DOSSIER PRESÈNCIA
Secrets per sempre
A diferència del que
passa a les democràcies més avançades, a l’Estat espanyol els secrets oficials ho
són per sempre. I com més va, pitjor.
Miquel Riera
● Com passa amb molts altres aspectes de la vida democràtica, Spain is different també pel que fa a la
transparencia de l’administració i
a la desclassificació dels documents
secrets oficials. Així, a diferència del que és habitual en les democràcies
occidentals avançades, com els Estats Units, Alemanya, el Regne Unit, Suècia o, fins i tot,
el Brasil, on els documents oficials reservats es
desclasifiquen de manera automàtica
–sempre amb matisos–quan han
transcorregut entre vinti-cinc i cinquanta
anys, a l’Estat
español els secrets ho són per sempre. I això és així malgrat la recent
llei de transparència –en vigor des del
desembre passat–, que, en el seu article 12,
proclama de manera solemne “el dret d’accés a la informació pública”. Paraules que
esdevenen ràpidament paper mullat perquè només
dos articles més endavant s’especifica que
aquest accés podrá ser limitat quan
suposi un perjudici, entre d’altres àmbits, per
a la seguretat nacional, la defensa, les
relacions exteriors, la seguretat pública, els
interessos econòmics i comercials o la
política econòmica i monetària. Tot un reguitzell de
limitacions que, de fet, no fan gaire res
més que seguir, curiosament, els preceptes d’una
llei franquista: la Llei 9/1968 de
Secrets Oficials, modificada per la Llei 48/1978. És a dir, dues
normes franquistes que són les que, actualment, regulen l’accés a la informació española classificada. Tot un despropòsit que cap govern socialista
ni popular ha sabut esmenar des de
llavors. Una inanició que ha
posat en peu de guerra investigadors
i historiadors, molt crítics amb una
política que, com enuncia l’historiador Borja
de Riquer en l’article Arxius i identitat de l’últim número de la revista L’Avenç, suposa que “a bona part dels arxius espanyols es respectin ben poc les recomanacions del Consell d’Europa sobre l’accés a la documentació”. “Persisteixen les arbitrarietats a
l’hora d’interpretar quines són les dades
personals que poden realment afectar a la
seguridad, al honor de las personas, a la intimidad privada y familiar y a la propia imagen”, afirma Riquer, per a qui tampoc
queda clar quan predomina “l’interès històric, científic i cultural i el dret a la informació i quan
no”, la qual cosa fa que molts arxivers hagin d’actuar massa sovint com a censors. Arbitrarietats que,
contràriament al que seria normal, s’han
agreujat els últims temps amb dos
episodis que afecten més de 10.000 documents
del Ministeri de Defensa referents a nombrosos afers entre els anys 1936 i 1968 –des de la Guerra Civil fins a la independència de Guinea
Equatorial–i a la pràctica totalitat de la documentació dels arxius del Ministeri d’Afers Estrangers, amb fons que van des del segle
XVI fins al segle XX!
DE CHACÓN A MARGALLO
En l’afer s’hi
entrecreuen –independentment de la nefasta política espanyola en transparència i desclassificació de
documents secrets– els camins de quatre ministres i exministres: els
actuals titulars de Defensa i Exteriors,
els populars Pedro Morenés i José Manuel García-Margallo, i els seus predecessors
en el càrrec, els socialistes Carme Chacón i Miguel Ángel Moratinos.
D’entrada, cal retrocedir fins a l’octubre de l’any 2010. En concret, fins al dia 15 d’aquell mes, quan el
Consell de Ministres presidit per José
Luis Rodríguez Zapatero va aprovar un acord
secret –que no es va fer públic fins al
2012 després que ho denunciessin diferents
historiadors– sobre política de seguretat
de la informació del Ministeri d’Afers
Estrangers, pel
qual es classificaven “determinades matèries”, d’acord amb la franquista llei de secrets oficials. Les “determinades matèries” són tan àmplies i
variades que, a la pràctica, suposa el vet total a la consulta de la
documentació històrica del Ministeri d’Afers Estrangers. Així, al·legant que “la revelació no autoritzada d’aquests documents pot posar en risc la seguretat i la defensa de l’Estat”, es consideren secrets, per
exemple, tots els que facin referència a “posicions bàsiques de l’Estat i estratègies en negociacions polítiques de seguretat,
econòmiques i comercials”, la “informació sobre posicions espanyoles en conflictes internacionals” o la relativa “a les
qüestions que afectin la sobirania, independencia i la integritat d’Espanya o de països amics i a les posicions sobre contenciosos d’índole territorial interestatals o
intraestatals”. No cal recordar quin
és el principal contenciós “intraestatal”
que ha d’afrontar ara mateix l’Estat
espanyol. Els investigadors van
trigar uns mesos a detectar el canvi
oficial de criteri. Van ser dos historiadors de
la Universitat Complutense de Madrid (UCM), Álvaro Jimena i Carlos Sanz, els que ho van descobrir, el març del 2011,
quan el ministeri
els va denegar l’accés a documents sobre les
relacions espanyoles amb la Xina, el Japó i les Filipines d’entre 1975 i 1982 i les
hispanoalemanyes d’entre 1970 i 1982. “De seguida vam veure que hi havia molta més documentació vetada. Fins i tot, fons que havien estat
consultats abans”, explica Sanz, professor
d’història a la Complutense i un dels impulsors
d’un manifest fet públic l’any passat
en què es denuncien els fets i que han signat
més de tres-cents investigadors d’arreu del món. “A l’estranger no hi entenen res. Estan atònits i
estupefactes”, diu l’historiador, que apunta que ara l’Estat espanyol “podrà presumir de posseir l’arxiu diplomàtic més secret del món”. En el manifest els
investigadors denuncien que l’actitud d’Afers
Estrangers “degrada la qualitat de la
democràcia espanyola” i “l’allunya dels
stàndards europeus i internacionals de
protecció de drets bàsics com el de
llibertat d’informació i investigació, l’accés al patrimoni
i a la cultura i el control i el fet
de retre comptes per part del govern i
l’administració pública”. Però no solament la
queixa no ha estat escoltada, sinó que,
com a resposta, Afers Estrangers ha dispersat, des de setembre del 2012, els seus fons entre l’Archivo
Histórico Nacional i l’Arxiu General de l’Administració, centres que no tenen, segons el diputat d’Esquerra Unida i Alternativa (EUiA) al Congrés Joan-Josep Nuet, “ni els recursos humans ni materials perquè aquests documents hi puguin ser consultats”. Justament, Nuet va
defensar el 18 de febrer passat una
proposició no de llei, presentada pel
grup d’Izquierda Plural, a la comissió
d’exteriors del Congrés dels Diputats, en la
qual es demanava al govern espanyol
que rectifiqués la seva política actual
d’accés a documentació histórica i que fos derogat
l’acord secret de l’octubre del 2010. La resposta del
Partit Popular va ser negar que es vulgui
obstaculitzar els treballs dels investigadors i adduir que si no es pot accedir a la documentació d’Exteriors, és perquè cal temps per reorganitzar-ho tot plegat als arxius de destí. “Com si estiguéssim de mudances”, va dir la diputada
popular Gema Conde Martínez, que va
culpabilitzar l’anterior executiu socialista
de l’actual situació, va recordar el compromís
del ministre Margallo de revisar i elaborar
un nou acord i no es va estar de dir que el govern español compleix la normativa legal i respecta
l’accés a la informació.
ELS SECRETS DE DEFENSA
La proposició no de
llei d’Izquierda Plural també feia referència
a l’altre episodi que fa sortir de
polleguera els investigadors i que posa en relleu la
restrictiva política espanyola d’accés als documents
oficials classificats. En
aquest tema cal anar també enrere en el temps,
concretament fins a l’octubre del 2011 i
fins a la seu del Ministeri de Defensa. Carme
Chacón, llavors titular d’aquesta cartera, hi
tenia gairebé enllestida la
desclassificació d’uns 10.000 documents, provinents
de diferents arxius militars i datats
entre els anys 1936 i 1968. Es tractava de
documentació –vegeu peça a la plana 5– que els historiadors fa anys que esperen amb
candeletes amb expedients, entre altres coses,
sobre desertors i desterrats, activitat
censora, batallons de treball, camps de
concentració, espionatge, plans de resposta a
invasions estrangeres o la construcció de
la famosa línia de fortificació dels
Pirineus. Però la que havia de
ser la desclassificació més gran en la
història de l’Estat espanyol va quedar bloquejada
pel canvi de govern. Chacón no va
voler responsabilitzar-se’n ja que deixava
Defensa i la pilota va quedar al teulat
del nou ministre, Pedro Morenés, que, ben
aviat, la va deixar aparcada. “La difusió de
determinada informació podria perjudicar les
relacions diplomàtiques del
nostre país i fer mal a tercers”, es va afanyar a
aclarir el ministre. I els documents van
continuar essent secrets, la qual cosa
irrita historiadors com Carlos Sanz: “Són
documents propis d’una dictadura com
l’espanyola en el context
internacional, a més de contenir dades sobre la
repressió. Per això, és inevitable preguntar-se si de
veritat es pot afirmar que les relacions
diplomàtiques de l’Espanya actual
podrien resultar perjudicades per la difusió
d’aquests fons. O els perjudicats serien
determinats servidors de l’Estat, en cas
que sortissin a la llum les seves activitats
durant la dictadura?” El diputat Joan-Josep
Nuet també creu que el lligam del PP
amb el franquisme és el culpable de les
grans dificultats que hi ha per accedir a la
documentació històrica. “El PP ha de tallar
el cordó umbilical que el lliga amb
aquella època històrica, facilitant als
historiadors que es conegui tota la veritat,
malgrat que aquesta tregui a la llum noms i dades
relacionats amb aquest partit”, va
dir Nuet durant la comissió del Congrés que va
debatre el tema. Nuet, però,
responsabilitza també el PSOE del tema, sobretot,
per no haver treballat, quan era al govern,
per regular d’una vegada per totes la
desclassificació de documents secrets oficials. “El
sentit d’estat del PSOE és tan elevat”
que acaba sent perjudicial per a la recuperació
de la memoria històrica, considera
Nuet. El diputat de CiU
Jordi Xuclà, que va intervenir també en
el debat al Congrés, destaca que, amb la
seva política restrictiva, l’Estat espanyol està
incomplint els seus compromisos
internacionals, en concret, el conveni del
Consell d’Europa sobre accés a documents
públics del 2009. “No entenem tampoc la
contradicció en què incorre el PP, que,
d’una banda, impulsa una llei de
transparència i que, de l’altra, no permet al món
acadèmic l’accés a informació històrica. Tampoc
podem obviar la responsabilitat
del PSOE en tota aquesta qüestió”,
afirma Xuclà. El diputat va, però, més lluny i
no s’està tampoc de culpabilitzar la
monarquia de l’opacitat actual, i denuncia
pressions directes del rei als ministres de
Defensa perquè no desclassifiquin documents. Pel que fa al PSOE,
el diputat Àlex Sáez culpabilitza el PP de
bloquejar la desclassificació dels documents
històrics del Ministeri de Defensa i d’haver
paralitzat també la llei de memòria
històrica, tot i reconèixer que l’acord pres pel
govern Zapatero l’octubre del 2010,
“era, segurament, massa restrictiu”,
segons va dir al Congrés. I el PP què hi diu?
Doncs, continua llançant pilotes
fora. Segons Gema Martínez, el govern espanyol
només es limita a complir la franquista
llei de secrets oficials. “No vegin fantasmes
on no n’hi ha. Només és qüestió de temps i
de disposar de recursos materials i
de personal”, afirma. Però, mentrestant,
els documents classificats d’Exteriors i de
Defensa continúen classificats. Per
l’historiador Xavier Díez, la resposta a tot plegat
és ben simple: “Espanya té massa cadàvers als
armaris. Per això els tanca amb pany i
forrellat. Per això, com altres societats
europees perifèriques i de passat autoritari
com Turquia, nega el genocidi. Sap que el
coneixement de la veritat el fa vulnerable
enfront de l’opinió pública
internacional. I quest, precisament, és un dels principals
arguments que avalen la
independència catalana.
Raons polítiques contra
la ciència
La nefasta
política espanyola d’accés a la
documentació històrica és una
anomalia en el panorama democràtic europeu que
perjudica la investigació
científica. L’historiador Borja de
Riquer ho diu ben clar. “Negar el
coneixement lliure del passat és
una violació directa dels drets
humans, d’uns drets tan bàsics i
elementals com qualsevol dels altres
que conformen una democracia plena”,
escriu Riquer a L’avenç,
abans de reclamar que, davant les
pretensions “d’apropiació de la
informació històrica per part del
poder, cal exigir la democratització de les
condicions de la consulta de
la documentació històrica”. Una opinió
que comparteix el professor
Carlos Sanz. “Allò ideal és el que
passa a d’altres països. Es diuen
quins documents sortiran, s’assenyala
un termini de desclassificació i, el que
és més important, és un
organisme independent qui
decideix”, diu.
Arran d’un acord
secret del governde Zapatero, s’ha
vetat l’accés a
tota la
documentació
històrica del
Ministeri d’Afers
Estrangers, amb
fons que van des
del segle XVI fins
al segle XX
A finals del 2011
s’havien dedesclassificar
uns 10.000
documents de
Defensa d’entre
els anys 1936 i
1968, però
l’operació s’ha
paralitzat
al·legant raons
d’estat
Documents secrets de defensa
Comissions i juntes
interministerials
sobretemes de defensa
Documentació anterior a 1968
provinent del quarter general de
l’Estat Major de la Defensa.
Plans de contingència
per a la defensa
Documents d’entre 1939 i 1955
també del quarter general de
l’Estat Major.
Guerra Civil
Documents sobre organització i
desplegament d’unitats, ordres
de batalla, operacions, organització
defensiva, camps de concentració,
arrestos, denúncies,
desercions, sospitosos i sabotatges.
Són a l’Arxiu General Militar
d’Àvila.
Vaixells italians i
alemanys a Espanya
Noms i nombre dels vaixells alemanys
i italians que van aturarse
en ports espanyols entre els
anys 1940 i 1946.
DOCUMENTS SECRETS DE DEFENSA
Hitler i Franco.
Entre els documents
encara secrets hi ha referències a la
Segona Guerra Mundial. PRESÈNCIA
Presoners republicans
al Castell deMontjuïc. MHC
PRESÈNCIA 5
16.-.03.-.2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada