dilluns, 23 de febrer del 2015

22/02/15. Quim Aranda. Per un espai fiscal comú. No és possible la unió monetària sense una unió fiscal i la unió fiscal no és possible sense un gran consens o sense una unió política, unió que, a hores d'ara, és impossible.

Benvolguts,
A banda de la necessitat de crear un espai fiscal comú, argumentat en l’article, és interessant veure els dos gràfics de Deute públic i d’Endeutament per càpita...
En el gràfic de Deute públic és clara la diferència entre els valors dels PIGS (molt alts) i el dels altres països europeus (força més baixos). Espanya és el sisè país (entre dinou) en el rànquing d’endeutament respecte al PIB, i el quart (entre dinou) en valor absolut de l’endeutament...
I és fonamental la conclusió:
Cal crear d'un sistema comú europeu de recaptació d'impostos.
Diu l’article que Max Hänsa, economista i professor a la Universitat de Göteborg (Suècia), demanava recentment a la London School of Economics (LSE) un “espai fiscal comú europeu” per estabilitzar la situació i “posar fi a l'austeritat”.
En els articles d’ahir sobre frau fiscal es demostrava que només una visió europea en la gestió dels impostos podia evitar els fraus que aprofiten les escletxes (enginyeria financera) que el poder, expressament, deixa obertes (HSBC a Suïssa, Junkers a Luxemburg)!
Encara que l’article pot ser pessimista, de fet no fa altra cosa que mossegar-se la cua, dóna una sortida: Un gran consens europeu!
No és possible la unió monetària sense una unió fiscal i la unió fiscal no és possible sense un gran consens o sense una unió política, unió que, a hores d'ara, és impossible.

Vegem l’article d’en Quim Aranda:
Per un espai fiscal comú
La creació d'eurobons és vista com l'única manera de posar fi a l'austeritat, pas clau per rebaixar el deute públic
El repte és polític, perquè reclama la creació d'un sistema comú de recaptació d'impostos
22/02/15 02:00 - LONDRES - Quim Aranda

La zona euro, i amb aquesta, la Unió Europea (UE), continua ballant al costat del penya-segat, per un defecte de forma, una tara genètica: no és possible la unió monetària sense una unió fiscal i la unió fiscal no és possible sense un gran consens o sense una unió política, unió que, a hores d'ara, és impossible.
La crisi va començar el 2008 i la del deute, al cap de dos anys, i encara no s'hi veu sortida. Algunes xifres macroeconòmiques sembla que repunten però d'altres, com el deute públic (vegeu el gràfic), augmenten. L'austeritat no serveix per eixugar-lo perquè l'austeritat, tal com s'ha aplicat, només ha generat misèria i atur: l'exemple més pregon és Grècia. El mateix es pot dir d'Espanya, Portugal, Irlanda i Itàlia, fins i tot.
A la perillosa dinàmica deflacionista a què s'encamina Europa –l'última solució han estat els estímuls anunciats pel president del BCE, Mario Draghi, el 22 de gener, de comprar 60.000 milions d'euros al mes en bons dels estats i en actius del sector privat–, els últims dies s'hi ha afegit el desafiament desigual entre Grècia i Alemanya, que va tornar a aixecar el fantasma de la Grexit (la sortida de Grècia de l'euro) i un efecte dòmino de conseqüències imprevisibles.
De fet, la gravíssima situació econòmica –i social– grega provoca que la tan necessària com impossible unió fiscal torni a ser el centre d'atenció i reclam d'alguns especialistes. Per exemple, Max Hänsa, economista i professor a la Universitat de Göteborg (Suècia), que recentment demanava a la London School of Economics (LSE) un “espai fiscal comú europeu” per estabilitzar la situació i “posar fi a l'austeritat”. El problema per fer-ho, però, és que la zona euro necessita “trobar un vehicle polític per recaptar taxes” i aplicar-les efectivament als “estímuls”, sostenia.
La immensa majoria del deute grec, el 60% de l'astronòmica xifra de 323.000 milions d'euros (per a una economia que només és el 2% de la UE), està en mans dels estats de la UE. No tant en diners prestats en efectiu sinó en avals. Si al juny Grècia trenqués la baralla, els avaladors –Alemanya (56.000 milions), l'Estat francès (42.000 milions), Itàlia (37.000 milions), l'Estat espanyol (20.000 milions en avals i 6.000 milions més en efectiu) n'haurien de respondre. El millor per a tothom és l'acord.
Fins ara austeritat ha estat l'única paraula del diccionari alemany. Però des de diferents posicions acadèmiques, com l'esmentada de Hänsa –o els Nobel, Paul Krugman o Joseph Stiglitz, o Joerg Bibow, catedràtic d'Economia a l'Skidmore College, de Nova York– fa temps que sona una altra música. Per fer possible la fi de l'austeritat, però, cal, a la pràctica, una mutualització del deute. És a dir, els eurobons, un malson per a Berlín.

Vehicle polític
Hänsa esmenta el diable ja que, en parlar de “vehicle polític”, demana “una autoritat fiscal europea amb capacitats reals per coordinar eficaçment les economies”, i amb “capacitat de cobrar impostos per finançar els estímuls de manera autònoma.”
El repte és, doncs, tant econòmic com polític. O, sobretot, polític. I ho és tant per a la Syriza, que ha aconseguit quatre mesos de treva per renegociar un deute en millors condicions i també per mostrar la capacitat transformadora de la societat que governa, com per a la resta d'agents europeus.
Tard o d'hora, sosté Hänsa, aquests haurien de permetre la creació d'eurobons que “facilitarien que Europa demanés prestat en condicions raonables”, és a dir, a un preu més a prop dels costos d'endeutament d'Alemanya. Aconseguir tal instrument, però, és una empresa quimèrica, i més encara en les circumstàncies actuals. És un cercle impossible de quadrar. Cal un espai fiscal comú per afavorir el creixement o tenir un instrument per afavorir-lo. Però sense confiança entre socis i sense un sistema clar que estableixi prioritats de recaptació i despesa entre tots, sembla impossible de dur-ho a terme. I encara una altra paradoxa: la crisi grega i la victòria dels reformadors de Syriza obre una finestra d'oportunitat per caminar cap l'espai fiscal comú. Hänsa, però, és pessimista, per l'habitual miopia europea i l'estreta moral de Berlín.
LES XIFRES
323.000 milions d'euros és la quantitat de deute grec, el 60% del qual és a mans dels estats de la UE.
56.000 milions d'euros és el préstec, entre efectiu i avals, d'Alemanya a Grècia, el més gran de tota la Unió Europea.
Quim Aranda

Joan A. Forès
Reflexions


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada