dimarts, 13 de gener del 2015

13/01/15. Xavier Diez. Islam i esquerres: Un problema de coherència. Sovint l’instint religiós se substitueix per la sacralització de la ciència, el progrés o un racionalisme (sovint irracional), especialment entre els moviments marxistes.

Benvolguts,
Hem publicat diversos articles del Xavier Díaz. El títol Islam i esquerres: un problema de coherència, no necessita massa introducció.
El darrer article del Xavier Díaz del 27 de desembre de 2014 incloïa una comprimida biografia que paga la pena de llegir i que explica perquè els seus coneixements li permeten fer segons quines asseveracions, prendre un determinat partit i amb valentia donar les seves raons. Aquest darrer article explicava la covardia borbònica i la conjunció d’interessos entre la monarquia franquista espanyola (atado y bién atado) i el poder del franquisme sociològic (de fet és la filosofia del PPSOE, posada al dia en la transició franquista, amb el suport de Willy Brandt i de les altres socialdemocràcies europees, que tenia com a objectiu primordial enfonsar el PCE (i el PSUC) i empènyer el PSOE, creant al mateix temps una pseudo-democràcia molt estable de dos partits nacionalistes espanyols majoritaris, i els partits potents però d’un abast territorial limitat com el PNV, CDC o el primeríssim PSC d’en Reventós que es fotin...). Ara d’aquest poder del franquisme sociològic se n’anomena la casta.

En aquest article es parla d’un altre problema difícil, de l’Islam i les esquerres: un problema de coherència. Com molts dels comentaris afegits al final d’aquest article trobo que és encomiable la valentia de l’autor a manifestar-se d’esquerres i capaç de distingir entre Islam i islamisme i capaç de posar en un mateix sac, com jo faig sempre, les tres religions monoteistes, de tronc absolutament comú, així com els problemes comuns que comporten.

Vegeu com a exemple una de les potents reflexions filosòfiques de l’autor:
·        És en els seus fonaments la idea d’il·lustració, d’emancipació de l’individu del pensament màgic, de destruir els lligams feudals que impedien a cada persona el dret a triar el seu propi destí, i que sovint apareixia justificat de manera simbòlica en una religiositat patriarcal, on un Déu omnipotent i omniscient representava a escala divina, la desigualtat i opressió estructural de la societat estamental.
Així també en un dels comentaris hi diuen el següent:
·        M’han agradat molt les idees referents sobretot a la crítica a l’Islam des d’un punt de vista de llibertat individual (com a qualsevol altra religió/idea totalitzant) i a la posició de l’esquerra.
L’article presenta la necessitat biològica de l’autor (necessitat sempre delicada) d’explicar amb coherència com la filosofia de les esquerres ha de crear camins per relacionar-se amb l’islamisme.

Espai de dissidència. La bitàcola de Xavier Diez
10 de gener de 2015    Economia i SocietatFilosofantInternacional    
Islam i esquerres: un problema de coherència

portadas-satiricas-de-la-revista-charlie-hebdo-_693_573_1181288

Enceto inconscientment aquest article, sabedor que em causarà disgustos i que no em ve gens de gust endinsar-me en un camp de mines.
També entenc que no és el millor moment per encetar reflexions quan els darrers esdeveniments han generat gran tensió, tanmateix, freqüentador de mitjans polítics, socials i intel·lectuals alternatius, constato que mai s’ha abordat qüestió tan delicada d’una manera oberta i sistemàtica: quina ha de ser l’actitud que han de tenir les esquerres amb l’islam?

Escric espantat, perquè a l’integrisme de determinats mitjans que fan una identificació mecànica entre terrorisme i comunitat musulmana, escolto altres debats, no menys mecànics, que assimilen qualsevol crítica a l’islam a unes intencions xenòfobes. O escolto també algunes teories conspiratòries, del més pur estil Willy Toledo, que em deixen més que preocupat. Tanmateix confesso haver quedat escaldat més d’un cop per emetre judicis personals, que han comportat reaccions que encara em sorprenen. Així, a tall d’exemple, i davant d’un públic majoritàriament anarcosindicalista, vaig ser recriminat en afirmar que “els anarquistes, com havien fet tradicionalment amb els treballadors, haurien d’organitzar cursets d’ateisme entre la comunitat musulmana”, com si aquests no tinguessin dret a tenir una segona opinió sobre la transcendència. O també recordo haver estat molt criticat per gent d’esquerres per manifestar-me contrari a la imposició del vel … a una nena de deu anys en una escola pública!

Genealogia de les esquerres
Tenim un problema de coherència. Aquest batibull ideològic tradicionalment identificat amb les esquerres té una trajectòria i uns elements comuns. És en els seus fonaments la idea d’il·lustració, d’emancipació de l’individu del pensament màgic, de destruir els lligams feudals que impedien a cada persona el dret a triar el seu propi destí, i que sovint apareixia justificat de manera simbòlica en una religiositat patriarcal, on un Déu omnipotent i omniscient representava a escala divina, la desigualtat i opressió estructural de la societat estamental. De la mateixa manera, les “esquerres” són en bona part responsables (sovint des d’una perspectiva fosca i cruel) de la supressió dels comunitarismes. Es tanquen els guetos europeus, es pretén acabar amb les discriminacions o privilegis d’uns grups respecte d’altres, i es procedeix a crear una comunitat fonamentada en la igualtat de drets i deures. Es descobreix la llibertat entesa com a capacitat d’alliberament d’antigues opressions, dogmes o lligams personals i col·lectius. Sovint l’instint religiós se substitueix per la sacralització de la ciència, el progrés o un racionalisme (sovint irracional), especialment entre els moviments marxistes. En altres casos, com succeeix en el món llibertari, es construeix un relat segons el qual la naturalesa humana és pura i igualitària, i en l’espiritualitat es mata un Déu autoritari i se substitueix per pràctiques espiritistes, en un desig de contactar amb el més enllà sense jerarquies ni intermediaris. En tot aquesta revolució filosòfica que les esquerres aporten a la humanitat, hi ha un fet fonamental: la llibertat individual, l’ànsia per la igualtat, i una voluntat de fraternitat humana.
Identificar l’islam, una religió, amb el conjunt de la seva comunitat és un error absolut, un triomf dels sectors fanàtics i intransigents, que estableixen la identificació del conjunt dels creients (ummah) com a fet determinant de la pertinença d’uns individus a una autoritat despòtica, a la submissió a Déu (islam vol dir, literalment, això). Aquesta identificació automàtica es podria entendre entre els partidaris de l’antic règim, per als quals les jerarquies contenen elements simbòlics i essencials. En el món fanàtic de la religiositat medieval i d’antic règim, s’entenia que la comunitat era fonamentalment de fe. I els “pecats” individuals eren atribuïts col·lectivament. D’aquí la fúria de les inacabables guerres de religió o les persecucions i massacres contra les minories ètniques o religioses. Fer una crítica a una religió i identificar-la com un atac a la seva integritat de la comunitat és una terrible equivocació, perquè imita precisament als sectors reaccionaris, als defensors de separar grups en funció de casuístiques arbitràries, a negar que un individu és la suma d’un conjunt d’identitats múltiples i canviants.

L’islamisme com a problema
L’islamisme és un problema. Especialment per als musulmans. No només perquè estadísticament en siguin les principals víctimes, sinó perquè els força a identificar-se, per unanimisme intern o pressions externes, en funció del factor religiós. Aquest és un dels factors que des de fa alguns anys he pogut contemplar en els darrers anys. Persones que comparteixen amb els seus iguals un seguit de factors múltiples i canviants que els permeten interactuar en
condicions d’igualtat amb les persones pròximes: ser del Barça, del club super 3, fan de Justin Bieber, de l’equip de handbol del poble,… i que a partir de l’arribada d’un imam finançat per les monarquies del Golf, simbolitzen en el canvi d’indumentària sobtat, el radical canvi d’identitat. A partir d’aleshores es presenten, essencialment, com a musulmans. I aquesta renúncia a interactuar com a iguals (idèntics drets, iguals riscos) és el que també empeny el grup a l’aïllament al replegament comunitari, a la incomunicació i a guetos que tenen molt de voluntari. Al cap i a la fi, qualsevol que hagi treballat a escoles, hospitals, serveis socials o espais on hi ha interactuació entre persones d’orígens diferents haurà vist moltes coses (i constatarà que la immensa majoria s’han instal·lat en un terreny de joc comú i interactuen amb normalitat amb els seus conciutadans) en què es detecta un replegament intern, i que té la religió com a l’eix central que pivota sobre la seva existència. En opinió meva, escèptica i poc impressionable, entenc que no és tant el fet religiós com un reforçament de la desigualtat interna d’un col·lectiu, que reacciona regressivament, amb pretextos alcorànics, davant els riscos de dissolució comunitària, de transformació de les regles del joc dins les famílies i la gent propera. D’aquí que s’activin mecanismes de control especialment durs contra les dones, amb la intenció que, en evitar matrimonis mixtos, puguin mantenir la coherència cultural i la relació de poder entre patriarques i cacics locals. El control de la sexualitat i la reproducció esdevé un instrument defensiu, no tant per a la conservació dels elements culturals, sinó per preservar la lògica de domini intern dins del grup.
El problema, com sosteníem a l’inici d’aquest article és l’escassa coherència amb què reaccionem davant d’un problema complex. L’islam és criticable? En la meva opinió sí. Absolutament. Com qualsevol altra creença. Tanmateix, quan he fet afirmacions provocadores de l’estil de “menys mesquites i més biblioteques”, m’he trobat amb més d’una fàtua…per part d’ateus d’esquerres. Si canviés mesquites per esglésies, els mateixos que em condemnen, em proposarien per un premi. Al cap i a la fi, la separació d’església i estat, la dessacralització de la vida pública són fites que en bona part hauríem d’agrair a laics i republicans. Tanmateix, qualsevol crítica a una religió no cristiana implica ésser titllat automàticament de xenòfob.

Criticar a l’islam
Doncs sí, jo critico l’islam. Com les religions monoteistes, aquesta es fonamenta en una concepció patriarcal del poder. Al cap i a la fi, el Déu dels musulmans és una representació a escala divina d’una societat àridament jeràrquica. També critico el seu dret civil, conegut com a xaria, que estableix un paper subordinat a les dones, o el tracte que mereixen els que no formen part de la secta (la majoria de lectors d’aquest article formen part del mateix club que jo, el dels infidels), o que sigui una obligació estendre les seves creences, o que pretenguin tenir el monopoli de la raó teològica, o un miler de coses més que no tinc cap problema a repetir en el cas del cristianisme o el judaisme (al cap i a la fi, l’islam no resulta altra cosa que un sincretisme d’ambdues religions amb creences ancestrals). I qui pensi que criticar l’islam em converteix en un islamòfob, faria bé de treure’s l’ESO. Sóc capaç de separar un intangible (un conjunt d’idees com totes qüestionables) de les persones. Les idees defensades per l’islam em semblen, en bona mesura, perverses. Les persones que practiquen la fe em semblen… depèn de qui! Només puc parlar dels que conec o he conegut. Alguns em semblen excel·lents persones, altres em cauen fatal. La conclusió és que en aquest món generositat i estupidesa estan molt ben repartides, per nacionalitat, per fe, per ideologia, per gènere,…
El problema és que quan hom critica una religió o una idea política (o pitjor encara, una religió com a idea política, com l’integrisme catòlic, islàmic o jueu), automàticament les esquerres surten en tromba a protegir els immigrants de fe musulmana i a presentar-los com a víctimes de la xenofòbia. En certa mesura, aquesta reacció visceral els converteix en menors d’edat, com si ells mateixos no poguessin emetre les seves pròpies opinions o prou capaços de jutjar el que veuen, o d’interactuar en igualtat en el debat social o teològic, d’enlluernar-nos amb els seus arguments o quedar en evidència. A ulls de molts militants de l’esquerra, farcida de paternalisme i de supèrbia moral, els pot alleujar la consciència. A ulls de bona part de la ciutadania, els desautoritza per la manca de coherència. Tractar diferent a uns o altres és un principi de justícia elemental de la qual som conscients des que som a l’escola primària. La idea que cal defensar una minoria de la crítica social és convertir-los en menors d’edat, i és interpretat sovint per molts com a part del folklore (o la litúrgia) d’una part de les esquerres. I això, malauradament és el que està farcint de vots i suports a personatges (i ideologies) perilloses com les que alimenta el Front Nacional de Marine Le Pen, o a casa nostra, a Plataforma per Catalunya, que són paradoxalment els qui tenen una mentalitat comunitària, car separen entre un “nosaltres” i un “els altres” que ens remet al món premodern i comunitarista. Defensar els musulmans, preventivament, pel sol fet de ser-ho és un terrible error de les esquerres. Defensar els individus de les injustícies i discriminacions, plantejar accions sense discriminar ningú, en raó de les dificultats socials reals, i entenent que cal complir unes regles del joc molt simples (el respecte als valors de l’esquerra) seria tota una altra cosa.
A les esquerres correspon vetllar per la llibertat, la igualtat i la fraternitat. I combatre, per tant, tots aquells obstacles que les impedeixen. I sovint, les religions autoritàries, les creences premodernes, pròpies i alienes, ho són.



Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
6 Respostes a "Islam i esquerres: un problema de coherència"
  1. Gema escrigué:
Llegint el títol m’esperava qualsevol cosa. Quan ajuntem esquerres i islam, com ben dius ens convertim, i sembla que s’hagin d’empassar certes coses perquè “són els seus costums” i per tant s’han de protegir.
He quedat molt parada amb les teves paraules i m’apunto més d’una frase que m’ha semblat genial. Simplement genial. I enhorabona per la teva valentia perquè dir segons què a segons qui, implica penjar-te un cartell ben incòmode.
  1. Josep Arroyo escrigué:
Xavier, molt interessant el teu article. Efectivament, les esquerres (i jo me’n considere part) tampoc estan lliures de la seua quota de dogmatisme, cosa que a mi em sap especialment greu.
Per a resumir-ho molt barroerament, diria que l’esquerra, quan es troba en un debat que la col·loca entre l’espasa i la paret, “instintivament” (o “dogmàticament”, o “estratègicament”, per a no fer-li el joc a l’extrema dreta) pren partit per certes minories contra certes majories; quan, el que caldria fer, seria criticar per igual, amb serenitat però amb fermesa, a totes dues bandes.
O siga, denunciar per una banda el colonialisme i el neo-colonialisme d’Occident que empeny a emigrar, precisament cap a Occident, a molts musulmans per a, a continuació, amb una xenofòbia latent que cada dia que passa és menys latent i més evident, tractar-los com a estrangers eterns i discriminar-los laboralment i simbòlicament. I al mateix temps, criticar en l’Islam tot allò que les esquerres han criticat sempre al cristianisme, i que, en bona mesura, continua present en les societats occidentals actuals encara que aquestes cada vegada siguen més laiques (cosa que, de passada, demostra que els problemes dels que parlem van molt més enllà de la religió, i que són anteriors, paral·lels i posteriors a les religions): el masclisme, la desigualtat, el dogmatisme, un tradicionalisme que topa amb el valors democràtics, etc….
  1. Sèquia Monar (Girona) escrigué:
Molt bon article, felicitats!
La veritat és que em sembla que no podré arribar a entendre mai aquest part de l’esquerra que defensa l’islamisme. Només es pot entendre per no haver entès que allò de “l’enemic del meu enemic és el meu amic” alguns cops és una molt mala idea. Ho dic per aquell raonament simplista de: els islamistes són antiamericans…
  1. Guillem Colom escrigué:
Moltes gràcies per un fantàstic article. M’han agradat molt les idees referents sobretot a la crítica a l’Islam des d’un punt de vista de llibertat individual (com a qualsevol altra religió/idea totalitzant) i a la posició de l’esquerra.
Et seguiré llegint amb ganes.
  1. joanr escrigué:
Totalment d’acord. Sempre he pensat tal com expliques, però el dogma oficial de l’esquerra és una visió acrítica del món arabo-musulmà, sembla que esperen que d’allà vindrà la revolució pendent. Encara espere la convocatòria d’alguna manifestació contra el feixisme islàmic que mata periodistes, jueus… i tot el que pilla.
  1. Blanca Serra Puig escrigué:
Hi estic totalment d’acord; en trenta anys a l’ensenyament secundari no he tingut cap problema amb alumnes musulmans/musulmanes i sí, en canvi, amb testimonis de Jehovà per anar de viatge d’estudis i haver de dormir fora de casa; el que em sembla és que perquè hi hagi canvis de percepció i comportament cal que surti de la comunitat i de les persones mateixes i no com a fruït de reglaments i lleis exteriors per més assenyades que siguin; invertir en educació, sobretot en les noies, em sembla que és una de les millors inversions.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada