dijous, 30 de març del 2017

28/03/2017. Franquisme. Infraestructures. Germà Bel desmunta en 4 respostes les promeses de Rajoy. El costum del govern del PP, inaugurat per José Blanco, gallec, és incloure al corredor mediterrani totes les inversions que connecten Madrid amb qualsevol província que toca la Mediterrània. Però això com veurem no té res a veure amb un corredor de mercaderies!

Benvolguts,

Avui comentem una entrevista de David González a Germà Bel, de títol Infraestructures, referida al no-nat Corredor Mediterrani

Precisament en Ferreres ja fa 6 o 7 anys, en temps del ministre socialista Blanco va definir la tragèdia del Corredor Mediterrani:

Vegem-ne uns tasts:

Pregunta de David Gonzàlez:
Diuen que el Corredor Mediterrani s’acabarà la primavera del 2020 en tots els seus trams catalans. Ho veu possible? [i els altres trams?].
Resposta de Germà Bel:
El costum del govern del PP,  inaugurat per José Blanco, gallec, és incloure al Corredor Mediterrani totes les inversions que connecten Madrid amb qualsevol província que toca la Mediterrània.  
Per tant el Corredor (segons la concepció espanyola del Corredor) s'acabarà perquè quedarà totalment connectat Madrid amb Barcelona i la frontera. A banda que l’any que ve acabarà funcionant el tram Vandellòs-Tarragona; algun any passarà, en fa cinc que diuen 'l’any que ve'… Sempre és l’any que ve. No és broma. Fa cinc anys que és 'l’any que ve'.
I això recorda que hi ha bars per les terres de Castella amb un cartell que diu:
Hoy no se fia, mañana sí!

Apart de les bromes, aquesta concepció del Corredor no té res a veure amb el que ha de ser, segons els estandards internacionals, segons els estudis del Lobby Ferrmed, etc. Vegem unes pautes, de l’any 2011! I vegem-ne un resum: 

·         Un corredor de mercaderies (que l’Estat encara no ha començat ni projectat) és un sistema ferroviari separat completament del sistema de transport de viatgers (doble via per TGVs i doble via per mercaderies). I es comprèn perfectament, ja que els trens de mercaderies no tenen res a veure amb els trens de passatgers, perquè están dissenyats per circular a velocitat reduida i per trasladar molt pes i els pendents de les vies han de ser inferiors al 1,2%. Els estándars per els trens de mercaderies és de llargada máxima 1.500m, moltíssim més que els trens de passatgers.

·         Com que la xarxa antiga española de ferrocarrils és d’ample ibéric una posible solució barata i coixa per adaptar-la a l’ample internacional és el tercer carril, que ajuda a fer una infraestructura més o menys útil per mercaderies i passatgers però és de difícil adaptació (és un nyap!) per a trens de passatgers (baixa la velocitat) i per trens de mercaderies (han d’esperar que passin els de passatgers, o circular de nit).

D’altra part, moltíssima de la culpa en el retard del Corredor Mediterrani és de la UE, que no ha supervisat en què s’invertien els diners que han regalat a Espanya, 140.000M€!, dels Fons de Cohesió, etc. i que Espanya ha usat per fer un sistema radial amb centre a Madrid, "coser España con cables de acero", però no per fer el Corredor Mediterrani ni res que se li asembli.

Si la UE haguessin supervisat des del primer dia haurien vist que Espanya no estaba fent el Corredor Mediterrani, encara que havia usat aquesta denominació per enredar tothom, als catalans, als espanyols i a la UE!

No és fins aquest any passat que la UE s’ha queixat que Espanya no havia començat encara a construir les connexions de la xarxa d’ample internacional amb les zones industrials de la mediterrània, la Ford d’Almusafes, el port de València i el de Sagunt, el complex químic de Tarragona, l’accés al port de Tarragona i sobretot al de Barcelona, la Seat a Martorell…

Vegem l’entrevista:

Infraestructures

Germà Bel desmunta en 4 respostes les promeses de Rajoy

David González 

Foto: Roberto Lázaro | Vídeo: Roberto Lázaro
Barcelona. Dimarts, 28 de març de 2017

http://www.elnacional.cat/bundles/cs/Widgets/VaCentralContent/images/box.png

Germà Bel (Les Cases d’Alcanar, 1963), encara es frega els ulls després d’analitzar la conferència de Mariano Rajoy sobre inversions en infraestructures. L’economista i actualment diputat de JxSí -abans ho va ser del PSC- és expert en l'anàlisi de les polítiques del centralisme en les infraestructures a l'Estat espanyol i autor d’obres de referència en la denúncia del radialisme com Espanya, capital París. El maig presentarà el seu proper llibre: Cabòries des d'una galàxia ben llunyana, inspirat en aquella frase de l'exministre d'Exteriors, José Manuel García-Margallo, que veia Catalunya vagant per l'espai sideral si s'independitzava. Bel, en conversa amb El Nacional al seu despatx a la Facultat d'Economia i Empresa de la UB, sosté que Madrid continuarà invertint a Catalunya el mateix que fins ara. I, fins i tot, menys.   
1.     Rajoy ha promès 4.200 milions en infraestructures a Catalunya fins al 2020. Per què ara i no fins ara?
"La pregunta és si ara sí, o ara tampoc. Rajoy ha dit que s’invertirà més a tot Espanya i uns 1.050 milions a Catalunya a l’any fins al 2020. Si es mira el pressupost del 2016 del Ministeri de Foment [10.000 milions] el percentatge d’inversió a Catalunya, si complís tot el que ha promès, no passaria del 10%. Però com la inversió creixerà a tot Espanya, el percentatge a Catalunya serà inferior al 10%, i tot i que la població catalana és el 16% i el PIB català el 17% de l’Estat. Rajoy ens ha vingut a dir: seguirem fent el mateix que fèiem. Perquè ‘no em va malament’."

2.     Es parteix d’incompliments a Rodalies, la llançadora del Prat… La raó és el procés independentista?
"No, perquè els percentatges d’inversió dels últims 4 o 5 anys estan en línia amb els que hi ha hagut des de la democràcia, amb alguna excepció com l’any 91 que va arribar a l’11-12%."

3.     El corredor mediterrani s’acabarà la primavera del 2020 en tots els seus trams catalans. Ho veu possible?
"En la concepció que té el president Rajoy del corredor mediterrani, sí. Ho va expressar dilluns molt bé el ministre De la Serna, dient que en dues hores i vint-i-cinc minuts es faria el trajecte de Castelló a Madrid. El costum del govern del PP,  inaugurat per José Blanco, gallec, és incloure al corredor mediterrani totes les inversions que connecten Madrid amb qualsevol província que toca la Mediterrània.  S'acabarà perquè quedarà totalment connectat Madrid amb Barcelona i la frontera. A banda que l’any que ve acabarà funcionant el tram Vandellòs-Tarragona; algun any passarà, en fa cinc que diuen 'l’any que ve'… Sempre és l’any que ve. No és broma. Fa cinc anys que és 'l’any que ve'. Des del punt de vista del govern del PP es tracta de connectar Madrid amb tota la Mediterrània. Cal pagar els royalties a l’ABC, que en una portada del 2010 sobre l’AVE Madrid-València va encunyar el terme “Corredor Madriterráneo”.

4.     Rajoy ha demanat suport als empresaris per guanyar la batalla de la moderació. El Referèndum perjudica l’economia catalana?​
"No, una votació mai perjudica. El que ha perjudicat des de fa dècades l’economia catalana és una política econòmica impresentable que destrueix valor, oportunitats… que està enfocada a tenir tota Espanya lligada en un procés de construcció nacional. Les infraestructures ho il·lustren bé. És una política que ha sacrificat la indústria exportadora permanentment, molt dolenta per als interessos empresarials catalans. El millor favor que es poden fer a si mateixos els sectors empresarials catalans és entendre que el concepte d'‘anar a Espanya’ que ha guiat la política econòmica no es destruirà i que:

 l´única alternativa per fer les reformes que demana un país modern com han fet al centre i el nord d’Europa és un Estat independent. S’han de fer un favor a si mateixos".
Germà Bel

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada