Benvolguts,
Comentem
avui un genial article d’en Ponç Feliu de títol La Constitució tàcita, sobre la Transacció, que no Transició del 1975 al 1981, i concretament la Llei 1/1977 de 4 de enero, para la Reforma Política. Explica i ho
hem cercat en el BOE, perquè amb la nostra innocència no ens ho crèiem,
que l’article cinquè explica com el rei podia saltar-se la Consti oficialment (ja
sabem que extraoficialment també pot fer-se i es fa...)
Uns
quants apunts:
·
Genial inspiració la de Ponç Feliu identificant
tots els caràcters de la Verge Maria i tots els de la Constitució:
“Dues immaculades concepcions, la de la Verge
Maria i la de la Constitució, dues entitats que comparteixen igual inspiració divina, mateix nivell d'eternitat i idèntic
grau de virginitat; preservades ambdues de mirades lúbriques, en similar estat
de puresa i igual d'intocables per cap mà obscena.”
·
Presentació de “la Constitució tàcita”. El concepte remet a tots
aquells elements que, no figurant expressament,
explícitament, en el relat oficial de la Transició amb el seu
resultat final de la Constitució varen, més que condicionar, determinar aquella Transició. Són les forces subterrànies
sobre les quals va edificar-se la Constitució expressa.
·
Un altre punt que hem hagut de llegir dos cops o tres:
Articulo
quinto El Rey podrá someter directamente al pueblo una opción poHtica de
interés nacional; sea o no de carácter
constilucional. para que decida medianle referéndum, cuyos
resultados se Impondrán a todos los órganos del Estado. SI el objelo de la
consulla se refiriera a materia de competencia de las Cortes y éstas no tomaran
la decisión correspondiente de acuerdo con el resultado del referéndum,
quedarán disueltas, procediéndose a la convocatoria de nuevas elecciones.
Que
en versió de La Trinca, feia:
“Diu l'article 26 que, en un cas de compromís, el califa pot, si cal,
passar-se per l'engonal totes les lleis del país.”
Sí, ho heu entès
correctament!
El
Rei! El Rei! podrá someter directamente al pueblo una opción política de
interés nacional; sea o
no de carácter constitucional!
Per
tant si la confabulació del 23F entre el Rei, l’Armada, el Queipo de Llano
(ai! El Milans del Bosch) i d'altres no els hagués sortit bé,
sempre li quedava al rei una bala a la recàmera: Proposar al poble de fer un
referèndum, sea o no de carácter constitucional!
Toma del frasco, Carrasco!
Vegem l’article
molt ben trobat del Ponç Feliu:
11 desembre 2016
TRIBUNA
La Constitució tàcita
Ponç Feliu
Escriptor
“Són les forces subterrànies sobre les quals va edificar-se la
Constitució expressa
Fa pocs dies sonaven als
quatre vents, com els “claros clarines” de
Rubén Darío, els benaurats anuncis de dues immaculades concepcions, la de la Verge Maria i la de la Constitució, dues entitats que comparteixen igual inspiració
divina, mateix nivell d'eternitat i idèntic grau de virginitat; preservades
ambdues de mirades lúbriques, en similar estat de puresa i igual d'intocables
per cap mà obscena.
Manllevo d'un autor, Capella, el que ell anomena “la Constitució tàcita”. El concepte
remet a tots aquells elements que, no figurant expressament, explícitament, en
el relat oficial de la Transició amb el seu resultat final de la Constitució varen, més que condicionar, determinar aquella Transició. Són les
forces subterrànies sobre les quals va edificar-se la Constitució expressa.
Per exemple, pels EUA era bàsica una transició a Espanya
compatible amb la seva geopolítica, per la qual cosa es va judicar que la
solució òptima a la desaparició de Franco era la d'un trànsit cap a una
monarquia constitucional recolzada en dos partits que els seus serveis
d'intel·ligència varen denominar provisionalment com a partit “socialista” i
partit “democràtic”, excloent en qualsevol cas l'obertura
d'un autèntic procés constituent que posés
en risc aquests fonamentals pilars de la
monarquia i el bipartidisme.
S'havia de controlar, doncs, el resultat
–i així es va fer– de les primeres eleccions lliures del 15 de juny de 1977, amb el designi d'aconseguir, mitjançant la llei d'Hond, el cabdal
objectiu d'implantar aquell bipartidisme.
Ara bé, per evitar cap
sorpresa, o sigui, l'expressió d'una voluntat
popular no ajustada a allò dissenyat (triomf
de la UCD i hegemonia dins l'esquerra d'un PSOE absolutament domesticat), com
així va ocórrer mil·limètricament, s'establí un triple sistema de seguretat, un
triple paracaigudes:
a) designació directa pel rei, sense passar
per cap votació, de 41 senadors;
b) vigilància ad
cautelam per part del Consejo
Superior del Ejército, reunit en espera dels resultats electorals i amb la
divisió cuirassada Brunete
aquarterada prop de Madrid;
c) tenir a mà l'article 5 de la llei de reforma política, en la seva previsió que “el Rey podrá someter directamente al pueblo una opción política de interés
nacional, sea o no de carácter
constitucional,
para que decida mediante referéndum,
cuyos resultados se impondrán a todos los órganos del Estado”.
O
sigui, que en cas necessari s'hauria pogut utilitzar aquesta prerrogativa reial
per forçar noves eleccions, fet que, com és sabut, no va caldre en sortir tot
com estava previst.
Ponç Feliu
Joan A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada