Com a complement a aquest nítid article sobre descentralització i
capacitat de decidir com els territoris planifiquen i gestionen les seves
despeses i referit al decret llei de la Generalitat de
Catalunya de lluita contra la pobresa energética, he
llegit en algun lloc que la pregunta que
s’han fet els altres territoris és: ¿Perquè
els ciutadans catalans amb pocs recursos han de gaudir d’aquesta protecció?
En canvi la pregunta correcta hauria sigut: ¿Oi que els ciutadans de tots els
territoris del Reino de España haurien de gaudir dels mateixos drets? Doncs fem una llei estatal que inclogui la catalana!
Però la solució estatal ha sigut impugnar la
llei del Parlament de Catalunya al TC, que l’ha suspesa...
Tots iguals en la pobresa. Bibaspaña!
I ens estem referint no només a la pobresa material sinó també
a la intel·lectual!
I ara l’article
de la Marta Espasa:
¿Espanya és el país
més descentralitzat del món?
Marta Espasa | Diari
ARA Actualitzada el 26/10/2014 19:35
http://www.ara.cat/premium/opinio/Espanya-pais-mes-descentralitzat-mon_0_1237676233.html
Últimament el president Rajoy i altres membres del
Partit Popular afirmen de manera molt contundent que Espanya és el país més
descentralitzat del món. És cert?
¿Espanya
és el país més descentralitzat del món? / ANTHONY GARNER
1.
El primer que hem de dir és que la
descentralització es produeix tant en països unitaris, és a dir, amb dos nivells de govern (central
i local), com en països federals amb tres nivells de govern (central, regional
i local).
2.
En segon lloc, la descentralització implica que el
govern central traspassi a les administracions més pròximes als ciutadans
capacitat de decidir i de gestionar determinades polítiques, ja que tant els
governs regionals com els locals són els que coneixen més bé les preferències i
necessitats dels seus ciutadans i, per tant, poden adaptar millor les
polítiques a aquestes preferències. D’aquesta manera, la descentralització
genera uns nivells de benestar més elevats que la provisió centralitzada,
uniforme i homogènia, que no té en compte les diferències territorials.
3.
En tercer lloc, la descentralització, perquè sigui
efectiva, s’ha de produir tant per la via de la despesa pública com per la via
de l’ingrés. És a dir, si es traspassen competències a les administracions
territorials també cal traspassar els recursos necessaris per poder-hi fer
front.
A escala internacional, l’indicador utilitzat més
comunament per mesurar i comparar el grau de descentralització fiscal és el
percentatge que representa la despesa que gestionen els governs subcentrals en
relació a la despesa pública total. Les últimes dades de l’OCDE mostren que l’any 2012 el país
més descentralitzat era Dinamarca, on el pes de la despesa local representava
el 62% de la despesa pública, mentre que la de l’Estat suposava només el 38%.
La segueixen Suïssa, on el pes de la despesa dels governs subcentrals
significava el 58%; Suècia, amb el 49%; els Estats Units (47%), i Espanya
(40%).
Ara bé, cal tenir en compte que una cosa és la
despesa que gestionen els governs subcentrals i una altra la capacitat de
decidir sobre les polítiques de despesa. Òbviament, aquesta és una
qüestió que és molt difícil de mesurar quantitativament, però qualitativament
sí que es demostra que hi ha grans diferències. Als països europeus descentralitzats, quan es
traspassa una competència es traspassa també el poder de decidir sobre aquella
competència, i no només l’obligació de realitzar la gestió i els pagaments. Si
fos així, estaríem davant d’una descentralització administrativa però no
política, i el que realment importa és precisament la descentralització
política, entesa com a capacitat de decidir.
En aquest sentit, cal assenyalar i remarcar que la
descentralització implica, en essència, diversitat en el disseny de les
polítiques, diversitat en la gestió i també diversitat en els resultats. Aquest
és el valor de la descentralització. Que el govern de cada territori, ja sigui
comunitat autònoma o municipi, pugui adaptar-se millor a les preferències dels
seus ciutadans i faci polítiques diferents. Doncs bé, el govern espanyol i els principals
partits polítics no sembla que ho entenguin gaire, sinó més aviat al contrari.
A Espanya el principi d’igualtat sempre s’acaba imposant al d’autonomia, que és
el nucli de la descentralització. Parteixen de la premissa que els
territoris no importen i que els ciutadans espanyols, visquin on visquin, han
de ser tractats igual. Llavors, quin sentit té la descentralització a Espanya i
l’estat de les autonomies?
Exemples d’aquesta qüestió els tenim cada setmana,
però l’últim cas resulta esperpèntic. El govern espanyol acaba de presentar un recurs al Tribunal
Constitucional contra el decret llei de la Generalitat de Catalunya de lluita
contra la pobresa energètica, argumentant que suposa una discriminació respecte
a ciutadans d’altres autonomies. Puc arribar a entendre que siguin
les empreses energètiques les que emprenguin mesures jurídiques contra aquesta
norma, tot i que no les comparteixo i crec que van en contra de la seva
responsabilitat social corporativa, però ¿té sentit que sigui el govern espanyol qui la impugni
al·legant discriminació entre territoris? Qui impedeix que altres autonomies
facin una norma semblant?
Senzillament, això demostra, una vegada més, que
no entenen el que vol dir descentralització.
¿I amb
aquests conceptes tan arrelats d’igualtat, homogeneïtat i uniformitat creuen
que de veritat Espanya és el país més descentralitzat del món?
Que algú m’ho expliqui!
Marta Espasa
Joan
A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada