Benvolguts,
Aquest article és de fa tres dies i pel que
sembla en Montoro ja ha tornat a canviar de criteri. Ens vol cansar. Celebra la
cerimònia de la confusió. En l’article hi ha les respostes de cinc economistes
a les preguntes del periodista FRANC MARÍN-CAMP.
Els ninots d’en Ferreres ens ho expliquen prou
bé.
I he trobat també un aforisme d’Antonio Machado
que em sembla escaient i el dedico al Sr. Montoro, àlies “El Trilero”:
“La verdad es lo que es, y sigue siendo verdad aunque se piense al
revés”.
Quan hagueu llegit l’article us adonareu del
nyap del Gobierno (recordeu que la percepció de la corrupció d’Espanya és del 95%)
i de les trampes que han fet, fan i no deixaran de fer!
I ara l’article:
Balances:
una qüestió de transparència
FRANC
MARÍN-CAMP |
02/02/2014
00:00
Les
preguntes
- És legítim canviar de
metodologia com vol fer el govern espanyol?
- Per què són importants
les balances fiscals?
Miquel
Puig
- La metodologia homologada
a escala internacional és discutible, però té un consens. En aquest
sentit, per tant, la nova proposta del govern espanyol no és acceptable.
Malament quan l'Estat juga a l'Spain
is different. A més, si es confirmés que no es facilitaran les
dades per elaborar les balances fiscals, seria escandalós. Sembla que el
govern espanyol prefereixi la vergonya de no donar la informació a la
transparència de mostrar els números.
- Les balances donen
informació rellevant sobre els fluxos fiscals. Són importants en molts
països. En el cas català, i tenint en compte el millor dels escenaris, el
desequilibri fiscal és vint cops més gran que el dèficit del Regne Unit en
l'època de Margaret Thatcher, que el va fer revisar. Cap dels mètodes per
presentar les balances fiscals els ha convençut. Ni el flux monetari, que
té en compte la inversió i la despesa en un territori, ni el flux de
benefici, que té en compte les inversions de l'Estat per al conjunt dels
ciutadans.
Ángel
de la Fuente
- Calcular les balances
segons el flux monetari no ens convencia com a metodologia. Penso que és
millor mostrar la despesa programa a programa que no pas presentar un sol
número. Espanya dóna més dades que ningú. No hi ha cap país on es
publiquin sistemàticament les balances. El que sí que es publiquen són
dades puntuals, provinents en la majoria de casos de l'àmbit acadèmic o de
governs de regions riques que volen denunciar un tracte suposadament
injust. La metodologia presentada és perfectament homologable a la
internacional.
- És important des d'un
punt de vista d'higiene democràtica. De la mateixa manera que tenim dret a
saber en què es gasten els diners els nostres polítics, s'ha de saber a
on. Alguns partits insisteixen que el govern espanyol maltracta Catalunya,
però aquests arguments s'han de provar. Les dades són rellevants per
aportar informació a l'actual debat polític. Amb la informació detallada,
no és possible continuar explicant històries.
Núria
Bosch
- No és legítim, tot i que
no tinc res en contra dels acadèmics que ho fan. El govern espanyol no pot
canviar la metodologia internacional, que és la que hauria de seguir tal
com va fer el 2008. Les dades que ara presenten no són les balances. Són
una cosa que al final dóna un resultat, però que no en diguin balances. Fins ara
podíem comparar-nos amb territoris d'altres països, de la mateixa manera
que podem comparar el PIB de Catalunya amb el de Dinamarca. Aquest canvi,
per tant, impedirà saber la diferència entre el dèficit català i el
d'altres regions riques europees.
- Són importants perquè els
ciutadans tenen dret a saber. És sobretot un tema de transparència. Però
el coneixement de les balances és important també per veure'n la sèrie
històrica i conèixer l'evolució periòdicament. Segons sembla, ara donaran
moltes dades amb la voluntat de no fer-se entendre del tot. L'avantatge de
les balances fiscals és que presenten una xifra sintètica i fàcil
d'entendre.
Guillem
López Casasnovas
- No seran balances tal com
s'entenen arreu. Ni per l'àmbit -s'inclouran corporacions locals- ni per
la manera que imputen ingressos. No els terriorialitzen, ja que entenen que l'esforç
fiscal és personal i igual. Per la banda de la despesa,
s'imputen beneficiaris sigui quin sigui el territori on es gasta. No són
balances, és una altra cosa. No es basa en l'organització autonòmica, sinó
en una sobirania fiscal única i excloent pròpia dels estats unitaris, un
enfocament coherent amb la idea que no hi ha catalans, sinó espanyols que
viuen a Catalunya.
- La rellevància que se'ls
vulgui donar a partir de la pregunta que els dóna la raó de ser. A
Catalunya, la pregunta és quina diferència hi ha entre els ingressos que
ens permeten les nostres bases fiscals -les capacitats fiscals d'una
comunitat, com es fa en el finançament autonòmic- i la despesa efectiva
que es fa sobre el territori. Calen mètodes adients a cada pregunta que es
vulgui formular políticament.
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada