dijous, 20 de desembre del 2018

18/12/2018. Marga Moreno. Amb perdó de Godwin. Hit­ler va emer­gir gai­rebé del no-res gràcies a la pro­pa­ganda. La llei de Godwin, per si algú encara no ho sap, és una d’aque­lles nor­mes d’inter­net no reco­lli­des en cap codi més enllà dels ins­tru­ments de la xarxa, com la Viquipèdia, o la ment-rusc dels inter­nau­tes. Aquesta norma diu, més o menys lite­ral­ment: “A mesura que una dis­cussió a la xarxa creix, la pro­ba­bi­li­tat que es pro­du­eixi una com­pa­ració amb els nazis o Hit­ler ten­deix a u.”


Benvolguts,



Una petita joia, amb la introducció de la Llei de Godwin.

Moltes lleis, en aquest mon de la comunicació surten de l’observació de les converses, debats, xats, etc.  De la mateixa manera que el Principi dePeter apareix analitzant les organitzacions, o la Llei de Murphy apareix observant la vida quotidiana, la Llei de Godwin emergeix gràcies a la propaganda.

Vegem l’encertat article:

18 desembre 2018 2.00 h
DE REÜLL
Amb perdó de Godwin
Marga Moreno
Hit­ler va emer­gir gai­rebé del no-res gràcies a la pro­pa­ganda
La llei de Godwin, per si algú encara no ho sap, és una d’aque­lles nor­mes d’inter­net no reco­lli­des en cap codi més enllà dels ins­tru­ments de la xarxa, com la Viquipèdia, o la ment-rusc dels inter­nau­tes. Aquesta norma diu, més o menys lite­ral­ment:
“A mesura que una dis­cussió a la xarxa creix, la pro­ba­bi­li­tat que es pro­du­eixi una com­pa­ració amb els nazis o Hit­ler ten­deix a u.”
Com mol­tes d’aques­tes màximes, és un avís per a nave­gants, en aquest cas per evi­tar caure en retòriques sua­des o argu­ments demagògics. Ara bé, hi ha com­pa­ra­ci­ons amb les quals Godwin pot­ser esta­ria d’acord. Només cal mirar el compte d’Ins­ta­gram del fla­mant líder de Vox, San­ti­ago Abas­cal, on algú –dubto que el mateix Abas­cal, perquè no es tracta pre­ci­sa­ment d’auto­re­trats– ha tre­ba­llat inten­sa­ment l’arti­fici de la imatge. El cap visi­ble de Vox se’ns hi pre­senta com un heroi viril, apol·lini, sovint a cavall, sem­pre amb la mirada per­duda en un infi­nit ple de pro­me­ses per als seus votants...
Els exe­ge­tes de la història saben que Hit­ler –amb perdó de Godwin– va emer­gir pràcti­ca­ment del no-res gràcies a eines que feien for­ro­lla a l’època: la foto­gra­fia, amb un col·labo­ra­dor ines­ti­ma­ble, Hein­rich Hoff­mann, i el cinema, amb Leni Rie­fens­tahl, junt amb Goeb­bels, mes­tre de la pro­pa­ganda. No vol­dria caure en la cons­pi­ra­noia, un altre voca­ble d’inter­nauta, però al dar­rere d’aquest “home de l’any” hi ha algú que en sap molt, de ven­dre perills edul­co­rats amb èpica de cartró pedra.

Marga Moreno

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada