Benvolguts,
En Jordi Porta President de la Fundació Enciclopèdia
Catalana publica un article a Tribuna.cat
de títol Respondre aquestes preguntes. La tesi és fer que els lectors d’esquerra es plantegin un seguit de preguntes,
amb prioritats, que facin que el mateix lector se les respongui i arribi a la
conclusió que primer cal la independència i després
la política d’esquerres (o de dretes)...
Aquestes preguntes i respostes
que es planteja en Jordi Porta
i segurament que també molta altra gent, me les vaig plantejar jo ja fa molts
mesos, i en vaig escriure alguns apunts al meu Bloc Reflexions. A més he
explicat la situació i les meves modestes preguntes i respostes, repetidament, en els
darrers Racons del Xerraire!
La meva idea, doncs, com es pot veure en els dos enllaços de
sota, és explicar la història de Catalunya al revés. Al revés en el temps, no us esvereu!
Vaig crear un esborrany de preguntes i respostes, amb més o menys encert ja que jo no soc
historiador, que varen tenir acceptacions
entusiastes dels meus companys del Grup
d’Opinió GOAL, ja que la història passava de ser una successió d’esdeveniments
inconnexes a tenir un sentit transcendent en anar entenent com s’ha arribat a
cada escenari i a cada esdeveniment des del futur i no des del passat...
Vejam, i per aclarir conceptes, el que fins ara ens han dit que era la nostra història és justament la història al revés o sigui una col·lecció de mentides encadenades i que
es mig aguanten l’una a l’altra. És la que el franquisme sociològic ens ha engaltat del dret i del revés, des de fa
generacions, explicant-nos mentides incomptables, des de la història dels
Reis Catòlics i del descobriment d’Amèrica fet per un llaner sortit del no-res
(o sortit de la República de Gènova), viatge pagat amb les joies de la reina
Isabel (que les tenia empenyorades al financer-cortesà, escrivà de ració del Regne d’Aragó,
Lluís de Santàngel, del Casal de Barcelona), passant per tot l’obscurantisme,
producte de la inquisició, de la crema de llibres catalans, prèviament traduïts
al castellà i fets passar com a originals castellans com per exemple el Tirant lo Blanc,
la vàlua incontestable del qual és explicat a bastament en el Quixot, que
s’havia editat com a original castellà d’autor desconegut, fins que a
la Biblioteca Vaticana es varen trobar fa menys d’un segle dos exemplars de l’edició original en
català, que havien sobreviscut a la crema, datada molts anys abans de la castellana.
O sigui que la mentida ve de molt antic, almenys de 600 o 700 anys enrere.
Però no és només aquest “al revés del revés” en la veritat
el que jo vaig pensar que calia per explicar la història veritable, sinó l’“al revés” en el temps, començant la història pel franquisme
que la nostra generació ha patit, i tirant endarrere amb els Borbons, la Primera República, la Constitució del 1812 (la Pepa), fins a l’època de la
cessió del Regne d’Aragó fet pel rei d’Aragó Ramir el Monjo, a l’ensems amb la
cessió de la seva filla Peronella (dona Petronila en castellà) al Comte de
Barcelona Ramon Berenguer IV.
Tota aquesta història passant per la Guerra de Secessió del 1705 al 1714, pels Àustries, per Colom, per la UTE dels Reis Catòlics, per la guerra dels Remences, pels Trastàmaras, pel Compromís de Casp, per tota la rastellera dels nostres comtes i de les nostres institucions, com el Consolat del Mar, des dels segles XII, XIII, amb Pere II, el seu pare Jaume I, per Pere el Catòlic i per la croada contra els Albigesos.
Tota aquesta història passant per la Guerra de Secessió del 1705 al 1714, pels Àustries, per Colom, per la UTE dels Reis Catòlics, per la guerra dels Remences, pels Trastàmaras, pel Compromís de Casp, per tota la rastellera dels nostres comtes i de les nostres institucions, com el Consolat del Mar, des dels segles XII, XIII, amb Pere II, el seu pare Jaume I, per Pere el Catòlic i per la croada contra els Albigesos.
Aquesta és, segons la meva modesta opinió, la manera
d’explicar la història veritable, des d’avui en endarrere, que ens
permet fer les preguntes
que en Jordi Porta
suggereix i donar les respostes que creen un cos de doctrina i que expliquen el perquè per a cada
esdeveniment en funció de la situació que hi havia al país en cada episodi de
la història!
En resum hem eixamplat en l’espai i en
el temps, o sigui en l’espai-temps, la visió de la història que cal transmetre
a les generacions que venen darrere nostre...
Mostra de dues aproximacions complementàries, en construcció, a la Història retrospectiva d'Espanya:
Pel que fa a la primera pregunta d’en Jordi Porta, crec que
la fa massa
restringida, ja que va adreçada a
les esquerres catalanes, i amb més amplitud hauria d’adreçar-se també a les
dretes catalanes:
Si poses la prioritat en una política de partit
d'esquerres abans de poder decidir el marc institucional que permet la independència,
¿vol dir que creus que ho tens igual
o més fàcil per portar a la pràctica la teva política d'esquerres pel fet
d'estar incorporat a l'Estat espanyol?
I també:
Si poses la prioritat en una política de partit
de dretes abans de poder decidir el marc institucional que permet la
independència, ¿vol dir que creus
que ho tens igual o més fàcil per portar a la pràctica la teva política de
dretes pel fet d'estar incorporat a l'Estat espanyol?
I de la mateixa forma s’hauria d’estendre l’abast no tant
sols a la historia recent sinó a la historia llunyana, com he explicat més
amunt!
10 / juny / 2015
Tribuna.cat
Tribuna.cat
Jordi Porta
President de la
Fundació Enciclopèdia Catalana
Respondre aquestes preguntes
http://www.tribuna.cat/opinio//respondre-a-aquestes-preguntes-09-06-2015.html
http://www.tribuna.cat/opinio//respondre-a-aquestes-preguntes-09-06-2015.html
Si poses la prioritat en una política de partit
d'esquerres abans de poder decidir el marc institucional que permet la
independència, ¿vol dir que creus
que ho tens igual o més fàcil per portar a la pràctica la teva política
d'esquerres pel fet d'estar incorporat a l'Estat espanyol?
Si el teu pla és un
estat confederal, ¿tens present que la diferència entre federació i
confederació és que en la confederació la sobirania està en les parts i en la
federació està en el tot (la qual cosa vol dir que per tenir un estat
confederal cal passar primer per l'autodeterminació de les parts)?
Si en qualsevol cas cal respectar les lleis vigents, sense tenir en compte el moment en què es varen redactar, en quin context de reforma del règim franquista --no de ruptura-- es varen aprovar i com s'han aplicat en el curs dels anys, ¿no cal consultar la voluntat dels ciutadans avui?
Si en qualsevol cas cal respectar les lleis vigents, sense tenir en compte el moment en què es varen redactar, en quin context de reforma del règim franquista --no de ruptura-- es varen aprovar i com s'han aplicat en el curs dels anys, ¿no cal consultar la voluntat dels ciutadans avui?
“Tenim el 27 de setembre per ser coherents amb les nostres respostes"
Si Catalunya no disposa de la sobirania necessària per decidir políticament el seu futur, ¿haurem de respectar la situació actual sense tenir en compte la nostra història i, per tant, com hem perdut la nostra facultat de decidir el nostre futur polític a partir de la violència i les guerres?
Si volem un món més civilitzat pel segle XXI amb una actitud més èticament i cívicament pròpia d'un progrés realment lliure i democràtic, ¿no hauríem de revisar aquelles situacions que s'han produït històricament a través de la violència?
Si compartim la resposta a aquestes preguntes, ¿no caldria fer front democràtic comú per tal d'aconseguir allò que pot millorar la vida dels nostres conciutadans?
Tenim el 27 de setembre per ser coherents amb les nostres respostes.
Jordi Porta
Joan A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada