dijous, 29 de gener del 2015

29/01/15. PuntAvui. Catalunya, un estat solvent. El rating financer català estaria per sobre de l'espanyol si Catalunya fos independent. L'estat propi, molt solvent. Destí incert si no hi ha pacte, també per a Espanya

Benvolguts,
Avui presentem 4 articles (en tenim més!) sobre la solvència econòmica de la Catalunya independent.
Si us hi fixeu veureu que tots els economistes donen per fet que caldrà una negociació amb Madrid per resoldre la qüestió d’actius i passius dels dos estats. L’Albert Pont en parla molt al Delenda est Hspania! 
I el motiu que tothom argüeix i que aquí també se’n parla és que Espanya hi té molt més a perdre, des del punt de vista econòmic, que no Catalunya.
Com que la tossuderia espanyola és infinita hem d’estar preparats per que la operació sigui a tres bandes, Espanya, Catalunya, Unió Europea. Per tant la UE hi ha de jugar un paper important. Molt important. I trobo molt ben fet que el Govern català hagi fitxat l’Amadeu Altafaj per representar-nos a Europa. Á veure si la sortida d’ERC serà posar-li un comissari polític a l’Altafaj per tal que no es cregui només al Mas!

Vegem els articles:

29/01/15
Editorial PuntAvui
1. Catalunya, un estat solvent
Les conclusions de l'estudi ‘Aproximació al risc sobirà d'un Estat català' elaborat pels economistes Joan Elias i Joan Maria Mateu, membres de la comissió d'economia del Col·legi d'Economistes de Catalunya, posen en escrit d'una manera ordenada, documentada i ben fonamentada tot un seguit de previsions sobre la solvència d'una Catalunya independent que han anat sortint amb més o menys raonaments i dades durant els últims temps. L'informe no sorprèn, per tant, i aquest és el seu valor. El valor de constatar que l'economia i el sector públic català poden sostenir unes estructures d'estat no només al mateix nivell i amb la mateixa eficàcia que actualment sinó molt millor.
Les estimacions efectuades per aquests economistes es basen en unes variables perfectament veraces com el PIB, el dinamisme de l'economia, la capacitat exportadora o la generació de recursos propis per al sistema de pensions. Uns arguments que s'han d'explicar bé per tal que la població catalana, quan hagi de passar per les urnes, sàpiga que amb el sentit del seu vot podrà decidir si aquest país pot fer el salt qualitativament endavant que, entre altres coses, permetrà oferir serveis millors a la ciutadania. La independència, segons aquest estudi, no només és un objectiu legítim sinó una necessitat indefugible. Anant més enllà de les conclusions de l'estudi, es pot aventurar que Catalunya ha arribat a un punt de maduresa no només política sinó econòmica per poder decidir per ella mateixa, un punt en el qual qualsevol pas enrere no només no beneficia el benestar dels catalans sinó que, cada cop més, el posa en risc, el risc de pertànyer a un estat actual que drena l'èxit català.

28 de gener de 2015
Directe.cat. ACN
Catalunya tindria un qualificació d'A+ set esglaons per sobre del ràting actual de bo porqueria si fos independent, segons un informe del Col.legi d'Economistes. El rating espanyol baixaria.


L'estudi del Col·legi d'Economistes “Aproximació al risc sobirà d'un estat català”, signat per pels economistes i membres de la comissió d’Economia de l’entitat, Joan Elias i Joan Maria Mateu, assegura que amb una Catalunya independent, sense arrossegar el dèficit fiscal històric que es manté amb Espanya, la nota de solvència estaria ''com a mínim'' al mateix nivell del País Basc i permetria l'accés als mercats, que avui té tancats per captar finançament. L’estudi també destaca que el rating financer català estaria per sobre de l'espanyol en una Catalunya independent i que el rating espanyol baixaria. 



Segons informa l’ACN, els economistes Joan Elias i Joan Maria Mateu són els autors de l'estudi 'Aproximació al risc sobirà d'un Estat català' encarregat des de la comissió d'Economia del Col·legi d'Economistes de Catalunya i que vol posar llum a la situació que tindria una Catalunya independent per captar recursos econòmics del mercats quan actualment té l'accés tancat i s'ha de finançar a través de la via del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) posat en marxa des del govern espanyol.


Els autors de l'estudi parteixen que a l'escenari de la Catalunya independent s'arribaria sense sortir de la Unió Europea i amb un procés d'acord no bel·ligerant amb les autoritats de l'estat espanyol i amb l'aval de la Unió Europea.

Per aquest motiu, els autors de l'estudi assenyalen que les conclusions de l'estudi es basen amb dades objectives a partir del pes econòmic de Catalunya i de la seva capacitat d'internacionalització.

Amb aquestes dades objectives i amb un escenari de país independent que deixaria de tenir el llast de les transferències de recursos a l'estat espanyol com a conseqüència del dèficit fiscal ''que s'arrossega històricament'' l'estudi defensa que les agències de qualificació posarien una nota a Catalunya d'A+, set esglaons de la nota actual que és de BB i que equival al bo porqueria, cosa que l'impedeix accedir als mercats per captar recursos. 

Els autors també defensen que només que Catalunya tingués un tracte fiscal ''similar'' al País Basc i a Navarra, ''no tan sols no tindria actualment problemes de finançament de cap mena, sinó que de ben segur gaudiria d'una qualificació com a mínim igual a la que tenen aquestes dues autonomies''En l'actualitat, Catalunya amb la nota del bon porqueria no té cap marge en matèria de finançament i per tant no té accés als mercats internacionals per captar recursos en l'emissió de deute sobirà. 

Joan Elias ha defensat en el transcurs de la presentació de l'estudi que aconseguir l'estatus d'una Catalunya independent només es podrà arribar per la via ''racional'' i d'acord amb l'estat espanyol amb l'aval de la Unió Europea. ''Un altre escenari suposaria fer fora de la Unió Europea a 7 milions d'habitants i fer fora a una economia de més de 200.000 milions d'euros'', ha reblat Elias. 

L'estudi parteix de valorar i posar nota a dos segments diferenciats de la realitat catalana que s'agrupen en:
·        la categoria del segment institucional i econòmic i
·        els segments del sector exterior, finances públiques i política monetària.
Un cop avaluats aquests segments, els autors posen la corresponent nota de qualificació en base a la metodologia utilitzada per Standard & Poor's, una de les tres agències internacionals de ràting.

En el primer segment institucional i econòmic la nota que posen els autors és de 2,5 punts en una franja que va de l'1 per indicar la nota més solvent fins el 6 que seria la pitjor nota. Per als autors en aquest segment Catalunya obté una nota de 2,5 cosa que equival a una qualificació d'una economia ''forta'' que fixaria un ràting que oscil·laria entre l'AA+ i el BB-.

L'estimació de l qualificació del segment exterior, finances públiques i política monetària la conclusió final dels autors és fixar una nota de 3,2 corresponent a un perfil que es podria qualificar d'una economia ''moderadament forta''. Una nota que amb la metodologia de les agències de qualificació deixaria una nota que aniria d'AA+ fins a B+.

Joan Elias ha explicat que amb aquestes notes, la qualificació final obtinguda per Catalunya seria d'A+ tot i que en la banda baixa podria ser d'A. La primera nota seria en base a què Catalunya assumiria un deute de l'estat espanyol equivalent al 9% de l'actual deute que arrossega l'estat espanyol valorat en un bilió d'euros, mentre que la segona nota més baixa, l'A, seria en cas que Catalunya assumís una part del deute similar al PIB de Catalunya en l'economia espanyola, a l'entorn del 19%.

Els autors defensen que aquesta nota suposa millorar set esglaons la nota actual de Catalunya i situa la nota de solvència d'A+ dos esglaons per sobre del País Basc i Navarra (A-) i quatre esglaons per sobre de l'estat espanyol que ara té la nota de BBB.

Els autors recorden que en aquests moments els mercats financers internacionals observen a l'economia catalana sense cap autonomia, depenent de forma ''absoluta'' en matèria fiscal i financera de l'estat espanyol, adverteixen el autors. 


3. L'estat propi, molt solvent
Un informe del Col·legi d'Economistes considera que, amb la independència, Catalunya passaria de l'actual “bo porqueria” a ser un país de solvència notable UE Destaca com a més improbable la sortida de la UE i l'euro
29/01/15 02:00 - barcelona - Xavier Miró


En les classificacions internacionals sobre la qualitat creditícia i la solvència, Catalunya se situa avui entre els països del que es qualifica com a “bo porqueria” (BB), on la inversió és especulativa, com Costa Rica, Guatemala i Hongria. Això impedeix a la Generalitat accedir autònomament i directa als mercats financers internacionals i fa que depengui de les decisions financeres del govern espanyol i de les transferències de fons d'aquell per mitjà del fons de liquiditat autonòmic (FLA) o del pla de pagament a proveïdors (PPP).
La raó principal és que la Generalitat no disposa del poder fiscal i la gestió pròpia dels recursos que genera la seva economia. Un informe presentat ahir i elaborat pel Col·legi d'Economistes de Catalunya (CEC) conclou que una Catalunya independent escalaria set esglaons en la classificació internacional i se situaria amb un notable (A+) entre els països forts per complir els seus compromisos financers. Sortiria de la zona del bo porqueria i entraria de ple en el grup de països en què resulta rendible i segur invertir. L'informe, realitzat pels economistes Joan Elias i Joan Maria Mateu amb la col·laboració d'altres, analitza amb la metodologia de l'agència Standard & Poor's el risc sobirà d'un estat català integrat a la Unió Europea i la zona euro després d'una sortida pactada de l'Estat espanyol.
Per saber quina seria la classificació internacional de l'estat català, l'informe avalua quina és o seria la situació de cinc àrees que es tenen en compte a l'hora de determinar aquestes classificacions: l'estructura institucional, l'estructura econòmica, el sector exterior, les finances públiques i la política monetària.

1.Estructura institucional
Avui Catalunya ja obté una bona nota pel que fa a la consolidació i el funcionament de les seves estructures d'estat, amb un Parlament democràtic i una administració de la Generalitat organitzada i amb competència en diverses àrees. L'experiència d'anys en la posada en marxa de les estructures administratives aplana el camí a la incorporació de les pendents, com l'agència tributària i l'administració de la seguretat social. L'informe deixa clar que la imatge com a deutor solvent milloraria molt en el moment que la Generalitat de Catalunya pogués gestionar tots els recursos generats al país.

2.Estructura econòmica
El PIB per càpita de Catalunya, determinant a l'hora de valorar la situació d'una economia, el 2013 ha estat estimat per l'Idescat en 27.298 euros, per sobre de la mitjana europea i d'estats com l'espanyol i l'italià. Si bé l'evolució del PIB ha patit una contracció del 5,7% en el període 2008-2013, es preveu que aquest haurà crescut un 1,4% l'any passat i creixerà un 2,1% aquest. Si es mantingués la tendència, l'informe especula amb creixements del 2,5 i el 3% fins al 2017. Però, a més, l'economia catalana està diversificada i no és volàtil després del baix pes relatiu que hi tenen l'agricultura, vulnerable a factors ambientals, i la fallida construcció.

3.Sector exterior
Tenint en compte que la liquiditat i el deute extern català no es coneixen perquè l'única balança oficial és l'espanyola, l'informe pren com a referència aquesta, que és deficitària. La necessitat de finançament exterior supera de llarg el 200% respecte als ingressos per compte corrent i les reserves disponibles. Però l'informe hi introdueix una mesurada millora tenint en compte que el saldo de la balança de béns i serveis catalans amb l'exterior arriba al 10% del PIB el 2013, una de les ràtios més elevades de la UE, i millor que l'espanyola. A més, el saldo negatiu actual de Catalunya per transferències corrents a l'administració central desapareixeria amb l'estat propi.

4.Finances públiques
El dèficit fiscal actual es convertiria en superàvit en no haver de fer front a les aportacions a la resta de l'Estat. La càrrega del deute és avui del 33% del PIB, baixa, i continuaria així si no hi hagués acord de separació amb Espanya perquè Catalunya no hauria d'assumir més deute. L'escenari que considera l'informe, però, és el de l'acord, i apunta que Catalunya podria assumir la part d'aquell deute corresponent a la despesa feta a Catalunya per l'Estat, situant-se en un 74%, per sota de la mitjana europea. Els autors consideren que el país podria assumir, fins i tot, un 19% del deute espanyol en correspondència al pes del PIB català i només perdria un nivell en la qualificació creditícia internacional. Pel que fa al cost per interessos, Catalunya es beneficiaria de la perspectiva de tipus baixos globals pels pròxims anys.

5. Política monetària
L'informe considera factible una moneda pròpia en cas de quedar fora de l'euro per la dimensió econòmica i el nou sistema financer del país. Però no ho preveu i aplica a Catalunya la solvència que li garantiria tenir l'euro i ser a la UE.

Joan M. Mateu. Economista
·        La situació econòmica i financera de Catalunya podria ser molt millor si no s'haguessin acumulat dèficits fiscals
de tants anys
·        Catalunya [independent] no tindria un ràting inferior al del País Basc i Navarra

Joan Elias. economista
·        La pressió perquè sigui un procés ordenat [la separació] serà molt elevada per interès de Catalunya, d'Espanya i d'Europa
·        [L'estat català] no tindria problemes per finançar-se i una prima de risc més baixa

4. Destí incert si no hi ha pacte, també per a Espanya
Si Catalunya acaba fent el pas definitiu cap a la creació d'un estat propi, la situació més probable és que la separació es faci en un procés pactat amb l'Estat espanyol però també amb la Unió Europea. La negativa hermètica actual del govern espanyol i la campanya continuada de la por per una sortida de la UE i l'euro són per a Elias i Mateu la gesticulació política pròpia de l'escenari preventiu, que intenta refredar les expectatives dels ciutadans. Però el dia D el govern espanyol s'haurà de posar a negociar perquè sortirà més ben parat d'una separació acordada i per la pressió internacional: “La pressió perquè sigui un procés ordenat i estable serà molt elevada per interès de Catalunya, Espanya i Europa”, afirma Elias, que es pregunta retòricament si la Unió Europea està disposada a fer fora una economia de set milions de persones i de més de 200.000 milions d'euros, més potent que moltes de les economies comunitàries. Una ruptura no pactada penalitzaria tant Espanya com Catalunya per la inestabilitat política, econòmica, bancària i financera que es produiria. Posat aquest cas, és impossible saber com evolucionaria la ràtio creditícia dels dos països.


Joan A. Forès

Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada