Benvolguts,
Avui, divendres 9 de juny, que és un dia excitant perquè ha començat amb la declaració institucional del dia i data del referèndum, al Pati dels Tarongers amb parlaments sense guió d'en Junqueras i seguint un guió d'en Puigdemont, avui diem, per tant, que totes les ràdios i televisions catalanes i fatxes han parlat del proper esdeveniment. I a cada debat hi ha sortit el tema Comissió de Venècia! Per tant és obligat llegir aquest article i intentar entendre'l.
Com a exemple, després del Consejo de ministros ha sortit el franquista, fill de franquistes, net de franquistes, germà de franquistes, Iñigo no-sé-que més, explicant-nos un cop més que el referèndum no es farà! Ah, acompanyat d'una tal Tejerina tant o més fatxa que el ministre...
Avui, divendres 9 de juny, que és un dia excitant perquè ha començat amb la declaració institucional del dia i data del referèndum, al Pati dels Tarongers amb parlaments sense guió d'en Junqueras i seguint un guió d'en Puigdemont, avui diem, per tant, que totes les ràdios i televisions catalanes i fatxes han parlat del proper esdeveniment. I a cada debat hi ha sortit el tema Comissió de Venècia! Per tant és obligat llegir aquest article i intentar entendre'l.
Com a exemple, després del Consejo de ministros ha sortit el franquista, fill de franquistes, net de franquistes, germà de franquistes, Iñigo no-sé-que més, explicant-nos un cop més que el referèndum no es farà! Ah, acompanyat d'una tal Tejerina tant o més fatxa que el ministre...
Una pregunta i una
resposta que sortirà moltes vegades en els 113 dies que diuen que falten
fins l’1 d’octubre. L’autor explica que la Comissió de Venècia:
d’una manera molt clara, i gosaria dir pedagògica, distingeix entre un dret d’autodeterminació interna, que permet als pobles i nacions d’un Estat determinar el seu estatus dins d’aquell mateix Estat, i un dret d’autodeterminació externa, que permet pronunciar-se sobre la secessió.
d’una manera molt clara, i gosaria dir pedagògica, distingeix entre un dret d’autodeterminació interna, que permet als pobles i nacions d’un Estat determinar el seu estatus dins d’aquell mateix Estat, i un dret d’autodeterminació externa, que permet pronunciar-se sobre la secessió.
El
dret d’autodeterminació interna es fonamenta en les constitucions estatals i el dret d’autodeterminació externa, en el
dret internacional.
Vegem el
desenvolupament d’aquesta teoria i praxis:
AUTODETERMINACIÓ I
LLEI
Per què la Comissió de Venècia no
desautoritza el referèndum unilateral
Ferran Armengol
Ferrer
Foto: Hans Haacke
Barcelona. Dijous, 8 de juny de 2017
Foto: Hans Haacke
Barcelona. Dijous, 8 de juny de 2017
La Comissió Europea
per a la Democràcia a través del Dret, més coneguda pel nom de Comissió
de Venècia, presentada com a garantia de qualitat jurídica
i democràtica, ha aparegut de forma creixent en el debat sobiranista fins a la
moció del Parlament on es demanava al Govern que busqués el seu “assessorament,
reconeixement i aval” en relació amb el referèndum, la carta que el
president Carles Puigdemont va adreçar al president de la Comissió,
l’italià Gianni Buquicchio, i la seva cortesa –i gairebé immediata– resposta.
No insistiré en la valoració d’aquesta
resposta. Sí que trobo interessant, en canvi, entrar en la referència que s’hi
fa a la Constitució i l’ordenament jurídic. No cal dir que certs
sectors, potser decebuts per la carta de Buquicchio i el seu
contingut, han trobat una mena de consol en aquesta apel·lació a l’ordre
constitucional, que consideren una desautorització del
referèndum unilateral. Tanmateix, si repassem la trajectòria de la Comissió
de Venècia i el conjunt de la seva doctrina, no és tan clar que sigui així.
D’entrada, és important recordar que la Comissió de Venècia
es va crear l’any 1990 i ha admès tots els estats europeus que han accedit a la
independència des d’aquella data, que sumen gairebé una tercera part dels seus
membres actuals. Un d’ells, per cert, és el Kosovo, bèstia negra de la
diplomàcia espanyola, que malgrat tot, comparteix taula a la Comissió
amb la delegació d’Espanya.
Per tant, l’aparició d’un nou Estat
independent a Europa no representa cap novetat, ni res estrany per
als membres de la Comissió de Venècia. Tant és així que el desembre del 1999
ja s’hi va aprovar un dictamen on establia la seva
postura sobre l’autodeterminació i la secessió. D’una manera molt
clara, i gosaria dir pedagògica, la Comissió de Venècia distingeix entre
un dret d’autodeterminació interna, que permet als pobles i
nacions d’un Estat determinar el seu estatus dins d’aquell mateix Estat, i un
dret d’autodeterminació externa, que permet
pronunciar-se sobre la secessió. El dret d’autodeterminació interna
es fonamenta en les constitucions estatals i el dret d’autodeterminació
externa, en el dret internacional.
Malgrat
que la constitució d’un Estat no contempli la secessió d’una part del territori,
això no vol dir que pugui oposar-se a la voluntat d’una part dels
ciutadans d’abandonar aquell Estat per crear-ne un altre
La conseqüència d’això és que, malgrat que la
constitució d’un Estat no contempli el supòsit de la secessió d’una part del
territori, això no vol dir que pugui oposar-se a la voluntat
d’una part dels ciutadans d’abandonar aquell Estat per crear-ne
un altre independent. Per reblar aquesta afirmació, la Comissió es
remet al famós dictamen del Tribunal Suprem del Canadà en l’assumpte Quebec,
on s’afirma que l’ordre constitucional no pot ser
indiferent a la clara expressió d’una clara majoria de quebequesos en resposta
a una qüestió clara en el sentit que ja no volen continuar al Canadà.
Aquesta és, doncs, la doctrina de la Comissió
de Venècia, que l'aplicaria posteriorment als referèndums
d’autodeterminació de Montenegro i de Crimea. La conclusió en un cas i en l’altre va ser ben diferent. No
podia ser d’una altra manera, tenint en compte que el referèndum de Crimea no
tenia més objecte que legitimar l’ocupació d’un territori per la força. És important recordar-ho, tenint en compte la tirada
de certs acadèmics pel dictamen de Crimea, al qual han volgut presentar
com una mena d’avís del que la Comissió de Venècia podria dir sobre el
referèndum català.
L’exercici del dret d’autodeterminació
externa (per utilitzar la terminologia de la Comissió) és, per
tant, plenament legal, es regeix pel dret internacional i no
se li pot oposar cap disposició constitucional interna.
En l’actualitat, el dret
d’autodeterminació es considera un principi estructural de
l’ordenament internacional, estretament lligat amb
la prohibició de l’ús de la força, al qual les Nacions Unides
reconeixen un paper fonamental a l’hora de realitzar un ordre internacional
democràtic i equitatiu.
No és
admissible emparar-se en la Constitució per negar als pobles que formen part
de l’Estat espanyol l’exercici del dret d’autodeterminació
El seu fonament està en la Carta de les
Nacions Unides i en els Pactes de drets civils i polítics i de drets
econòmics, socials i culturals, ambdós vigents a Espanya des de 1977.
Tots aquests instruments són tractats internacionals ratificats i en
vigor al Regne d’Espanya i, com a tals,
vinculen totes les autoritats espanyoles –inclosa la Generalitat de Catalunya–
i formen part de l’ordenament jurídic espanyol, tal com es desprèn de l’article
96 de la Constitució espanyola i l’article 1.5 del Codi Civil. Encara caldria afegir les nombroses resolucions de Nacions
Unides i els acords de caràcter polític dels quals Espanya ha estat
part i que proclamen el dret dels pobles a l’autodeterminació. No és, doncs, admissible emparar-se en la
Constitució per negar als pobles que formen part de l’Estat espanyol
l’exercici del dret d’autodeterminació.
En aquest sentit, la condició de Catalunya com a nació
o poble és innegable. No té sentit aquí entrar en discussions escolàstiques sobre que sigui un
“poble” als efectes de la Carta de les Nacions Unides, i si
aquest concepte és aplicable als catalans. Catalunya
és nació perquè així ho han sentit els catalans al llarg del temps, ho han
expressat en diverses ocasions al llarg de la història, ho han manifestat el
Parlament de Catalunya i el Govern de la Generalitat i, no menys important, ho
han admès la Constitució de 1978 i l’Estatut d’Autonomia del 2006 en reconèixer
Catalunya com a nacionalitat. El mateix es pot dir de les
declaracions sobre l’Espanya plurinacional que últimament s’han deixat
sentir: si
Espanya és plurinacional és perquè la integren diverses nacions.
No cal dir que aquest dret a
l’autodeterminació s’ha d’exercir per mitjans democràtics. Naturalment, si
el Govern espanyol s’hi avingués, això quedaria garantit de manera consensuada amb
les autoritats catalanes, tal com ha passat a Escòcia o al Quebec. Però
les coses són com són, i la Generalitat s’ha vist abocada a una actuació
unilateral, impulsant pel seu compte la convocatòria del referèndum.
Un
referèndum unilateral que ofereixi suficients garanties democràtiques pot
considerar-se ajustat a l’ordenament jurídic internacional i a la Constitució
espanyola
Ara bé, que sigui unilateral no implica
que sigui il·legal. D’acord amb l’article 4 de l’Estatut
d’Autonomia vigent, els poders públics de Catalunya estan subjectes
a l’obligació de promoure el ple exercici de les llibertats i els drets
fonamentals, les condicions per fer reals i efectives la llibertat i la
igualtat dels individus, i els valors de la llibertat, la democràcia, la
igualtat, el pluralisme o la pau, entre d’altres. Aquesta obligació, que es recondueix a
garantir el dret d’autodeterminació dels catalans, pot validar legalment l’actuació
de les autoritats de Catalunya a l’hora d’impulsar el referèndum, més quan el
Govern espanyol –que també hi està obligat– manté l’actitud obstruccionista
prou coneguda de tots.
És a dir, un referèndum unilateral, que
ofereixi les suficients garanties democràtiques –que la Comissió
de Venècia ha sintetitzat en el seu Codi de bones pràctiques– pot
considerar-se ajustat als requisits exigits per l’ordenament jurídic
internacional vigent i també per la Constitució espanyola. Això ho
apreciaran, sens dubte, els membres de la Comissió de Venècia. El que no cal, tanmateix, és obtenir un
“reconeixement o aval” explícit, com semblava demanar el Parlament. La mateixa doctrina de la Comissió permet donar resposta des
d’ara mateix a totes les qüestions que es plantegin.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada