Benvolguts,
Aquest és un esborrany de la xerrada que faré el 19 de febrer a la Multiparada del Parc del Clot.
El títol és:
Infraestructures i corrupció.
Joan A. Forès.
La capitalització dels guanys i la
socialització de les pèrdues!
2.
Índex:
La corrupció i el mal
tracte a Catalunya a mig segle XIX
Quins són els esdeveniments des
del 1850 fins el 2017
Els primers ferrocarrils i la
potència mercantil i industrial de Catalunya
El desastre econòmic de Madrid
Els acudits de La Codorniz
La disbauxa dels AVEs i els beneficis de la Casta.
La Llotja del Real Madrid
El retorn als orígens. La corrupció i el mal tracte a Catalunya a mig
segle XXI
3.
Premisses:
Carles I a Felip
II. Lisboa o Madrid o Barcelona?
Madrid és una
capital d’Estat sense mar o riu navegable com són Londres, Paris, Berlin, Roma,
Barcelona, Budapest, Moscou, Bratislava,...
Consequències:
Abastiment problemàtic
Comissió
de ferrocarrils del 1850, generals, brigadiers i geòlegs:
• “Madrid no es productor...”
• “Madrid que nada produce, y a
la cual hay que alimentar con todo y hasta los artículos de primera
necesidad...”
• “Madrid tiene grandes
necesidades sin producción pròpia...”
• “La situación de la capital
de la monarquia en Madrid la constituye en cierta desventaja por la casualidad
de no haver aquí ni estas cercanias muchos de los elementos que permiten a las
capitales un gran desarrollo en otras naciones”.
4.
Règim Borbònic. Primers ferrocarrils. Maria
Cristina->Isabel II. Espartero
• 1830.
Liverpool-Londres. 50 km
• 1848.
Mataró-Barcelona. 29 km. Promotors Societat privada d’industrials catalans
• Sense
subvencions
• 1855.
Xarxa Barcelona, Mataró, Granollers, Sabadell, Arenys de mar, Montcada, Molins
de Rei, Reus, Tarragona, Lleida...
• 1851.
Madrid-Real Sitio y Villa de
Aranjuez. 49 km. La Corte i la Fábrica de Tapices Reales. Jarama-Tajo.
Promotors Societat privada Marqués de Salamanca
• Amb subvencions. Manca de demanda. Costos
explotació molt elevats.
• 1852.
Fallida. Comprat per l’Estat!
• Conclusió 1: Els
ferrocarrils a Catalunya els paguem els catalans. I els de la resta d’Espanya? También!
(Eugenio!)
Conclusió 2: Els inversors de l'altiplà se'n van adonar que construir ferrocarrils era rendible, sobretot si hi havia una conxorxa Ministeri-Gremi de constructors i construien cobrant per km de via i sense definir des d'on fins on anirien! El criteri era construir en paratges plans que era més barat. Resultat: Després de construir i cobrar milers de km de vies que unien el no-res amb el no-res a l'any 1876 el Regne va fer fallida un cop més (13 o 14 fallides prèvies des del 1500).
Conclusió 2: Els inversors de l'altiplà se'n van adonar que construir ferrocarrils era rendible, sobretot si hi havia una conxorxa Ministeri-Gremi de constructors i construien cobrant per km de via i sense definir des d'on fins on anirien! El criteri era construir en paratges plans que era més barat. Resultat: Després de construir i cobrar milers de km de vies que unien el no-res amb el no-res a l'any 1876 el Regne va fer fallida un cop més (13 o 14 fallides prèvies des del 1500).
5.
Esdeveniments polítics del 1714 al 2017:
• 1706-1714
Guerra de Successió.
• 1714
Borbons->
• 1808
Guerra del francès->
• 1812
Corts de Cadis->
• 1874
I República->
• 1876
Restauració borbònica (Bipartidisme)
• 1914
Mancomunitat de Catalunya->
• 1924
Dictadura Primo de Rivera->Primera providència anular i desmuntar la Mancomunitat!
• 1931
II República->
• 1936-1939
Guerra civil i guerra contra
Catalunya->
• 1939
Dictadura franquista->
• 1975-1981
Transacció->
• 1977
Generalitat Republicana passada a Generalitat borbofranquista (café para todos)!
• 1981
Règim Borbofranquista (Bipartidisme) Café para todos.
• 2017
República catalana!
• Finançament
Gobierno espanyol des del 1986: UE 200.000M€. Catalunya: 340.000M€. On han anat
a parar tots aquests diners?:
• 2017 PIB 1 bilió€. Deute públic 1
bilió€.
• AVE. Llotja Madrid. Florentino
ACS. Villar Mir OHL
6.
La Codorniz
• A La Codorniz als anys 60 deien que Espanya
devia ser un país molt ric perquè amb tanta gent que roba i així i tot no
s’enfonsa...
• I també deien que Espanya té més de tot, inclús més futur
perquè ha de passar encara els segles XVIII i XIX (i ara hi podem afegir el
segle XX!!)
7.
Infraestructures
• Els successius Gobiernos del PPSOE des
de fa 25 anys s’han proposat de construir els AVEs
radials des del ”kilómetro cero” fins a totes les capitals de
província.
• Ja s’han invertit 50.000 M€.
• I expressament no han construït ni un quilòmetre de Corredor
mediterrani que costa 5.000 M€. Per què?
8.
Estudis
de viabilitat. i retorn de la inversión. Recursos europeus (i catalans)
• Ja sabem que una de les darreres accions
del Gobierno socialista i del ministre Pepiño Blanco fou eliminar trajectes
infrautilitzats a Castilla-La Mancha.
• L’acció era correcta. El que no era
correcte és haver invertit en aquelles infraestructures sense haver fet estudis
de viabilitat i de retorn de la inversió. En l’apunt del Bloc Reflexions del 28 de juny
del 2011 s’explica aquest desastre, I es complementa amb l’apunt del 6 de
juliol del mateix any que paga la pena de llegir.
• És on en Blanco (que devia anar pet) deia
frases tan encertades com:
• Como todo nos ha salido gratis
(rialleta)… Circular por la mayoría de autovías es gratis (rialleta)...
• Como no sabemos muy bien lo que cuesta un tren de alta
velocidad...
• No, construirlo, solo
mantenerlo: 100.000€ por quilómetro y año, 180.000€ si es en túnel… Multiplicar
los kilómetros y ya sabréis lo que cuesta solo conservar las vías…
• Ya no vamos a tener los recursos que teníamos, en primer lugar porque muchas
de estas infraestructuras las venimos haciendo con fondos procedentes de la
Unión Europea, Fondos estructurales y de cohesión…
•
Tenemos ya que empezar
a pensar las infraestructuras con un poquito mas de sentido económico, hacer estudios de viabilidad económica, hacer estudios de rentabilidad…
•
Porqué no hay peor cosa que un puerto sin
mercancías, un aeropuerto sin aviones, y un tren sin pasajeros…
• Por tanto nos viene bien que empecemos
a trabajar un poco mas con un sentido económico de las
infraestructuras, y sobretodo priorizar estructuras que generen mas a la
competitividad
• En un vídeo de 2 minuts ho explica:
• I així acaba l’explicació!”
9.
Règim Borbofranquista. Greuges:
• El
llibre España capital Paris del Germà Bel explica el que hem contat i ho
amplia a: la necessitat de crear infraestructures al
centre amb diners públics
• i
a: fomentar que la perifèria creï infraestructures a
mida que ho necessiti , pagats amb diners privats...
• Els
ferrocarrils a Catalunya els paguem els catalans i els de la resta d’Espanya
els paga el Tresor Espanyol. También que deia l’Eugenio!
• Comparació
Rodalies Barcelona<-> Rodalies Madrid. 2017 han destinat 1000M€ de la UE pel Corredor Mediterrani a unir dues estacions de l'AVE de la vila de Madrid (Atocha i Chamartin)
• Autopistes
de peatge privades als Països catalans. Autovies gratuïtes a Espanya. Radials
privades de peatge de Madrid. Fallida. 5.000M€
• Corredor
mediterrani. 4.000 camions/dia.
Alacant-València-Castelló-Tortosa-Tarragona-Barcelona-Girona-Figueres-Frontera.
Túnel del Pertús. El més calent és a l’aigüera!
• Plataforma
Castor
10. Règim
Borbofranquista. “Pelotazos”:
• la
increïble xarxa de ferrocarrils de l’AVE,
• les construccions de la Vila Olímpica de Madrid,
• la plataforma florentina de Castor,
• l’AVE
a l’Aràbia Saudita (dictadura de l’Orient Mitjà d’on el Juanca rebia, i ho deu continuar
rebent el seu fill, les comissions del petroli venut a companyies espanyoles),
• el
nou Canal de Panamà, Sacyr
• el
Túnel de peatge del Pertús (acabat
anys abans del que Fomento havia
previst i que té un trànsit d’AVEs
molt inferior al calculat, i de trens de mercaderies ínfim, i ara que ha fet
suspensió de pagaments i fallida vol que passi a mans de l’estat, com la primera línia de tren de Madrid a Aranjuez, dels anys
1850s)
Joan A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada