Benvolguts,
Avui va de tècnica!
Avui va de tècnica!
He trobat aquests enllaços
parlant d’una presentació de sistemes de bateries solars domèstiques i industrials aplicades
a l’emmagatzemament d’energia basades en la tecnologia de l’ió-liti, de l’empresa
americana Tesla.
Tesla fabrica cotxes elèctrics amb tecnologia semblant...
Tesla fabrica cotxes elèctrics amb tecnologia semblant...
·
Presentació
de l’empresa Tesla, els seus productes i els seus directius: http://www.teslamotors.com/about
·
Dos
articles sobre la presentació del seu darrer producte, de nom PowerWalls.
Energia alternativa no contaminant...
Disquisicions que potser no cal llegir
En tot aquest somni hi trobo alguna pega: Pot ser
perfecte per ciutats de poca densitat d’habitants amb urbanitzacions com les americanes,
de cases individuals amb espais per col·locar-hi les plaques solars, però no
sembla factible quan la densitat de població és la de New York o de Barcelona.
Ja fa anys vaig llegir Entropy (1981), un
llibre molt interessant sobre aquest tema d’un economista i guru americà de nom
Jeremy Rifkin. El llibre està basat
en l’anàlisi del segon principi de la termodinàmica i
la seva aplicació al domini de l’energia no orgànica. O sigui quines
possibilitats hi ha per fugir de l’energia del petroli...:
Un dels raonaments que em va impactar va
ser quan explica que tota l’arena del mon no abastiria les fàbriques de plaques
solars...
Un comentari a aquest llibre es pot
trobar a:
Una de les frases del llibre comentades
en l’enllaç és: “Rifkin habla de una vuelta radical a un ritmo natural en el que se debe
revertir drásticamente el sentido del flujo campo-ciudad, las
personas deberían volver al campo, las ciudades no deberían albergar a más de
cien mil habitantes y la población mundial no superar los mil millones de
habitantes…”
I ara l’article interessant i engrescador de l’Andreu Barnils:
03.05.2015
Elon Musk ens entra pel terrat
El físic i home de negocis Elon Musk va
presentar dijous passat a Califòrnia (EUA) les seves bateries solars.
Combinades amb plaques solars podrien permetre de consumir energia provinent
del sol les vint-i-quatre hores del dia. De dia, funcionaríem amb les plaques i
les bateries es carregarien. De nit, funcionarien elles. Les bateries
d'Elon Musk fan 1,3 metres d'alçada, uns 20 centímetres d'amplada i
pesen 100 quilograms. Una mena de neveres, amb el nom de PowerWalls, 'parets d'energia'.
Costen 3.500 dòlars. Les bateries pensades per a empreses són molt més grosses i
molt més cares. Aquí l'operació és
de màrqueting: Musk ens vol vendre un producte, i a mi ja m'està bé.
I tant, que m'està bé.
La presentació
de Musk va durar només vint minuts (vídeo) i és, per mi,
espectacularment ben feta. Ven un somni, i és un somni que compro, fa molts
anys que el compro: el final del monopoli de les elèctriques. En
el seu somni, en comptes de ser grans centrals elèctriques, les que
generin energia, aquesta es generaria al terrat dels edificis. Tots
nosaltres tindríem plaques solars dalt del terrat i dins les cases,
les bateries. El
seu somni és el final del petroli i el gas transformats en electricitat i el
començament del viure del sol amb plaques al terrat. Jo pronostico
una batalla campal en aquests terrats. De fet, ara mateix Musk cobra
el lloguer de la placa solar i veurem si els propietaris dels edificis
s'inventen conceptes nous per al lloguer del terrat on ha d'anar la placa. El
mercat immobiliari pujarà cap a dalt. Vull dir que Musk no diu adéu a
l'actual sistema econòmic. Però sí a l'energètic: direm adéu al petroli, gas i més carburants
gràcies també a gent com Elon Musk.
Un futur sense cables
elèctrics creuant països. Un país sense cables elèctrics ni sistemes
centralitzats. Veïns amb plaques al terrat. Si el capitalista de les
renovables Elon Musk guanyarà la batalla a les elèctriques, les
seves centrals, els seus monopolis, s'haurà de veure. A l'estat
espanyol, per exemple, la llei castiga els
que generen energia renovable. Veurem quin és l'impacte d'aquestes bateries a l'estat.
Quin home, el senyor
Musk! Nascut a Sud-àfrica, fill de canadenca, se'n va anar del país
per evitar el servei militar del govern racista d'aleshores. Va
aixecar PayPal, el sistema de pagament electrònic que fan servir milions
de persones a la xarxa. També treballa en els coets de segona mà. Els coets de
l'espai, l'únic mitjà de transport que no serà elèctric en el futur, segons
ells, i una altra de les seves obsessions. Els coets i les seves solucions. Ara
el gran problema és que resulten molt cars. Solució de
Musk? Reutilitzar-los. Fer que les peces que el coet va abandonant per
l'espai tornin a la Terra, i puguin tornar a posar-se en òrbita immediatament.
Quant als cotxes elèctrics, va començar amb models de cent mil dòlars, per a
rics conscienciats; ja n'ha llançat el model de cinquanta mil dòlars i té
previst de presentar el model de trenta-cinc mil dòlars aviat. Hi ha dos estats
nord-americans coberts amb prou estacions de recàrrega
dels cotxes elèctrics i la ruta Nova York-Los Angeles també és a
punt.
Ara Elon Musk ens
entra pel terrat i ja el tenim al menjador, on ens col·loca una
bateria hiperplana per a evitar les centrals elèctriques i escalfar-nos
amb el sol. Bateria que no ha patentat, com ja va fer amb els cotxes elèctrics:
ofereix la seva tecnologia a les altres empreses.
Joan A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada