Benvolguts:
Ja que parlem del Borbó
actual, cal recordar les facècies potser no conegudes de la nissaga dels Borbons contemporanis. Recordar que el
seu avi Juan de Borbón es va exiliar l’any 1931
amb el seu pare Alfons XIII i l’any 1936 quan els generals facciosos varen
fer un Alzamiento i preparar una guerra ignominiosa el tal Juan va
entrar a Espanya des de França per lluitar amb els franquistes i aquests no el van deixar.
El febrer del 1939 quan els tancs
acabaven de baixar per la Diagonal,
els Borbons junt amb el Duce Mussolini, el Führer Hitler i d’altres varen enviar sengles
telegrames de felicitació al Caudillo
Franco per haver entrat a Barcelona i haver començat els 40 anys d’anorreament de Catalunya. Cal recordar també que prèviament
la Dictadura de Primo de Rivera del 1923, que va eliminar la Mancomunitat de Catalunya, fou
propiciada pel mateix Alfons XIII.
Aquest pròleg serveix per tenir en compte allò que el
Rufian va dir al Rajoy “Saque sus
sucias manos de Cataluña”, perquè em temo que no trigarà gaire el rei Felipe, el president del Gobierno Rajoy i la vicepresidenta del Gobierno Soraya SS a tornar a ocupar Catalunya
com l’Estat espanyol sol fer sempre
que comprenen que Catalunya ja no es deixa robar més...
Vegem ara
l’article de l’Ekaizer:
OBSERVATORI
El rei, preàmbul de la intervenció
Tot indica que
existeix un repartiment de la feina entre la vicepresidenta del govern
espanyol, Soraya Sáenz de Santamaría, i el cap de la Casa del Rei, Jaime
Alfonsín, tots dos llicenciats en dret. El
discurs del rei Felip VI té l’estructura clàssica dels preàmbuls que acostumen
a encapçalar una resolució, decret llei o norma.
El rei Felip VI, durant el seu discurs
/ EFE
OBSERVATORI
Ernesto
Ekaizer
Tot indica que
existeix un repartiment de la feina entre la vicepresidenta del govern
espanyol, Soraya Sáenz de Santamaría, i el cap de la Casa del Rei, Jaime
Alfonsín, tots dos llicenciats en dret. I en aquest repartiment hi ha també el
dispositiu que ja té preparat el govern espanyol per portar al Senat, i del qual la vicepresidenta, de
manera abstracta, ha presumit en reiterades ocasions. Rere les paraules del rei hi ha, doncs,
l’esborrany de decret llei que el govern de Rajoy ja té per respondre a la
declaració d’independència. De fet,
els serveis jurídics del Senat ja
estudien una sol·licitud d’autorització de l’article 155 però encara cal definir quines són les “mesures necessàries” i com se n’asseguraria el compliment. El
govern espanyol analitza també si cal incloure entre aquestes mesures
l’aplicació de l’estat d’alarma, que
va dur a militaritzar els controladors aeris el desembre del 2010. Hi ha, a
més, una altra incògnita per resoldre. ¿Aquest dispositiu de “mesures necessàries” només seria
aplicat en cas de declaració de la República Catalana, o la crisi està en un
grau tan avançat que Rajoy ja ha baixat el seu dit polze, amb independència o
sense?
Lluny d’exercir
el seu paper com a àrbitre i moderador entre
institucions que li atribueix l’article 56
de la Constitució, amb l’agressivitat del
seu discurs el rei ha optat per presentar-se més com el cap suprem de les forces armades, a
les quals l’article 8 del títol
preliminar [de la Consti] confereixen la defensa de la integritat i l’ordre constitucional
d’Espanya.
“És
responsabilitat dels legítims poders de l’Estat assegurar l’ordre
constitucional i el normal funcionament de les institucions, la vigència de
l’estat de dret i l’autogovern de Catalunya, basat en la Constitució i en el
seu Estatut d’Autonomia”, va arribar a dir el rei.
Una frase en què
es pot apreciar aquell aire de preàmbul
que acostuma a anticipar una resolució o
decret llei. Això també queda subratllat quan assenyala que el govern
català ha “menystingut
els afectes i sentiments de solidaritat que han unit i uniran el conjunt dels
espanyols; i amb la seva conducta irresponsable
fins i tot pot posar en risc l’estabilitat econòmica i social de Catalunya i de
tota Espanya”. Aquest és un altre element que justifica un decret llei: intervenir en una crisi
que afecta l’interès de tot l’Estat.
Hi ha una altra dimensió del discurs i de la fermesa de la resposta reial. A Espanya l’existència de la monarquia mai ha sigut sotmesa a la
consideració popular -ni en forma directa ni, indirectament, pel que fa als
drets de successió de l’home i la dona- i el que s’ha sotmès a consideració
dels catalans és la creació d’una República, cosa que crea la possibilitat, per
més remota i quimèrica que sembli, de trencar la monarquia.
L’arbitratge
i la moderació, doncs, han quedat enterrats i s’ha perdut tot l’interès per
dissimular-ho.
Ernesto
Ekaizer
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada