dilluns, 30 d’octubre del 2017

26/10/2017. Pere Bosch I Cuenca. Abonats a la suspensió. El mateix Franco, en una entrevista que va mantenir amb els corresponsals estrangers el 1937, havia confessat que “la futura suerte de Cataluña [...] es precisamente una de las causas fundamentales de nuestro levantamiento”, De fet, en el mateix preàmbul de la llei (1938) que va derogar l’Estatut de Núria s’afirmava que l’Estatut havia deixat de tenir validesa des del mateix dia de l’Alzamiento (1936), tot i que en aquells moments els franquistes no havien conquerit ni un metre quadrat de Catalunya.

Benvolguts,

Un molt bon article, i molt adequat al moment polític que vivim. L’article demostra que els catalans sempre tenim les de perdre perquè, almenys des del 1714, quan el Gobierno es veu amb problemes, econòmics o territorials, estripa les cartes. Pere Bosch explica la seqüència de cops d’estat contra Catalunya del Gobierno de la casta espanyola (no els espanyols que no en tenen cap culpa i que també són perjudicats per la omnipotent casta) sinó de la casta franquista-monàrquica-funcionarial-corrupta-hereditària i segons ells constitucional. Pel comentari que segueix partim de la base ja usada en altres apunts que “el franquisme no es crea ni es destrueix, només es transforma”.
 En Pere Bosch diu que el primer que va recórrer a aquesta mesura va ser el general Primo de Rivera, que va liquidar la Mancomunitat el 1925, mentre que els darrers han estat el PP, el PSOE i Ciutadanos. Jo discrepo d’aquest inici i l’il·lustraré amb una anècdota americana: Un professor en una classe de secundària als EUA pregunta qui fou el primer home i un vailet eixerit respon immediatament:el primer home fou George Washington!”. El professor li diu que no era aquest sinó que era Adam. I el vailet immediatament respon: “Ah, si compta els estrangers!”. En l’anècdota la confusió es culpa de l’espai territorial (els EUA i l’estranger), i en el nostre cas la confusió o l’oblit és el temps i altres suspensions com el trist final de la guerra de secessió al 1714 i els Decrets de Nova Planta, o “pronunciamientos” com el de Ferran VII i els Cent mil fills de Sant Lluís abolint la Constitució de Cadis (suspensió) i restablint l’absolutisme el 1823. O sigui: Abonats a la suspensió! Insisteixo: Perquè com hem dit suara “el franquisme no es crea ni es destrueix, només es transforma”.

Vintage

Vegem l’article d’en Pere Bosch i Cuenca:


26 octubre 2017 0.00 h

Abonats a la suspensió

Pràctica. Al llarg de la història, els governs espanyols han aprofitat qualsevol excusa per suspendre l’autogovern català, tant a través de cops d’estat com de lleis inconstitucionals

 Exemples. El primer que va recórrer a aquesta mesura va ser el general Primo de Rivera, que va liquidar la Mancomunitat el 1925, mentre que els darrers han estat el PP, el PSOE i Ciutadans


El rei traïdor al seu país envoltat dels militars del Glorioso Ejército Español que varen instaurar a Espanya la primera dictadura del 1923

Pere Bosch I Cuenca – Barcelona

El primer que va recórrer a aquesta mesura va ser el general Primo de Rivera, que va liquidar la Mancomunitat el 1925, mentre que els darrers han estat el PP, el PSOE i Ciutadans

El 1935, el govern presidit per Alejandro Lerroux va suspendre l’estatut amb una llei inconstitucional

L’acord del Consell de Ministres del 21 d’octubre passat, a través del qual s’activava l’article 155 de la Constitució espanyola, recordava que aquest instrument era “inèdit fins aleshores en la nostra història constitucional”. I, per tal de justificar la seva excepcionalitat, es remarcava que es tractava d’un mecanisme “comú en l’àmbit del dret comparat”. De fet, la història constitucional espanyola és llarga i prolífica, amb gairebé una desena de textos, la major part d’una durada bastant curta i un nivell de compliment més aviat escàs. Però només en l’antecedent de la constitució republicana del 1931 s’introduïa una estructura territorial mínimament descentralitzada, per la qual cosa resulta bastant absurd apel·lar als precedents històrics, per la senzilla raó que aquests es redueixen a un únic cas. Malgrat tot, la història de l’autogovern català, des de l’experiència de la Mancomunitat (1914-1925) fins als governs autonòmics (1931-1939 i 1977 fins avui dia), ens ofereix diversos exemples de suspensions, totes elles imposades sense gaires contemplacions a l’hora de complir o no la legalitat espanyola del moment, i totes elles sense l’excusa d’un procés sobiranista, sinó simplement aprofitant qualsevol oportunitat, tant si era un cop d’estat (el del 1923 i el del 1936) com si era un acte de rebel·lia del govern de la Generalitat (el del 1934). Qualsevol motiu ha estat suficient per suspendre l’autogovern.

La liquidació de la Mancomunitat
La primera experiència d’autogovern, la Mancomunitat de Catalunya, ja va arribar en un ambient extremament crispat, tant al carrer com al Congrés, la qual cosa va propiciar que el govern d’Eduardo Dato escollís un mecanisme legal que permetés fer el mínim soroll possible, un reial decret que el Consell de Ministres va aprovar el 19 de desembre del 1913. I, des de bon començament, el nou ens va haver de fer front a una campanya de desprestigi sense treva. En qualsevol cas, donat que resultava complicat qüestionar la tasca que havia dut a terme la Mancomunitat, les crítiques es van centrar en un dels talons d’Aquil·les de la institució, els problemes financers, derivats de la manca de nous recursos amb què va haver de funcionar, que es limitaven als de les antigues diputacions. Les crítiques van començar ben aviat. A principis del 1918, quan ni tan sols s’havien complert els cinc anys d’ençà de la seva constitució, el diputat liberal Andrés de Boet aprofitava la tribuna del Congrés dels Diputats per afirmar que “la Mancomunidad no ha venido a resolver nada práctico, y en su consecuencia, se ha colocado en una situación de quiebra próxima y formidable”.
Els atacs es van intensificar a partir del 1923, durant la dictadura de Primo de Rivera. I, a diferència del període anterior, es van airejar des de les mateixes instàncies del poder, en un clar intent de preparar el terreny per a la seva liquidació. Un dels diaris que es van esforçar més en aquesta tasca va ser El Imparcial, que, com podrem comprovar, no feia massa honor al seu nom. Durant mesos, aquesta publicació es va centrar en “la patriótica labor [...] de examinar la detestable gestión realizada por los catalanistas en la Mancomunidad”. Al darrere d’aquests atacs hi havia una clara intencionalitat política, tal com es reconeixia en el primer d’una sèrie d’articles que va dedicar a la institució autònoma: “La Mancomunidad, por las bases sobre que la han organizado los catalanistas, por las orientaciones que la han impreso, constituye un riesgo serio para la unidad de la patria. Ha sido, y volverá a ser en cuanto se la entreguen de nuevo a los catalanistas, una escuela de separatismo, una incubadora de anti-patriotas. Hay que acabar, por lo tanto, con esta amenaza para la intranquilidad pública (Sic).”
En tot cas, no es tractava només de l’obsessió malaltissa d’alguns mitjans per garantir la “tranquilidad pública”. El mateix Directori, després de desballestar la institució, va dedicar ingents esforços a desprestigiar la tasca de la institució autònoma. En el llibre titulat La liquidación de la Mancomunidad de Cataluña, editat tres anys després del cop d’estat de Primo de Rivera, s’insistia en la “vida pródiga y desbarajustada de la Mancomunidad (a la que no pudo poner remedio, justo es confesarlo, la honrada y patriótica actuación de los que en los últimos meses vinieron a dirigirla, por falta de tiempo sin duda, pero también por los males en gran parte irremediables”. La intencionalitat d’aquest tipus d’atacs era molt clara. Es tractava d’esborrar qualsevol rastre de l’autogovern i, encara més, posar en dubte la capacitat dels catalans per autogovernar-se al marge de les institucions espanyoles.
Finalment, el directori militar va aprofitar l’avinentesa del reial decret de 20 de març del 1925, que reformava l’administració provincial, per eliminar definitivament la Mancomunitat i anul·lar l’Estatut del 1914 a través de la disposició transitòria cinquena. A més a més, es donava un termini de tres mesos per determinar l’actiu i el passiu que calia traspassar a cadascuna de les quatre diputacions i es prohibia expressament, a través d’acords plenaris, la coordinació de serveis entre aquestes. El mateix Primo de Rivera, que inicialment havia aconseguit el suport dels regionalistes catalans comprometent-se a mantenir la Mancomunitat, es va sentir obligat a justificar aquest gir copernicà. En unes declaracions que va fer dos dies després de la liquidació, confessava que havia pensat que “el regionalismo histórico sobre dar ocasión a eficaz descentralización del sistema económico administrativo, podía afirmar los lazos de unidad nacional en España, y porqué así lo pensaba lo defendí sinceramente. Pero luego ha ido ganando en mi juicio la opinión de que descentralizar es igualmente posible con el régimen provincial. I, més endavant, reconeixia “la razón del completo cambio de criterio”, que no era altra que la constatació que “reconstruir desde el poder la región, reforzar su personalidad, exaltar el orgullo diferenciativo entre unas y otras, es contribuir a deshacer la gran obra de la unidad nacional”.

Una llei inconstitucional
No només els dictadors es van aplicar a liquidar l’autogovern. Un altre exemple de suspensió el trobem en l’Estatut de Núria, aprovat per les Corts republicanes el 9 de setembre del 1932. De fet, bona part de l’esquerra espanyola va aprovar el text amb recança i amb les degudes retallades; però, en el cas de la dreta, es va passar directament a l’assetjament, tant des dels mitjans de comunicació i el carrer com, directament, amb la temptativa d’un cop d’estat. No deixa de resultar simptomàtic que en una al·locució adreçada als militars de la base aèria de Sevilla per intentar que aquests s’afegissin a la sanjurjada, el general colpista reconegués que un dels motius principals de l’intent d’esfondrar el règim republicà fos el fet que “el Estatuto de Cataluña dividía a España en forma peligrosa”.
Amb motiu de la revolta del 6 d’octubre del 1934, la dreta espanyola, que s’havia instal·lat en el poder amb els radicals d’Alejandro Lerroux, va trobar l’excusa perfecta per liquidar l’autogovern; i, impulsada per aquesta dèria, va fer-ho sense gaires manies, sense tenir en compte si aquesta possibilitat encaixava o no en la Constitució de la República. En el període de l’estat de guerra, el general Batet va ordenar al coronel Francisco Jiménez Arenas que s’encarregués “de la Generalidad de Cataluña, procediendo al arqueo de la caja y a la inspección de los distintos servicios de la misma y de todas las funciones que correspondían al presidente de la Generalidad, incluso en la ordenación de pagos”. Però, arran de la necessitat de trobar una cobertura legal a aquesta situació anòmala, el govern d’Alejandro Lerroux es va treure de la màniga una llei específica a través de la qual deixava “en suspenso las facultades concedidas por el Estatuto de Cataluña al Parlamento de la Generalidad”. No importava massa que la Constitució, a través de l’article 11, recollís les autonomies com a part integrant del model territorial de l’Estat; ni tampoc que la proclama de Lluís Companys no hagués tingut un caràcter “separatista” sinó de recuperació de l’esperit del 14 d’abril, talment com reclamava la UGT o el PSOE a tot l’Estat; ni tan sols que una part de l’arc parlamentari català (com ara la Lliga, el principal partit de l’oposició) no s’hagués afegit, de cap manera, a la revolta. De fet, la llei ni tan sols incorporava un preàmbul en què es justifiquessin els motius de la decisió. I el debat parlamentari tampoc va resultar gaire més explícit. La mesura, però, va rebre una sonora clatellada del Tribunal de Garanties Constitucionals (el precedent del Tribunal Constitucional), que va declarar inconstitucional la llei que havia aprovat el Congrés dels Diputats, controlat per la CEDA i els radicals.

De Franco a Rajoy
Allò que no es va aconseguir el 1932 amb un cop d’estat frustrat o el 1935 amb un acte manifestament inconstitucional, es va poder fer el 1938, en aquest cas a partir d’un altre cop d’estat i, com ens podem imaginar, sense gaires manies. De fet, les primeres declaracions dels generals colpistes ja feien preveure que l’Estatut tenia els dies comptats. El mateix Franco, en una entrevista que va mantenir amb als corresponsals estrangers el 1937, havia confessat que “la futura suerte de Cataluña [...] es precisamente una de las causas fundamentales de nuestro levantamiento”, i afegia, en un gest de caritat que es podia haver estalviat, que “si abandonásemos Cataluña a su propio destino, llegaría a ser un grave peligro para la integridad de la Patria”. De fet, en el mateix preàmbul de la llei que va derogar l’Estatut de Núria s’afirmava que l’Estatut havia deixat de tenir validesa des del mateix dia de l’Alzamiento, tot i que en aquells moments els franquistes no havien conquerit ni un metre quadrat de Catalunya. I, en un clar exemple de supèrbia, fins i tot reconeixia que “no sería preciso [...] hacer ninguna declaración en este sentido”. Però el Generalísimo no se’n va poder estar d’enviar un missatge de presentació als catalans i va aprofitar que les seves tropes havien aconseguit ocupar Lleida per concedir a totes les províncies catalanes “el honor de ser gobernadas en pie de igualdad con sus hermanas del resto de España”. I va ser així, sense gaires miraments, com va liquidar l’Estatut del 1932.[mateix text del Decret de Nova Planta???]
Al marge de les lògiques diferències, els casos anteriors posen de manifest que la temptació de suspendre l’autogovern català ha estat una constant a través de la història, al marge de si hi havia o no un “perill separatista” real, fins al punt que el legislador espanyol va acabar recollint aquesta possibilitat en la Constitució espanyola del 1978. 
Hom tenia ben present l’experiència del 1934 i volia disposar d’un mecanisme que li reservés el dret a intervenir l’autonomia, talment com si no es tractés d’un dret constitucional consolidat sinó d’una gràcia concedida pels governs de torn. Una altra cosa és que l’actuació que ha començat a tramitar el Senat, amb un munt d’irregularitats reglamentàries, estigui mínimament justificada o s’ajusti o no a allò que realment diu el famós article 155.

De Sanjurjo al Partit Popular
El 10 d’agost del 1932, durant el cop d’estat fallit que va ordir, el general Sanjurjo va proposar una mesura sorprenent: “«Hacer unas elecciones para que el país decidiera su actitud ante el problema de Cataluña»”. A banda del surrealisme que representava que un colpista proposés una convocatòria electoral, val la pena remarcar que José Sanjurjo defensava el mateix que es va treure de la màniga el PP per intentar aturar l’Estatut del 2006: una consulta al conjunt de la ciutadania espanyola. I per tal de pressionar el govern del PSOE, va recollir 4 milions de signatures amb el lema “«Todos tenemos derecho a opinar»”.


 Pere Bosch i Cuenca

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada