dijous, 14 de gener del 2016

13/01/2016. 23/07/2013. Joan Boadas. Els remences catalans del 1448. La Unesco va inscriure el llibre remença del 1448 al Registre de la Memòria del Món. Puigdemon, Mas, Nadal, Ventura, Jonquera i molts altres eren els signants dels llibres...

Benvolguts,

El company Lluís Solà ens recorda que el 2013 el PuntAvui va fer una ressenya sobre el llibre remença del 1448 i ens en passa un comentari. Copiem el comentari d'en Lluís, que té algun punt d'ironia,, fem el nostre propi comentari i a continuació publiquem la ressenya del PuntAvui. Recordem també que en el Bloc hi ha un article d'en Joan Lluís Lluís sobre el mateix cas.

Comentari d'en Lluís Solà:

Aquests últims dies el president Carles Puigdemont ha fet referència, diverses vegades, als remences. El diari AVUI va publicar el juny del 2013 algunes referències al llibre remença del 1448. La UNESCO va inscriure el llibre remença al Registre de la Memòria del Món el 2013.


Fixeu-vos, com a curiositat històrica, que en el primer paràgraf hi figuren, per aquest ordre, els cognoms: Puigdemont, Mas, Nadal, Pujol, Jonquera  i una senyora Margarida Masgrau, que és tota una fita si tenim en compte que estem parlant del segle XV. També és curiós, que en sis mesos van fer 553 reunions per pactar les resolucions.  Potser així es pot entendre que JuntXSí i per la CUP han trigat tres mesos en posar-se d'acord...

Ara el nostre comentari sobre l'apunt de l'arxiver de Girona Joan Boadas:

Complet i fabulós article sobre el Sindicat Remença del 1448. Puigdemon, Mas, Nadal, Ventura, Jonquera i molts altres eren els signants dels llibres...

Els remences estaven en règim d’esclavatge i com a detall curiós en el paràgraf que copio explica com Alfons el Magnànim (1396-1458) els havia autoritzat a reunir-se “sempre que no s'ajuntessin més de cinquanta homes i que, a la trobada, hi assistís un oficial o delegat reial i un notari amb la funció d'aixecar l'acta corresponent.”

Dic que el detall és curiós perquè aquest règim de nombre de persones màxim a reunir-se així com l’assistència obligada d’un delegat franquista, membre de la policia nacional (un comissari polític) amb la funció d'aixecar l'acta corresponent, era obligat en els anys 70 del segle passat en el règim franquista que ens havia tocat patir. La meva experiència ve del fet que un grup de pares de Sarrià vàrem muntar una escola pels nostres fills perquè a Sarrià només hi havia una escola municipal i perquè en l’escola franquista tot s’havia de fer en castellà i nosaltres no hi estàvem d’acord i ho fèiem tot en català. Els pares érem de professions diverses, enginyers, economistes, advocats, mestres, obrers sindicalistes, fiscals franquistes, administratius, etc. Aquesta escola estava sotmesa al mateix règim d’esclavatge que els remences de més de 500 anys enrera. Quan els pares ens reuníem en assemblea havíem de notificar-ho a la policia i el delegat governatiu es presentava a qualsevol moment de la reunió. Evidentment els nostres papers en català els teníem amagats, així com les pissarres no tenien rastres del català que hi havia normalment. Quan el delegat entrava ens posàvem a parlar en castellà (obligatòriament a l'Espanya franquista davant de l'autoritat competent, per molt incompetent que fos en llengües, però competents en porres) de temes administratius fins que se’n cansava i se n’anava a fer el seu informe...


29 juliol 2013 2.00 h


JOAN BOADAS (*) - GIRONA



Text manuscrit del document del segle XV Foto: JOSEP MARIA OLIVERAS.
  

La Unesco va inscriure el llibre remença del 1448 al Registre de la Memòria del Món

Dimarts s'inaugura una exposició sobre aquest document a l'Expocambra de Girona

La Unesco va inscriure el llibre remença del 1448 al Registre de la Memòria del Món

Pere Puigdemont, de la parròquia de Sant Esteve d'Olot; Antoni Mas, del castell de Sentmenat; Joan Nadal, de la parròquia de Sant Martí de Cassà de la Selva; Antoni Pujol, del terme del castell de la Roca; Francesc Bosc, de la parròquia de Sant Cugat de Fornells; Pere Jonquera, de la parròquia de Santa Maria de la Clusa; Pere Ventura, de la parròquia de Sant Feliu de Celrà; Margarida Masgrau, de la parròquia de Riudellots de la Selva, i així fins a 10.425 homes de remença de les diòcesis de Girona, Osona, Barcelona, Urgell i Elna varen protagonitzar, entre el 13 d'octubre del 1448 i el 10 de març del 1449, 553 reunions a una gran majoria de parròquies de la Catalunya Vella.

Convocats per repic de timbals i de campanes, corns o al crit de “via fora”, els pagesos de remença, amb una capacitat de mobilització i organització prodigiosa per l'època, s'aplegaren durant cinc mesos en esglésies, places, cementiris, castells o, fins i tot, algun edifici particular. Alfons el Magnànim (1396-1458) els ho havia autoritzat sempre que no s'ajuntessin més de cinquanta homes i que, a la trobada, hi assistís un oficial o delegat reial i un notari amb la funció d'aixecar l'acta corresponent.

Aquesta feliç exigència és la que va permetre confegir aquest excepcional llibre, que, en els seus 237 folis recull les actes de les reunions dels pagesos de remença que tenien com a objectiu escollir els seus representants o síndics, que, en nom del col·lectiu, havien de defensar l'abolició de la servitud personal davant la monarquia i recaptar la quantitat necessària per a assolir la seva llibertat, és a dir, la redempció remença.

Després de segles de servitud, a vegades no tan llunyanes de l'esclavitud, els pagesos catalans de mitjan segle XV van començar a organitzar-se i a reclamar la seva llibertat davant dels reis catalans. De raons no els en faltaven: els remences, homes i dones, estaven obligats a viure i treballar en un mas. Per alliberar-se'n eren obligats a pagar una redempció o remença al seu senyor.

Afegida a aquesta obligació, de molt difícil compliment, aquests pagesos es trobaven sotmesos a altres servituds, conegudes com a mals usos. Si morien sense descendència (eixorquia) o sense testament (intestia) el senyor es podia quedar part de les seves terres. Els les podia reclamar també si se'ls cremava el mas (àrsia) i tenia dret a rebre part dels béns del remença quan aquest es casava (ferma d'espoli). I si encara no era suficient en el fet per ell mateix, podia ser castigat si la seva muller era trobada culpable d'adulteri (cugucia).

Afegim-hi, tot i que els historiadors consideren que no era un dret sancionat per llei, però els pagesos no oblidaren d'exigir-ne l'abolició de manera reiterada, el ius primae noctis, més conegut com a dret de cuixa, la simple evocació del qual evidencia la iniquitat del tracte senyorial al col·lectiu remença.

Aquest juny del 2013 la Unesco ha decidit reconèixer la lluita dels pagesos de remença en defensa dels seus drets i la seva contribució primerenca en la consecució dels drets humans, i ha inscrit elLlibre del Sindicat Remença del 1448 al Registre de la Memòria del Món. Aquest programa, creat (el 1992) i impulsat per aquest organisme internacional, té l'objectiu de singularitzar, preservar, promoure i difondre aquella documentació considerada capital per a la història de la humanitat.

El Llibre del Sindicat Remença, custodiat a l'Arxiu Municipal de Girona, és el primer document català que s'incorpora a aquest prestigiós registre (al costat, per exemple, de la cosmografia de Ptolomeu, el manuscrit de la declaració del Manifest comunista, la Novena simfonia de Beethoven o la primera Declaració dels Drets de l'Home i del Ciutadà) i el converteix en un referent de relleu internacional.

El procés, com és fàcil d'imaginar, no ha estat senzill, i la nul·la col·laboració del govern espanyol li ha atorgat un caràcter èpic que ens hauria agradat estalviar-nos. Ha servit, però, entre moltes altres coses, per evidenciar l'eficàcia i qualitat d'organismes com Unescocat, incomprensiblement desactivats en uns moments com els actuals en què tenir ancoratges internacionals esdevé una exigència irrenunciable.

565 anys després d'aquell moviment sindical del 1448, els Puigdemont, Mas, Nadal, Pujol, Bosc, Jonquera, Ventura i Masgrau ens interpel·len de manera directa i ens ofereixen una lliçó històrica excepcional: quan davant situacions adverses un poble s'uneix per a defensar una causa justa, cap força no pot aturar la seva reivindicació i els objectius perseguits s'acaben sempre imposant.
(*) Arxiver municipal de Girona

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada