diumenge, 1 de febrer del 2015

01/02/15. Cultura universal



Cultura universal:
911 Els normands
966 Mediterrània. Al Andalus, Sicília. Calabria
1096-1254 Les Croades.  Les croades foren una sèrie de campanyes militars de caràcter religiós, organitzades per coalicions d'estats europeus a fi d'alliberar Terra Santa (Jerusalem) dels musulmans, i sostingudes pels denominats 'estats cristians' de la regió. Tingueren lloc durant els segles XI i XIII, especialment entre els anys 1095 i 1276. Si bé la majoria de croades foren impulsades per conquerir les terres de Palestina que estaven en mans dels musulmans, també s'utilitza el terme per a designar operacions lliurades contra els eslaus, jueus, russos, cristians ortodoxos, mongols, hussites i càtars, com fou el cas de la Croada albigesa, i també contra els estats que s'oposaven a la disciplina papal,[1] com fou el cas de la Croada contra la Corona d'Aragó.
1096-1099 Primera croada
1147-1149 Segona croada
1189-1192 Tercera croada
1202-1204  Quarta croada
1209-1229 Croada contra els Albigesos. Cristians contra cristians!
1212 Croada dels nens. Venuts a Alexandria com esclaus
1228-1229 cinquena croada
1248-1254 sisena  croada

1265 El renaixement és un nom que s'aplica a l'època artística, i per extensió cultural, que dóna inici a l'Edat Moderna i en què es reflecteixen els ideals del moviment humanista que va desenvolupar-se a Europa al segle xvi. Tot i que el terme procedeix de l'obra de Giorgio Vasari Vides de pintors, escultors i arquitectes famosos, publicada el 1570, no fou fins al segle xix que aquest concepte no va rebre una àmplia interpretació històrico-artística. El mot «renaixement» es va utilitzar perquè aquest corrent reprenia els elements de la cultura clàssica. El terme simbolitza la reactivació del coneixement i el progrés després de segles de predomini d'un tipus de mentalitat dogmàtica establerta en l'Europa de l'Edat Mitjana. Aquesta nova etapa va plantejar una nova forma de veure el món i l'ésser humà, l'interès per les arts, la política i les ciències, revisant el teocentrisme medieval i substituint-lo per un cert antropocentrisme. Des de Vasari s'acostuma a prendre com a moment fundacional del renaixement en l'art la polèmica construcció de la cúpula de la Catedral de Florència, Santa Maria de les Flors (Santa Maria del Fiore), de l'arquitecte Filippo Brunelleschi. Brunelleschi va desenvolupar la tècnica de la perspectiva, un altre element d'objectivació de la realitat normalment associat al renaixement. En literatura s'acostuma a prendre la publicació del Decameró (1353), de Giovanni Boccaccio (1313-1375) com a punt d'inflexió entre els modes gòtics o medievals i la nova manera narrativa, tot i que la Commedia de Dante Alighieri (1265-1321) ja era cantada públicament en dialecte toscà abans, a partir del 1330. La Commedia va ser reanomenada precisament per Boccacccio La Divina Comèdia posteriorment.
1265-1321 Dante Alighieri.  Dante Alighieri (el nom Dante podria ser una contracció de Durante), conegut tradicionalment en català com a el Dant (Florènciamaig/juny de 1265 - 13/14 de setembre de 1321), és un dels autors més reconeguts de laliteratura universal. La data de naixement de Dante és desconeguda, si bé, s'accepta que fou al voltant de 1265 sobre la base d'algunes referències autobiogràfiques que figuren a Vita Nuova i al càntic de l'infern - que comença amb la frase "Al mig del camí de la nostra vida" -, i hem de considerar que, seguint una tradició ben coneguda, la meitat de la vida humana es considerava els 35 anys. Situant-se l'any 1300, ens porta l'any 1265. En alguns versos delParadís diu que va néixer sota el signe zodiacal de bessons, o sigui en el període comprès entre el 21 de maig i el21 de juny

               1555 La Divina Comèdia (en italià originalment Commedia i rebatejada després la Divina Commedia per Boccaccio) és l'obra més important de Dante Alighieri i una de les més rellevants de la literatura italiana i universal.[1]És un poema medieval que descriu l'estructura de l'altre món segons la concepció de l'època. Així, té tres parts: «Infern», «Purgatori» i «Paradís». Cada part consta de 33 cants escrits en tercets encadenats hendecasíl·labs, i un cant inaugural fa d'introducció i completa el nombre cent.L'obra narra el pelegrinatge de l'autor pels tres mons després de perdre's en un bosc. Durant el seu viatge a través de l'infern i el purgatori, el poeta Virgili és el guia del Dant. Com que per la seva condició de pagà l'entrada al paradís li és vetada, en el tercer llibre el poeta viatja acompanyat de Beatriu, una jove que Dant havia estimat en la seva joventut. Lasciate ogni speranza voi che entrate  (Deixeu tota esperança els que heu entrat)

1313-1375 Bocaccio
1353 El Decameró
1440 i 1450 La invenció de la impremta. Gutenberg
1483-1546 La Reforma de Luter. Les reformes de Calvíno, Enric VIII, Huss, etc
1545 i 1563 El Concili de Trento La Contrareforma.
1500 L’Humanisme
               Marsilio Ficino (1433-1499),
Pico della Mirandola (1463-1494).
Joan Lluís Vives (1492-1549)  la psicologia i la teoria de l'educació.
1516 Thomas More Utopia, on descriu un Estat ideal basat en una organització comunitària, sense propietat privada.
               1476-1536 Erasme de Rotterdam va ser el més representatiu dels humanistes europeus, i en el seu va atacar durament les institucions eclesiàstiques.
                              1508 Elogi de la follia
1453. Caiguda de Constantinoble o Conquesta de Bizanci, pels turcs otomans
1571 Batalla de Lepant
1500-1789 L’absolutisme. Segles XVI, XVII i XVIII L’antic règim. Monarquia absoluta (o autoritària). Forma de govern característica de les monarquies europees dels segles XVI, XVII i XVIII. Poder il·limitat dels reis, Monarquies absolutes de dret diví. Paradigma Lluís XIV, anomenat el Rei Sol. Els monarques concentraven tots els poders en la seva persona (els quals posteriorment Montesquieu classificaria en el legislatiu (fer lleis), l'executiu (dirigir el govern) i el judicial (aplicar justícia).               
Les ordres religioses Malta, del Sant Sepulcre, Teutònica 1190, Templers 1120-1312
Els corsaris
1700 La Il·lustració (en francès: Les Lumières; en alemany: Aufklärung; en anglès: Enlightenment; en italià: Illuminismo) és un corrent filosòfic, polític i social que va aparèixer al Regne de França, al Regne Unit i a Alemanya. Després es va estendre a altres parts d'Occident durant el segle XVIII, anomenat Segle de les llums.[1] Al llarg d'aquest segle, malgrat que es van mantenir les característiques bàsiques de l'Antic Règim, l'intens impuls demogràfic i econòmic i l'eclosió del pensament il·lustrat van obrir les portes a una època de revolucions burgeses encapçalades per la Revolució Francesa i per la Revolució Industrial. El nom en diferents llengües d'aquest moviment fa referència a la raó, identificada amb la llum, ideal i guia dels homes de l'època.
L’Enciclopèdia. Montaigne, Voltaire,
               1689-1755) Montesquieu
                              L'esperit de les lleis es publica a Ginebra el 1748. El 1750, per respondre a les crítiques delsjansenistes i els jesuïtes, publica la Defensa de l'Esperit de les Lleis, però tanmateix, el 1751 l'Església Catòlica inclou L'esperit de les lleis a l'Index Librorum Prohibitorum ("Índex de llibres prohibits").
Dos són fonamentalment els punts que els diferents autors insisteixen a l'assenyalar l'aportació original de Montesquieu a l'estudi científic de les societats humanes:
  • Montesquieu escomet la tasca científica de descriure la realitat social segons un mètode analític i "positiu" que no es deté en la pura descripció empirista de fets, sinó que intenta organitzar la multiplicitat de dades de la realitat social en un reduït nombre de tipus.
  • Donar una "resposta sociològica" a l'aparent diversitat dels fets socials, sota el supòsit que existeix un ordre o causalitat d'aquests fets susceptible d'una interpretació racional.
És considerat un dels precursors del liberalisme i va ser qui va elaborar la teoria de la separació de poders.
1775-1783  Guerra d'Independència dels Estats Units La Revolució nord americana
1789. La Revolució francesa.
1769 - 1821 Napoleó.
1815. El tractat de Viena



L'edat antiga o antiguitat és el període de la història entre el naixement de l'escriptura i la caiguda de l'imperi Romà el 476, que marca l'inici de l'edat mitjana.
L'edat mitjana o edat medieval és el període intermedi de la història d'Europa entre l'edat antiga i l'edat moderna. Els seus inicis es marquen per dos grans esdeveniments: l'inici al segle V amb la caiguda de l'Imperi Romà, l'any 476, i el final al segle XV amb la caiguda de Constantinoble, el 1453, o bé amb el descobriment d'Amèrica l'any 1492. El nom va ser posat pels humanistes del Renaixement com a terme despectiu, perquè la consideraven una època fosca compresa enmig de moments d'esplendor cultural.
L'edat moderna és la tercera de les etapes en què es divideix tradicionalment la història a Occident segons la historiografia francesa. Entre els anys 1453 (caiguda de Constantinoble) i 1789 (Revolució Francesa),[2] va començar a néixer un nou sistema econòmic, el mercantilisme. En aquesta perspectiva, l'edat moderna seria el període dels valors de la modernitat (el progrés, la comunicació, la raó) enfront del període anterior, l'edat mitjana, que el tòpic identifica amb un parèntesi històric dominat per l'endarreriment cultural i social, i l'obscurantisme.
L'edat contemporània és el concepte que s'aplica a l'últim gran període històric i que comprèn des de la Revolució Francesa l'any (1789) i que arriba fins a la nostra actualitat. Tanmateix, cal tenir en compte que aquest període no és, en cap cas, una època lineal, sinó complexa i amb diferents canvis que la determinen. La podem caracteritzar per un marcat procés de creixent econòmic tant des d'un punt de vista quantitatiu (producció i consum) com des d'un punt de vista qualitatiu (productivitat, mecanització i indrustialització). Paral·lelament, l'economia queda determinada en aquest període per procés de globalització accelerat, però amb una gran diversitat segons la regió analitzada.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada