divendres, 10 d’agost del 2012

10/08/12. El pitjor TGV del món

Benvolguts,

Un article molt ben documentat explicant com i amb què els governs espanyols de totes les menes, embogits amb l’Espanya radial, però sobretot amb com donar feina i milions als amics de la Llotja del Madrid estan llençant els diners que ens roben als catalans i els que els han caigut del cel de la UE, repartint-los precisament on no són productius ni crearan riquesa i deixant de repartir-los on sí que crearien riquesa i serien productius.

Llegiu-ho bé perquè hi ha moltes dades que cal tenir sempre presents i que demostren que:

 Espanya ens roba!

Fixeu-vos qui sortia a la foto de la inauguració del TGV A Coruña-Santiago-Ourense el 2011: Blanco, gallec, ministre del PPSOE en funcions de l’època, Núñez Feijoo, gallec, del PPSOE Rato, del PPSOE, etc...


Gemma Aguilera.  08/08/2012

El pitjor TGV del món

L'únic tram d'alta velocitat pressupostat el 2012 és paral·lel a la línia menys rendible de RENFE, la d'0rense-Zamora. L’any passat va tenir 46.000 passatgers i va cobrir només el 5,5% dels costos d’explotació

El ministre de Foment en funcions, José Blanco, inaugurava el 10 de desembre de 2011 el TGV la Corunya-Santiago-Orense, que ha costat gairebé 2.000 milions d’euros Foto: Ministeri de Foment.


L’Estat espanyol abocarà 927,40 milions d’euros, la totalitat de la partida pressupostada el 2012 per a l’alta velocitat, a la construcció d’una nova línia de TGV entre Orense i Zamora, que ha d’estar enllestida el 2015. Sorprenentment, aquest trajecte discorrerà paral·lel al recorregut de mitjana distància convencional de RENFE que ostenta el títol de línia més deficitària de tot l’Estat, d’entre una vuitantena de línies de mitjana distància. Nació Digital ha tingut accés a les dades econòmiques i de passatgers dels trams Orense-Puebla de Sanabria i Puebla de Sanabria-Zamora-Valladolid, que presenten una taxa de cobertura del 3,8% i el 7,2% respectivament. És a dir, que l’explotació comercial del trajecte que duplicarà el nou TGV, actualment només cobreix el 5,5% dels costos, generant un dèficit del 94,5% anual. El 2011, només 8.914 passatgers van realitzar el trajecte Orense-Puebla de Sanabria, i 37.382 viatgers el de Puebla de Sanabria-Zamora-Valladolid, tot plegat, poc més de 46.000 passatgers a l’any. (128 passatgers/dia)


Rècord d’ineficiència

Aquesta línia de TGV s’afegirà a la de la Corunya-Santiago-Orense que va entrar en servei el desembre del 2011, amb un cost de 1.965 milions d’euros. En aquest cas, la taxa de cobertura d’explotació del trajecte en línia convencional era del 8%, transportant 49.000 passatgers l’any passat. Una demanda testimonial que no va fer dubtar el govern del PSOE a l’hora d’executar la infraestructura.

Amb tota probabilitat, l’alta velocitat Orense-Zamora ostentarà un nou rècord, ser la pitjor línia de TGV del món, tant en termes d’inversió econòmica com de rendibilitat social. Ara bé, no només Mariano Rajoy creu en la rendibilitat del TGV gallec, rendibilitat política, s’entén, a les portes d’unes eleccions autonòmiques que, si no hi ha avançament, se celebraran el març de 2013. El sindicat UGT presentava fa uns dies un informe sobre la viabilitat del futur TGV, que conclou que aquesta infraestructura tindrà “una rendibilitat superior a la de les actuals connexions d’alta velocitat de Madrid amb Catalunya i el País Valencià”.

Segons el sindicat, l’allau de passatgers vindrà dels aeroports, “en concentrar tot el seu trànsit en un sol corredor ferroviari. A més, afegeix que el cost per a l’Estat serà menor, perquè “a Catalunya s’acumularan les despeses dels dos eixos, el de Madrid-Barcelona i Madrid-València”. Unes expectatives prou ambicioses, tenint en compte que es tracta de dues de les úniques quatre línies de TGV que són rendibles. Madrid-Barcelona (30% de beneficis), Madrid-Sevilla (110%), Madrid-Valencia (114%) i Madrid-Málaga (114%). Curiosa previsió, si més no tenint en compte que tots els serveis de tren de llarga distància de Galícia, excepte el trajecte la Corunya-Monforte, que només perd un 11% anual, obtenen números vermells per sobre del 50%.

2.300 quilòmetres de pèrdues

“Des del punt de vista econòmic, la inversió del TGV de Galícia no s’aguanta per enlloc, i molt menys encara en termes de rendibilitat social de la inversió. I en canvi, entre Barcelona i València, que és un dels tres únics trams rendibles de RENFE en mitjana distància convencional, junt amb el de Lleida-la Pobla, i des del 2011, el Sevilla-Cadis, no hi ha alta velocitat i ni tan sols està planificada”, remarca el director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, que denuncia que “Catalunya està deixada de la mà de Déu en alta velocitat perquè l’Estat espanyol rema en contra d’Europa, on tots els països planifiquen les seves línies d’alta velocitat en base a criteris de rendibilitat social i econòmica, i no pas política”.

Captiu del principi ‘AVE per a tothom’ i d’una idea falsa de progrés, l’Estat espanyol és el segon estat del món, només superat per la Xina, en nombre de quilòmetres de ferrocarril d’alta velocitat: 2.300 quilòmetres. I és líder en ineficiència: 32.000 milions d’euros invertits fins avui i només quatre trajectes modestament rendibles.



Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada