dijous, 6 de juny del 2013

06/06/13. Qui mana i qui manarà a Rodalies?

Benvolguts,

A començaments de setmana el President Mas es va reunir a Paris amb el president de la SNCF, per oferir-li un eventual contracte d’operador.

Jo recordo com als anys 50-60 corria un acudit per França que deia que els seus ferrocarrils funcionaven tant bé com els telèfons a Espanya i que en contrapartida els telèfons francesos funcionaven tant malament com els trens d’Espanya...

No sé si els telèfons francesos han millorat, ara bé els trens espanyols continuen anant igual de malament i per això Mas tempteja altres solucions. I potser he d’acotar més la frase: Els trens d’ample ibèric espanyols, que inclouen els serveis(?) de Rodalies de Catalunya i del País Valencià, continuen igual de malament. Tinc entès que el servei de Rodalies de Madrid funciona molt bé i tots els serveis de TGV (ells en diuen AVE) sembla que funcionen regularment bé, malgrat que van pràcticament buits en el 90% dels trajectes, i no es podran amortitzar mai...

Avui escollim l’article de Vicent Sanchis a l’Avui, que se’n fot de la farsa amb les inversions que no s’han fet, el canvi de legislació que cal i que mai no es farà i la conya del disseny de la gorra del Cap d’estació.  L’article de Joan Faus a l’ARA és més seriós, ja que demostra que Renfe té una certa por de perdre el xollo. Quan el president de Renfe, que mana infinitament més que en Mas, diu que té un sistema de seguretat diferent, vol dir que ja fa 13 anys l’estat espanyol va pressupostar substituir un sistema antediluvià de seguretat que hi havia a Rodalies Madrid i Barcelona i implementar-n’hi un de més modern i al cap de 4 o 5 anys varen explicar que el de Rodalies Madrid ja funcionava correctament i el de Barcelona encara no s’havia començat a implementar. Per això el president de Renfe tem haver d’ensenyar les vergonyes a un operador estranger i va posant excuses de mal pagador...

 

Deixem finalment un parell més d’enllaços cada un més patètic que l’anterior.

 

Qui mana a Rodalies?

04/06/13 02:00 - Vicent Sanchis

 

Una de les transferències que el govern de Montilla va celebrar amb més pit i cresta va ser la de Rodalies de Renfe. Amb la jugada, Zapatero es va cobrir de glòria i va cobrir d'una matèria menys divina i més humana els representants de la Generalitat. El govern de Catalunya va obtenir-ne la gestió. Les vies i les catenàries malignes són competència d'Adif i l'operadora del servei continua sent la Renfe. Per arrodonir la farsa, el govern de l'Estat es va comprometre a fer inversions per valor de 5.000 milions d'euros que ningú sap on són. Què vol dir exactament “gestió”? Vol dir que la Generalitat podria substituir l'operadora, però per fer-ho necessita un canvi en la legislació que ha d'aprovar el govern de l'Estat. Què té, doncs, la Generalitat? El disseny de la gorra dels caps d'estació. Ahir Artur Mas es va reunir amb el president de la SNCF, Guillaume Pepy, que diu que en té “ganes”. Ganes d'oferir un bon servei. Coneixent el govern espanyol, Pepy podrà finalment aspirar a operar el tram Parc de la Ciutadella-Zoològic.


 
Renfe adverteix a Mas que canviar d'operador a Rodalies seria molt "complex i delicat"

El president català obre la porta perquè la companyia ferroviària francesa SNCF aspiri a gestionar el servei de Rodalies de Barcelona a partir del 2016

JOAN FAUS

Madrid | 05/06/2013

El president de Renfe, Julio Gómez-Pomar, ha afirmat aquest dimecres que l'"aspiració" del gestor ferroviari públic és continuar operant el servei de Rodalies de Catalunya a partir del 2016, quan caduca el compromís actual amb la Generalitat.

"Pensem que estem prestant un bon servei, millorable, però un bon servei, i la nostra aspiració és fer-ho cada cop més", ha dit Gómez-Pomar en ser preguntat, durant un col·loqui organitzat per l'Associació de Periodistes d'Informació Econòmica (APIE), per les declaracions que va fer dilluns a París el president català, Artur Mas, en què va obrir la porta perquè la companyia ferroviària francesa SNCF aspiri a gestionar el servei de Rodalies Renfe de Barcelona.

"Volem demostrar que podem prestar un servei d'alta qualitat", ha afegit el president de Renfe, que tot seguit ha alertat dels riscos que comportaria canviar d'operador de Rodalies, que té un cost de servei d'entre 90 i 100 milions d'euros. "La substitució d'un operador nacional per un d'internacional és una operació extremadament delicada i complexa", ha subratllat Gómez-Pomar, argumentant que per exemple SCNF opera amb un altre ample de via i amb un sistema de seguretat diferent.

Pel que fa als plans de millora del servei de Rodalies, el directiu ha evitat fer una quantificació exacta de les inversions, però ha avançat que aquest any i els propers tres, Renfe farà un "esforç important de millora" a Rodalies. Per exemple, ha explicat que a la reunió que va celebrar ahir l'ens públic es va acordar una inversió de quatre milions d'euros en la instal·lació de túnels de neteja de trens a diverses estacions i en la millora d'algunes estacions.

En aquest sentit, Gómez-Pomar ha dit que encara no ha acordat amb la Generalitat el conveni d'actuació en Rodalies i mitja distància fins al 2015, i s'ha mostrat confiat a fer-ho "en breu". El conveni, ha explicat, inclou per exemple compromisos de puntualitat, confort o freqüències, nombre de trens, plans de millora, extensió de la xarxa o substitució de material ferroviari, com en la línia de Vic a Puigcerdà.


I més notícies i articles sobre el tema:



 
Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada