Un article molt ben documentat explicant com i
amb què els governs espanyols de totes les menes, embogits amb l’Espanya
radial, però sobretot amb com donar feina i milions als amics de la Llotja del Madrid
estan llençant els diners que ens roben als catalans i els que els han caigut
del cel de la UE, repartint-los precisament on no són productius ni crearan
riquesa i deixant de repartir-los on sí que crearien riquesa i serien
productius.
Llegiu-ho bé perquè hi ha moltes dades que cal
tenir sempre presents i que demostren que:
Espanya ens roba!
Fixeu-vos qui sortia a la foto de la
inauguració del TGV A Coruña-Santiago-Ourense
el 2011: Blanco, gallec, ministre del PPSOE en funcions de l’època, Núñez
Feijoo, gallec, del PPSOE Rato, del PPSOE, etc...
Gemma Aguilera. 08/08/2012
El pitjor
TGV del món
L'únic tram
d'alta velocitat pressupostat el 2012 és paral·lel a la línia menys rendible de
RENFE, la d'0rense-Zamora. L’any passat va tenir 46.000
passatgers i va cobrir només el 5,5% dels costos d’explotació
L’Estat espanyol abocarà 927,40 milions d’euros, la totalitat de la partida
pressupostada el 2012 per a l’alta velocitat, a la construcció d’una nova línia
de TGV entre Orense i Zamora, que ha d’estar enllestida el 2015.
Sorprenentment, aquest
trajecte discorrerà paral·lel al recorregut de mitjana distància convencional
de RENFE que ostenta el títol de línia més deficitària de tot l’Estat,
d’entre una vuitantena de línies de mitjana distància. Nació Digital ha
tingut accés a les dades econòmiques i de passatgers dels trams Orense-Puebla
de Sanabria i Puebla de Sanabria-Zamora-Valladolid, que presenten una taxa de
cobertura del 3,8%
i el 7,2% respectivament. És a dir, que l’explotació comercial del
trajecte que duplicarà el nou TGV, actualment només cobreix el 5,5% dels costos, generant un
dèficit del 94,5% anual. El 2011, només 8.914 passatgers van
realitzar el trajecte Orense-Puebla de Sanabria, i 37.382 viatgers el de Puebla
de Sanabria-Zamora-Valladolid, tot plegat, poc més de 46.000 passatgers a l’any. (128
passatgers/dia)
Rècord
d’ineficiència
Aquesta
línia de TGV s’afegirà a la de la Corunya-Santiago-Orense que va entrar en
servei el desembre del 2011, amb un cost de 1.965 milions d’euros. En aquest
cas, la taxa de cobertura d’explotació del trajecte en línia convencional era
del 8%,
transportant 49.000
passatgers l’any passat. Una demanda testimonial que no va fer
dubtar el govern del PSOE a l’hora d’executar la infraestructura.
Amb tota
probabilitat, l’alta velocitat Orense-Zamora ostentarà un nou rècord, ser la pitjor línia
de TGV del món, tant en termes d’inversió econòmica com de
rendibilitat social. Ara bé, no només Mariano Rajoy creu en la rendibilitat del
TGV gallec, rendibilitat política, s’entén, a les portes d’unes eleccions
autonòmiques que, si no hi ha avançament, se celebraran el març de 2013. El sindicat UGT
presentava fa uns dies un informe sobre la viabilitat del futur TGV, que
conclou que aquesta infraestructura tindrà “una rendibilitat superior a la de
les actuals connexions d’alta velocitat de Madrid amb Catalunya i el País
Valencià”.
Segons el
sindicat, l’allau de passatgers vindrà dels aeroports, “en concentrar tot el
seu trànsit en un sol corredor ferroviari. A més, afegeix que el cost per a
l’Estat serà menor, perquè “a Catalunya s’acumularan les despeses dels dos
eixos, el de Madrid-Barcelona i Madrid-València”. Unes expectatives prou
ambicioses, tenint en compte que es tracta de dues de les úniques quatre línies
de TGV que són rendibles. Madrid-Barcelona (30% de beneficis), Madrid-Sevilla
(110%), Madrid-Valencia (114%) i Madrid-Málaga (114%). Curiosa previsió, si més
no tenint en compte que tots els serveis de tren de llarga distància de
Galícia, excepte el trajecte la Corunya-Monforte, que només perd un 11% anual,
obtenen números vermells per sobre del 50%.
2.300
quilòmetres de pèrdues
“Des del
punt de vista econòmic, la inversió del TGV de Galícia no s’aguanta per enlloc,
i molt menys encara en termes de rendibilitat social de la inversió. I en canvi, entre
Barcelona i València, que és un dels tres únics trams rendibles de RENFE en
mitjana distància convencional, junt amb el de Lleida-la Pobla, i des del 2011,
el Sevilla-Cadis, no hi ha alta velocitat i ni tan sols està planificada”,
remarca el director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Ricard
Font, que denuncia que “Catalunya està deixada de la mà de Déu en alta
velocitat perquè l’Estat espanyol rema en contra d’Europa, on tots els països planifiquen
les seves línies d’alta velocitat en base a criteris de rendibilitat social i
econòmica, i no pas política”.
Captiu del
principi ‘AVE per a tothom’ i d’una idea falsa de progrés, l’Estat espanyol és
el segon estat del món, només superat per la Xina, en nombre de quilòmetres de
ferrocarril d’alta velocitat: 2.300 quilòmetres. I és líder en ineficiència: 32.000 milions
d’euros invertits fins avui i només quatre trajectes modestament rendibles.
Joan
A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada