dimecres, 6 de juliol del 2016

04/07/2016. Catalanofòbia. Afer cambrer Balearia. Blog Societat Anònima. Permeable a la catalanofobia estructural. “No es lo mismo ser el abusador que el objeto del abuso, el agresor que el agredido y el maltratador que el maltratado”. “Lo que no puede suceder es que el culpable se convierta en víctima y al revés”. El Fernández, l’Alfonso i el Crim Organitzat.

Benvolguts,
 Comentem un missatge d’Àlex Societat Anònima adreçat a Antonio (?).

El cas (com un cabàs) comença amb un incident entre un cambrer que treballa a la companyia Balearia i que no vol entendre a un client que li parla en català (li demana un cafè amb llet). El trajecte marítim de mitja hora era entre Eivissa i Formentera (cerqueu a Google Maps si no sabeu on som).  El client és músic, molt conegut en l’àmbit catalanoparlant i s’anomena Quimi Portet i va fer una piulada explicant el cas, amb la foto del cambrer. Hi ha hagut múltiples contradiccions a la companyia propietària del vaixell: primer varen fer una piulada dient que era intolerable el capteniment del cambrer, i després amonestats per qui té poders per amonestar ha piulat dient tot el contrari...

El testimoni l’ha agafat en Ramon Cotarelo i ha trobat una expressió feliç, aquella de la Catalanofòbia estructural, i n’ ha fet un article que també comentarem i publicarem en aquest Bloc.

Hi ha unes quantes frases molt agudes i interessants en l’article que comentem ara de l’Àlex adreçat a l’Antonio:

·         “Lo que no puede suceder es que el culpable se convierta en víctima y al revés”
·         “No es lo mismo ser el abusador que el objeto del abuso, el agresor que el agredido y el maltratador que el maltratado”

I són interessants per moltes raons però precisament aquests dies fonamentalment perquè un tal Fernández i un tal Alfonso, patums feixistes espanyoles, han estat abusant del concepte de la segona frase i usant la tàctica de la primera frase des de fa 10 o 15 dies quan es va publicar (amb àudio inclòs) una llarga i infecta conversa entre dos funcionaris espanyols, els dos titulars del que es cataloga com a Crim Organitzat

Vegeu l’explicació del Crim Organitzat en aquest Bloc.

I posats a fer, com que de fa un parell de dies es veu actuar la premsa cavernària, avisada per un ocellet (o un angelet, vés a saber), que fa guàrdia esperant que la policia espanyola, els grisos per entendre’ns i la Guardia Civil arribin i entrin, suposo que amb ordres judicials, a ajuntaments i empreses de Catalunya, no he sentit parlar en canvi de cap actuació del Ministre de Justícia, ni de la fiscalia anticorrupció en el cas Fernandezgate i Alfonso, i estic delitós esperant que la policia del Fernández entri al despatx del Fernández amb una ordre judicial per tal d’aclarir el crim que es va estar cometent repetidament el 2014, uns dies abans de la Consulta del 9-N.

En cas contrari haurem de continuar creient en l'íntima relació entre la judicatura i l'executiu espanyol.

Pobre Montesquieu, tu què et creies? D'estats absolutistes, imperialistes, feixistes, que encara no han passat per la Il·lustració, que encara no han fet la Revolució Francesa, ni la Revolució Industrial, ni la Reforma Agrària, que encara no han demanat perdó pels crims que han comès, començant pels Alzamientos nazi-feixista-franquistes, encara en queda algun!

Vegem l’article de l’Àlex:

4 JULIOL 2016
Permeable a la catalanofobia estructural

Estimado, o no, Antonio:

Quizá Quimi Portet no debió publicar la foto del camarero. Como también es cierto que quizá ese camarero no debería trabajar en una línea marítima que cubre un origen y un destino en los que hay muchos clientes que utilizan una lengua que él se niega a entender. Y digo que se niega a entender porque todos sabemos, cuando viajamos al extranjero que, aunque no hables la lengua local, con educación, respeto e interés te acabas entendiendo con quien sea. Además, si me permites la broma, para saber que un “cafè amb llet” es un “café con leche” no hace falta tener la Piedra Rosetta cerca. ¿En ese contexto se le debe exigir a un cliente que se quede sin desayuno o que cambie al castellano? ¿Se nos debe exigir a los catalanes que cedamos ante las micro o macrodiscriminaciones diarias? Por supuesto que no. 

Una vez comí en un restaurante croata de Berlín en el que el dueño no hablaba inglés. Yo no hablo alemán. La carta estaba en croata y en alemán. Y yo tenía hambre. Comí, eso sí. No sé muy bien qué, pero fue divertido.

Lo que no puede suceder es que el culpable se convierta en víctima y al revés, como tantas y tantas veces ha sucedido cuando lo que está en juego es la dignidad de quien sólo pretende utilizar su lengua materna en una comunidad lingüística en la que debería estar reconocida. Ese camarero no presta sus servicios en Taiwan, donde nadie le puede exigir, no ya que entienda el catalán, sino tampoco el castellano. Lo hace, repito, en un ámbito lingüístico en el que el catalán es cooficial. Nadie le exige que hable en catalán. Se le pide, en base al trabajo que desarrolla y donde lo desarrolla, que lo entienda y, sobre todo, que no discrimine a un cliente en razón, como en este caso, por la lengua en la que tiene todo el derecho del mundo a expresarse.

Crear un entorno de no discriminación es lo mínimo que podemos exigir a una sociedad que presume de ser democrática. Si se concede la licencia para discriminar, sin que exista ninguna consecuencia, estamos cediendo a la xenofobia, a la homofobia, al racismo, al machismo o a cualquiera de las formas que tiene la violencia para expresarse. Y, lo siento, ahí no caben pedanterías como ser “permeable a la catalanofobia estructural”. Lo que tú defines con semejante lirismo es, simplemente, actuar como un miserable, por muy “currela” que sea . Es discriminar porque sí, por la lengua que hablas, por tu color de piel, por tu orientación sexual, porque eres feo, porque tienes los tobillos gruesos, porque llevas la camiseta del equipo de fútbol rival, porque me has mirado mal, porque me sale de los cojones, que para eso soy más chulo que nadie.

Uno de los ejercicios que se debería poner en práctica en todas las escuelas es que los estudiantes experimentaran durante unas pocas horas qué se siente cuando el entorno te discrimina, cuando te margina. Porque, créeme, no es lo mismo ser el abusador que el objeto del abuso, el agresor que el agredido y el maltratador que el maltratado. Lo que hemos de evitar es que nadie, absolutamente nadie, pueda encontrar la más mínima excusa para discriminar. Si eso no se comprende, España, como sociedad, tiene un gravísimo problema. Problema que se une al de no comprender su diversidad y su riqueza lingüística. En serio, si algo tan básico como erradicar todo tipo de discriminación, sea del tipo que sea, no se interioriza correctamente es que:

este país es excesivamente “permeable a la ignorancia estructural”. Y, como sociedad, tiene muy poco futuro.
Àlex Societat Anònima

Joan A. Forès

Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada