Benvolguts,
02.02.2015
Vicent Partal
No calen tantes renúncies…
He començat a llegir el projecte de constitució presentat
per Santiago Vidal. M'esperava una altra cosa, ho he de dir. Però, siga com
siga, tindrem temps de parlar-ne i d'esmenar-la, sempre tenint present que és
solament una proposta, sense cap més valor polític que visualitzar d'alguna
manera com podria ser el país nou.
Tanmateix, m'ha cridat l'atenció immediatament l'article 35 sobre els 'límits geogràfics i
polítics'. Normalment, cap constitució no els defineix amb detall, perquè
tothom sap que les fronteres són les isòbares de la política, subjectes tothora
a modificacions. Però la redacció que ens proposen resulta especialment
sorprenent. Primer diu que 'Catalunya limita al nord amb França, al sud i
l'oest amb Espanya'. A banda la insòlita desaparició d'Andorra, és realment
necessari de convertir Vinaròs o Fraga directament en Espanya i Perpinyà en
França? No hi ha cap manera més polida de dir-ho? I allò que ve després encara
sorprèn més, car diu que Catalunya 'es compromet a mantenir els actuals límits
territorials, sens perjudici de fomentar els especials lligams amb les terres
de parla catalana sota sobirania d'altres Estats'. Quina necessitat hi ha de
dir això?
És normal que els nous estats, en el procés de reconeixement
per part de la resta, hagen d'acceptar limitacions territorials. Per exemple,
en el moment de la unificació alemanya del 1990 França i Polònia van obligar
Berlín a acceptar la línia divisòria d'Oder-Neisse, i així es va pactar
finalment. Però és insòlit que adoptes ja d'entrada i voluntàriament la posició
que, a tot estirar, hauries d'adoptar al final si no tens cap més remei. Perquè
si fas això, què et queda per a negociar?
I, de totes maneres, fins i tot quan acceptes un pacte com
aquest, perquè t'hi trobes empès, no restes mai obligat a renunciar a la
defensa dels teus connacionals que queden fora de les fronteres del nou estat.
Una defensa que, per als estats normals, és un compromís ferm i no pas la
simple al·lusió a uns vaporosos 'lligams especials', acompanyada de la renúncia
formal a reclamar cap debat.
En política internacional és legítim i normal que un estat
assumesca la defensa dels connacionals que, per raons històriques o polítiques,
viuen fora de les seues fronteres. Fins i tot hi ha una paraula ('Kin-State')
que defineix amb precisió aquesta relació (per oposició a 'Home-State').
Catalunya hauria de ser un 'Kin-State' per a tots els catalanoparlants, el
'Home-State' dels quals seria Espanya o França.
I això no és irredemptisme, ni xovinisme ni fa perillar res.
És matèria d'una doctrina europea clara i el document de referència que
defineix i emmarca la força legal i els límits d'aquesta actuació fou acordat per
la Comissió Venècia del Consell d'Europa el 2001. Es titula 'Report on the Preferential Treatment of National Minorities by
their Kin-State'.
Segons aquest text, després de la independència, la
protecció dels drets dels catalanoparlants als estats espanyol i francès
continuaria corresponent a aquests dos estats, obligats a respectar els drets
de les minories, obligació que també tindria la Catalunya independent. Però el
'Kin-State' [Catalunya] és legalitzat per a tenir allò que es defineix com 'un
paper destacat a l'hora d'assegurar que els seus llaços culturals i lingüístics
continuen essent forts'. Això s'hauria d'aconseguir per mitjà de tractats
bilaterals, però el fet important és que es reconeix aquesta defensa
especialment si els drets dels catalanoparlants a Espanya i a França no són
respectats. I, en qualsevol cas, tal com palesen les conclusions de l'informe,
ni Espanya ni França no podrien impedir que Catalunya reconegués als altres
catalanoparlants drets que fossen d'aplicació dins el propi territori. Aquesta
definició obre la porta a un enorme ventall de decisions.
En definitiva, aquest document del Consell d'Europa reconeix
i sistematitza la pràctica de la majoria dels estats europeus, una pràctica a
la qual ara sembla que nosaltres vulguem renunciar d'entrada, no sé per
què.
De fet, a la Unió Europea les constitucions de Croàcia,
Eslovàquia, Eslovènia, Irlanda, Lituània, Polònia i Romania incorporen articles
que especifiquen els drets dels nacionals que viuen en els territoris dels
estats veïns. Alguns altres estats, com ara Alemanya, Estònia, França, Grècia,
Itàlia, Letònia i Suècia, han incorporat també en sengles ordenaments jurídics
lleis o decrets que estableixen l'obligació de l'estat de defensar els parlants
de les llengües respectives que han quedat fora de l'estat. I hi ha encara
acords bilaterals d'un detallisme extrem per a defensar, per exemple, els
interessos dels parlants de danès que són ciutadans alemanys i al mateix temps
dels parlants d'alemany que són ciutadans danesos. O el dels ciutadans de
llengua sueca de les Illes Åland finlandeses. O el dels ciutadans austríacs,
tirolesos, d'Itàlia. Podem dir que la gran majoria dels estats de la Unió
Europea assumeixen el paper de 'Kin-State' respecte de les pròpies minories
residents en els estats veïns.
I aleshores simplement em demane per què nosaltres d'entrada
ja hem de renunciar a tot i limitar-nos a parlar de 'lligams' i prou. Com si
ens fes por de ser un estat normal i exercir amb la normalitat que ho fan els
estats. Oimés tenint en compte que Espanya no solament no renunciarà a
defensar els ciutadans que se sentiran espanyols a la Catalunya independent,
sinó que en farà bandera, d'això. Amb la qual cosa la defensa dels
catalanoparlants de l'estat espanyol significaria pel cap baix --parle fins i
tot en termes egoistes-- disposar d'una arma negociadora per a equilibrar el
debat.
Vicent Partal
L'opinió dels
subscriptors.
(Els subscriptors voluntaris són la clau perquè VilaWeb us
arribe cada dia, gràcies al seu suport econòmic i periodístic. Ens ajuden a
millorar el diari i tenen un contacte especial amb la redacció; reben les
notícies hores abans i comenten aquest editorial, entre més coses. Si tu pots
ajudar-nos amb una petita quota, et demane que t'apuntes en
aquesta pàgina. Sàpigues que per a nosaltres és molt important,
especialment en aquest moment.)
Rafa Jiménez
Sens dubte, aquesta i altres constitucions són una gran
aportació al debat. I ens hem de preparar per a quan arribi el moment, poder
fer un procés constituent exemplar.
Respecte a aquesta Constitució s'ha engegat també un procés
d'esmenes que pot ser molt interessant, encara que també pot ser, caòtic...
Hi ha molts punts que s'han de revisar i altres que no hi
són, com l'absència inexplicable dels drets de l'Aran i els aranesos, la
corrupció, etc.
Però, considero que per sobre de tot, el que cal, i això li
he sentit entre altres, a vostè senyor director, refrendar la constitució per
parts, així les parts que a la ciutadania no agradin, els constituents hauran
d'adaptar-les als desitjos del País.
Octavi Monsonís
No tinc gens clar quina funció poden tenir aquesta i les que
vindran proposta de constitució. Animar el debat? Però quin debat, si ara més
que mai durant tot el procés, la perspectiva independentista sembla haver
entrat en punt mort? A banda que alguns articles semblen escrits més per auixar
que per sumar.
Sincerament, començar la casa per la teulada sempre s'ha demostrat inoperant.
Sumem gent, il·lusionem-la, fem arribar a tothom la necessitat de la independència com a única garantia de canvi real, i deixem-nos de collonades, que la constitució catalana ja la redactarà i l'aprovarà els parlament del nou estat i la gent.
Sincerament, començar la casa per la teulada sempre s'ha demostrat inoperant.
Sumem gent, il·lusionem-la, fem arribar a tothom la necessitat de la independència com a única garantia de canvi real, i deixem-nos de collonades, que la constitució catalana ja la redactarà i l'aprovarà els parlament del nou estat i la gent.
Geoffrey Lourdou
Després d'haver abordat la setmana passada el tabú de la
llengua ara toques el segon, els Països Catalans. Aquest últims anys a mesura
que la independència del Principat semblava més a prop, la renuncia de la
reivindicació de la nació sencera s'ha fet més palesa. Fins al punt que sembla
que en Joan Fuster ha esdevingut una figura incomoda o com a mínim ha passat al
segon pla. És que quan la independència era clarament una utopia no costava res
de demanar l'impossible, però ara que veiem que està a tocar de la mà
l'autocensura s'ha imposat inconscientment o no...
Joan M. Arenas
Crec, Vicent, que no has entès la intenció del Sr
Vidal. En cap moment especifica on comencen Espanya i França. Si a Alcanar o a
Guardamar. Si a Almacelles o a Fraga. Si a La Jonquera o a Perpinyà...
Josep Usó
Possiblement, pense jo, després de massa anys de viure sota
les normes draconianes de l'Estat Espanyol, a molts se'ns fa difícil entendre
que moltes postures, o plantejaments normals són senzillament això. Normals.
Encara em sembla que molts continuen pensant que l'Estat Espanyol és
omnipotent. I no ho és. El passat 9N es va veure que no ho és. Ni de bon tros.
I ja no és capaç de garantir ni les mínimes condicions als seus més
fervents partidaris. El seu declivi és imparable i ràpid. Crec que cal anar per
feina, sense complexos i sense embadalir-se massa. el 27S està cada dia més a
prop.
I, per descomptat, cal agrair al Jutge Santiago Vidal es seu
esforç. La seva proposta pot ser un punt de partida. I prou disgusts li donarà
haver-la feta. En qualevol cas, el seu projecte és molt més ambiciós i honest
que la tan mitificada constitución espanyola.
Però com a valencià que visc al País Valencià, em sent
abandonat, per aquesta proposta. Per favor, esmeneu-ne les mancances. Gràcies.
Lluís de Yzaguirre
Totalment d'acord amb l'editorial, que entenc que només
exemplifica una de moltes renúncies inassumibles, com també ho és per a mi la
renúncia a tenir un estat normal on la llengua del país no quedi degradada a la
cooficialitat amb la llengua de l'estat més enemic de tots els estats que mai
ens han combatut.
En tot cas, es podria negociar amb Espanya un estatus de l'espanyol per sobre del xinès, l'amazic, l'anglès, l'àrab o el rus, però sempre en règim de reciprocitat, com ara la cooficialitat real i efectiva del català al País Valencià i les Illes i l'eliminació de tota forma de persecució de la llengua o de la seva unitat.
De tota manera, no crec que la gent seriosa perdi el temps amb les bajanades com ara no tenir exèrcit o com implementar un sistema parlamentari on sempre hi haurà minories de bloqueig, amplificant el mecanisme antidemocràtic que entre 2004 i 2010 li ha permés al Partit Putrefacte imposar els seus candidats al tribunal constitucional tot i estar a l'oposició...
Espero que aquesta proposta de constitució serveixi per a una cosa: que el nostre Govern no inclogui els seus autors entre els que hauran de redactar-ne una que vagi de debò.
En tot cas, es podria negociar amb Espanya un estatus de l'espanyol per sobre del xinès, l'amazic, l'anglès, l'àrab o el rus, però sempre en règim de reciprocitat, com ara la cooficialitat real i efectiva del català al País Valencià i les Illes i l'eliminació de tota forma de persecució de la llengua o de la seva unitat.
De tota manera, no crec que la gent seriosa perdi el temps amb les bajanades com ara no tenir exèrcit o com implementar un sistema parlamentari on sempre hi haurà minories de bloqueig, amplificant el mecanisme antidemocràtic que entre 2004 i 2010 li ha permés al Partit Putrefacte imposar els seus candidats al tribunal constitucional tot i estar a l'oposició...
Espero que aquesta proposta de constitució serveixi per a una cosa: que el nostre Govern no inclogui els seus autors entre els que hauran de redactar-ne una que vagi de debò.
Aguilera
Hem de deixar ben clar, des del principi, qui
som, que volem, i no renunciar a res. Que se n'assabentin i
que ens respectin com a qualsevol altre estat democràtic i pacífic.
Roser Cussó
Hi ha efectivament una sèrie de renúncies/límits "abans
d'hora" que són, a més, contraproduents.
- alguns diuen que el moviment independentista no
és nacional quan, en el sentit d’alliberament d'un poble, ho és, en siguem tots
conscients o no. En la mateixa línia, dins dels Països catalans som
connacionals, i no només persones "que parlem català".
- es deixa també entendre que no tindrem mai una sobirania
plena, ja que dependrem de la Unió europea i la seva "normal"
ingerència mondialitzadora –no hi ha cap altra manera de viure junts?
- es considera que el castellà ha de ser cooficial,
cosa que ningú no ha demanat, desdibuixant la idea de ser un sol poble (base
del moviment) i projectant en els dits "castellanoparlants" el
caràcter de minoria, que, a més, es transmetria de generació en
generació –per cert, caldria una bona discussió sobre la constucció estadística
de les "llengües maternes" individuals.
Aquestes proposicions-decisions es fan principalment des de
dalt i es presenten com a positives. Es fa així difícil d’oposar-s’hi.
Esperem que les opinions puguin expressar-se amb veritable efecte.
Annex: l’ús de la paraula minoria
He treballat de manera crítica sobre l'origen de l’ús
jurídic i internacional de la paraula "minoria".
En aquest sentit, penso que els catalans a França o els
valencians a l'Estat espanyol no són minories. Són pobles minoritzats –es
troben en llur territori històric (sense essencialismes). Els immigrants no són
tampoc minories si s'integren a la cultura d'acollida –sempre que aquesta
cultura pugui expressar-se lliurament com a tal. En canvi, són minories els
egipcians coptes a Egipte, per exemple, havent estat primer la majoria. O els
francesos musulmans a França, no com a immigrants o fils d'immigrants, sinó com
a fidels d'una religió minoritària –i suposant, això si, que no esdevinguin tan
"poc religiosos" com la majoria dels francesos!
Miquèl Maresma
Sobre el territori dins el que s’ aplicarà la Constitució
Catalana ni hauria prou amb fer esment que s’ aplicarà a l’ actual territòri de
la Generalitat de Catalunya, conegut històricament com a Principat de
Catalunya.
David d'Enterria
Tot i que discutir sobre la Constitució de l'estat català a
aquestes alçades pugui semblar començar la casa per la teulada, el debat
ajuda a consolidar (dins del país i internacionalment) la força i la
realitat de la nostra voluntat d'independència. L'esborrany del jutge Vidal --
un treball que cal començar per agrair i defensar, sobretot vista la persecució
brutal de l'estat espanyol contra ell-- és un primer punt de partida que cal
amillorar en molts aspectes. Sobretot pel que fa al tema territorial.
Així, per exemple, l'article 5 ("Capitalitat") manté una mentalitat
provincialista espanyola (esmentant les 3 capitals de
"província" actuals, enlloc de les de les 7 vegueries proposades
a l'article 36) i els articles 12 ("Nacionalitat") i 35 ("Límits
geogràfics i polítics") haurien de ser molt més oberts al conjunt de
ciutadans dels Països Catalans. Pel que fa als límits territorials de
l'estat català cal recordar que l'article 4 de l'Estatut de Núria del 1932,
així com també l'article 10 de l'actual Estatut de la Comunitat Autònoma
d'Aragó(*), preveuen de forma natural la incorporació de territoris o
municipis limítrofs si es compleixen una sèrie de requisits democràtics.
Caldria afegir un article similar a la Constitució catalana per facilitar la
futura agregació d'altres territoris de la nació que expressin
democràticament la seva voluntat de formar part de la República catalana.
(*) Article 10 de l'Estatut Aragó:
Podran incorporar-se a la CC.AA. d'Aragó altres territoris o municipis, limítrofs o enclavats, mitjançant el compliment dels requisits següents:
a) Que sol·licitin la incorporació l'Ajuntament o la majoria dels ajuntaments interessats, i que s'escolti a la comunitat o província a la qual pertanyin els territoris o municipis a afegir.
b) Que ho acordin els habitants d'aquests municipis o territoris, mitjançant consulta expressament convocada a l'efecte i prèvia l'autorització competent.
c) Que ho aprovin les Corts d'Aragó i, posteriorment, les Corts Generals de l'Estat, mitjançant una llei orgànica.
(*) Article 10 de l'Estatut Aragó:
Podran incorporar-se a la CC.AA. d'Aragó altres territoris o municipis, limítrofs o enclavats, mitjançant el compliment dels requisits següents:
a) Que sol·licitin la incorporació l'Ajuntament o la majoria dels ajuntaments interessats, i que s'escolti a la comunitat o província a la qual pertanyin els territoris o municipis a afegir.
b) Que ho acordin els habitants d'aquests municipis o territoris, mitjançant consulta expressament convocada a l'efecte i prèvia l'autorització competent.
c) Que ho aprovin les Corts d'Aragó i, posteriorment, les Corts Generals de l'Estat, mitjançant una llei orgànica.
Almar Bosch
Trobo molt encertat el comentari editorial.
La primera impresio es de 'paternalisme'. Per exemple: article 4, 2: crec que sobra.
Adicionalment el catala hauria de ser la llengua oficial
Article 11: son redundàncies. El que hem de fer es asumir els tractats humanistes europeus Integrament.
Pel que fa a la nacionalitat pels nouvinguts o d'adopcio, haurien de conèixer llengua i costums del pais d'acollida i comprometre's a respectar-los.
Article 13,2. Si tots som iguals, sobren els privilegis eclesials
Article 39, 4: Impunitats ? Perquè? Tots iguals devant la llei
Article 87: Sobra. Si apliquem el sentit comu, no cal intentar regular-ho tot, ja som grandets...
En fi, crec que es una base de discusio que donara molt de si.
La primera impresio es de 'paternalisme'. Per exemple: article 4, 2: crec que sobra.
Adicionalment el catala hauria de ser la llengua oficial
Article 11: son redundàncies. El que hem de fer es asumir els tractats humanistes europeus Integrament.
Pel que fa a la nacionalitat pels nouvinguts o d'adopcio, haurien de conèixer llengua i costums del pais d'acollida i comprometre's a respectar-los.
Article 13,2. Si tots som iguals, sobren els privilegis eclesials
Article 39, 4: Impunitats ? Perquè? Tots iguals devant la llei
Article 87: Sobra. Si apliquem el sentit comu, no cal intentar regular-ho tot, ja som grandets...
En fi, crec que es una base de discusio que donara molt de si.
Miquel Strubell
Com a catalans tenim una tendència a considerar que entre els que van emigrar a Catalunya, els de llengua castellana, a diferència dels gallecs, tenen una espècie de defecte que els fa mereixedors d'uns drets que no tenen ni a Alemanya, ni a França ni, posats a dir, Andorra.
La veritat és que tan difícil és per a catalanoparlant
aprendre el castellà com per al cas invers. És més, el país està ple, ple de
persones que parlen el català havent nascut en el si de famílies de llengua
castellana (o altres). Podrien omplir el Camp del Barça potser quinze vegades,
o més i tot.
A més, en els centenars d'articles publicats sobre el
reconeixement institucional de les llengües a la Catalunya independent, no
recordo ni un sol escrit signat per un monolingüe de llengua castellana. Ni un.
Per altra banda, tots els sociolingüistes defensen un model
que garanteixi la preeminència del català. Jo personalment sóc contrari a
atorgar "oficialitats" a les llengües (o aquell invent madrileny
l'abast del qual mai no he entès: "co-oficialitat"), i en canvi cal
trobar un sistema que, a l'hora que garanteixi uns drets lingüístics als
actuals residents a Catalunya, asseguri l'ús del català per part de les
empreses en les seves relacions amb l'Estat, i l'aprenentatge del català -en un
nivell raonable- entre els nous residents i aspirants a la ciutadania catalana.
Demano, doncs, serenitat, i prou actituds paternalistes. Al
contrari, el nostre poble hauria de fer un gran, monumental homenatge als
milions de catalans que van venir de fora, i als seus fills, que van fer seva
la llengua parlada en aquesta terra des de fa més de mil anys... sense que
ningú els fes la més mínima pressió perquè renunciessin a la seva d'origen.
Ferriol Macip
Jornalet publica aquest dilluns en portada un article sobre
aquest projecte de constitució, que pel reconeixement de l’occità a Catalunya
suposa un greu pas enrere. Podeu veure l’article a:
http://www.jornalet.com/nova/4668/lo-projecte-de-constitucion-catalana-es-una-amara-decepcion-per-loccitan
http://www.jornalet.com/nova/4668/lo-projecte-de-constitucion-catalana-es-una-amara-decepcion-per-loccitan
Àngels Folch
Em semblen molt pertinents les objecions que proposes en
relació a l'article 35.
Però no tinc tant clar que el redactat suposi renunciar a la defensa dels connacionals que queden fora de les fronteres dels nous estats. Em sembla que aquesta defensa es garanteix amb el punt dos quan diu:
2. La política exterior i diplomàtica tindrà especial cura en vetllar pel respecte als drets d’autodeterminació dels pobles, exercit d’acord amb els principis democràtics i de legalitat internacional.
Entenc que es renuncia a modificar aquests límits per la força de les armes, però que es podrien modificar per la via democràtica, és a dir, a través de l'exercici del dret d'autodeterminació dels pobles, i l'estat català vetllarà perquè aquest dret es respecti per a tots els pobles i per tant també per als connacionals que en un futur puguin decidir que volen formar part de l'estat català.
Però no tinc tant clar que el redactat suposi renunciar a la defensa dels connacionals que queden fora de les fronteres dels nous estats. Em sembla que aquesta defensa es garanteix amb el punt dos quan diu:
2. La política exterior i diplomàtica tindrà especial cura en vetllar pel respecte als drets d’autodeterminació dels pobles, exercit d’acord amb els principis democràtics i de legalitat internacional.
Entenc que es renuncia a modificar aquests límits per la força de les armes, però que es podrien modificar per la via democràtica, és a dir, a través de l'exercici del dret d'autodeterminació dels pobles, i l'estat català vetllarà perquè aquest dret es respecti per a tots els pobles i per tant també per als connacionals que en un futur puguin decidir que volen formar part de l'estat català.
Sebastià Batlle
Vostè diu: això no és irredentisme, ni xovinisme ni
posa en perill res. Hi ha una doctrina europea clara al respecte i el document
de referència que defineix i emmarca la força legal d’aquesta actuació i els
seus límits és l’adoptat per la Comissió Venècia del Consell d’Europa el 2001
sota el títol ‘Report on the Preferential Treatment of National Minorities by
their Kin-State’
Ni posa en perill res, hi ha una doctrina europea
clara? Vull recordar que pels nostres veins, i si queden fora
la UE ?, què respectaran?, i encara que s’ hi quedin, només respecten (i
exigeixen) el què els convé, bàsicament a l’ hora de demanar; vegi com han
exigit 26 mil milions que els deu Grècia, (el què deuen a Catalunya sembla ser
que s’ha d’ allargar per així prescriure) i encara que hagin de demanar, això
sí que ho respecten ( i exigeixen ). Una altre cosa referent a lo de
respectar: aquest cap de setmana un membre de les forces de seguretat de l’
estat ha (pressumptament) assassinat un membre de les forces de seguretat
del nostre pais; què li passarà a ell?, què li passarà al seu comandament? què
li passarà al seu màxim responsable de defensa ??. És clar,
aquest membre estava en les seves hores lliures i ja pot fer el què
vulgui ( 0,7 d’ alcoholèmia i). I si hagúes estat al revés? , de segur
inmmediatament consell de guerra; No hi havia ningú que filmava
això?. Ah, per a segons quí en les seves hores lliures té limitat el què
pot fer.
Joan A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada