Benvolguts,
Avui he intentat fer un recull d’articles per
explicar per què des del punt de vista econòmic ens convé ser independents de
seguida, no demà ni demà passat!
Volem ser com Holanda o com Dinamarca o com
Suècia o com Àustria o fins i tot com Eslovènia!
Per
què?
Per múltiples raons:
1.
Una
és escoltar la veu dels ninotaires:
2.
Una altra és escoltar la veu dels savis:
Salvador
Espriu. ASSAIG DE CÀNTIC EN EL TEMPLE (tast)
Oh, que cansat
estic de la meva
covarda, vella,
tan salvatge terra,
i com
m'agradaria d'allunyar-me'n,
nord enllà,
on diuen que la gent és neta
i noble, culta, rica, lliure,
desvetllada i feliç!
3.
Una altra és observar el Rànquing de la innovació:
I constatar
com els països esmentats tenen un molt bon ranquing d’innovació, gràcies al
qual prosperen amb rapidesa. Suècia, Dinamarca, Finlàndia i Alemanya són a la champions de
la innovació, mentre que el Regne Unit, Bèlgica, Àustria, Holanda, Irlanda,
Luxemburg i França les ajuden a empènyer el carro europeu. Només Letònia, Bulgària,
Lituània i Romania estan classificats en un grup pitjor que l'espanyol.
Hi ha un fragment d’una novel·la
de l’escriptor d’Oriola Hilarión Lillo Roche en la que un mestre li explica al
seu deixeble “—En
la España antigua el trabajo no estaba bien visto. Los nobles y los hijosdalgo
consideraban cosa de villanos el trabajar, cosas del pueblo bajo. En cambio los protestantes siempre lo han considerado como
muy noble para el hombre y tienen una cultura del trabajo mucho más arraigada
históricamente que nosotros los católicos.
Pot ser que el substrat religiós influeixi en
els resultats divergents d’Europa i d’Espanya?
4.
Una
altra és acceptar i assumir que Catalunya és un estat petit i s’ha d’emmirallar
en altres estats petits
Tres periodistes
influents d'un diari londinenc –The Guardian, l'equivalent anglès de
l'autodenominada “edición nacional” d'El País, per entendre'ns– acaben de criticar la prepotència “colonialista” de Cameron i
estan d'acord que si Escòcia vol ser independent té tot el dret de ser-ho (cosa
que dos d'ells, a més a més, consideren tan probable com desitjable).
Potser els ha influït la claredat dels objectius indicats al web del Partit
Nacionalista Escocès:
·
“Suècia té unes baixes per maternitat i paternitat
excepcionalment generoses;
·
Noruega té un fons de pensions de 310,000 milions
d'euros;
·
Dinamarca és el pioner mundial en energia eòlica.
I què tenen en
comú? Tots són uns estats petits i independents.”
La racionalitat, per fi. Una alternativa ben realista davant el futur poc
esperançador que ens espera.
O això, o bé tots estarem condemnats a continuar pertanyent a uns
estats europeus ja anacrònicament sobredimensionats en què la
mentalitat subjacent es podria resumir, posem per cas, en la frase ja famosa
del senyor Manuel Fraga, amollada cap al final de la seva vida més llarga que
un dia sense pa: “Habría que ponderar a los
nacionalistas colgándolos de algun sitio.”
5.
Una altra és la raó.
Fixeu-vos en
aquest raonament, que no havia sentit fins ara i que demostra que si els països
ocupats pels nazis (o per la URSS, o per l’Imperi Britànic) varen recuperar la
seva condició de nació independent
immediatament després que Alemanya perdés la guerra o que el Pacte de Varsòvia
desaparegués o que es produís la descolonització, de la mateixa manera
Catalunya l’hauria de recuperar sense referèndums, només amb “una proclamació del nostre parlament, consensuada amb les
potències europees i mundials, que restituís, automàticament, la sobirania
perduda fa 300 anys.”
Aquest és un argument àmpliament explicat en el llibre Delenda est Hispania de l’Albert Pont,
que ha aparegut aquesta tardor i que és de lectura obligada.
6.
Una altra és tenir ben clar, com a poble, què
volem ser quan siguem grans.
Volem fer de Catalunya l’Holanda del Mediterrani: un país de progrés i de
benestar per als joves, els treballadors, els empresaris i la gent gran.
Amb la independència posarem fi a l’espoli fiscal de 17.000 M€ que cada any ens roba
Espanya, i podrem incrementar el pressupost de la Generalitat en un 70% per construir un país de primera:
1) Doblarem la
despesa en educació, beques i R+D.
2) Acabarem amb
les retallades, garantirem les pensions i invertirem més en sanitat i serveis
socials.
3) Podrem reduir l’atur a la meitat i els joves no hauran
d’emigrar.
4) Construirem
les infraestructures que ens manquen, el corredor ferroviari mediterrani i
suprimirem els peatges.
5) Impulsarem la
llengua i la cultura catalanes, amb el català com la comuna i oficial (i
l’aranès a la Vall d’Aran), garantint el respecte i l’aprenentatge del
castellà.
6)Garantirem la
protecció del medi ambient i impulsarem la desnuclearització progressiva del
país.
7.
Una altra és constatar que estem situats en un
dels 7 primers llocs en el Rànquing de PIB per càpita dels països de la UE-15:
8. Una
altra és constatar que estem entre els 7 països de la UE-15 en Exportacions de
bens i serveis respecte al PIB per càpita.
9. Una
altra consideració és l’atur.
M’he
submergit a l’hemeroteca digital, i he trobat documentació comparada sobre PIBs,
exportacions, superfícies, habitants, dels països de la UE amb les següents
referències, tretes de la Fundació Catdem i del CCN:
·
Catalunya té una superfície semblant a la de
Suïssa, Dinamarca, Holanda i Bèlgica
·
Catalunya
té una població semblant a la de Suïssa, i
superior a Dinamarca, Finlàndia, Noruega i Irlanda
·
Catalunya
té una renda per càpita lleugerament superior a
la de Gran Bretanya, Alemanya i França i lleugerament inferior a la dels Països
Baixos (Holanda), Àustria i Dinamarca
Observant
els gràfics es pot veure que la Catalunya estat
tindrà unes xifres de PIB per càpita un 10% per sota de la dels Països Baixos,
lleugerament per sota d’Àustria i de Dinamarca, lleugerament per sobre de
Bèlgica i molt per sobre de Portugal i del que quedi d’Espanya.
En
canvi tant en superfície, en nombre d’habitants i en PIB, Catalunya, Holanda i
Dinamarca estan en els mateixos nivells.
No
passa el mateix en volum d’exportacions que Catalunya està al mateix nivell que
Dinamarca i Àustria però força per sota d’Holanda.
Finalment
arriba la incongruència: en nivell d’atur, Espanya
incloent Catalunya, té una taxa d’atur d’entre 2 i 5 vegades superior
a les dels altres tres països. Una taxa d’atur de més del doble de la mitja de l’Eurozona.
Ara
podem preguntar-nos per què Catalunya que té superfície, nombre d’habitants i
PIB per càpita semblants a tots aquests estats en els que ens hem d’emmirallar,
té en canvi un atur entre 2 i 5 vegades superior?
Doncs perquè té un drenatge de diners (balança fiscal molt negativa) tant gran
que cap altre país del mon civilitzat el podria suportar: 17.000 M€/any, equivalent a un 8,5% del PIB.
Pura Situació
colonial. Aquest drenatge anual tant immens fa que Catalunya no
pugui gestionar adequadament els seus recursos, provinents dels seus impostos,
i hagi de
retallar en educació, sanitat i benestar social i no pugui fer les inversions
necessàries en infraestructures, ferrocarrils, autovies, ports, ni pugui
eliminar els peatges de les autopistes. I aquesta situació fa anys
que dura i no sembla que pugui ser solucionable en les condicions actuals de
submissió a Espanya, de colònia espanyola.
Una darrera data sobre corrupció:
http://www.transparency.org/cpi2012/results
Entre els 10 primers llocs hi ha: Finlàndia, Suècia, Dinamarca, Holanda, Suïssa, Noruega...
Espanya està situat en el lloc 30 del Ranquing. Té al davant: Islàndia, Luxemburg, Alemanya, Hong Kong, Bèlgica, Japó, Gran Bretanya, EUA, Chile, Uruguay, Emirats Àrabs, Qatar, Xipre i Bostwana...
Una darrera data sobre corrupció:
Corruption Perceptions Index 2012 View Results Table View Brochure
Governments must prioritise the fight against corruption
Looking at the Corruption Perceptions Index 2012, it's clear that corruption
is a major threat facing humanity. Corruption destroys lives and communities,
and undermines countries and institutions. It generates popular anger that
threatens to further destabilise societies and exacerbate violent conflicts.
The Corruption Perceptions Index scores countries on a scale from 0 (highly corrupt) to 100 (very clean). While no country has a perfect score, two-thirds of countries score below 50, indicating a serious corruption problem.
The Corruption Perceptions Index scores countries on a scale from 0 (highly corrupt) to 100 (very clean). While no country has a perfect score, two-thirds of countries score below 50, indicating a serious corruption problem.
Corruption translates into human suffering, with poor families being extorted
for bribes to see doctors or to get access to clean drinking water. It leads to
failure in the delivery of basic services like education or healthcare. It
derails the building of essential infrastructure, as corrupt leaders skim
funds.
Corruption amounts to a dirty tax, and the poor and most vulnerable are its primary victims.
So, how do we counter the effects of public sector corruption?
Corruption amounts to a dirty tax, and the poor and most vulnerable are its primary victims.
So, how do we counter the effects of public sector corruption?
Governments need to integrate anti-corruption actions into all aspects of
decision-making. They must prioritise better rules on lobbying and political
financing, make public spending and contracting more transparent, and make
public bodies more accountable.
After a year with a global focus on corruption, we expected more governments to take a tougher stance against the abuse of power. The Corruption Perceptions Index results demonstrate that there are still many societies and governments that need to give a much higher priority to this issue.
After a year with a global focus on corruption, we expected more governments to take a tougher stance against the abuse of power. The Corruption Perceptions Index results demonstrate that there are still many societies and governments that need to give a much higher priority to this issue.
Full table and rankings
The Corruption Perceptions Index ranks countries and territories based on how corrupt their public sector is perceived to be. A country or territory’s score indicates the perceived level of public sector corruption on a scale of 0 - 100, where 0 means that a country is perceived as highly corrupt and 100 means it is perceived as very clean. A country's rank indicates its position relative to the other countries and territories included in the index. This year's index includes 176 countries and territories.
Rank
|
Country
|
Score
|
Surveys Used
|
CI: Lower
|
CI: Upper
|
|
---|
- Select Year
- 2012
Share
Corruption Perceptions Index 2012 View Results Table View Brochure
Governments must prioritise the fight against corruption
Looking at the Corruption Perceptions Index 2012, it's clear that corruption
is a major threat facing humanity. Corruption destroys lives and communities,
and undermines countries and institutions. It generates popular anger that
threatens to further destabilise societies and exacerbate violent conflicts.
The Corruption Perceptions Index scores countries on a scale from 0 (highly corrupt) to 100 (very clean). While no country has a perfect score, two-thirds of countries score below 50, indicating a serious corruption problem.
The Corruption Perceptions Index scores countries on a scale from 0 (highly corrupt) to 100 (very clean). While no country has a perfect score, two-thirds of countries score below 50, indicating a serious corruption problem.
Corruption translates into human suffering, with poor families being extorted
for bribes to see doctors or to get access to clean drinking water. It leads to
failure in the delivery of basic services like education or healthcare. It
derails the building of essential infrastructure, as corrupt leaders skim
funds.
Corruption amounts to a dirty tax, and the poor and most vulnerable are its primary victims.
So, how do we counter the effects of public sector corruption?
Corruption amounts to a dirty tax, and the poor and most vulnerable are its primary victims.
So, how do we counter the effects of public sector corruption?
Governments need to integrate anti-corruption actions into all aspects of
decision-making. They must prioritise better rules on lobbying and political
financing, make public spending and contracting more transparent, and make
public bodies more accountable.
After a year with a global focus on corruption, we expected more governments to take a tougher stance against the abuse of power. The Corruption Perceptions Index results demonstrate that there are still many societies and governments that need to give a much higher priority to this issue.
After a year with a global focus on corruption, we expected more governments to take a tougher stance against the abuse of power. The Corruption Perceptions Index results demonstrate that there are still many societies and governments that need to give a much higher priority to this issue.
Full table and rankings
The Corruption Perceptions Index ranks countries and territories based on how corrupt their public sector is perceived to be. A country or territory’s score indicates the perceived level of public sector corruption on a scale of 0 - 100, where 0 means that a country is perceived as highly corrupt and 100 means it is perceived as very clean. A country's rank indicates its position relative to the other countries and territories included in the index. This year's index includes 176 countries and territories.
Rank
|
Country
|
Score
|
Surveys Used
|
CI: Lower
|
CI: Upper
|
|
---|
1
|
Denmark
|
90
|
7
|
87
|
93
|
|
1
|
Finland
|
90
|
7
|
85
|
95
|
|
1
|
New Zealand
|
90
|
7
|
87
|
94
|
|
4
|
Sweden
|
88
|
7
|
85
|
91
|
|
5
|
Singapore
|
87
|
9
|
83
|
90
|
|
6
|
Switzerland
|
86
|
6
|
81
|
90
|
|
7
|
Australia
|
85
|
8
|
83
|
86
|
|
7
|
Norway
|
85
|
7
|
82
|
87
|
|
9
|
Canada
|
84
|
7
|
80
|
87
|
|
9
|
Netherlands
|
84
|
7
|
81
|
88
|
|
11
|
Iceland
|
82
|
6
|
75
|
89
|
|
12
|
Luxembourg
|
80
|
6
|
75
|
85
|
|
13
|
Germany
|
79
|
8
|
75
|
83
|
|
14
|
Hong Kong
|
77
|
8
|
74
|
80
|
|
15
|
Barbados
|
76
|
3
|
65
|
87
|
|
16
|
Belgium
|
75
|
7
|
71
|
78
|
|
17
|
Japan
|
74
|
9
|
70
|
78
|
|
17
|
United Kingdom
|
74
|
8
|
72
|
77
|
|
19
|
United States
|
73
|
9
|
66
|
79
|
|
20
|
Chile
|
72
|
9
|
69
|
76
|
|
20
|
Uruguay
|
72
|
6
|
70
|
75
|
|
22
|
Bahamas
|
71
|
3
|
70
|
73
|
|
22
|
France
|
71
|
8
|
67
|
75
|
|
22
|
Saint Lucia
|
71
|
3
|
70
|
73
|
|
25
|
Austria
|
69
|
8
|
65
|
73
|
|
25
|
Ireland
|
69
|
6
|
64
|
75
|
|
27
|
Qatar
|
68
|
6
|
58
|
79
|
|
27
|
United Arab Emirates
|
68
|
7
|
61
|
75
|
|
29
|
Cyprus
|
66
|
4
|
63
|
70
|
|
30
|
Botswana
|
65
|
7
|
62
|
68
|
|
30
|
Spain
|
65
|
7
|
60
|
69
|
Resums:
Fem un resum de les
circumstàncies negatives:
· El model Espanya només té marxa
endarrere...
· L’atur a Catalunya està desbocat i és
entre 2 i 5 vegades més alt que en els països on voldríem emmirallar-nos perquè
Espanya ens roba 17.000 M€ (8,5% del PIB) cada any, Catalunya està escanyada i
no pot invertir en infraestructures per atraure inversors i per ajudar a les
empreses locals, i no pot invertir ni tan sols en innovació...
D’altra part hi ha les
positives:
· Els savis ens diuen que mirem nord enllà
(ja sabem que de ponent ni vent ni gent), nord enllà ens trobem països on
emmirallar-nos com Holanda, Suècia, Noruega, Dinamarca, Finlàndia...
· La raó, els historiadors, els polítics i
els economistes ens diuen que de comú
acord amb Europa Catalunya hauria de retornar abans que sigui massa tard a
l’estatus de nació lliure com era abans de la invasió del Regne de Castella el
1714...
· Una
circumstància important és que ja estem en un dels 7 primers llocs de la UE en
PIB per càpita
· I
també estem en una posició semblant quan a exportacions que ens és bàsic per
desenvolupar-nos com a país sobirà.
El
resum final pot ser que Catalunya és un país de característiques de població,
superfície, PIB per càpita i Exportació
respecte al PIB, molt semblants a Dinamarca, Holanda, Suècia, Noruega,
Àustria, etc, però en canvi té un atur desbocat, no inverteix en
infraestructures i no inverteix en innovació, i hi ha una percepció de corrupció força elevat, entre d’altres.
I per tant, mentre duri la situació
colonial l'atur no es pot dominar. I mentre no es domini l’atur no ens podem
assemblar als països que ens captiven. És un cercle infernal!
Joan
A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada