EL MITE D’ESPANYA S’ESTÀ ESMICOLANT
La relació de Catalunya amb Espanya
7.- Els efectes devastadors d’un rentat de cervell i una violència seculars
Sembla, en
principi, que si es reflexiona sobre l’evolució històrica de les relacions
entre Castella i Catalunya hauria de quedar clar que la voluntat castellana d’annexionar-se
Catalunya i de fer desaparèixer el català com a llengua d’ús social està nítidament
documentada des de fa més de 650 anys.
Ja hem parlat
del propòsit de Pedro I el Cruel en
envair la Corona d’Aragó, durant
tretze anys, entre 1356 i 1369, que era ben explícit: va batejar els
territoris envaïts com a “Castilla la Nueva”. Hem vist el programa
del Conde Duque de Olivares (1624): “como por nueva conquista asentar y disponer las leyes en la
conformidad de las de Castilla”.
Cal afegir que
cinc anys després del Memorial
d’Olivares, el
duque de Feria, virrei de Catalunya, proposa a Felipe IV (1629) la mutilació de
Catalunya, separant-ne el Rosselló, a fi de dominar més a fons la
part del Sud dels Pirineus.
Tot això es va
executar a partir del 1640. Primer el Tractat dels Pirineus (1659) cedeix
el Rosselló a França i es consuma la
mutilació (recordem que la segona capital de Catalunya era Perpinyà). Després, al 1714 ve la “nueva conquista”, amb la supressió de totes les institucions
polítiques i la persecució a mort contra el català.
Uns quants exemples del rentat de cervell i la violència eficaçment
combinats
a)
Joan Maragall
Doncs bé, a
finals del segle 19 i principis del 20 quan ja s’estaven patint dos segles de
persecució contra la llengua, i amb tota la legislació repressora vigent, Joan
Maragall (1860-1911) si bé acaba l’Oda a Espanya (1898) amb un “Adéu Espanya!”, l’ha començada amb
un “Escolta
Espanya - la veu d’un fill/ que et parla en llengua - no castellana”.
És a dir, que considera
que entre Espanya i Catalunya hi ha una relació materno-filial!.
Però és que amb
motiu de la Solidaritat Catalana (1908) escriu el text “Visca Espanya”, on parla de la llibertat dels
pobles espanyols i de la “solidaritat espanyola contra la falsificació
d’Espanya”!!
b)
El canonge
Collell
Modernament
aquestes reaccions tan anòmales s’han qualificat com a “síndrome d’Estocolm”, una espècie
d’adoració de la persona segrestada envers el segrestador.
Aquesta reacció
patològica també la veiem en un contemporani de Joan Maragall. Es tracta del
canonge Collell (Jaume Collell i Bancells, 1846-1932) que en el seu poema
“Sacramental – Catalunya i avant” hi diu
“No captem lo
dret de viure
dret que no es
compra ni es ven;
poble que mereix
ser lliure
si no li donen,
s’ho pren
Però al final acaba dient
“Visca lliure Catalunya
dintre del reialme espanyol”
c)
Prat de la Riba
També en textos d’Enric Prat de la Riba (considerat amb
raó un exponent del catalanisme més irreductible) hi trobem expressions d’aquesta deformació
provocada per segles d’aplicació de les violències més sanguinàries, combinada
amb un rentat de cervell hàbil i persistent.
En l’obra cabdal
de Prat de la Riba, “La nacionalitat
catalana” al capítol VIII “El nacionalisme polític” i en l’apartat “Estat
català i Federació Espanyola” hi podem llegir:
“Del fet de la nacionalitat catalana neix el dret a la
constitució d’un Estat propi, d’un Estat Català. Del fet de l’actual unitat
política d’Espanya, del fet de la convivència secular de diversos pobles, neix
un element d’unitat, de comunitat, que els pobles units han de mantenir i
solidar. D’aquí
l’Estat compost.
Aquests dos fets primaris, fonamentals: el de la
personalitat nacional de Catalunya, i el de la unitat d’Espanya, enfortits per
dues lleis correlatives; la de la llibertat que implica l’autonomia i
l’espontaneïtat socials, la de la universalitat que porta a la constitució de
potències mundials, es resolen en una fòrmula d’harmonia que és la Federació Espanyola.
Així el
nacionalisme català, que mai no ha estat separatista, que sempre ha sentit
íntensament la unió germanívola de les nacionalitats ibèriques dintre de
l’organització federativa, és aspiració enlairada d’un poble que, amb
consciència del seu dret i de la seva força, marxa amb pas segur, pel camí dels
grans ideals progressius de la humanitat”
d)
Salvador Espriu
Publicat el 1960, el
llibre de Salvador Espriu que ha
tingut més difusió és “La pell de brau”.
Molts catalanistes de bona fe es varen
il·lusionar amb les propostes de diàleg que conté el llibre, i també s’hi van
afegir molts “progres”,
sempre amatents a la moda de cada moment. Després, quan la transició
organitzada amb motiu de la mort del dictador Franco, els textos d’Espriu varen ser aprofitats des del cantó dels opressors
per fer empassar una reconversió del sistema, mantenint, però, allò essencial: “la unidad de España”.
La proposta de
diàleg, una mica ensucrada, és ben clara:
“Diversos són els
homes i diverses les parles
i han convingut
molts noms a un sol amor”
...
“Diverses són les
parles i diversos els homes
i convindran
molts noms a un sol amor”
XLVI
“Fes que siguin
segurs els ponts del diàleg
i mira bé de
comprendre i estimar
les raons i les parles diverses dels teus
fills.”
Aquí hi tornem a
veure la suposada relació materno-filial en aquests precs adreçats a Espanya-Sepharad. Certament cal molt desig de diàleg per fer
aquestes propostes quan no havien passat ni 25 anys dels afusellaments
perpetrats pel “Glorioso Ejército Español”: el president del Barça, Josep Suñol
i Garriga; el president de la Generalitat Lluís Companys; Manuel Carrasco i
Formiguera; Carles Rahola, etc.
De tota manera, i per fer justícia a Espriu
cal dir que deixa traslluir en el mateix llibre que no se n’acaba de refiar del
tot:
“Vigila despert
on jeu amagada
l’olla del diner.
Si vols el poder
fes que sigui
teva
i mana després”
Però és en un
poema del 1968
(“El meu poble i jo” dedicat a Pompeu Fabra), vint anys després, on hi recull
una visió aspra i desenganyada:
“Escoltàvem forts
arguments del sabre
el meu poble i jo
Una tal lliçó
hem hagut d’entendre
el meu poble i jo.”
...
Tenim la raó
contra bords i lladres
el meu poble i jo.
Salvàvem els mots
de la nostra llengua
el meu poble i jo.
...
Ens alcem tots dos
en encesa espera,
el meu poble i jo.”
Passats més de
quaranta anys, els
bords i els lladres ens continuen dominant, si bé “l’encesa
espera” de l’independentisme permet pensar que ens en podrem sortir
un dia o altre.
e)
Joan Margarit
L’arquitecte i
poeta Joan Margarit va ser l’encarregat de llegir el pregó de les Festes de la
Mercè 2010
a Barcelona (23 de setembre).
En Joan Margarit
reflecteix en el seu parlament el sentiment popular de la profunda onada que
s’estava iniciant:
“Potser ha arribat el moment d’acceptar que
cal canviar profundament la relació amb aquesta Espanya si els ciutadans de
Catalunya, sigui quina sigui la llengua materna que parlem, volem que la nació
esdevingui una Holanda, o una Dinamarca en aquest nou ordre mundial que,
sobretot arran de l’última gran crisi econòmica, s’està configurant”.
Però abans
d’arribar a aquesta reflexió, manifestava:
“Perquè som ben
poca cosa sense
la nostra llengua, ja que ella és també el nostre pensament i la nostra
sentimentalitat. Així ho sent aquest poeta català que avui es
dirigeix a tots vostès en la festa de Barcelona, la capital d’aquesta nació que és Catalunya,
que fa molt de temps va pactar amb una altra nació que era Castella formar una
unitat que es va acabar dient Espanya.”
Fa esgarrifar que una persona
honesta,universitària, s’hagi cregut que en algun moment de la nostra història
Catalunya va pactar amb Castella formar una unitat que s’ha acabat dient
Espanya.
Aquests són els efectes devastadors de la “Escuela Nacional de niños”, un “Instituto
de Enseñanza Media” i una Universitat
alienada. Esperem que el futur alliberador
que ja albirava Joan Margarit el
setembre de 2010
faci que aquestes coses no tornin a passar mai més.
[Aquí jo hi he de ficar la meva cullerada. Resulta que en
Joan Margarit i jo som allò que l’Aznar en deia “compañeros de pupitre”, havíem fet
el batxillerat a l’Institut Ausiàs Marc
en la mateixa classe. I havíem estudiat carreres tècniques en la Universitat feixista,
alienada i poruga de Barcelona dels anys 50-60 (de la qual jo vaig ser expulsat
el 1966 per un rector franquista i bandarra de nom Garcia Valdecasas).
Per tant puc comprendre encara que no compartir l’alienació d’en Joan Margarit i la frase del pacte amb Castella]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada