Benvolguts,
Fa un temps els súbdits de la Comunidad
Valenciana van haver de veure com els seus diputats votaven una llei que deia
que els Països
Catalans no existeixen, ni han existit mai. També ens diuen que
Catalunya no ha existit mai. També hem vist tots com ens putejaven amb la
llengua des de tots els estaments possibles, partits espanyolistes com PPSOE, partits
catalans d’obediència castellana com C’s i PPSOE, entitats espanyolistes
enquistades a Catalunya com CCC, Governs territorials com el del Bauzá i el seu
TIL i el de l’Alberto Fabra i les seves tancades de repetidors de TV3, de
Catalunya Radio i la culminació amb la tancada de TVV, així com la tancada d’escoles
de la línia en català, tribunals com el TS, el TSJCC, el TC, l’Audiència nacional, hereva
directa del TOP, i el Gobierno en ple, començant pel Wert (Españoles, Franco ha
werto!). Doncs aquests
dies hi ha una molt bona notícia i és que les associacions de pares i mestres de tots els Països
Catalans, també se’n pot dir Nació Catalana, s’han posat d’acord per lluitar
conjuntament contra l’opressió castellana. La Muriel Casals ens ho
explica:
Els catalans i l'Europa políglota
28/05/14
02:00 - Muriel Casals
Avui Somescola, l'Assemblea de Docents de les Illes
Balears i Escola Valenciana ens unim per primer cop per defensar l'escola en
català
Les
maneres d'organitzar la vida en societat estan condicionades per la història i
la geografia de cada país. Per això, observem diferències notables pel que fa a
l'exigència política, econòmica, social i lingüística als diferents països del
nostre entorn. És interessant conèixer i recordar les respectives evolucions
històriques, perquè hi ha circumstàncies del passat de cada nació que expliquen
el comportament present i també les ambicions de futur.
És bo
pensar, però, que males experiències en el passat no tenen per què implicar
especials dificultats futures. Fins i tot, de les malifetes del passat se'n
poden derivar lliçons sobre el que no es vol repetir. I al contrari, un passat
sense traumes no assegura forçosament un present pacífic i feliç. Allò
important en la vida col·lectiva, com en la individual, és saber d'on venim. Per
a molts ciutadans del Principat, de les Illes o del País Valencià, per exemple,
el bilingüisme és un punt de partida cap al desitjat poliglotisme.Els Països Catalans som un poble de mercaders, que ha vist arribar tota mena d'estrangers a les seves costes i que, d'altra banda, també ha viatjat fora per tota mena de motius. Hem patit per força conqueridors o acollit de grat comerciants que, finalment, ens han deixat la llengua derivada del llatí que parlem avui. Amb un passat de demografia modesta, sempre hem necessitat l'aportació dels nouvinguts. I al seu torn, ens ha calgut viatjar per buscar mercats per exportar productes que el mercat domèstic no absorbeix.
Aquest anar i venir, aquests contactes, han conformat una mentalitat oberta. Fins i tot de l'invasor hem après llengua i destreses, sense tenir mai un sentiment de superioritat; amb una actitud d'incorporar tot el possible al saber comú. Hem adquirit amb naturalitat una disposició a acceptar les propostes que signifiquen sumar; tot el que sigui afegir riquesa material, cultural i moral a la nostra conducta.
Avui, 28 de maig,
Somescola, l'Assemblea de Docents de les Illes Balears i Escola Valenciana ens
unim per primer cop per defensar l'escola en català.
Perquè
no podem acceptar que ens imposin limitacions ni condicionants que restin, que
vulguin fer més estret el cabal de coneixements que el nostre sistema educatiu
ha facilitat amb èxit a tots els nens i nenes. Les tres principals coordinadores cíviques i
educatives dels Països Catalans reivindicarem conjuntament a Barcelona el dret
dels infants del Principat i la Catalunya Nord, del País Valencià i de les
Illes Balears a rebre l'educació en la llengua pròpia. Serà el
preludi de la mobilització del 14 de juny a la capital catalana, per defensar
el model vigent a Catalunya i el nostre dret a decidir-lo
democràticament i sense imposicions.
Els arguments pedagògics i una història
d'èxit col·lectiu ens avalen. Els joves acaben l'educació secundària competents en català i
castellà. Quan
coneixes dues llengües llatines, la comprensió i l'ús d'una tercera o més
llengües és més fàcil. I és evident que els escolars catalans també han de ser
competents en anglès, la lingua franca
del segle XXI. Per això, volem seguir educant ciutadans que es
puguin entendre amb molts dels seus conciutadans del sud i la resta del nostre
continent.democràticament i sense imposicions.
Vet aquí el que oferim a Europa: uns ciutadans dels Països Catalans poliglots. Com ho són els nostres compatriotes europeus del nord. Escandinaus i catalans, pobles de mar i de comerç, gent que practica el respecte i l'admiració envers els altres. Amb una combinació d'humilitat i d'orgull, volem explicar aquesta aportació als ciutadans de països més grans en geografia i demografia, però que tenen una tendència obsoleta al monolingüisme.
Muriel Casals
Joan
A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada