Benvolguts,
Ahir parlàvem de la gasiveria aixecada al cub del govern espanyol quan es tracta de deixar anar traspassos. Abans d’ahir parlàvem d’infraestructures ferroviàries, gestionades en clau megalomaníaca, en lloc de la clau d’eficiència i de retorn de la inversió. Inversions en infraestructures ferroviàries que obliden que la costa mediterrània genera més del 50% de la riquesa d’Espanya i que només per això ja caldria protegir-la. Però no es protegeix sinó tot el contrari. Tot perjudica i molt Catalunya. I cada cop estem una mica més enfonsats. Quan estiguem enfonsats del tot, ja no ens necessitaran per res i en podran llençar com una tovalloleta d’usar i llençar...
Insistint en el tema d’infraestructures avui a l’ARA hi ha un article de Toni Garganté referit a un informe de la Cambra de Comerç sobre les inversions, o no-inversions, al Port de Barcelona, ventafocs del govern espanyol. “La calle es mia...” deia el botxí Fraga. “Los puertos son mioooos” diu el ministre de Foment. I és cert, les costes i els ports, i els aeroports, i les carreteres i les autovies, i els ferrocarrils de tota mena, són seus. Són espanyols i per molt Estatut, degudament ribotat, continuen sent seus. I els usen pel que a ells els interessa...
Informe de la Cambra de Comerç. El Port rebrà menys inversió si no s'amplien els accessos
"El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, va advertir ahir del perill que es redueixin dràsticament les inversions al Port de Barcelona. La decisió del ministeri de Foment de paralitzar les obres compromeses en la construcció dels accessos ferroviaris afectarà la competitivitat de les instal·lacions portuàries. La que patirà més serà la Terminal Catalunya (Tercat) al moll Prat, que actualment ja aixeca la multinacional xinesa Hutchison.
Es tracta d'un projecte de 600 milions d'euros, que seguirà els terminis fixats. Però totes les inversions de navilieres i altres empreses associades "es reduiran i algunes es perdran", segons van manifestar altres fonts de la Cambra. La connexió ferroviària amb ample europeu de Port de Barcelona amb França és "vital per aquest tipus d'empreses, que amb aquests retards en les infraestructures es veuran obligades a anar als ports del nord d'Europa com el de Rotterdam, per exemple", van afegir. Precisament, aquesta ha estat la principal batalla del Port en els últims anys, que s'ha centrat a guanyar terreny d'influència ( hinterland ) al centre d'Europa.
En tot cas, Miquel Valls va demanar a totes les administracions catalanes que fessin front comú per demanar a Madrid que reconsiderés la situació. El trànsit ferroviari de contenidors ha augmentat en els últims anys, i ha passat del 3% el 2005 al 8% el 2010. Les previsions se centren en el fet que aquest percentatge arribi fins al 20% en contenidors i fins al 23% sobre el total de mercaderies quan s'acabin les ampliacions previstes del Port.
Amb tot, ahir mateix es va donar una nova notícia en aquesta matèria. El servei ferroviari Barcelyon Express, que uneix les terminals de contenidors del Port barceloní i Lió, augmentarà la seva freqüència amb una nova circulació a partir del 4 de juny, i que se sumarà a les dues que ja funcionen. Els tres socis del projecte (Naviland Cargo, Renfe Mercancías i el mateix Port) han fet cas de l'increment de la demanda detectat. El servei Barcelyon va transportar durant l'any passat 2.428 contenidors, amb un creixement del 133% respecte del 2009.
Miquel Valls va criticar el dèficit històric d'inversió del ministeri a Catalunya i que en els últims anys "només s'ha recuperat el dèficit de dècades anteriors". Sobre els pressupostos de la Generalitat, Valls va reclamar que Madrid compleixi els pactes, sobretot els de la disposició addicional tercera de l'Estatut.
Això es traduiria en el pagament de 759 milions pendents de l'exercici corresponent al 2008 i 219 milions més que s'haurien d'entregar l'any 2012."
Joan A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada