Benvolguts,
Enric Juliana escrivia el 13 de març a La Vanguàrdia un article de nom Tres plans Marshall per Espanya, que cal comentar i analitzar, ja que a efectes comparatius amb els pressupostos de la Generalitat d’enguany i l’esmena a la totalitat d’aquests pressupostos presentada per Solidaritat complementen amb escreix el coneixement dels procediments de l’estat. El mapa explica el repartiment, amb un estrany criteri, dels ajuts europeus:
· La meitat assignat a la meitat sud d’Espanya
· Una quarta part al Nord-oest
· Una cinquena part a l’est (Catalunya, País Valencià, Múrcia i Balears)
· La resta a la Cornisa Cantàbrica
El repartiment sembla caòtic, però no ho és. “Està atado y bien atado”. Només una cinquena part dels ajuts han anat a l’est mediterrani que té la meitat de la població i genera més de la meitat del PIB de l’estat però que no ha servit ni per implantar-hi un Corredor Ferroviari Mediterrani ni una xarxa d’autovies gratuïtes que ajudin a augmentar la productivitat de la zona, ja que el disseny global i el repartiment ve de Madrid. Les quatre cinquenes parts han anat al Sud, Nord i Nord-oest que en els 20 anys d’ajuts no s’han industrialitzat com hauria calgut sinó que només han vist com els regalaven autovies (radials) i xarxa de TGVs (radials) que com hem demostrat moltes vegades sempre seran infrautilitzats, fins que en la fallida que tard o d’hora s’esdevindrà siguin cedits a multinacionals de serveis per un preu de saldo. Per tant repartiment de recursos que sembla caòtic però no ho és. Ha servit per satisfer la megalomania de Madrid i no s’ha invertit en funció de l’esperat retorn de la inversió, sinó per motius diferents, polítics, de clientelisme, etc.
España ha recibido de Europa más de 120.000 millones de euros, con énfasis en Andalucía
Uns quants tasts:
“Tres planes Marshall. España ha recibido de Europa una suma de dinero tres veces superior a lo que supuso el plan ideado en 1947 por el secretario de Estado norteamericano, general George Marshall, para ayudar a la reconstrucción de los países europeos después de la Segunda Guerra Mundial y bloquear el avance de la influencia soviética. España ha percibido más de 120.000 millones de euros desde su ingreso en la Comunidad Económica Europea en 1985, frente a los 12.841 millones de dólares que Estados Unidos transfirió a los gobiernos de Europa occidental entre 1947 y 1951, con la única excepción de España y los pequeños estados de Andorra, Liechtenstein y San Marino. Tres veces más si actualizamos el valor de la divisa estadounidense en la posguerra.”
Mr. Marshall pasó de largo y dejó a Pepe Isbert con un palmo de narices en la plaza mayor de Villar del Río. Cuarenta años después –la unidad de tiempo del franquismo–, llegó la hora del resarcimiento. La hora del Gran Drenaje. Un acontecimiento único en Occidente. “España se ha convertido en el país del mundo que históricamente más se ha beneficiado de una corriente de solidaridad proveniente de otros países”, escriben los economistas José Luis González Vallvé y Miguel Ángel Benedicto Solsona en La mayor operación de solidaridad de la historia (Plaza y Valdés, 2007), la crónica mejor documentada sobre el efecto de las ayudas comunitarias en una España deseosa de bienestar, que en junio de 1985, fecha de ingreso en la CEE, apenas alcanzaba el 68% de la renta per europea.
Tres planes Marshall. Más de treinta veces el dinero que recibió Alemania Occidental (1.440 millones de dólares) para que pudiese levantar cabeza. Una ayuda gigantesca que se ha concentrado, de manera preferente, en la España meridional, en la meseta castellana y en Galicia.
“ Sigue el abogado defensor español. Hemos aportado más de cuarenta millones de consumidores al mercado europeo. Y hoy tenemos un país con excelentes infraestructuras: autovías libres de peaje (excepto en Catalunya, en Levante y en el corredor del Ebro), la mayor red de alta velocidad ferroviaria del mundo, parques tecnológicos y logísticos en cada esquina... Han sido unos años extraordinarios. El excelente drenaje de los fondos europeos ha legitimado la España de las autonomías, un federalismo camuflado que en los próximos años será retocado y uniformizado por dentro sin tocar la fachada. Y hemos consagrado el Gran Madrid. Observen el mapa. Qué finura: modestia en las ayudas recibidas de manera directa y un chorro de dinero repartido aquí y allá para ampliar los mapas radiales de carreteras y ferrocarriles. Un salto de gigante para el centro y sus empresas constructoras. Les pondré un ejemplo, uno sólo: los túneles del Guadarrama, una de las mayores obras de ingeniería acometidas en Europa en los últimos años, dos túneles de 28,4 kilómetros imprescindibles para llevar el AVE a Galicia, a Oviedo, a Santander y al País Vasco, han costado 1.219 millones de euros y han sido financiados en un 85% por los Fondos de Cohesión europeos”.
Aquest article es va complementar amb la carta de Xavier Llach, lector de La vanguardia de títol Pla Marshall català:
“A l´interessantíssim article "Tres planes Marshall" (13/ III/ 2011), Enric Juliana compara les aportacions de la Comissió Europea a Espanya amb el pla Marshall -Espanya rebé d´Europa entre 1985 i 2011 l´equivalent a tres plans Marshall-. Si aquesta comparació la fem amb l´aportació de Catalunya als diners públics espanyols, que no tornen, resulta que cada sis anys fem donació d´un pla Marshall. Si aventurem que el dèficit té, com a mínim, un històric de trenta anys, resulta que al llarg de la democràcia hem regalat cinc plans Marshall a Espanya. Ara per ara les preguntes són: fins quan la nostra generositat? A canvi de què? Qui la decideix? Es publiquen les dades anualment?”
Joan A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada