dissabte, 15 de febrer del 2014

14/02/14. J. INIESTA 1939 Peces Històriques. El nuevo ideal de la escuela española. El nuevo curso escolar, que se inició tan felizmente con la reposición del Santo Crucifijo en la Escuela...


Benvolguts,

Jo vaig patir aquesta escola! Jo vaig anar a l’escola primària del 1943 al 1947. Al principi l’esperit nazi i feixista era exaltat ja que no s’havia encara acabat la Segona Guerra Mundial. La derrota del nazisme alemany i del feixisme italià a Europa devia ser fort pel Regimen. En aquesta escola només em parlaven en castellà, malgrat que els mestres eren catalans, que havien sigut degudament “depurats”. A la paret de la classe com explica en Ferreres hi havia un retrat del Franco, un santcristo i una imatge del José Antonio. En aquest ordre. L’acudit (catòlic) era dir que el santcristo l’havien posat entre els dos lladres...Cada dia s’issava la bandera espanyola al matí i s’abaixava al vespre.

Del 1947 al 1953 vaig fer el batxillerat, amb el mateix decorat a les classes! Cada matí havíem de reunir-nos al pati, posar-nos en fila, posar el braç dret sobre el muscle del del davant, issar la bandera espanyola tot fent la salutació feixista, cantar el Cara al Sol, els professors de “Formación del Espíritu nacional” cridaven els crits de rigor: España Una Grande Libre, Viva Franco, Arriba España, Caidos por Dios y por España, Presentes, etc, etc, etc!

I els vespres igual. Les misses dels diumenges ens les estalviàvem.

En les Enciclopèdies que s’usaven en aquesta etapa s’hi podia llegir que les ciutats més notables d’Alemanya eren Berlin, Hamburg, Colònia, Munich, Stuttgart, Dresde, Viena i Praga! 

I tal com explica en Ferreres, amb la LOMCE, tornarem a aquest panorama, amb missa inclosa!

Us en explico més?

Ara l’article-circular de J. Iniesta, inspector en cap d’ensenyament primari del 1939:

El nuevo ideal de la escuela española

Circular (6-V-1939) de J. Iniesta, inspector en cap d’ensenyament primari, als mestres. Reproduïda a Documents de Catalunya (Barcanova, 1990) de Jordi Galofré. Normes dels vencedors, a més d’imposar el castellà com a llengua única.

J. INIESTA 1939 Peces Històriques Triades Per Josep Maria Casasús | Actualitzada el 15/02/2014 00:00
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El nuevo curso escolar, que se inició tan felizmente con la reposición del Santo Crucifijo en la Escuela, exige de modo imperioso un cambio en la actuación del Magisterio Primario de Barcelona. El oprobio de una escuela laica ha terminado, para formar españoles hondos, creyentes y patriotas austeros. España resurge, gloriosa, por el esfuerzo decidido y gigante de sus hijos, de los que murieron alegremente por ella, de los que por ella se sacrificaron y quisieron rendirle lo mejor y más espléndido de su vida. La Escuela tiene que recoger el ambiente heroico de las juventudes guiadas por el Caudillo a la victoria, y la
cooperación de figuras insignes como las de José Antonio, genial alentador de la juventud española en horas de desconcierto; Calvo Sotelo, asesinado cuando tanto prometía su talento; Sanjurjo, luchador contra los hombres que encarnaban el 14 de abril, sin olvidar aquellos soldados de la Tradición, batalladores constantes contra ideologías extrañas, que desviaron la esencia y el ser de la Patria. Todos rindieron su tributo a la muerte antes de ver cubiertos los claros cielos de España por auroras de triunfo y de gloria definitiva. Por ello, esta Inspección se dirige a todo el Magisterio Primario […] para hacer las indicaciones siguientes: […] -El
Crucifijo sería conveniente que tuviese como fondo la Bandera de la Patria. -La ceremonia de colocar la Bandera antes de empezar las clases y arriarla al terminar, mientras se entona el Himno Nacional, es obligatoria para todas las Escuelas. Deberá efectuarse en el patio de la Escuela o en su interior si carece de él. -Con el fin de cumplir el precepto de oír misa los domingos, asistiendo los niños con sus maestros al frente, acudirán a la iglesia en que la celebren las Organizaciones Juveniles y con los niños no enclavados en éstas que asistirán con ellas. […]

Joan A. Forès
Reflexions

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