Benvolguts,
Trobem perfecte i molt explicatiu i coherent l'article del nostre vell conegut Victor Alexandre. Ens ha agradat molt l'explicació de la semblança del sotmetiment dels catalans als castellans (Reino de Castilla) a la dels negres als blancs i la de les dones als homes...
Tasts:
- Per al totalitari, un referèndum sempre és un cop d’Estat.
- "El que pretén l’Estat espanyol és poder justificar verbalment les barbaritats que li passen pel cap".
- Quina entesa es pot establir entre algú que vol prendre les seves pròpies decisions i un tercer que li respon que no en pot prendre cap perquè l’amo de la seva vida és ell?
- D’igual a igual, és a dir, respectant l’altre, hi ha moltes enteses possibles, començant, naturalment, per l’acceptació incondicional del dret de l’altre a ser el que vulgui ser.
- De l’absolutisme, en canvi, de l’amenaça, de la imposició, de la coacció, de la repressió, de l’agressió... no en pot sortir res més que l’anhel de llunyania per part del sotmès. Aquest és el cas de Catalunya.
Tanmateix discrepem amb el tractament de civilització que fa l'autor referint-se a Castella, al capteniment dels castellans, dels espanyols, dels sorges, etc.
Perquè el mot civilització ens ha recordat sempre allò que deia el Franco (sota pal·li evidentment) de la civilització occidental i cristiana
I encara més el d'un acudit gràfic de la nostra joventut, que s'ha mantingut actiu al nostre cervell: Hi ha una balsa amb dos nàufrags, un pal i una camisa estripada fent de vela. A l'horitzó es veuen dues flotes de cuirassats, bombarders, caces i altres enginys militars canonejant-se l'una a l'altra i fumejant. I un dels nàufrags, saltant d'alegria, li diu al seu company: Mira, mira, estem salvats! Hem arribat a la civilització...
Vegem l'article:
Per al totalitari, un referèndum
sempre és un cop d’Estat
"El
que pretén l’Estat espanyol és poder justificar verbalment les barbaritats que
li passen pel cap"
04/06/2017
per Víctor Alexandre
Com més a prop és
Catalunya de culminar el seu procés d’independència més evidents es fan les
paraules de Harold Bloom:
“Catalunya i Espanya són dues civilitzacions completament
diferents”.
Les va dir a Nova York l’any 2006 sense entrar en cap anàlisi moral
o categorització de bons i dolents, simplement constatant la dificultat (o
impossibilitat) d’entesa entre dues concepcions de la vida tan allunyades l’una
de l’altra, com són la catalana i l’espanyola. Quina entesa es pot establir
entre algú que vol prendre les seves pròpies decisions i un tercer que li
respon que no en pot prendre cap perquè l’amo de la seva vida és ell? D’igual a
igual, és a dir, respectant l’altre, hi ha moltes enteses possibles, començant,
naturalment, per l’acceptació incondicional del dret de l’altre a ser el que
vulgui ser. De l’absolutisme, en canvi, de l’amenaça, de la imposició,
de la coacció, de la repressió, de l’agressió... no en pot sortir res més que
l’anhel de llunyania per part del sotmès. Aquest és el cas de Catalunya.
Una de les raons per
les quals el nacionalisme espanyol odia a mort el Procés és perquè ha despertat
milers i milers de catalans. La inexistència de tot horitzó que no fos la
gestió dòcil del dia a dia supervisada per Madrid feia molt difícil prendre
consciència que la mentalitat espanyola, la de Castella, no sols no havia
evolucionat sinó que continuava essent exactament la mateixa que la que va
envair Catalunya el 1714. Una Catalunya submisa, per tant, feia
innecessari que Espanya tragués el fuet i mostrés la seva natural ferocitat.
El Procés, però, ho ha capgirat tot, perquè ha obligat Espanya a mostrar la
seva autèntica personalitat, la seva cara real, i això ha afavorit que el poble
català baixés de la figuera i prengués consciència que els somriures i els
copets a l’esquena espanyols no han estat res més que un mirall de la submissió
catalana a Espanya.
A més submissió, més copets a l’esquena. I també més
benefici per als col·laboracionistes i més espoliació de Catalunya.
L'acudit gràfic del Ferran Martin explicita molt bé la situació.
Per entendre una
civilització, sigui quina sigui, cal parar atenció en la manera com expressa el
seu pensament. L’espanyola, en concret, l’expressa així amb relació al
referèndum català:
“Desafío independentista”,
“desacato”, “atentado”, “golpe de Estado”...
Per a Espanya, doncs, la
llibertat no és un dret inherent als pobles, com tampoc no era inherent als
negres ni tampoc a les dones.
Així, de la mateixa manera que els negres s’han
regit durant segles per les lleis dels blancs, i les dones s’han regit per les
lleis dels homes, també els catalans ens hem regit per les lleis dels
espanyols.
I, en aquest sentit, el col·laboracionisme ha jugat un paper
important fent la feina bruta de Madrid.
Pensem que el més denigrant de la
inferiorització dels negres no era únicament haver-se de regir per les lleis
blanques, el més denigrant era que fos precisament un negre qui recriminava a
un altre negre que gosés desafiar-les negant-se a seure a la part posterior de
l’autobús, com li tocava per la seva condició de negre.
Just la mateixa
escenificació que han sofert moltíssimes feministes per part de dones més
masclistes que molts homes. Era la manera de canalitzar les energies dels
dominats en benefici de la dominació. Així, els dominats estaven tan
ocupats barallant-se entre ells, que no tenien temps de revoltar-se contra el
dominador i alliberar-se. Nosaltres, els catalans, hem caigut en aquest
parany durant anys, la qual cosa ha alentit el procés que, per fi, estem a punt
de culminar.
L’articulació verbal
del pensament espanyol, doncs, ja veiem que és la pròpia d’una civilització a
anys llum de la nostra. Nosaltres parlem de la llibertat dels pobles, de
democràcia, de justícia, de drets humans, d’urnes i de vots, coses que per a
ells constitueixen un desafiament, un desacatament, un atemptat i un cop
d’Estat. El llenguatge que empren ja ho diu tot. És el llenguatge d’una
civilització militarista, dominadora, arrogant, que en diu ‘cultura’, de
torturar braus en una plaça i que, a més, exigeix que aquesta tortura la
practiquin fins i tot els qui la rebutgen. Una civilització que no ha sabut
abordar cap conflicte territorial de cap altra manera que no fos la via armada,
no és estrany que fins i tot en ple segle XXI mantingui la mateixa actitud. El
diari El Mundo, un diari
que es dedica a publicar informes falsos per difamar polítics desafectes i
alterar processos electorals, demanava l’altre dia al govern espanyol que
ofegui econòmicament els catalans i que militaritzi els Mossos d’Esquadra.
Queda clara l’estratègia, oi? Primer, per poder treure l’exèrcit al carrer, cal
dir que hi ha un cop d’Estat. Tant se val que sigui mentida, el que
pretén l’Estat espanyol és poder justificar verbalment les barbaritats que li
passen pel cap. El problema és que no ha mesurat les conseqüències de voler
viure al segle XXI d’acord amb la mentalitat del segle XVIII.
I també hi ha un
altre petit detall que no ha copsat, i és que un Estat que inhabilita i
empresona demòcrates, que segresta urnes, que emmordassa parlaments nacionals i
que, d’un referèndum, en diu “desafiament”, “desacatament”, “atemptat” i “cop
d’Estat”, és la viva imatge de la derrota.
Victor Alexandre
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada