Us copio tres textos del Vilaweb, del
Punt/Avui i de l’ARA sobre la proposta de l’Assemblea
per a la concreció del procés d’independència! I un pdf del Full de Ruta
2014-2015.
13.03.2014 10:09
1.
L'ANC
preveu la declaració d'independència el Sant Jordi del 2015
El full de ruta de l'entitat treballa amb
el termini d'un any per a fer la declaració, amb consulta o sense
El full de ruta 2014-2015 (pdf)
de l'Assemblea Nacional Catalana preveu que es pugui fer la declaració
d'independència de Catalunya el Sant Jordi del 2015.
El text que es votarà en l'assemblea general de l'entitat del 5 d'abril vinent
diu que correspondrà a les institucions catalanes de decidir la data de la
declaració, que s'hauria de produir tant si hi ha consulta com si no, però
apunta que el 23
d'abril de l'any que ve 'pot ser un horitzó plausible i fins i tot desitjable
per fer aquesta declaració.'
L'ANC considera que hem entrat en la fase del
procés que anomena de 'Declaració d'Independència', a la qual es pot
arribar per vies diferents segons la situació política que hi hagi.
L'ANC preveu quatre possibles escenaris:
L'ANC preveu quatre possibles escenaris:
·
que es faci la consulta 'de forma
més o menys tolerada i en un clima polític que en pugui garantir l’estabilitat
i la fiabilitat suficients';
·
que es faci la consulta amb
l'oposició total de l'estat;
·
que la Generalitat consideri que
no es pot fer la consulta 'perquè la situació política i social no ho permet,
perquè no hi ha el clima de llibertat ni les garanties suficients',
·
i que 'no es faci perquè la
Generalitat ha estat políticament i jurídica intervinguda per part de l'estat
espanyol.'
Si es efectivament es fa la consulta el 9 de
novembre, ja sigui amb el permís de l'estat o sense, 'els resultats favorables a la constitució d'un
estat independent impliquen l'inici d'un procés de negociació previ a la
declaració d'independència. Esgotades totes les possibilitats de negociació, la
declaració s'haurà de produir igualment', diu el text.
En cas que no es pugui fer la consulta, tant si es convoquen eleccions avançades de caràcter plebiscitari com si no, diu l'ANC que caldrà promoure la constitució d'una Assemblea de càrrecs electes (formada pels diputats del parlament, per més que s'hagi intervingut, i els diputats catalans a les corts espanyoles i a l'eurocambra) 'que procedeixin a la declaració d'independència dels representants del poble de Catalunya'.
En cas que no es pugui fer la consulta, tant si es convoquen eleccions avançades de caràcter plebiscitari com si no, diu l'ANC que caldrà promoure la constitució d'una Assemblea de càrrecs electes (formada pels diputats del parlament, per més que s'hagi intervingut, i els diputats catalans a les corts espanyoles i a l'eurocambra) 'que procedeixin a la declaració d'independència dels representants del poble de Catalunya'.
La constitució de la república catalana
L'ANC també es refereix en el full de ruta a
la fase de constitució de la república catalana. Així en parla la ponència: 'El
parlament caldrà que faci pública la seva decisió d'obrir un procés constituent
en què fixi el calendari electoral, i amb la constitució d'un ponència constitucional
que elabori una proposta de constitució que sigui sotmesa a referèndum, en el
termini més breu possible. El pas següent haurà de ser la convocatòria de les
primeres eleccions generals al nou parlament català que iniciï el primer
període de sessions'.
El termini que es preveu és que el Sant Jordi d'enguany comenci 'el procés popular per a posar les bases del nou estat', amb l'objectiu que 'la feina quedi enllestida el dia de Sant Jordi del 2015.' Afegeix que 'caldria treballar amb la perspectiva de poder celebrar el referèndum per aprovar la nova constitució el dia 11 de setembre del 2015.'
El termini que es preveu és que el Sant Jordi d'enguany comenci 'el procés popular per a posar les bases del nou estat', amb l'objectiu que 'la feina quedi enllestida el dia de Sant Jordi del 2015.' Afegeix que 'caldria treballar amb la perspectiva de poder celebrar el referèndum per aprovar la nova constitució el dia 11 de setembre del 2015.'
L'Onze de Setembre del 2014
El document també dóna algunes pistes sobre
l'Onze de Setembre d'enguany, que 'ha d'ésser recordat com l'11 de setembre que
va fer possible la consulta'. La idea sobre la qual es vol fer girar la convocatòria del
2014 és que 'el poble de Catalunya convoca la consulta i ha decidit que votarà'.
L'ANC detalla que, com en els dos anys anteriors, els actes prepatatoris de
l'Onze de Setembre han de començar dos mesos abans, tant en el mateix territori
català com a escala internacional: 'Si bé el punt culminant ha d'ésser l'11 de
setembre, els actes organitzats han de generar les estructures i la consciència
que la mobilització popular hauria d'ésser permanent fins el 9 de novembre.'
Fase posterior: constitució de la república
catalana
El full de ruta de l'ANC no es queda amb la
declaració d'independència, previsiblement el dia de Sant Jordi de l'any
vinent, sinó que esmenta l'etapa posterior de constitució de la república
catalana: 'Després de la declaració d'independència, hi ha un seguit de
propostes d'actuació que s'han de preparar des d'ara mateix per a poder ésser
efectives en la fase posterior.' Es parla, d'entrada, d'un procés constituent 'net, clar i
engrescador si es prepara des de molt abans'. L'ANC, en aquest
sentit, considera que si el procés d'independència és impulsat per la societat
civil, 'sembla lògic que el procés constituent que acabarà definint les
estructures del nou estat tingui la pmàxima participació popular'. Aquest procés
popular per a establir les bases del nou estat ha de començar, afegeix
l'entitat, el dia de Sant Jordi d'enguany i la feina ha de quedar enllestida el
Sant Jordi del 2015. 'Caldria treballar en la perspectiva de poder
fer el referèndum per a aprovar la nova constitució el dia 11 de setembre de 2015.'
Països Catalans i l'Aran
En l'apartat denominat 'ideari base' del
document es diu que l’objectiu de l’ANC, en primera instància, és assolir la
independència del Principat i que esdevingui un estat sobirà'. Això
no implica, afegeix, renunciar la construcció d’un 'projecte compartit amb la
resta de la nació catalana, si així ho decideixen els altres països que la
formen'. Per això, 'assumint que cada territori té un ritme propi', l'ANC
propiciarà que es treballi en un full de ruta específic per a cada país, basat
en la seva realitat, i que contribueixi al projecte compartit.
També s'hi esmenta l’Aran: 'Com a part de la
nació occitana històricament unida a Catalunya a través del pacte, l’Assemblea
defensa el seu dret de decidir en llibertat el seu futur polític un cop
Catalunya s’hagi pogut autodeterminar i, si així ho consideren oportú els
aranesos, a formar un estat federat amb Catalunya.'
2.
L'ANC
veu “desitjable” fer la Declaració d'Independència el 23 d'abril del 2015
L'Assemblea Nacional Catalana presenta el
full de ruta de l'entitat que es debatrà i aprovarà en la pròxima assemblea
general del 5 d'abril
Preveu les accions i els diversos escenaris
abans i després del 9-N
13/03/14 13:16 - barcelona - Redacció
Un acte de l'ANC a Manresa del 15 de febrer
passat, amb la seva presidenta, Carme Forcadell Foto: ARXIU.
Documents relacionats
Canals relacionats
Notícies de ...
“La diada de Sant Jordi de 2015 pot ser un
horitzó plausible i fins i tot desitjable per a fer la Declaració d'Independència”.
Aquest és un dels objectius de la ponència sobre el full de ruta que l'Assemblea Nacional
Catalana (ANC) presentarà en la segona assemblea
general ordinària, prevista per al pròxim dissabte 5 d'abril.
En el web de l'ANC es pot llegir el document
de la ponència que es debatrà durant l'assemblea general i en què traça les
accions i els escenaris possibles que es poden donar al llarg d'aquest 2014
fins al dia de la consulta. Però,sobretot, i també, tots aquells altres escenaris que
s'obren a partir del 9 de novembre. Així, l'ANC dibuixa un full de
ruta basant-se en la possibilitat que el govern espanyol negui la consulta i
que aquesta no es pugui arribar a celebrar. La convocatòria o no d'unes
eleccions anticipades i plebiscitàries i quin ha de ser el paper dels actors protagonistes: els partits
polítics, els ajuntaments i la societat civil, a través de la mateixa ANC.
3. ARA.
PROCÉS SOBIRANISTA
L'ANC considera "plausible" declarar
la independència el dia de Sant Jordi del 2015
En el document, l'entitat fa una crida a mantenir la
mobilització des de l'11 de setembre d'enguany fins al 9-N i insta a tenir el
control d'aeroports, ports i fronteres quan es faci la declaració
http://www.ara.cat/politica/ANC-declaracio_unilateral-independencia-Sant_Jordi-2015_0_1100890040.html
http://www.ara.cat/politica/ANC-declaracio_unilateral-independencia-Sant_Jordi-2015_0_1100890040.html
SARA GONZÁLEZ / ORIOL MARCH Barcelona |
Actualitzada el 13/03/2014 12:03
ia Catalana cap a la Independència
L'Assemblea Nacional Catalana (ANC) considera
"plausible" l'horitzó de declarar la independència el dia de Sant
Jordi del 2015. Així consta en el full de ruta que l'entitat vol aprovar el
proper 5 d'abril i que considera que treballar "en aquests terminis"
permet fer el procés de forma "ordenada i acordada" o, almenys, amb
el suport internacional "suficient".
L'entitat presidida per Carme Forcadell avisa
que aquesta declaració d'independència s'haurà de fer tant si es pot celebrar
la consulta el proper 9 de novembre com si es convoquen eleccions
plebiscitàries. Assegura,
a més, que aquesta declaració ha de venir acompanyada d'una "visualització
pública que el país funciona per si sol", fet que hauria de comportar el
"control de les grans infraestructures i fronteres", com els ports i
els aeroports, la seguretat pública i les comunicacions. Afegeix, a més, que
l'element "clau" serà el comportament fiscal de la ciutadania, és a
dir, l'ingrés dels impostos a l'administració de l'eventual nou estat.
Amb tot, l'ANC no preveu un camí fàcil i, de
fet, fixa quatre possibles escenaris de cara al proper 9 de novembre:
·
que es pugui fer la consulta de
forma "més o menys tolerada" i en un clima polític que garanteixi
estabilitat i fiabilitat;
·
que la consulta es faci amb
"l'oposició total de l'aparell polític, jurídic i mediàtic de l'estat
espanyol, fet que provocaria "mancances" al procés perquè tothom
pogués exercir el dret a vot;
·
que no es pugui fer la consulta
perquè "la situació política i social no ho permeti" i no hi hagi un
"clima de llibertat i garanties suficient",
·
o que no es pugui fer la consulta
perquè la Generalitat ha estat "políticament i jurídica intervinguda" per l'estat
espanyol.
Reconegudes les possibles dificultats, al seu
document l'ANC
fa una crida a la mobilització des de l'11 de Setembre, data clau per impulsar
la votació, de forma "permanent" fins al mateix 9 de novembre, dia
previst per celebrar la consulta sobiranista. Un cop realitzada la
consulta, si el resultat és favorable a la creació de l'estat propi,
l'Assemblea considera que cal entrar en un procés de negociació previ a la
declaració unilateral. En tot cas, si des de Madrid es tanca la porta a aquesta
negociació, defensa que la declaració unilateral es produeixi igualment.
Si, en canvi, el 9 de novembre no es fa la consulta i al
marge de si hi ha o no eleccions plebiscitàries, l'ANC proposa la creació d'una
assemblea de càrrecs electes que hauria d'estar formada pels diputats del
Parlament, Congrés i Eurocambra perquè impulsin la declaració d'independència
del que consideren que hauria de ser una república catalana.
4.
Full de ruta 2014-2015 (pdf) de l'Assemblea Nacional
Catalana
1
ASSEMBLEA
NACIONAL CATALANA 1
FULL DE RUTA 2014-2015 2
PONÈNCIA 3
4
5
1. INTRODUCCIÓ I ANTECEDENTS 6
Aquest document és la
continuació i aprofundiment del Full de Ruta aprovat 7 en
la darrera Assemblea General del passat 16 de març de 2013, que 8 donava
continuïtat a la Declaració fundacional aprovada en la Conferència 9 nacional
per l’Estat propi i el Full de ruta aprovat en l’assemblea fundacional 10 del 10 de març de 2012. N’assumeix, doncs, el contingut i
continua 11 mantenint tot allò que encara és vigent. 12
El Full de Ruta 2014-2015 té en
compte els nous escenaris polítics que 13 s’han produït en els darrers
mesos i s’adapta a les noves circumstàncies 14 sorgides d’aquests escenaris. 15
Aquest Full de ruta és un
document obert i dinàmic. Les propostes i dates 16 que s’hi
contemplen s’hauran d’anar adaptant als esdeveniments que es 17 vagin produint i al ritme que, entre tothom, puguem donar a
l’acció de 18 l’ANC. 19
20
2. CONTEXT 21
Amb la Declaració de Sobirania i
del Dret a Decidir del poble de Catalunya 22 del 23 de gener de 2013, el
Parlament va acordar iniciar el procés per fer 23 efectiu
el dret de decidir del poble de Catalunya. 24
25
L’acord anunciat el 12 de
desembre de 2013 sobre la pregunta de la 26 consulta i la data del dia 9 de
novembre de 2014, així com la petició formal 27 a l’estat
espanyol de la delegació de la competència per convocar un 28 referèndum per la via de l’article 150.2 de la constitució
espanyola, són 29 dues fites polítiques que han permès aglutinar una
majoria parlamentària 30
transversal de dos terços dels
escons. 31
32
L’ANC referma el suport a la
pregunta i a la data fetes públiques pel 33 President
de la Generalitat. Tot i que l’ANC hauria
preferit una altra 34 formulació de la pregunta, valorem positivament que
s’hagués arribat a un 35
consens que posava les bases per
un acord permanent i estable entre la 36 majoria de forces polítiques;
una majoria sòlida per garantir la continuïtat 37 del
procés i fer possible la celebració –amb totes les garanties i exquisidesa 38 democràtica- de la consulta en la data prevista, encara que
les condicions 39 siguin adverses. 40
L’ANC farà tot el necessari per
tal que el procés de secessió sigui al 41 més ràpid possible. En aquest sentit, es farà un seguiment exhaustiu
dels 42 2
compromisos
establerts entre les diferents forces polítiques de cara a la 43 celebració de la consulta del 9 de novembre, fita ineludible
i irrenunciable. 44
L’ANC considera, però, que la
societat catalana ha d’estar preparada i 45 disposada
a actuar en qualsevol dels escenaris polítics que es 46 puguin arribar a produir. En aquest sentit, aquest Full de Ruta 2014-47 2015 vol fer evidents els escenaris més plausibles i la
proposta de l’ANC per 48
fer-los front de la manera més
adequada i eficaç. 49
L’ANC, durant el període
2014-2015, continuarà treballant per aconseguir 50 els
objectius ja presentats en l’anterior Full de Ruta. Aquest treball es 51 concentrarà en desenvolupar el Pla d’Actuació 2013-2014 i els
projectes 52 aprovats pel Secretariat Nacional o els que pugui
aprovar durant el nou 53
mandat i que, ara mateix, són: 54
a) El país de tots 55
b) El país que volem 56
c) Signa un vot 57
d) De la desobediència a la
sobirania 58
e) De Catalunya al món 59
60
61
3. IDEARI BASE 62
63
La singularitat de la nació
catalana es fonamenta en la voluntat col·lectiva 64 de ser,
en la seva identitat cultural, històrica i jurídica, i en el català com a 65 llengua comuna del nostre país, així com de l’occità-aranès a
l’Aran, sense 66 perjudici del respecte per a les altres llengües que
hi són presents. L’acció 67
política de l’Assemblea és
indissociable d’aquest fet. 68
69
L’objectiu de l’Assemblea, en
primera instància, és assolir la independència 70 del
Principat, de manera que esdevingui un estat sobirà, sense renunciar a 71 la construcció d’un projecte compartit amb la resta de la
nació catalana, si 72 així ho decideixen els altres països que la
conformen. Per aquest motiu, 73
assumint que cada territori té
un ritme propi, propiciarem que es treballi en 74 un full
de ruta específic per a cada país, basat en la seva realitat, i que 75 contribueixi al projecte compartit. 76
77
Pel que fa a l’Aran, com a part
de la nació occitana històricament unida a 78 Catalunya a través del pacte,
l’Assemblea defensa el seu dret a decidir en 79 llibertat
el seu futur polític un cop Catalunya s’hagi pogut autodeterminar i, 80 si així ho consideren oportú els aranesos, a formar un estat
federat amb 81 Catalunya. 82
83
La història demostra que tots
els esforços fets des de Catalunya per trobar 84 un
reconeixement i acomodació dins un concepte plurinacional de l’Estat 85 espanyol han fracassat i que no existeix ni la voluntat per
part d’Espanya ni 86 les garanties jurídiques constitucionals mínimes que
permetin pensar en cap 87
nou intent seriós per reformar
l’Estat espanyol. L’Estat espanyol i els seus 88 poders,
doncs, han perdut a Catalunya tota la seva credibilitat de manera 89 3
definitiva
i l’encaix de Catalunya dintre d’Espanya ha esdevingut, per tant, 90 impossible. L’única opció viable és, doncs, la independència
de Catalunya. 91
92
93
De la Declaració fundacional de
l’Assemblea se’n desprenen les tres 94 condicions principals perquè la
independència sigui no només possible sinó 95 també viable: 96
97
a) Que hi hagi una majoria
social de ciutadans que la vulguin. 98
99
b) Que la Generalitat, els
Ajuntaments i una majoria de diputats del 100 Parlament català assumeixin la
voluntat de la majoria del poble català i, des 101 de la
unitat d’acció, estiguin disposats a emprendre les accions polítiques 102 necessàries per aconseguir la independència de Catalunya. 103
104
c) Que Catalunya aconsegueixi el
reconeixement com a estat sobirà per part 105 de la comunitat internacional. 106
107
Som tots i cadascun de nosaltres
els qui, dotant-nos d’una organització 108 unitària, plural, democràtica i
participativa com l’ANC, continuarem 109 treballant per fer possible
l’assoliment de la independència i la creació de 110 l’Estat
propi i sobirà. Seguirem empenyent els nostres representants polítics 111 per tal que assumeixin la voluntat majoritària del poble
català. 112
113
Els emissors dels missatges de
l’ANC han de ser tots els seus membres, 114 essent actius i plenament
conscients del seu paper, i actuant com a 115 veritables militants del
moviment per la independència. 116
117
Per assolir el nostre objectiu
cal convidar a participar en les nostres accions 118 al màxim
nombre possible d'entitats, associacions i organitzacions socials 119 de cada lloc, així com als ciutadans en general, per
aconseguir tot el ressò 120
possible. A més d’aplegar la
resta d’independentistes convençuts, cal arribar 121 a tots
els ciutadans que, sense declarar-se sobiranistes, vegin que l’Estat 122 propi és l’única eina per aconseguir majors cotes de
benestar, de llibertat, 123
d’igualtat, de fraternitat i de
justícia. 124
125
L’ANC treballarà perquè la
majoria de la nostra població, tan castigada per 126 la crisi
econòmica, política i social, constati que la independència representa 127 una oportunitat clara d’abordar els problemes polítics i
socials amb mesures 128 i possibilitats certes de canvi i millora. Amb aquest
objectiu l’ANC treballarà 129
per ampliar els consensos entorn
als aspectes clau que defineixen a grans 130 trets quin tipus de nou Estat
volem. 131
132
L’ANC treballarà per aconseguir
que les noves estructures i funcionament de 133 l’Estat propi català responguin
a una màxima transparència, eficàcia i 134 justícia en la gestió pública,
així com que garanteixin un alt nivell de 135 benestar social i prosperitat
per a tothom. 136
137 4
4. ESCENARIS 138
En el punt del procés on estem, l'objectiu
prioritari del poble català és 139 la celebració de la consulta el
9 de novembre de 2014 com a
fórmula 140 internacionalment més acceptada d'accedir a la
independència en un marc 141
democràtic. 142
Sabem que aquest objectiu no
serà fàcil i l'Estat espanyol centra la seva 143 estratègia
en impedir-ne la celebració. 144
Per a arribar a la Declaració
d'Independència i a la constitució del nou estat 145 català
aquest Full de Ruta preveu els escenaris que podran produir-se i les 146 actuacions a dur a terme per l'ANC per a arribar-hi. 147
Els escenaris són: 148
a) Es farà la consulta de
forma més o menys tolerada i en un clima 149 polític
que en pugui garantir l’estabilitat i la fiabilitat suficients, 150
b) Es fa la consulta amb
l’oposició total de l’aparell polític, jurídic i 151 mediàtic de l’Estat espanyol. El procés podria tenir
mancances i 152 que no tothom pogués exercir el dret de vot en les
condicions 153 habituals d’un procés electoral normal. 154
c) La Generalitat considera que no
es pot celebrar la consulta 155 perquè la situació política i
social no ho permet, perquè no hi ha 156 el clima de llibertat ni les garanties suficients. 157
d) No es fa la consulta perquè la
Generalitat ha estat políticament i 158 jurídica intervinguda per l'Estat espanyol. 159
160
En funció de cada escenari
aquest document també vol servir de guia 161 d'actuació dels membres de
l'ANC. Les propostes d’actuació que es fan a 162 continuació
representen un pla d’etapes que respon a cadascun dels 163 escenaris contemplats. 164
165
5. PROPOSTES D’ACTUACIÓ 166
167
En qualsevol dels escenaris, el
procés ja és irreversible. I porta 168 necessàriament a la Declaració
d’independència per qualsevol de les vies ja 169 conegudes:
la celebració de la Consulta o bé la celebració d’eleccions 170 anticipades que prenguin caràcter plebiscitari.. En
l’escenari d), però, no 171
serà possible cap de les dues
vies esmentades i, per tant, cal contemplar les 172 actuacions
que ens permetin fer la declaració d’independència per altres 173 vies. En aquest procés serà imprescindible la unitat
d’acció i la 174 coordinació efectiva entre els diferents actors per
assegurar la 175 màxima eficàcia en la feina que pertoqui a cada
actor. En aquesta 176 mateixa línia, caldrà enfortir la col·laboració amb les
altres entitats i 177 organitzacions que treballen amb els mateixos
objectius per tirar endavant 178
els cinc projectes del nostre
Pla d’actuació. 179 5
Aquest
Full de ruta descriu la fase que acaba amb la Declaració 180 d’independència després de seguir les diferents etapes que
ens hi han de 181 portar, però també s’endinsa en el procés posterior. 182
183
La Via catalana cap a la
independència té unes singularitats que fan 184 que
aquest procés sigui únic. I
potser la principal sigui que es tracta 185 d’un
procés basat en el suport d’una àmplia majoria de la societat 186 civil. Perquè
aquest suport no s’afebleixi cal assegurar la implicació real i 187 efectiva del màxim nombre possible de ciutadans, cosa que ens
obliga a un 188 exercici permanent de transparència, de debat i de
convenciment col·lectiu. 189
En la mesura que es tracta d’un
projecte compartit per una majoria 190 es converteix en un projecte
imparable, irreversible. I perquè 191 realment pugui ser compartit, cal que tothom en conegui el
destí final i els 192 camins per arribar-hi. Cal guanyar en seguretat
individual i col·lectiva. Per 193
això és imprescindible conèixer
en detall les propostes d’actuació d’aquesta 194 fase. 195
196
Hem entrat, doncs, en la fase
que qualifiquem de DECLARACIÓ DE LA 197 INDEPENDÈNCIA, que acabarà desenvolupant-se seguint el Pla
d’etapes 198 que descriurem més endavant i que, a partir d’un
determinat moment, 199 segueixen dues vies diferents. 200
201
5.a VIA A: 202
203
CONTEXT: Escenaris a) i b), en què es preveu la celebració de
la Consulta 204 del dia 9 de novembre. 205
206
OBJECTIUS: Aconseguir una àmplia majoria social favorable a la 207 constitució de Catalunya com a estat independent amb la major
participació 208 possible en la Consulta del dia 9 de novembre. 209
210
ACTORS: Institucions catalanes –Generalitat i ajuntaments-,
partits polítics 211 i societat civil. 212
El paper específic dels diversos
actors serà diferent en cadascun dels 213 escenaris possibles i s’haurà
d’adaptar a les circumstàncies concretes que 214 es vagin
produint. L’ANC proposa que es segueixin els paràmetres 215 següents: 216
217
1.- Generalitat: abans del proper 11 de setembre, el Parlament de 218 Catalunya haurà d’aprovar el marc legislatiu propi i, entre
d’altres, la Llei 219 de Consultes populars no referendàries que serà la
base legal més probable 220
per a convocar la Consulta del
dia 9 de novembre, i el President convocar-221 la. En ambdós escenaris, a) i
b), caldrà actuar a partir de la legalitat 222 catalana i, en l’escenari b),
realitzar actes concrets que apliquin de forma 223 pràctica
la Declaració de sobirania aprovada pel Parlament de Catalunya el 224 dia 23 de gener de 2013. 225
226
2.- Ajuntaments: Assegurar la logística per a la celebració de la
Consulta. 227 6
228
3.- Partits polítics: En el cas dels municipis on per circumstàncies 229 polítiques sigui previsible algun tipus d’obstaculització
d’aquesta feina, 230 caldrà promoure els mecanismes legals que permetin un
canvi favorable en 231 els equips de govern municipal. En els casos on això
no sigui possible, 232 caldrà treballar per organitzar la celebració de la
Consulta a partir de la 233
iniciativa popular. 234
235
4.- Societat civil: Treballar en primer lloc, per assegurar la celebració
de 236 la Consulta el dia 9 de novembre i, en segon lloc,
per convèncer la majoria 237
dels nostres conciutadans que
només amb la constitució de la República 238 catalana tindrem la possibilitat
de progressar en tot els camps. 239
5.b VIA B: 240
241
CONTEXT: Escenaris c) i d), en els que, per diferents motius,
no serà 242 possible la celebració de la Consulta el dia 9 de
novembre. En l’escenari c) 243
encara es podrà esgotar la via
democràtica amb la convocatòria d’eleccions 244 anticipades, que hauran de
prendre el caràcter de plebiscitàries, i en 245 l’escenari d) caldrà constituir
l’Assemblea de càrrecs electes per procedir a 246 la
Declaració d’independència. 247
248
Un cop celebrades les eleccions
anticipades, de caràcter plebiscitari, l’única 249 diferència
entre un escenari i l’altre és que seguirem tenint Parlament i 250 Govern, o no. És una diferència important, però que farà
variar ben poc les 251 actuacions dels diferents actors i incidirà poc en el
desenllaç final si se 252
segueixen les etapes incloses en
la via B. 253
254
OBJECTIUS: Conduir el procés cap a la declaració d’independència
de la 255 forma més ordenada possible, pacíficament i al més
aviat possible. 256
257
ACTORS: Institucions catalanes –Generalitat i ajuntaments-,
partits polítics 258 i societat civil. 259
El paper específic dels diversos
actors serà diferent en cadascun dels 260 escenaris possibles i s’haurà
d’adaptar a les circumstàncies concretes que 261 es vagin
produint. L’ANC proposa que es segueixin els paràmetres 262 següents: 263
264
1.- Generalitat: En l’escenari c) és el Govern de la Generalitat
qui, desprès 265 de la convocatòria oficial, decideix aturar el procés
de celebració de la 266 Consulta perquè no hi ha garanties suficients per a
celebrar la Consulta amb 267
normalitat democràtica. El pas
següent hauria de ser doble: demanar 268 l’empara de les institucions
europees per a poder celebrar la Consulta al 269 més aviat
possible i decidir la dissolució del Parlament i la convocatòria 270 d’eleccions que prenguin el caràcter de plebiscitàries. Si
les circumstàncies 271 també ho fan inviable i la intervenció europea no
arriba a temps, caldrà 272
passar a la Declaració
d’independència. Per a reforçar aquesta segona línia 273 d’actuació, i coincidint amb el que caldria fer en l’escenari
d), s’haurà de 274 constituir l’Assemblea de representants del poble
català per procedir a la 275
7
Declaració
d’independència. Aquesta Assemblea hauria d’estar formada pels 276 diputats del Parlament de Catalunya (estigui oficialment
dissolt o no), per la 277
resta de diputats escollits per
a d’altres cambres (Congrés de diputats i 278 Senat espanyols, Parlament
europeu) i –encara que no sigui un requisit 279 imprescindible - pels alcaldes
de tots els municipis de Catalunya que donin 280 suport al
procés. L’objectiu és aplegar els representants democràtics de la 281 majoria incontestable dels ciutadans catalans. 282
283
2.- Ajuntaments: En aquests escenaris, i molt especialment en el d),
és 284 molt probable que la conducció de tot el procés fins
la Declaració 285 d’independència recaigui de forma especial en els
ajuntaments catalans i en 286
la societat civil organitzada.
És per això que es considera convenient 287 treballar, ja des d’ara, en la
constitució de l’Assemblea d’alcaldes de 288 Catalunya, per disposar de les
estructures polítiques i administratives 289 necessàries que permetin
treballar en els escenaris més complicats. 290 Aquesta Assemblea hauria de
prendre forma en el cas que no pugui 291 celebrar-se la consulta del dia
9 de novembre i hauria de posar-se al servei 292 del
President de la Generalitat. 293
294
3.- Partits polítics: més enllà de la feina que pertoqui als càrrecs
electes 295 dels partits polítics en les diverses institucions
del país, caldrà que les 296
maquinàries de tots els partits
polítics que donen suport al procés favorable 297 a exercir
el dret a decidir es preparin adequadament per aquests escenaris 298 i, de forma molt especial, en dues línies: reforçar la
seguretat interna i la 299
capacitat de col·laborar en
l’autoorganització civil. 300
301
4.- Societat civil: en aquests escenaris, el paper de la societat civil
302 organitzada serà fonamental per aconseguir els
objectius finals. A cada 303
poble i barri de les ciutats
catalanes caldrà estructurar “organitzacions 304 unitàries”
que, d’acord amb els ajuntaments del país, treballin en dues línies 305 prioritàries: mantenir l’activitat normal de tothom i
organitzar 306 mobilitzacions massives, puntuals, àgils i
espectaculars que centrin 307
permanentment l’atenció de tot
el món. 308
309
310
6. PLA D’ETAPES 311
312
Les etapes que es preveuen
durant el procés que ha de culminar amb la 313 Declaració d’independència i les
actuacions i accions que es compromet a 314 fer l’Assemblea en aquesta fase
del procés són les següents: 315
316
VIA A: ETAPES. 317
318
A.1.- Dret a decidir. La primera etapa, en la qual ja ens trobem de ple, 319 passa per fer arribar el nostre missatge a tota la
ciutadania; per fer-320
los copartícips del dret que
tenim com a poble, com a comunitat 321 nacional diferenciada, a decidir
el nostre futur polític i la voluntat 322 d’exercir-lo. 323
324 8
Destinataris: tots
els ciutadans del país, però de forma molt especial els 325 col·lectius que, per una o altra raó, estan indecisos sobre la 326 conveniència, o no, de
constituir-nos com un Estat independent. Aquesta 327 proposta
ha de fer-se de forma més intensiva en les zones del país on hi 328 hagi grups més nombrosos d’indecisos. 329
330
Requisits: la col·laboració i coordinació amb els altres actors
del procés, 331 especialment amb la resta de les entitats i
organitzacions de la societat 332
civil, i la unitat d’acció amb
les institucions catalanes i els partits polítics. 333
334
Accions: En el marc del Pacte nacional pel dret a decidir donar
suport a 335 la creació de Taules comarcals o locals pel dret a
decidir. 336
337
Les primeres accions d’aquesta
etapa s’emmarquen en el projecte “El país 338 de
tots”, i utilitzen les eines
següents: 339
340
A.1.1.- L’argumentari general
contra la por i les incerteses 341
A.1.2.- Els argumentaris
específics 342
A.1.3.- La campanya per a fer
possible la celebració de la consulta. Aquesta, 343 internament
es centrarà en fer efectiu l’exercici del dret a decidir i des d’un 344 punt de vista internacional, i emmarcat en el projecte “De
Catalunya al 345 món”,
es treballarà en fer visible la involució democràtica de l’estat 346 espanyol. 347
348
Terminis: Des d'ara fins al 9 de novembre de 2014. 349
350
A.2.- La campanya pel Sí+Sí. Campanya
organitzada de manera 351
coordinada amb els partidaris
d’aquesta opció –partits polítics i entitats de 352 la
societat civil- en la Consulta del dia 9 de novembre. 353
354
Destinataris: tots els ciutadans de Catalunya majors de 16 anys. 355
356
Requisits: iniciar la campanya a les zones del país amb major
densitat de 357 partidaris de la constitució de l’estat català
independent, per anar estenent-358
la a la resta del país a mesura
que la proposta anterior, A.1, s’hagi anat 359 consolidant. 360
361
Accions: S’ha de crear un organisme que coordini la campanya
i, a partir 362 de les organitzacions territorials dels diferents
actors –especialment de 363
l’ANC- caldrà anar creant equips
de campanya en tot el territori. 364
365
Ha de ser una campanya massiva
i, per tant, basada en la publicitat directa 366 i en els
actes públics de mitjà i gran format. Formalment, serà una 367 campanya centrada en explicar els avantatges de la
independència, les 368 oportunitats que se’ns obren amb la creació d’un
Estat independent. 369
370
Terminis: des de l’1 de juny fins a l’inici de la campanya
electoral 371 (previsiblement, 15 dies abans del 9 de novembre).
L’òrgan de coordinació 372
de la campanya ha de crear-se
abans del 30 d’abril de 2014. 373
9
374
A.3.- 11 de setembre. Aquest 11 de setembre ha de ser recordat com 375 “l’11 de setembre que va fer possible la celebració de la
Consulta.” 376 La idea sobre la que ha de girar la convocatòria és
que el poble de 377
Catalunya convoca la Consulta. I
ha decidit que votarà. 378
379
Destinataris: tots els ciutadans de Catalunya han de poder
participar, 380 activament, en els actes públics que es celebrin. 381
382
Requisits: Els actes que es prevegin han de tenir un alt
contingut simbòlic i 383
polític i, alhora, han de
mantenir el caràcter festiu dels anys anteriors. Han 384 de ser entesos com la culminació d’un procés popular, cada
cop més 385 massiu, que enceti la recta final cap a la
independència i han de tenir un 386 ressò mundial superior a les
dues diades anteriors. Les institucions 387 nacionals –Generalitat i
ajuntaments- han de tenir-hi un paper molt 388 important. 389
390
Accions: Ha de ser un projecte de tota l’Assemblea des del
mateix moment 391 de la seva creació. Però, a més, ha de ser un acte
que impliqui les 392 institucions del país des del primer moment. Caldrà
crear, doncs, un òrgan 393
estable de coordinació que
asseguri la viabilitat de la proposta. 394
395
Tots els projectes de
l’Assemblea han de tenir cabuda i participació en la 396 proposta per aquest 11 de setembre. De forma especial, el
projecte Signa 397 un vot ha de tenir un fort protagonisme durant tot
l’estiu i el mateix 11 de 398
setembre, data en la que es
tancarà la recollida d’instàncies. 399
400
Terminis: Des de l'1 de juliol fins a l'11 de setembre de 2014.
Com en els 401 dos anys anteriors, els actes preparatoris de l’11 de
setembre han de 402 començar dos mesos abans, tant en el mateix territori
català com a nivell 403 internacional. Si bé el punt culminant ha de ser l’11
de setembre, els actes 404
organitzats han de generar les
estructures i la consciència que la 405 mobilització popular haurà de
ser permanent fins al 9 de novembre. 406
407
A.4.- de l’11S a la campanya
oficial. Serà l’etapa decisiva per 408 assegurar la celebració de la Consulta. La pressió de l’Estat
espanyol per 409 impedir la consulta serà màxima en aquesta etapa. 410
411
Destinataris: tots els ciutadans catalans i, especialment, els que
tindran 412 dret de vot el dia 9 de novembre. 413
414
Requisits: A part de seguir la campanya en positiu a favor del
Sí+Sí, caldrà 415 centrar els esforços en una doble direcció: assegurar
la logística necessària 416
per a celebrar-la arreu i
generar el clima de defensa dels drets democràtics 417 enfront dels qui els neguen. 418
419
Accions: l’òrgan que coordini la proposta A.2 (Campanya Sí+Sí)
ha de ser 420 el mateix que lideri aquesta proposta, en
col·laboració molt directa amb 421
l’AMI i amb els equips
territorials de campanya. 422
10
423
Per assegurar la col·laboració
activa de tots els ajuntaments de Catalunya 424 caldrà, en primer lloc,
confirmar la bona predisposició de tots els 425 ajuntaments adherits a l’AMI i,
alhora, dissenyar les diferents mesures de 426 pressió democràtica als alcaldes
que s’hi mostrin reticents. Per altra banda, 427 caldrà
continuar, a nivell públic, amb la campanya prevista en el punt A.2 i, 428 si cal, incorporar-hi els nous elements que es generin a
partir de les accions 429
dels aparells de l’Estat
espanyol. 430
431
Terminis: Des del 12 de setembre al 24 d'octubre de 2014. Tot i
que 432 aquesta etapa té dates clares d’inici i final, el treball
per a fer possibles els 433
objectius de l’etapa ha de
començar com a màxim el 30 d'abril de 2014, des 434 del
mateix moment de la creació del òrgan de coordinació (el mateix que 435 per a la proposta A.2). 436
437
A.5.- campanya oficial. L’ANC
ha de ser un subjecte molt actiu en el 438 període de campanya oficial per
la Consulta, demanant el vot favorable al 439 Sí+Sí. 440
441
Destinataris: tots els ciutadans de Catalunya amb dret de vot. 442
443
Requisits: Campanya activa basada en dos grans eixos: 444
1.- Som els ciutadans els que
hem empès aquest procés d’independència i, 445 som precisament nosaltres, de
manera especial, els que més podem sortir 446 guanyant amb una Catalunya
independent. 447
2.- La construcció d’un nou
Estat ens ofereix una oportunitat única per al 448 progrés
social i econòmic i per a l’aprofundiment democràtic. 449
450
Accions: Creació d’un grup de treball específic, dins l’ANC,
integrat per 451 components de les comissions dels projectes “el país
de tots” i “el país que 452
volem” i per membres de les
comissions d’actes, AT i tresoreria i 453 marxandatge. 454
455
És la culminació del projecte
“el país de tots” i el final de la primera etapa 456 del
projecte “el país que volem”. La campanya de l’ANC ha de consistir en la 457 organització de grans actes unitaris, de partits i societat
civil, i en la 458 presència massiva al carrer de tota la gent de
l’Assemblea, de forma ben 459
visible i fàcil d’identificar,
repartint gratuïtament fulls volants que expliquin 460 les oportunitats que ens ofereix la construcció d’un nou
Estat. 461
462
Terminis: Des del 24 d'octubre al 8 de novembre, els 15 dies
previs a la 463 celebració de la Consulta. Tot i això, , els
continguts i formats de la 464
campanya han de treballar-se des
de molt abans. El treball del grup creat 465 per a coordinar la campanya ha
de començar a principis de juliol del 2014. . 466
467
A.6.- 9N. Les Assemblees territorials de l’ANC han
d’organitzar-se per 468 disposar d’interventors en totes les meses i d’equips
de suport logístic i de 469
seguretat que puguin actuar en
qualsevol lloc i moment. 470
471 11
Destinataris: tots
els membres, simpatitzants i col·laboradors de l’ANC, 472 inclosos els de les bases de dades de la Via Catalana 2013 i
2014. 473
474
Requisits: Mentre uns membres estan pendents exclusivament del
correcte 475 funcionament de la jornada electoral en els recintes
on hi hagi les meses, 476
els altres hauran de vetllar per
la seguretat exterior, per la documentació 477 gràfica de qualsevol incident i
per assegurar que la jornada es desenvolupa 478 amb plena normalitat
democràtica. La comunicació permanent entre els 479 interventors
i els equips exteriors serà fonamental. 480
481
Accions: Creació d’una Comissió electoral central, 9 de
regionals i 41 de 482 comarcals, de les que dependran l’estructura
d’interventors de mesa. 483
Creació d’un nombre adequat
d’equips de suport logístic i de seguretat, de 484 manera
que en disposin totes les poblacions de més de 3.000 habitants. 485 L’experiència del projecte Signa un vot serà d’utilitat en
aquesta etapa. 486
487
Les diferents comissions i
equips de suport hauran d’estar dotats dels 488 mitjans necessaris –comunicació,
informàtics,...- per a fer la seva feina 489 eficaçment. 490
491
Terminis: El treball, preparat amb anterioritat, es concentrarà
en el dia 9 492 de novembre. 493
494
A.7.- Etapa posterior al 9N. Els resultats favorables a la constitució 495 d’un estat independent impliquen l’inici d’un procés de
negociació previ a la 496
Declaració d’independència.
Esgotades totes les possibilitats de negociació, 497 la
Declaració s’haurà de produir igualment (veure etapa A.8/B.3). 498
499
Destinataris: tots els ciutadans de Catalunya. 500
501
Requisits: La gestió dels resultats i del temps immediatament
posterior al 502 9 de novembre és clau per assegurar la culminació del
procés amb èxit. 503 Abans de la Declaració d’independència des del Govern
s’ha de demanar, 504 oficialment, l’obertura de negociacions per acordar
el procés de secessió, el 505
repartiment d’actius i passius i
la gestió del període de transició. En el cas 506 d’una
resposta negativa, caldrà demanar la intervenció internacional i portar 507 el tema al Tribunal Internacional de Justícia. 508
509
Accions: La responsabilitat de conduir aquest procés recau,
exclusivament, 510 en les institucions nacionals catalanes, però la
resta dels actors i, 511
especialment, la societat civil
i els ajuntaments tenen un paper fonamental 512 per preparar les accions que
permetin fer la Declaració d’independència 513 quan el Parlament ho consideri
necessari. 514
515
Totes les estructures de l’ANC
han d’estar perfectament preparades per a 516 actuar adequadament en aquesta
etapa que pot ser relativament llarga i 517 dura. El projecte “De la
desobediència a la sobirania” és l’instrument a partir 518 del qual l’Assemblea està preparant aquesta etapa decisiva
del procés. Pel 519 12
caràcter
que pot tenir aquesta etapa, sembla adequat que aquest projecte 520 es treballi amb la màxima confidencialitat. 521
522
Terminis: Preparació des d’ara mateix fins que s’hagin
d’executar les 523 propostes de l’esmentat projecte, si es donen les
circumstàncies. 524
525
VIA B: ETAPES. 526
527
B.1.- Eleccions anticipades. Un cop esgotades les possibilitats de 528 celebrar la Consulta el dia 9 de novembre, caldrà recórrer la
darrera etapa 529 per demostrar que ho hem intentat tot per la via
pacífica i democràtica. La 530
celebració de les eleccions
anticipades, de caràcter plebiscitari, serà aquest 531 darrer pas. El paper de l’ANC ha de ser el d’empènyer la
constitució d’una 532 candidatura unitària dels partits i forces socials
que proposin la Declaració 533
d’independència com a primer
acte del nou Parlament i donar-hi tot el 534 suport actiu. 535
536
Destinataris: tots els ciutadans del país. 537
538
Requisits: enfortir la col·laboració i coordinació amb els
altres actors del 539 procés, especialment amb la resta de les entitats i
organitzacions de la 540
societat civil, i concertar la
unitat d’acció amb les institucions catalanes i els 541 partits polítics favorables a la independència. 542
543
Accions: Constituir una “Taula de forces polítiques i
socials per a 544 l’Estat propi” que condueixi aquest procés fins a la constitució de la 545 candidatura unitària i, si cal, per tancar acords i
compromisos amb altres 546
candidatures que només
comparteixin l’objectiu principal. 547
548
L’Assemblea ha de preparar la
proposta que permeti constituir aquesta 549 Taula i formalitzar els acords
necessaris. 550
551
Terminis: Si escau, a partir de l’11 de setembre de 2014, data
a partir de 552 la qual es poden precipitar els esdeveniments. 553
554
B.2.- Assemblea de càrrecs
electes. Ja sigui en l’escenari c), i com
a 555 suport a la possible Declaració d’independència del
nou Parlament sorgit de 556
les eleccions anticipades, o
sigui en l’escenari d), cal promoure la 557 constitució de l’Assemblea de
càrrecs electes que procedeixin a la 558 Declaració d’independència dels
representants del poble de 559
Catalunya. 560
561
Destinataris: els càrrecs electes. 562
563
Requisits: enfortir la col·laboració i coordinació amb els
altres actors del 564 procés, especialment amb la resta de les entitats i
organitzacions de la 565
societat civil, i concertar la
unitat d’acció amb les institucions catalanes i els 566 partits polítics favorables a la independència. 567
568 13
Accions: La
mateixa “Taula de forces polítiques i socials per a l’Estat 569 propi” proposada
en l’etapa anterior, pot ser l’òrgan que condueixi aquest 570 procés fins a la constitució de l’Assemblea de càrrecs
electes que actuarà 571 com a representants del poble català a l’hora de fer
la Declaració 572 d’independència. 573
574
L’Associació de Municipis per la
independència, amb la col·laboració de 575 l’ANC i dels partits polítics
independentistes, podria ser qui prepari la 576 proposta que permeti constituir
aquesta Assemblea de càrrecs electes. 577
578
Terminis: Si escau, a partir de l’11 de setembre de 2014, data
a partir de 579 la qual es poden precipitar els esdeveniments, per a
tenir-la a punt el 10 de 580
novembre. 581
582
VIA A I VIA B: ETAPES COMUNES
583
584
A.8/B.3. Declaració
d’independència: En qualsevol dels escenaris, 585 amb Consulta o sense, sempre arribarà el moment en que caldrà
fer, 586 formalment i solemnement, la Declaració
d’independència. Serà el dia que 587 ha de ser recordat com el Dia de
la independència. 588
589
Destinataris: tots els ciutadans del país. 590
591
Requisits: L’etapa posterior al 9 de novembre, s’hagi realitzat
la Consulta o 592 no, ha de permetre crear les condicions òptimes per a
procedir a la 593 Declaració de la Independència en el moment i data
més convenient per al 594
procés i per a garantir el mínim
trasbals a la ciutadania. 595
596
Accions: En els escenaris a), b) i c), en els que el Govern de
la Generalitat 597 es manté oficialment, li correspon al Govern dirigir
el procés en tots els 598
detalls. En l’escenari d) el
Govern de Catalunya, i el Parlament, han de 599 mantenir-se en el seu lloc i han
d’actuar com a institucions escollides 600 democràticament pel poble
català. Correspondrà a les institucions catalanes 601 decidir la data i la forma de procedir a la Declaració
d’independència. En la 602
seva absència, correspondrà
fer-ho a l’Assemblea de representants del 603 poble català que, alhora, hauran
de nomenar un Govern provisional que 604 executi aquesta decisió. 605
606
L’ANC ha de contribuir a
convertir aquest procés posterior al 9 de novembre 607 en un procés net i entenedor per a la ciutadania, en explicar
que és un 608 procés democràtic i en fer possible que la Declaració
d’independència sigui 609
una festa popular de dimensions
nacionals i d’ampli ressò mundial. 610
611
Aconseguir la màxima quantitat
d’instàncies signades en el marc del 612 projecte Signa un vot pot
resultar un element fonamental per a donar 613 encara major solidesa
democràtica a la decisió de l’Assemblea de 614 representants del poble català
de declarar la independència. 615
616 14
Terminis: la
diada de Sant Jordi de 2015 pot ser un horitzó plausible i fins i 617 tot desitjable per a fer aquesta Declaració. Treballar amb
aquests terminis 618 pot permetre fer el procés de forma ordenada i
acordada o, almenys, amb 619
el suport internacional
suficient. 620
A.9/B.4.- L’exercici de la
sobirania. La Declaració d’independència 621 ha d’anar seguida d’actes d’exercici de sobirania que, en la
pràctica, facin 622 visible un funcionament ordinari plenament
independent, sobirà. Aquesta 623
actes i el control efectiu del
país ens facilitaran el reconeixement 624 internacional. 625
Destinataris: tots els ciutadans del país. 626
627
Requisits: La visualització pública que el país sencer funciona
per sí sol ha 628 de ser clarament percebuda per la ciutadania i ha de
concretar-se en 629 elements com el control de les grans infraestructures
i fronteres –ports, 630 aeroports,...-, la seguretat pública, les
comunicacions, etc. L’element clau 631 serà el comportament fiscal de
la ciutadania, quan hagi de fer front al 632 pagament periòdic d’impostos i
esculli, majoritàriament, ingressar-los a 633 l’administració del nou estat. 634
635
Accions: Treballar conjuntament amb la resta d’actors del
procés per 636 assegurar l’exercici de les competències pròpies del
nou estat català. 637 Especialment, amb la culminació de campanyes com el
“Declara’t a 638 Catalunya” 639
640
Terminis: A partir del mateix dia de la Declaració
d’independència, els més 641
adequats per a la correcta
finalització del procés. 642
643
7. FASE DE CONSTITUCIÓ DE LA
REPÚBLICA CATALANA 644
Tot i que ja correspondrà a una
etapa posterior a la Declaració 645 d’independència, hi ha un seguit
de propostes d’actuació que s’han de 646 preparar des d’ara mateix per a
poder ser efectives en la fase posterior a la 647 Declaració
d’independència. Les més importants són les següents: 648
A.10/B.5.- Procés constituent. El procés constituent serà net, clar i 649 engrescador si es prepara des de molt abans. Si el procés
d’independència 650 està sent impulsat per la societat civil, sembla
lògic que el procés 651 constituent que acabarà definint les estructures del
nou Estat compti amb 652
la màxima participació popular. 653
Destinataris: tots els ciutadans, però especialment els més
implicats en les 654 estructures socials i amb la feina de transformació
de la societat. 655
656
Requisits: La preparació del procés constituent ha de fer-se des
d’ara 657 mateix, amb la màxima col·laboració entre tots els
actors implicats i 658 enfortint al màxim la unitat d’acció política. 659
660 15
El
Parlament caldrà que faci pública la seva decisió d’obrir un procés 661 constituent en el que fixi el calendari electoral, i amb la
constitució d’una 662 ponència constitucional que elabori una proposta de
constitució que sigui 663
sotmesa a un referèndum, en el
termini més breu possible. El pas següent 664 haurà de ser la convocatòria de
les primeres eleccions generals al nou 665 Parlament català que iniciï el
primer període normal de sessions. 666
667
Accions: Elaborar la Constitució del nou estat és un projecte
de país. Per a 668 disposar de les bases necessàries perquè ho sigui,
l’ANC impulsa el 669 projecte “el país que volem”. Per a convertir-lo en
un veritable projecte de 670
país, l’ANC proposa la creació
d’una organització específica de la que puguin 671 formar
part totes les entitats i organitzacions de la societat civil. 672
Terminis: El procés popular per a posar les bases del nou Estat
ha de 673 començar el dia de Sant Jordi de 2014 i l’objectiu és
que la feina quedi 674 enllestida el dia de Sant Jordi de 2015-. Caldria
treballar en la perspectiva 675
de poder celebrar el referèndum
per aprovar la nova constitució el dia 11 de 676 setembre
de 2015. 677
A.11/B.6.- Reconeixement
internacional. 678
Destinataris: La comunitat internacional i els agents catalans que
tenen 679 incidència internacional. 680
681
Requisits: El reconeixement d'un nou estat és acte polític dels
altres estats 682 que té conseqüències jurídiques de dret
internacional. A partir del 683
reconeixement internacional
Catalunya passarà a ser considerada un 684 membre més de la comunitat
internacional, amb personalitat jurídica per 685 poder
tenir relacions diplomàtiques, subscriure tractats i acords 686 internacionals i ingressar en els diferents organismes
internacionals. 687
688
Per al reconeixement cal que
primer existeixi un "coneixement". Per tant, és 689 molt important fer conèixer al món des d'ara mateix
l'existència de 690 Catalunya, la voluntat del poble català de constituir
un nou estat 691 independent i les raons que justifiquen i impulsen
aquesta voluntat. 692
693
Accions: En qualsevol dels escenaris, el ventall d'accions a
desenvolupar és 694 similar i molt ampli. Inclou tota mena d'accions
divulgatives adreçades a 695
l'opinió pública mundial en
general per donar a conèixer Catalunya, la seva 696 voluntat
d'autodeterminar-se i el procés d'independència. Des de l'ANC 697 s'impulsa el projecte "De Catalunya al món", basat
en diversos eixos que 698
tenen per finalitat promoure el
coneixement de la situació i el procés 699 d'independència de Catalunya per
part de l'opinió pública mundial en 700 general i, en particular, de les
classes dirigents i creadors d'opinió dels 701 països considerats clau per al
reconeixement. 702
Terminis: Aquest projecte de l'ANC acabarà quan la gestió del 703 reconeixement internacional de la República catalana sigui
assumida pel 704 nou govern sorgit de la proclamació de la
independència. 705 16
706
8. FASES POSTERIORS 707
708
La reunificació de la nació
catalana, si aquesta és la voluntat majoritària de 709 la població de cadascun dels seus territoris. La concreció,
en qualsevol 710 model de relació que decideixin, dependrà del procés
amb què s'hi arribi, 711
però serà en base al respecte a
les singularitats i de comú acord. 712
713
Tarragona, 5 d’abril de 2014 714
Joan
A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada