dimarts, 29 de gener del 2013

29/01/13. L'inadmissible repartiment del dèficit


Benvolguts,

Avui cal comentar el clarificador article de l’economista i professora de la UB Marta Espasa de títol: L'inadmissible repartiment del dèficit.

En apunts anteriors hem parlat dels impostos que paga i de les despeses que té Catalunya. Com les entrades i sortides en una economia domèstica...

En el gràfic adjunt es veu que els impostos que Catalunya paga anualment a l’agència Tributària Espanyola és d’uns 38.000 M€ i les aportacions a la Caixa de la SS és d’uns 25.000 €. Un total de 63.000 M€. També es veu que els Pressupostos de la Generalitat (Salut, Educació, Benestar Social, etc) pugen uns 27.000 M€, els pensionistes i aturats reben uns 28.000 M€, i el pagament del Deute públic (que actualment és d’uns 45.000 M€), puja uns 2.000 M€.

Si Catalunya fos un estat independent seria l’ATC (Agència Tributària Catalana) qui gestionaria ingressos i despeses. En aquest cas hi hauria un Superàvit de 6.000 M€.

Però Catalunya pateix una espoliació fiscal de 16.500 M€, que vol dir que s’han de restar dels 38.000 M€. L’escenari en aquest cas és que dels 38.000 M€ se n’han de restar obligatòriament 3.000 M€ d’ajut a Pensionistes i aturats, 2.000 M€ a Interessos del Deute i 16.500 M€ a l’Espoliació fiscal. Queden exactament uns altres 16.500 M€. Que comparats amb els 27.000 M€ necessaris dóna una diferència o Dèficit de 10.500 M€!

Com es pot compensar aquesta diferència, per mantenir l’Estat de Benestar? De diverses maneres:
·       Endeutant-se encara més (i ja ho pagaran els nostres fills i nets)
·       Augmentant els ingressos amb nous impostos
·       Retallant!

Respecte al deute la UE ha fixat a l’estat espanyol per a aquest any uns límits de dèficit (increments d’endeutament). A continuació l’estat espanyol ha fixat el dèficit de l’estructura central i els dèficits de les CCAA anuals. I ho ha fet a l’estilo compadre... O sigui que com succeeix normalment a l’estat espanyol, no actua amb cap criteri econòmic ni financer (com en les línies d’AVE o el no-Corredor mediterrani) sinó només acaparant per a l’estat (i així poder demostrar de cara a Europa que l’estat millora financerament) i  les comunitats que es fotin (i així poder demostrar que la culpa de tots els mals del país és de les CCAA, especialment de Catalunya). Ho tracta la Marta Espasa.

Respecte a l’augment dels ingressos amb nous impostos ja en parla també la Marta Espasa.

Respecte a les retallades, ja n’hem parlat en altres ocasions. La Generalitat ha de mantenir l’equilibri entre entrades i sortides...

En l’estudi de la Marta Espasa s’explica a bastament aquesta qüestió, referida al nyap del repartiment del dèficit entre estructura central i CCAA. En l’article s’usa, com sempre, el criteri de referir els valors absoluts dels deutes i dèficits al valor relatiu de la seva relació amb el PIB corresponent. Com que el PIB català és d’uns 200.000 M€, el dèficit que ens volen permetre aquest any és de l’1,5% (del PIB) o sigui de 3.000 M€. És amb valors relatius, respecte al PIB, com es calculen, dèficits, deutes, exportacions, creació de riquesa, renda per càpita, etc.

 I ara l’article:

L'inadmissible repartiment del dèficit

MARTA ESPASA

28/01/2013

La setmana passada vam conèixer la liquidació provisional dels comptes de la Generalitat de Catalunya per al 2012. El dèficit no financer, definit com la diferència entre els ingressos reals (bàsicament tributs i transferències) i les despeses reals (sous i salaris, compres de béns i serveis, pagament d'interessos, transferències i inversions) s'ha situat en el 2,3% del PIB català, és a dir, al voltant d'uns 4.500 milions d'euros. Una xifra que implica una reducció de 3.484 milions en relació al 2011. Aquestes dades constaten que s'ha fet un gran esforç, ja que en només dos anys s'ha reduït el dèficit pràcticament a la meitat. Cal recordar que el 2010 es va assolir el nivell màxim de desajust pressupostari i es va tancar l'exercici amb un dèficit del 4,22% del PIB, cosa que va significar 8.352 milions d'euros. Aquesta tendència d'esforç sostingut, però no sobtat, de reconduir les finances públiques catalanes és encertada: en haver-se de fer pràcticament tot l'ajust pel cantó de la despesa pública (ja que la Generalitat té molt poca capacitat per augmentar els ingressos) evita xocs traumàtics en l'economia del país. A més, ja hem vist que els intents que ha fet per aconseguir més recursos (euro per recepta, taxes judicials) han estat bloquejats pel govern central, i les transferències que l'Estat ha d'atorgar a la Generalitat han sofert importants incompliments (disposició addicional tercera, fons de competitivitat). Doncs bé, davant aquesta rigidesa dels ingressos, l'única manera de reduir el dèficit públic és mitjançant l'ajust de la despesa, però actuar per aquesta via té límits.

Si, com estableix el govern central, el dèficit de la Generalitat s'hagués situat a l'1,5% del PIB, els nivells d'austeritat haurien estat molt més forts i durs tant des del punt de vista de la recuperació econòmica com de la cohesió social. És evident que hi ha d'haver una correcció en els comptes públics, però s'ha d'evitar que aquest ajust estranguli el potencial creixement de l'economia catalana. Tingui's en compte que les últimes dades de l'Enquesta de Població Activa assenyalen que Catalunya va tancar l'any 2012 amb 885.100 aturats, cosa que suposa una taxa d'atur del 23,94%. Si en aquesta situació tan delicada, el govern de la Generalitat, que representa al voltant del 18% del PIB català, hagués actuat tal com pretenia el govern central, fent encara 1.600 milions addicionals de retallades, la caiguda de l'economia s'hauria accentuat i hauria augmentat encara més el nombre d'aturats i hauria posat en perill l'estat del benestar.

La tendència ha de ser una reducció progressiva i esglaonada dels nivells de dèficit públic, tal com ha acceptat Brussel·les per al conjunt de l'estat espanyol. Ara bé, aquesta permissibilitat temporal més gran no se l'ha d'apropiar només l'administració central, sinó que s'ha de traslladar al conjunt de les administracions públiques. Això implica una reformulació del repartiment del dèficit públic entre les diferents administracions a partir de criteris quantitatius i qualitatius. Des d'un punt de vista quantitatiu, el repartiment del dèficit hauria de ser proporcional a la despesa que gestionen les diferents administracions. D'aquesta manera, tenint en compte que les comunitats autònomes gestionen al voltant del 35% de la despesa pública, se'ls hauria de permetre un objectiu de dèficit del 35% del total establert per al conjunt de l'estat espanyol. En canvi, tenint en compte que l'administració central només gestiona el 20% de la despesa pública se li hauria d'assignar la mateixa proporció de dèficit. Doncs bé, per a l'any 2013 l'objectiu de dèficit per al conjunt de l'estat espanyol és del 4,5% del PIB i l'administració central s'ha reservat prop del 85% d'aquest dèficit (el 3,8% del PIB) i ha cedit als governs autonòmics el 15% restant (0,7% del PIB). És evident que aquest repartiment no respon a cap criteri objectiu ni racional, sinó a un criteri d'autoritat del govern central, que es considera una administració de rang superior a la resta.

Des d'un punt de vista qualitatiu, cal tenir en compte el tipus de serveis que presta cada administració, per analitzar quins són els serveis més prescindibles o susceptibles que els sigui reduït el pressupost, tenint en compte l'impacte econòmic i social que aquestes mesures poden generar. Doncs bé, els principals serveis que presten els governs autonòmics són:
 
·       la sanitat,
·       l'educació i
·       els serveis socials,

mentre que l'administració central és l'encarregada de prestar els serveis de caràcter més governamental com:
 
·       la defensa,
·       l'ordre públic i la seguretat,
·       les infraestructures i
·       l'administració general

Resulta evident que no té el mateix cost social ni econòmic reduir la despesa en aquests serveis governamentals que en els que presten les comunitats autònomes.

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada