 milions d’euros dels impostos
pagats pels Catalans (43.000 euros per persona) i que han marxat cap a Espanya,
s’haguessin quedat a Catalunya.
Per a tenir una idea de la magnitud d’aquests 300.000 milions euros,
recordeu que el deute que té ara mateix la Generalitat de Catalunya, aquest
deute que obliga a fer retallades i que fa que el bo català sigui bo
escombraria perquè la Generalitat no el pot retornar és de 43.954 milions d’euros (8 vegades menys del dèficit de la balança fiscal acumulat des de 1986!)
10) Per què es produeix aquest dèficit fiscal?
10) Per què es produeix aquest dèficit fiscal?
El dèficit de la balança fiscal no es produeix perquè els Catalans paguin
uns tipus impositius més alts. Els tipus impositius a Catalunya i Espanya són
més o menys iguals (tot i que el tram autonòmic català del IRPF és una mica
superior). És cert que, en ser una mica més rics, els catalans paguen uns
impostos una mica més alts... però això és ben normal. Per tant, el problema de la relació fiscal
entre Catalunya i Espanya no són els impostos.
El problema, doncs, són les despeses que l’estat fa a Catalunya. Comencem amb la Seguretat Social. Si calculem les contribucions dels treballadors Catalans a la Seguretat Social i els pagaments de la Seguretat Social als catalans aturats, pensionistes i que estan de baixa temporal o de maternitat, el saldo ha estat històricament negatiu per a Catalunya: els catalans han pagat més que no pas han rebut de la seguretat social. Al quadre 2 veiem quina ha estat la diferència entre les aportacions i les retribucions de la seguretat social a Catalunya (Columna 1) a la resta de Comunitats Autònomes (Columna 2, anomenada Espanya Sense Catalunya) i al conjunt d’Espanya. Veiem per exemple, que al 2010 Catalunya va treure de la seguretat social més que no vas aportar. Però també veiem que els diners no van venir de la resta d’Espanya sinó que van venir dels creditors ja que la Seguretat Social en el seu conjunt va tenir un dèficit de 28.459 milions. D’aquests, 26.317 provenen del dèficit de la resta d’Espanya i només 2.142 del dèficit de Catalunya. Si sumem els dèficits i superàvits dels catalans amb la seguretat social obtenim un superàvit de 24.774 milions d’euros.
El segon causant del dèficit de la balança fiscal catalana és el model de
finançament de la Generalitat dins del
marc espanyol actual.
Amb dades liquidades pel 2010 i publicades pel Ministeri d’Hisenda,
Catalunya genera impostos 19% per sobre de la mitjana de les CA (és la 3a CA en
el rànquing) però rep 1% per sota de la mitjana (és la 10a CA en el rànquing).
Si tenim en compte, les diferències de preus entre territoris, Catalunya
disposa de recursos 9% per sota de la mitja i es situa en la 14a posició.
El tercer causant és la magnitud de les inversions
públiques que el govern central fa a Catalunya: són molt inferiors al què
correspondria.
Catalunya, més o menys, té el 18,6% del PIB espanyol i té el 16% dels
ciutadans. Com que els catalans són relativament més rics, és normal que els
seus impostos siguin més del 20% dels impostos recaptats a Espanya (al cap i a
la fi, els impostos són progressius) però un esperaria que les inversions fetes
a Catalunya fossin entre el 16% y el 18,6% del total (al cap i a la fi, tots
hauríem de tenir carreteres públiques similars i fins i tot podria ser raonable
que allà on hi ha més activitat econòmica -més camions- facin falta més
infraestructures -més carreteres). Però
les inversions de l’Estat a Catalunya no han estat del 18,6% del total de les
inversions fetes per l’estat Espanyol, un percentatge que correspondria a la
proporció del PIB català. Ni tan sols han estat del 16% que correspondria al
percentatge de població. De fet ni tan sols han estat del 15%, ni del 14%, ni
del 12%, ni del 10%. Les inversions públiques a
Catalunya són el 8% del total: menys de la meitat del que seria racional
esperar!
És cert que per l’any 2011, el govern central va pressupostar una inversió
a Catalunya que representava el 15,2% del total. Però una cosa és pressupostar
una inversió i una altra cosa ben diferent és realitzar la despesa.
I és que la major part de les inversions que el govern central pressuposta a
Catalunya mai no es porten a terme. De fet, a
l’any 2011, només es van acabar executant el 35,5% del que
estava previst (Font: IGAE).
Sí! Ja sé que l’any 2011 era un any de crisi i que, en principi, el Govern
central de Madrid va haver de fer retallades i no es va poder gastar tot el que
estava previst. Això és cert... però sembla que les retallades van caure de
manera desproporcionada sobre Catalunya. És a dir, es podrien haver reduït les
inversions a tot arreu per igual, cosa que hagués deixat el percentatge del
total realitzat a Catalunya igual. Però no. El percentatge del total a Catalunya va caure del 15,2%
pressupostat al 8% executat. A Madrid, en canvi, es va acabar invertint no
menys sinó un 11% més del que estava pressupostat de manera que a Madrid
s’havia pressupostat un 10,6% el total i la inversió a Madrid va acabar sent el
16,4% del total. És a dir a Madrid es van
executar el 111,7% de les inversions previstes. A la resta d’Espanya, el percentatge de les inversions
pressupostades que finalment es van portar a terme va ser del 62,4%, un
percentatge que quasi doble el de Catalunya.
Per veure les conseqüències nefastes que ha tingut per a Catalunya el
formar part d’un sistema fiscal com l’espanyol, podem analitzar l’estoc de
capital públic que hi ha a cadascuna de les comunitats d’Espanya. Un estudi
realitzat a l’Instituto Valenciano de Investigaciones Econòmicas i dirigit pel
professor Pérez (“Las Diferencias regionales del sector público español”)
mostra la quantitat d'infraestructures públiques com a proporció del PIB i que
reproduïm al següent quadre.
Al 1980 a Catalunya les infraestructures públiques representaven el 33% del
PIB: la segona comunitat autònoma amb menys capital públic de tot l’estat.
L’estoc de capital públic va pujar fins al 52,6% del PIB Català. Però les
altres comunitats van pujar una mica més de manera que Catalunya, al 2008, era
la comunitat autònoma que menys capital públic tenia de tota Espanya!
Qualsevol ciutadà que hagi intentat anar a França per la Nacional II (que és la carretera pública que l’estat posa a Catalunya per a que les nostres empreses puguin comerciar amb els nostres socis europeus: l’AP7 és privada!) sap que la sistemàtica manca d’inversió a Catalunya ens ofega econòmicament.
Doncs bé, a més de l’impacte directe que el dividend
fiscal tindrà sobre la demanda de béns i serveis catalans, la millora de la
inversió pública tendirà a millorar els nombrosos colls d’ampolla que ara
ofeguen l’economia catalana.
Resumint, el problema que ha tingut Catalunya dins d’Espanya és que l’Estat no ha invertit el que seria raonable. De fet, per a solucionar aquest problema, les autoritats catalanes van posar la disposició addicional tercera de l’Estatut que deia que, durant el període de 7 anys (2007-2013) que seguia a l’aprovació de l’Estatut la inversió de l’Estat havia de ser proporcional al pes del PIB català en relació al del conjunt d’Espanya. És a dir, Espanya havia de fer el 18,6% de les seves inversions a Catalunya. Un cop aprovat l’Estatut, el govern va intentar fer trampes tot jugant amb la paraula inversió i el Tribunal Constitucional va dir que la disposició addicional no era d’obligat compliment. Si a això li sumem la deslleialtat constant dels successius governs centrals tenim que, com ja he explicat, al 2011 les inversions a Catalunya van ser només del 8% del total. I els pressupostos del 2012 diuen que només invertiran l‘11,1% a Catalunya (del qual està per veure quina part portaran a terme) i els pressupostos del 2013 mantenen l’11,9% mentre, això sí, es manté la construcció de l’AVE a Galícia. Tot molt i molt per sota del 18,6% que deia la malaurada disposició addicional 3a.
11) És massa gran el dèficit de la balança fiscal català?
Resumint, el problema que ha tingut Catalunya dins d’Espanya és que l’Estat no ha invertit el que seria raonable. De fet, per a solucionar aquest problema, les autoritats catalanes van posar la disposició addicional tercera de l’Estatut que deia que, durant el període de 7 anys (2007-2013) que seguia a l’aprovació de l’Estatut la inversió de l’Estat havia de ser proporcional al pes del PIB català en relació al del conjunt d’Espanya. És a dir, Espanya havia de fer el 18,6% de les seves inversions a Catalunya. Un cop aprovat l’Estatut, el govern va intentar fer trampes tot jugant amb la paraula inversió i el Tribunal Constitucional va dir que la disposició addicional no era d’obligat compliment. Si a això li sumem la deslleialtat constant dels successius governs centrals tenim que, com ja he explicat, al 2011 les inversions a Catalunya van ser només del 8% del total. I els pressupostos del 2012 diuen que només invertiran l‘11,1% a Catalunya (del qual està per veure quina part portaran a terme) i els pressupostos del 2013 mantenen l’11,9% mentre, això sí, es manté la construcció de l’AVE a Galícia. Tot molt i molt per sota del 18,6% que deia la malaurada disposició addicional 3a.
11) És massa gran el dèficit de la balança fiscal català?
Una pregunta que sovint es fan els analistes és si el fet que el 30% dels
impostos que paguen els catalans o el 8% del PIB que generen els catalans,
marxin de Catalunya en concepte de “solidaritat” és raonable.
Ja hem dit abans que, el fet que el sistema fiscal sigui i hagi de ser
progressiu vol dir que un cert grau de dèficit és raonable. Però la pregunta no és si un cert
grau de dèficit és o no raonable sinó si un dèficit del 8% del PIB (o 30% dels
impostos) és o no raonable.
El concepte de “solidaritat” és poc precís alhora de decidir quants diners
han d’aportar de més les regions riques a les regions pobres: repartir el 2%
dels impostos que paguen els ciutadans de Catalunya entre les altres regions
d’Espanya és solidari. I repartir-ne el 100% també, però resultaria abusiu. On està la frontera entre un
dèficit raonable i un dèficit abusiu? Fixeu-vos
que com que no se sap on és la frontera, no se sap si la desaparició del 30%
dels impostos catalans sobrepassa la frontera de la raonabilitat. Per tant,
fixeu-vos que el concepte de solidaritat no ens ajuda a decidir quan l’ajuda a
les regions més pobres deixa de ser raonable i passa a ser abusiva. I això dona
una arbitrarietat al govern que decideix on gastar els diners de tots.
Com que el concepte de solidaritat no ajuda a aclarir conceptes, alguns
analistes han intentar fer una comparativa internacional. En un dels capítols
del document de la FAES, l’economista del CSIC Àngel De la Fuente (“¿CISNE
NEGRO O POLLO DEL MONTÓN? El déficit fiscal catalán en perspectiva” a FAES
(2012)) argumenta que el dèficit de la balança fiscal catalana és d’allò més
normal. Per a demostrar-ho, De la Fuente compara les dades amb la dels estats
que tenen més dèficit als Estats Units. D’entrada ja resulta curiós que per
trobar exemples de dèficits de mida similar al català no vagi a Europa la qual
cosa ja demostra que a Europa no ha trobat cap exemple raonable. Però vaja,
acompanyem a l’Angel De la Fuente als Estats Units i comparem el dèficit de la
balança catalana amb la dels estats més perjudicats dels Estats Units. La
comparativa es fa al següent quadre (copiat en fotografia del quadre 1 de
l’article de De La Fuente).
A la columna titulada “déficit observado”, De La Fuente compara el dèficit
fiscal català de l’any 2009 (que és del 8,5% del PIB) amb el de Nova York
(-3.5%) Nova Jersey (-7,5%) i Connecticut (-6,0%). Els dèficits de totes
aquestes regions són comparables en el sentit que es calculen utilitzant la
metodologia del flux monetari, tant les catalanes com les americanes. La
comparativa és clara: els dèficits dels tres estats nord-americans
són inferiors al dèficit de Catalunya!
Com que al Sr De La Fuente sembla que no li agrada aquest resultat, fa una
contorsió metodològica que consisteix a dir: en relació al PIB el govern
central nord-americà és més petit que l’espanyol. Si el govern americà fos
igual de gros, aleshores el dèficit de les balances fiscals dels tres estats
analitzats gairebé es doblarien i, així, a través de la prestidigitació
estadística augmentem els dèficits americans en un 70% així dèficit de Nova
York passa de 3,5% a 6%, el de New Jersey passa de 7,5% al 11,7% i el de
Connecticut passa de 6% a 11,8%. Alehoop! Ara ja podem dir que el dèficit
català està per sota i és “raonable” (o “pollo del montón”, usant l’expressió
que usa ell).
Si De La Fuente fos sincer, no hauria de dir que el dèficit català “ÉS
COMPARABLE” als dèficits que tenen els estats nord-americans perquè, com hem
vist, no ho és. El que hauria de dir si vol ser sincer és que “SERIA COMPARABLE
SI la mida de l’estat nord-americà fos un 40% més gran i el dèficit de la
balança fiscal dels estats americans augmentés proporcionalment”. El dèficit
català, com el Cigne Negre (“cisne negro” que diu ell al títol del seu article)
és una bèstia estranya que no es troba a massa llocs del món. De la Fuente diu
que ha trobat una pila que s’hi assemblen i per tant, no és cap cigne sinó un
vulgar pollastre. Però per a fer que s’hi assemblin, ha hagut d’inflar els
pollastres amb esteroides. El problema, don Angel, és que un pollo inflat a
esteroides no és un Cigne Negre i elegant sinó... és un vulgar pollastre inflat
a esteroides. I si un no infla artificialment els dèficits de New York, New
Jersey i Connecticut amb esteroides tal i com fa De La Fuente, un arriba a la
conclusió de que el dèficit
català sobresurt, com el Cigne Negre, per sobre de tots els pollastres.
12) Què ens diuen les balances sobre la possible independència de Catalunya?
12) Què ens diuen les balances sobre la possible independència de Catalunya?
El debat sobre si el dèficit català és anormalment gros o no és un debat
interessant... però irrellevant a l’hora de calcular el dividend fiscal de la
independència. El debat avui no és si és gros o no comparat amb un hipotètic
“dèficit raonable” o “mundialment acceptat”. El debat avui és si el dèficit de la balança fiscal
catalana és molt gran o no... comparat amb zero!!! Perquè si Catalunya fos
independent el seu dèficit amb l’administració central espanyola passaria a ser
zero.
Per tant, els guanys monetaris que Catalunya obtindria en cas de ser
independents serien els del dèficit de la balança fiscal calculada pel flux
monetari: uns 16.000 milions CADA ANY! El dividend fiscal, doncs, seria de 16.000 milions d’euros
anuals!
Vull tornar a insistir que per a parlar de dividend fiscal cal usar la
balança calculada pel mètode monetari i no pas la balança del mètode del benefici. Aquesta darrera, recordem-ho, ens diu quines son les despeses que es fan
a Madrid però ens pertoca pagar als Catalans. Des del punt de vista de l’anàlisi de la independència el
què volem saber és els diners que ara se’n van a Madrid però que, en cas
d’independència deixarien de marxar. Si quan
formàvem part d’Espanya ens pertocava pagar la part proporcional del salari del
rei pot ser una pregunta interessant des del punt de vista ètic, polític o fins
i tot folklòric, però és una qüestió irrellevant quan ens pregunten la mida del
dividend fiscal de la independència. (7)
Per tant, la xifra correcta que cal analitzar és la del flux monetari i, per tant, la resposta és: si Catalunya fos independent, els 16.000 milions que, més o menys, marxen cada any cap a Espanya, deixarien de marxar i, per tant, els guanys fiscals per a Catalunya serien de 16.000 milions cada any. Aquesta és la magnitud del Dividend Fiscal.
13) I els costos de les estructures d’estat?
Per tant, la xifra correcta que cal analitzar és la del flux monetari i, per tant, la resposta és: si Catalunya fos independent, els 16.000 milions que, més o menys, marxen cada any cap a Espanya, deixarien de marxar i, per tant, els guanys fiscals per a Catalunya serien de 16.000 milions cada any. Aquesta és la magnitud del Dividend Fiscal.
13) I els costos de les estructures d’estat?
A partir d’aquí, hi ha hagut analistes (com Angel de La Fuente i José
Vicente Rodríguez Mora, Las Cuentas de la Lechera, El País, 2 Setembre, 2012)
que diuen que els guanys per a Catalunya no serien aquests perquè s’haurien de
descomptar els costos de tenir un estat que ara encara no tenim i aquests
costos s’haurien de deduir alhora de calcular el dividend fiscal. De la Fuente
calcula que aquests costos serien d’uns 3.000 milions.
És cert que l’Estat propi comportaria uns costos addicionals: caldria pagar
despeses de la part del sistema judicial que ara és a Madrid, s’hauria de pagar
la part no traspassada de la seguretat ciutadana i serveis penitenciaris,
beques i ajudes a estudiants, infraestructures, recerca i desenvolupament,
l’administració tributària, defensa, política exterior, i la gestió de la
seguretat social. Tot
això serien efectivament, costos addicionals per a la generalitat de
Catalunya... però fixeu-vos que des del punt de vista de país, tots aquests
diners es quedarien a Catalunya en lloc de marxar a Espanya com passa ara ja
que tots aquests jutges, policies, investigadors, estudiants, inspectors
d’hisenda addicionals estarien a Catalunya i, per tant, gastarien els seus
salaris en botigues i restaurants catalans, cosa que beneficiaria a empreses i
treballadors catalans i no pas madrilenys com fins ara (8).
Dit d’una altra manera, De La Fuente i Rodríguez cometen un greu error
d’interpretació econòmica en confondre la Generalitat amb Catalunya. Les
despeses addicionals farien que els ingressos nets addicionals de la
Generalitat no fossin els 16.000 milions del Dividend Fiscal. Però des del punt
de vista de Catalunya el dividend fiscal seria la totalitat dels 16.000 milions
d’euros ja que la totalitat dels diners (potser amb l’excepció del què es
gastessin els ambaixadors fora de Catalunya) es quedaria al país!
14) Quin seria l’impacte sobre les finances de la Generalitat?
14) Quin seria l’impacte sobre les finances de la Generalitat?
Ja hem explicat que l’eliminació del dèficit fiscal faria que el dividend
pel país fos d’uns 16.000 milions. L’impacte sobre els comptes de la
Generalitat seria, tanmateix, una mica inferior ja que, com hem explicat abans,
l’estat propi comportaria unes despeses addicionals.
Quan serien aquestes despeses? Les professores Núria Bosch i Marta Espasa
han calculat que l’impacte
net per a la Generalitat seria d’uns 13.000 milions addicionals, més o menys,
cada any. Aquesta perspectiva de millora de les finances de la
Generalitat seria immediatament constatada per les agències de ràting. Aquestes
agències saben que, mentre Catalunya formi part d’Espanya, haurà de seguir
pagant les gegantines quotes de solidaritat i, per tant, la Generalitat
romandrà financerament ofegada. Les mateixes agències veurien que, si Catalunya
fos independent, la Generalitat tindria uns ingressos addicionals nets d’uns
13.000 milions d’euros anuals. Per tant, veurien que el deute de la Generalitat, de
sobte, seria molt més sostenible i, per tant, el seu ràting milloraria i
l’accés als mercats de crèdits tornaria a ser possible.
15) Quin seria l’impacte sobre l’economia?
15) Quin seria l’impacte sobre l’economia?
D’entrada, i com acabem d’assenyalar, la implicació immediata seria que la
totalitat dels 16.000 milions d’euros que paguen els catalans i que fins ara
desapareixen a les profunditats dels pous de redistribució espanyols es
gastarien a Catalunya. Les empreses i restaurants que rebrien aquestes despeses
addicionals contractarien treballadors addicionals i, per tant, aquesta despesa
tindria efectes
multiplicadors a l’economia per la qual cosa
seria d’esperar que l’impacte macroeconòmic fos superior als 16.000 milions.
El fet que la Generalitat tingués més diners en cas d’independència no
voldria dir, necessàriament, que aquests diners s’utilitzarien
intel·ligentment. Tots coneixem les barrabassades que alguns han fet des de la
Generalitat (des
d’aeroports sense avions fins a estacions de metro sense trens o conselleries
dissenyades a l’estil Feng Shui).
Per tant, l’impacte econòmic que el dividend fiscal acabi
tenint sobre l’economia catalana dependrà molt de com la Generalitat gestioni
la part els diners que li correspondran. Serà molt important que els gasti de manera i en benefici de la
prosperitat econòmica dels catalans. Ja hem dit que:
·
unes millors infraestructures
permetrien augmentar la taxa de creixement a mig i llarg termini.
·
Uns impostos més baixos
atraurien la inversió estrangera i ajudaria a captar i retenir talent.
·
Un deute més reduït portaria a
una millora dels ratings i una disminució de la prima de risc, i per tant, de
la despesa que es malversa en interessos.
·
Finalment, els recursos
addicionals també possibilitarien una despesa social pròpia d’un estat modern.
Tots aquests factors es reforçarien mútuament, creant un
cercle virtuós. Això contrasta amb el cercle
viciós que comporta el manteniment de la situació actual : més deute, més
interessos, menys despesa social i més impostos. En una paraula: el declivi econòmic del nostre país.
Resumint, l’impacte realment important del dividend fiscal de la
independència no serà tant l’efecte macroeconòmic immediat resultant de gastar
16.000 milions d’euros addicionals a Catalunya. L’impacte realment important serà l’efecte que el
dividend tindrà sobre la taxa de creixement econòmic a mitjà i llarg termini. I
aquesta taxa dependrà molt de què la Generalitat gestioni correctament la part
que li correspondrà d’aquest dividend fiscal.
16) I finalment, quin seria l’impacte fiscal sobre Espanya?
16) I finalment, quin seria l’impacte fiscal sobre Espanya?
L’altra cara de la moneda del dividend fiscal és Espanya. Ja hem dit que
les balances fiscals entre les diferents regions han de sumar zero. Per tant,
els 16.000 milions que deixarà de contribuir a l’administració central
d’Espanya son 16.000 milions que Espanya perdrà. I amb 16.000 milions menys, el
govern espanyol podria tenir seriosos problemes de finançament.
17) Conclusió
17) Conclusió
Si els ciutadans de Catalunya voten a favor de la independència, el país
obtindrà un dividend fiscal de 16.000
milions d’euros anuals. És cert que una part d’aquest
dividend s’haurà de gastar en estructures d’estat que costaran uns 3.000 milions nets. Però cal recordar
que aquestes estructures seran diners que es quedaran a Catalunya: els salaris dels nous funcionaris,
jutges, policies, investigadors, recaptadors, inspectors i reguladors seran
diners que es gastaran a botigues i restaurants catalans i, per tant, tindran
impacte macroeconòmic a Catalunya.
A més de l’impacte directe que el dividend fiscal tindrà sobre l’economia
catalana, hi ha l’impacte que tindrà sobre el creixement econòmic i el benestar
econòmic si (i emfasitzo SI) la Generalitat inverteix bé el dividend:
·
unes millors infraestructures
permetrien augmentar la taxa de creixement a mig i llarg termini.
·
Uns impostos més baixos
atraurien la inversió estrangera i ajudaria a captar i retenir talent.
·
Un deute més reduït portaria a
una millora dels ratings i una disminució de la prima de risc, i per tant, de
la despesa que es malversa en interessos.
·
Finalment, els recursos
addicionals també possibilitarien una despesa social pròpia d’un estat modern.
Tots aquests factors es reforçarien mútuament, creant un
cercle virtuós. Això contrasta amb el cercle viciós que comporta el manteniment
de la situació actual : més deute, més interessos, menys despesa social i més
impostos. En una paraula : el declivi econòmic del nostre país.
Referències
Referències
Barro, Robert J. (1974), “Are Government Bonds Net Wealth”, Journal of
Political Economy
Castells, A., Barberán, R., Bosch, N., Espasa, M., Rodrigo, F. i Ruíz-Huerta, J. (2000), Las balanzas fiscales de las comunidades autónomas (1991-1996). Análisis de los flujos fiscales de las comunidades autónomas con la Administración central, Ariel Economía-Fundació Carles Pi i Sunyer d’Estudis Autonòmics i Locals, Barcelona.
Conselleria d’Economia i Coneixement, (2012), “Resultat de la Balança Fiscal de Catalunya amb el sector públic central 2006-2009”, Generalitat de Catalunya.
De La Fuente, Ángel (2012), “Cisne Negro o Pollo del Montón”, El Pais. Reproduit per FAES (2012), “El Mito Fiscal: Razones para un Debate”)
De La Fuente, Ángel i Sevi Rodríguez Mora (2012), “Las Cuentas de la Lechera”, El Pais, Setembre 2012.
FAES (2012), “El Mito Fiscal: Razones para un debate”.
Grup de treball per a l’actualització de la balança fiscal de Catalunya (2005), La balança fiscal de Catalunya amb l’Administració central, estudi promogut per la part catalana de la Comissió Mixta de Valoracions Administració de l’Estat-Generalitat de Catalunya.
Grup de treball per a l’actualització de la balança fiscal de Catalunya (2008), Metodologia i càlcul de la balança fiscal de Catalunya amb l’Administració central 2002-2005. “Monografies”. Número 10, Departament Economia i Finances.
Ricardo, David (1820), "Essay on the Funding System" in The Works of David Ricardo. With a Notice of the Life and Writings of the Author, by J.R. McCulloch, London: John Murray, 1888
Zabalza, Antoni (2010) “Comment” a The Political Economy of Inter-Regional Fiscal Flows , editat per Bosch, Espasa i Solé.
Zabalza, Antoni (2012), “Malentendidos del Saldo Fiscal Catalán”, El Pais, 19 Novembre.
Castells, A., Barberán, R., Bosch, N., Espasa, M., Rodrigo, F. i Ruíz-Huerta, J. (2000), Las balanzas fiscales de las comunidades autónomas (1991-1996). Análisis de los flujos fiscales de las comunidades autónomas con la Administración central, Ariel Economía-Fundació Carles Pi i Sunyer d’Estudis Autonòmics i Locals, Barcelona.
Conselleria d’Economia i Coneixement, (2012), “Resultat de la Balança Fiscal de Catalunya amb el sector públic central 2006-2009”, Generalitat de Catalunya.
De La Fuente, Ángel (2012), “Cisne Negro o Pollo del Montón”, El Pais. Reproduit per FAES (2012), “El Mito Fiscal: Razones para un Debate”)
De La Fuente, Ángel i Sevi Rodríguez Mora (2012), “Las Cuentas de la Lechera”, El Pais, Setembre 2012.
FAES (2012), “El Mito Fiscal: Razones para un debate”.
Grup de treball per a l’actualització de la balança fiscal de Catalunya (2005), La balança fiscal de Catalunya amb l’Administració central, estudi promogut per la part catalana de la Comissió Mixta de Valoracions Administració de l’Estat-Generalitat de Catalunya.
Grup de treball per a l’actualització de la balança fiscal de Catalunya (2008), Metodologia i càlcul de la balança fiscal de Catalunya amb l’Administració central 2002-2005. “Monografies”. Número 10, Departament Economia i Finances.
Ricardo, David (1820), "Essay on the Funding System" in The Works of David Ricardo. With a Notice of the Life and Writings of the Author, by J.R. McCulloch, London: John Murray, 1888
Zabalza, Antoni (2010) “Comment” a The Political Economy of Inter-Regional Fiscal Flows , editat per Bosch, Espasa i Solé.
Zabalza, Antoni (2012), “Malentendidos del Saldo Fiscal Catalán”, El Pais, 19 Novembre.
(1) Agraeixo els comentaris, aportacions i suggeriments fets per Pol Antràs,
Elsa Artadi, Carles Boix, Núria Bosch, Jordi Galí, Gerard Padró i Miquel,
Elisenda Paluzie, i Jaume Ventura.
(2) Una anomalia del sistema fiscal espanyol és que regions riques com Euskadi
no mantenen dèficits de la balança fiscal sinó superàvit. Una altra anomalia és
que València, que té una renda per sota de la mitja espanyola, a sobre és
deficitària.
(3) Hi ha analistes com la professora Maite Vilalta (en declaracions al
parlament de Catalunya el 2 de Maig de 2012) o Antoni Zabalza (en article
publicat a El Pais el 19 de Novembre de 2012), partits polítics com el PSC
(Rocio Martínez Sampere en declaracions al Parlament de Catalunya), C’s (Jordi
Canas o Albert Rivera) o PP (Alicia Sánchez Camacho) o periodistes (Josep Maria
Ureta a El Periódico)
que usen l’estratègia de la confusió tot donant a entendre que hi ha una gran
quantitat de mètodes per a calcular la balança fiscal i que cadascú pot agafar
el resultat que més li convingui. Fins i tot hi ha algú que diu que el que hauríem de fer és agafar la
mitja de totes elles, com si la mitja volgués dir alguna cosa. La realitat,
però, és que només
hi ha dos mètodes: el monetari i el del benefici i no és veritat que cadascú pot triar el que més li agrada. Cadascun dels
mètodes és apropiat per respondre a determinades preguntes i l’analista educat
ha de saber quin ha d’emprar segons la pregunta que adreci. Fer la mitja o agafar-se a la que
més s’acosta als interessos polítics d’un és intel·lectualment incoherent.
(4) A principis del segle XIX, el Regne Unit lluitava a les guerres
napoleòniques i el seu rei, George III, es va fer una pregunta important: quina
és la millor manera de finançar l’enorme despesa que comporta la guerra, posar
impostos o demanar prestat. El rei li va fer aquesta pregunta a un dels millors
economistes del país: David Ricardo. La resposta de l’economista va ser, a
primera vista, sorprenent: “és equivalent!”, va dir Ricardo, “pujar els impostos per pagar la
guerra és equivalent a finançar la guerra amb un dèficit ja què, tard o d’hora,
els deutes s’han de pagar i els ingressos que es faran servir per pagar seran
impostos. És a dir, els dèficits i el
demanar prestat no són diners que venen del cel sinó que, són diners que, tard
o d’hora, els paga el contribuent”. Aquesta afirmació la va fer Ricardo al 1820 i, des de
llavors, l’equivalència entre impostos i dèficit és coneguda amb el nom teorema
d’equivalència ricardiana, un
teorema que va ser ressuscitat per l’economista de Harvard, Robert Barro al
1974 (a un famós article titulat “Are Government Bonds Net Wealth”).
(5) Declaracions al parlament de Catalunya el Maig de 2012.
(6) Pel conjunt del període 1986-2009, aquest número eren 43 cèntims i resulta
que, després de les reformes de finançament que hi ha hagut els darrers anys,
els diners que no retornen no s’han reduït sinó més aviat al contrari.
(7) Incomprensiblement el Toni Zabalza comet l’error d’analitzar el dèficit del
benefici. La justificació que dóna és ben curiosa: diu que “es el método
correcto”. Dic que és curiosa perquè correctes ho són els dos i, depenent de la
pregunta, s’ha d’usar un o l’altre. La pregunta és quin s’ha de fer servir per
analitzar les conseqüències econòmiques de la independència.
Incomprensiblement, el Toni Zabalza, que ha estat un gran economista, agafa
l’anàlisi del benefici.
(8) L’excepció serien els salaris i despeses fetes a les noves ambaixades, una
part important de les quals es quedaria als països estrangers. La magnitud
total d’aquesta despesa, però, és molt petita.
Joan
A. Forès
Reflexions
Molt clar el Sala i Martin. Als de SI ja ens ho va explicar molt claret també l'Uriel Bertran amb els pressupostos de l'Estat propi en col·laboració amb Jaume Algerich, professor de IESE i honorable cortsenc i adherit a les files de Solidaritat catalana per la independència.
ResponElimina