Benvolguts,
Aquest és un article de foment de l'autoestima, estat d'ànim que ajuda a tirar endavant projectes complexos, basats en el sentiment secular de feina ben feta del nostre país.
Ja sabem que Catalunya fou potent en el sector de les motocicletes
en temps de l’autarquia franquista. Des del 1945 es fabricaven motos Sanglas,
autòctones, de quatre temps, i després varen produir-se les diverses marques de
dos temps, Montesa, i més endavant les Bultaco, Ossa, Derby, etc.
Segurament aquests fabricants varen propiciar la indústria
auxiliar de l’automoció que va fer que quan la Fiat italiana a començaments
dels anys 50 va voler instal·lar-se a Espanya va proposar al “régimen” d’instal·lar-se
a Barcelona. El règim s’hi va negar, perquè tal com molts anys després va dir
la Aguirre, calia fer-ho en territori “nacional”. Però fora de Catalunya no hi
havia tradició industrial suficient. La Fiat va fer un “tot o res”, la fàbrica
s’instal·lava a Barcelona o no hi havia fàbrica...
Podeu seguir els interessants començaments de la SEAT a http://www.historiaseat.com/0-decada/50s.htm.
Han passat molts anys, el franquisme ara es diu franquisme
borbònic, però franquisme, la visió internacional de l’Espanya franquista va
evolucionar des del 1953 amb el tractat amb els EUA per la qüestió de
les bases americanes de la Guerra Freda, el sinistre Caudillo Franco por la gracia de Diós, patètic supervivent dels feixismes i nazismes dels anys 30 i 40 va morir, al llit, malgrat que el franquisme és etern i no va acabar amb la mort de la bèstia. Es va fer una transacció que no transició del 1975 al 1981 que va
entronitzar un cop més el Borbó i es va crear una Constitució, amb soroll de
sabres, de la que n’hem parlat a bastament, i un sistema de bipartidisme que
per sort s’està acabant. Espanya va aconseguir entrar a l’ONU, l’OTAN i finalment al Mercat Comú.
La indústria de les motocicletes, com els esdeveniment polítics
i econòmics, ha passat en aquests temps per molts alts i baixos, les marques
originals han quedat substituïdes per marques italianes i japoneses i la
tecnologia està evolucionant cap a les motos elèctriques, amb bateries d’ió-liti
d’altes prestacions.
És en aquests moments que s’ha fet la conjunció d’esforços
que s’explica en aquesta notícia:
La moto elèctrica 100%
catalana arriba el 2017
Pau Garcia Fuster
BARCELONA 23|12|2015
Scutum, Torrot, Rieju i Volta s’alien per fabricar una moto elèctrica
íntegrament catalana amb el suport de la Generalitat i l’Ajuntament de
Barcelona
La moto elèctrica 100% catalana comença a prendre forma . Generalitat
de Catalunya
LES CLAUS
Les quatre empreses signen un conveni per a la creació d'un consorci
industrial privat
La moto tindrà l'equivalent a 125cc i costarà uns 4.000 euros amb
bateria inclosa
La Generalitat aportarà tres milions d'euros en forma de préstec
participatiu
La idea inicial és que el muntatge es faci a la cadena de producció de
Rieju
Si es compleixen els
terminis previstos, a principis del 2017 ja es podrà comprar una moto elèctrica
100% catalana. És el que s’espera del projecte industrial signat aquest
dimecres per quatre grups destacats del sector: Scutum, Torrot Electric, Rieju i Volta Motor; que compta amb
l’impuls de la Generalitat de Catalunya i la col·laboració de l’Ajuntament de
Barcelona.
Les quatre empreses,
amb l’empenta de tots els seus proveïdors, uniran esforços per treure al mercat
una escúter d’una potència equivalent als 125 centímetres cúbics, amb dues
monitoritzacions possibles, llantes de 16 polzades, òptiques LED i seient per
guardar el casc. Tot plegat per un preu de venda al voltant dels 4.000 euros en
la versió que inclou la bateria.
Un projecte industrial
En l’acte de presentació
de l’acord, el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, ha destacat el fet
que es tracti “d’un projecte industrial amb lideratge privat i impuls públic”.
Un impuls públic que es tradueix en tres milions d’euros en forma de préstec
participatiu, en un projecte valorat en 10 milions d’euros dels quals els set
milions restants s’assumiran a través dels actius i el coneixement de les
quatre empreses.
Totes les parts de la moto poden comptar amb proveïdors catalans.
Generalitat de Catalunya
El conseller ha posat
de manifest la importància d’un acord d’aquest tipus per donar un impuls a “una
indústria tradicional catalana, com la de la moto; que ha de permetre millorar
la dimensió de les nostres empreses”. Un projecte on hi col·laborarà l’Ajuntament
de Barcelona, interessat a renovar el parc de vehicles cap al format elèctric.
“A Barcelona hi ha una gran necessitat que aquestes motos guanyin quota de
mercat”, ha recordat la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal; que ha apuntat
que la capital catalana “està fora de límit en emissions contaminants”.
Per la seva part,
Antoni Maria Grau, director general d’Indústria, ha destacat que “el repte
fonamental és disposar d’una indústria competitiva de la moto elèctrica. Cal un
producte ben orientat, de qualitat i funcional”. Segons Grau, el projecte va
ben encaminat per “encertar un posicionament perquè quan es vagi despertant la
demanda d’aquest producte se li pugui donar resposta des de casa nostra”.
Una escúter urbana
Actualment Barcelona
conviu amb unes 300.000 motos, de les quals les elèctriques amb prou feines
en sumen un miler. Comptant que la vida mitjana d’aquests vehicles és de 10 anys,
els càlculs porten a una renovació de 30.000 motos per
any. Aquestes xifres obliguen, segons Grau, a “una capacitat productiva d’una
certa envergadura”, que han fixat en una producció de 10.000 motos
anuals.
Grau també ha destacat
que el projecte generarà una trentena de llocs de treball, però serà sobretot
destacable per la capacitat d’aglutinar multitud de proveïdors catalans en cada
part de la moto.
Així serà la moto
elèctrica 100% catalana. Generalitat de Catalunya
La previsió és que el
cost del producte sigui de 2.000 euros més 1.100 de la bateria. Per tot plegat, el preu de venda al
públic s’estima en 2.600 euros en el
format sense bateria, i en 4.000 si aquesta ve
inclosa. Unes opcions que es deixen obertes perquè, segons Grau, “cal veure
encara com es desenvoluparà aquest mercat”.
Els serrells que falten de l’acord
Tot i la signatura del
projecte, el cert és que encara hi ha diversos detalls per acabar de definir.
La moto encara no té nom comercial, i les quatre empreses impulsores estan
acabant de parlar com es repartiran el seu pes dins el consorci industrial
privat que han signat aquest dimecres. Una decisió que acabarà depenent de
l’aportació final de cadascuna en el projecte. De moment, tot apunta que el
muntatge es farà a la cadena de producció de Rieju.
Sigui com sigui, les
quatre empreses mantindran paral·lelament la seva activitat. Scutum i Torrot tenen previst posar a la venda a principis de 2016 les
seves pròpies motos elèctriques; mentre que Rieju manté l’aposta per la seva escúter elèctrica Mius, i Volta Motor pels seus vehicles elèctrics de dues rodes de prestacions
més elevades.
El Departament d'Empresa i Ocupació ha acollit la signatura del
conveni. Europa Press
Per Carlos Sotelo,
conseller delegat de Scutum, “tenim tradició industrial en moto, però el més
important és que tenim el mercat”. Ivan Contreras, CEO de Torrot Electric
Europa, ha destacat que “la conjunció entre les quatre empreses ha estat
bastant natural”; i ha recordat que la seva companyia mantindrà l’aposta per
anar més enllà de “fer una companyia de motos, i contribuir a la mobilitat interpersonal
connectada com a empresa tecnològica”.
Al seu torn, Jordi
Riera, conseller delegat de Rieju, ha valorat la importància del suport
institucional en un projecte d’aquest tipus, sense el qual seria “impossible”.
L’empresa, amb 81 anys d’història, en fa tres que ha incorporat la mobilitat
elèctrica en el seu camp d’actuació.
Finalment, Joan
Sabata, responsable de màrqueting i comunicació de Volta Motor, ha destacat que
“l’oportunitat passa pel canvi de paradigma d’un món mecànic i industrial a un
tecnològic i digital”. Per Sabata, “les sinergies entre empreses ens poden
ajudar a assumir volums per liderar el mercat i seguir creant nova tecnologia”.
Pau Garcia Fuster
Joan A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada