Benvolguts,
He trobat navegant per internet
aquest article que m’ha interessat moltíssim, perquè jo vaig ser alumne de l’Ausiàs
March en la seva i nostra etapa franquista.
Us el mostro i us el comento:
Història de l’Institut Ausiàs March. Barcelona.
Història
Els antecedents d’aquest centre cal vincular-los a
la Institución Libre de Enseñanza,
organisme privat que, allunyat de tot interès polític, confessional o filosòfic,
va assajar un nou model educatiu basat en la coeducació, en el desenvolupament i la
creació personal. Els seus
impulsors van ser Giner de los Ríos i
Cossio, entre d’altres i, aquestes mateixes idees, varen inspirar la gènesi
de El Instituto-Escuela de Madrid l’any
1918.
En temps de la II República, l’any 1931, es
publicà un decret que facultava la Generalitat de Catalunya per a la creació
d’un Institut-Escola a Barcelona.
D’aquesta manera naixia, per decret de 26 d’octubre de 1931, l’Institut-Escola del Parc com a centre
d’ensenyament secundari vinculat a una escola de primària integrada dins del Patronat Escolar Municipal. Aquest
centre s’inspirava en els principis pedagògics de l’Escola Nova catalana i en l’experiència de l’Instituto-Escuela de Madrid i representà el motor d’un sistema
nou d’ensenyament a l’etapa de secundària: català, integrador de l’alumne en el seu entorn i amb
voluntat de continuïtat amb l’ensenyament primari. Fou dirigit pel catedràtic
de física Josep EstalellaNota 1 i, essent cofundadors, els
catedràtics de llatí i francès Josep Vergés i Joan Nogués respectivament.
La popularitat i l’èxit de l’Institut–Escola del Parc de Barcelona va ser tanta que les
peticions nombroses i la manca d’espai, van fer necessària la creació el 1933 de
dos filials, l’Ausiàs March dirigit
per Joan Ras i el “Pi i Margall”
(des de 1939
Milà i Fontanals) dirigit pel Manel
Mateu. La ubicació de l’Ausiàs March
va ser en uns locals del carrer Campmany de Sarrià, a la vora de l’avui
Institut Químic.
A la Biblioteca actual de l’Ausiàs encara hi ha libres que porten el segell de
l’Institut – Escola “Ausiàs March” 1933. També
als arxius es conserven totes les fitxes dels expedients amb aquest
encapçalament.
L’any 1937 l’alumne
Carles Magrinyà sintetitzava així el projecte educatiu de l’Institut- Escola Ausiàs March, que ratificava la seva vocació de
centre educatiu públic:
“L’aspiració d’un
veritable Institut-Escola és l’educació integral de l’alumne. No sols pretén
preparar-lo per a l’ingrés a les Facultats i Escoles Professionals, sinó formar
el seu caràcter, descobrir i desenvolupar les seves aptituds, millorar les
seves forces físiques i plasmar el ciutadà conscient i responsable. En una
paraula, fer l’home íntegre, culte i capaç d’enfrontar-se amb la vida”.
El final de la guerra també va ser la fi de les
institucions de la Generalitat i per
tant, de l’Institut-Escola; sent el seu
claustre depurat i molts professors foragitats. Així doncs, en
conseqüència, també va ser tancat l’Institut-Escola
Ausiàs March.
El curs 1939-1940 va tornar
a funcionar l’Institut Ausiàs March,
suprimida ja la
coeducació, a una torre del carrer Muntaner, amb un nou claustre de professors, essent el seu director
Joan Camps Bellapart i Secretària Maria González. De fet, després de la
guerra, els
únics centres masculins que impartien els estudis de batxillerat a la ciutat de
Barcelona eren –a banda de l´Ausiàs
March- el Balmes i el Milà i Fontanals. A aquests s’afegiria, després,
l’antic Salmerón a l’edifici de la
institució privada Blanquerna,
situat a la Via Augusta, amb el nom
de Menéndez y Pelayo.
Havent quedat petita la torre de Muntaner,
l’Institut Ausiàs March va passar el curs 61-62 d’una manera provisional als
locals que avui encara ocupa l’Institut Emperador Carles.
“L’any 1967 començaren les classes a l’edifici on és ara,
al costat del Parc Cervantes, el parc de les roses. Aquesta ubicació tan
encertada, al peu de Collserola, amb
magnífiques vistes de Sant Pere Màrtir i
el Coll de Finestrelles, ventilat, i on els fums de la ciutat no arriben
gaire, ha estat fins ara el lloc ideal per continuar l’ideari pedagògic de l’Institut– Escola. El seu ferm tarannà
es manifestà en els moments políticament difícils del pas a la democràcia, essent el
primer claustre d’Espanya que escollia democràticament el seu director”(1), i normalitzava l’ús
del català com a llengua vehicular.
L’Institut Ausiàs March ha estat
pioner en un èmfasi especial en l’ensenyament de les llengües estrangeres. No
es pot oblidar que durant molts anys va ser l’únic Institut de Catalunya en tenir dotat un Seminari d’Alemany, endemés del d’Anglès i Francès. Aquest interès s’ha manifestat també al llarg
del temps en l’organització d’intercanvis amb alumnes d’altres països, com Holanda, França i Alemanya, que han
estat especialment enriquidors per als nostres alumnes.
L’any 1979 torna a implantar-se l’ensenyament en règim
de coeducació.
Des de sempre, també, ha prestat especial atenció
a l’ensenyament de les ciències experimentals com a eina
desenvolupadora del caràcter dels nostres alumnes. És un dels pocs centres que
compten amb amplis
laboratoris específics de cadascuna de les branques: química, ciències
naturals, física i tecnologia. Té a disposició dels alumnes dues
aules dedicades a la creació artística des de variats punt de vista: dibuix,
ceràmica, pintura i escultura. Disposa de diversos laboratoris d’idiomes
estrangers, de fotografia i de creació d’audiovisuals, així com
d’una aula-taller
d’equips informàtics i d’una biblioteca amb més de 15.000 volums i un
bibliotecari a temps complet.
L’ Ausiàs,
fidel al seu compromís educatiu i amb una enorme capacitat d’adaptació als nous
temps, no es va quedar enrere amb l’aparició de les anomenades noves
tecnologies. Disposa de 6 aules amb més de 130 ordinadors, connectats en xarxa
i amb accés a internet. Des del curs 06-07 a cada
matèria i a cada grup s’ha assignat una hora d’aprenentatge específic setmanal
en alguna d’aquestes aules.
Des de cada departament es fomenta l’interès dels
alumnes de batxillerat per la recerca seriosa i rigorosa. Cada curs s’assoleix
un excel·lent nivell en els treballs preparats, com proven els successius
premis rebuts.
(1) Paraules extretes del discurs
pronunciat per la Catedràtica Rosa Maria Nogués en la celebració del cinquantè
aniversari de la fundació de l’Ausiàs March.
Les magnífiques instal·lacions esportives de
l’Institut i l’entusiasme d’alumnes, professors i pares, han permès l’adhesió
de l’Ausiàs al Pla Experimental de
l’Esport a l’Escola. D’aquesta manera els actuals alumnes de primer i segon d’ESO, a més de les classes
d’Educació Física, s’organitzen i participen en equips esportius, la qual cosa
permet de fomentar en ells els valors de l’esforç i del treball i la
convivència en grup.
Conscients de la importància d’afavorir
l’expressió oral i la creativitat en una etapa de la formació en què l’alumne
necessita guanyar seguretat i madurar la seva personalitat, els alumnes de l’ESO aprenen tècniques d’ Expressió Teatral,
dedicant-hi dues hores a la setmana (una tarda).
El curs 07-08, dins d’un pla específic de millora
pedagògica del centre, es va introduir la llengua anglesa com a llengua d’aprenentatge al primer
curs de l’ESO. Aquest pla, que té una durada inicial de quatre anys, pretén
que l’alumne finalitzi l’etapa obligatòria d’estudis amb un domini prou sòlid
de l’anglès a nivells oral i escrit.
Actualment el nostre centre insisteix en la
importància de la transmissió de sabers i tria aquells que millor permeten als
nostres alumnes respondre als desafiaments que planteja al coneixement humà la
complexitat creixent dels obstacles que sorgeixen en la vida moderna. D’aquesta
manera persegueix la formació integral de l’alumnat i fa un esforç per implicar
les famílies en aquest procés. En aquest sentit els tutors dels diferents grups fan un
seguiment acurat de la marxa dels seus alumnes procurant mantenir una
comunicació fluïda amb els pares. L’objectiu és aconseguir que cada alumne
desenvolupi la seva personalitat tant com pugui, tot aprenent a desenvolupar el
sentit crític i cultivar els valors del respecte i la tolerància vers els
altres.
Els valors clàssics
però, encara vigents, com l’assistència a classe, la puntualitat, el respecte a
les normes de convivència, la integració de cada alumne amb independència de la
seva
classe social, nacionalitat, religió o ideologia política i la feina quotidiana dels alumnes a casa es promouen de manera sistemàtica.
classe social, nacionalitat, religió o ideologia política i la feina quotidiana dels alumnes a casa es promouen de manera sistemàtica.
Un cop implementats en el nostre centre els
estudis obligatoris de l’ESO i també
el nou batxillerat, vàrem introduir
dues branques d’estudis professionals (Explotació de Sistemes Informàtics i Administració de
Sistemes Informàtics), per facilitar així l’accés a aquells alumnes
del nostre centre o districte que així ho desitgessin. I s’aconsegueixen
excel·lents resultats en la integració en el món laboral posterior.
Per facilitar la integració al nostre país i a la
nostra llengua dels alumnes nouvinguts, l’Institut Ausiàs March disposa d’una aula d’acollida que ho
aconsegueix en un termini raonable (variable, en funció de l’origen de
l’alumne).
En els nostres arxius figuren els expedients de
vora 85.000 alumnes de procedències molt diverses i que han
tingut i tenen, en la vida adulta un paper rellevant com: l’expresident Jordi Pujol i Soley; l’escriptor
i pedagog Joan Triadú Font; l’aracnòleg Domènec Ventalló; el pintor Josep
Tharrats, na Montserrat Obiols Germà, el catedràtic d’Astronomia Juan José de
Orús, l’astrònom Joaquim Febrer, l’escriptora Teresa Juvé, els escriptors
Francesc Parcerisas i Quim Monzó entre molts altres.
No hi ha aquí espai suficient per ressaltar la
dedicació i la vocació de molts professors que han figurat en el claustre de
l’Institut, ni dels entregats directius que l’han gestionat al llarg dels seus
setanta cinc anys d’ història. Tots, però, dignifiquen el passat i present de
l’Institut.
Com afirmà la catedràtica Maria Rosa Nogués, filla
d’uns dels fundadors de l’Institut i també catedràtic de francès Joan Nogués, “la fermesa
compaginada amb la humanitat dels seus científics, la humanitat lògica dels
seus lletrats, han permès assolir als nostres alumnes de tots els temps un
excel·lent nivell tant acadèmic com de respecte i convivència escolar”. Són aquests uns valors pedagògics inicials i
fundacionals que avui dia encara perduren afortunadament al nostre centre.
Nota 1. Molt abans d’anar a l’Institut jo ja coneixia el
Dr. Estalella, primer director de l’Institut-Escola
del Parc. I el coneixia no personalment sinó a través del seu fabulós
llibre de Ciència Recreativa, que el
meu pare m’havia comprat expressament per tal de desenvolupar la meva afició a
la tècnica (ell era tècnic electricista). I ho va aconseguir perquè gràcies als
consells del meu pare i del professor Estalella vaig estudiar un parell de
carreres tècniques!
Nota 2. Jo vaig ser alumne de l’Institut Ausiàs
March del carrer Muntaner entre Marià Cubí i l’Avenir, però desgraciadament
fou en l’etapa franquista, per tant tot el que aquí s’ha explicat, certament
engrescador, havia desaparegut en aquell moment. Jo vaig entrar-hi als 10 anys,
en el curs 1947-1948, i vaig eixir-ne 6 anys més tard. En el temps que hi vaig
anar no hi havia coeducació, el català era proscrit i l’esperit de l’Institut
Escola havia desaparegut. Hi havia de director el Sr. Camps, professor de
física que era un bon home, com s’explica a l’apunt, però qui manava era la
comissària política o sigui la secretària de l’Institut i professora de
Geografia i Història, de nom Maria González que era una falangista grossa i
desagradable. El professor de matemàtiques era el Sr. Joan Ras, que pel que diu l’article havia estat el primer director
de l’Ausiàs March a l’any 1931 quan la
Generalitat va decidir crear-lo. Hi havia un interessant professor d’anglès, un
impresentable professor de francès, una impresentable professora de llatí, i un
interessant professor de literatura espanyola de nom Agustin del Saz
(evidentment la literatura catalana no existia en l’España de Franco). Tampoc,
evidentment, ens varen explicar mai qui era Ausiàs March ni ens varen informar
de la gènesi de l’Institut, les seves virtuts, la seva filosofia extreta de
tradició de l’Escola Nova catalana, de l’Institut Escola i de la Institución
Libre de Enseñanza (creada a Madrid per fugir de l’ensinistrament catòlic que
havia dominat l’ensenyament a les espanyes des del Concili de Trento) i que les
forces d’ocupació franquistes es varen cuidar d’esborrar de forma que no en
quedava cap rastre. Jo vaig patir cada matí des dels 10 anys a quarts de nou
del matí la hissada de la bandera espanyola (la que jo sabia que havia entrat
junt amb els tancs dels enemics de Catalunya per la Diagonal el 26 de gener del
1939). La hissada de la bandera anava acompanyada de la cantada del Cara
al Sol, l’himne falangista, i de tota una parafernàlia de nens en filera (a
formar, cubranse, deia el falangista professor de la Formación del Espíritu
Nacional) i en acabar l’himne després de “que en España empieza a amanecer!”
el falangista cridava
les consignes“ ¡España una! ¡España
grande! ¡España libre! ¡Arriba España! Viva Franco! que nosaltres havem de
corejar. Jo vaig patir les tandes d’Ejercicios Espirituales cada Setmana Santa,
l’aportació de l’església a la victòria feixista espanyola i la derrota dels
catalans. El que sí que recordo, per omissió, és que en els anys que vaig anar
a l’Institut mai ningú ens va explicar que Catalunya havia estat un país independent,
ni que teníem una cultura que ells s’havien esmerçat a eliminar sàdicament, físicament
i del cervell de la gent, ni ens varen explicar que hi hagués cap història de Catalunya
publicada, ni ens varen esmentar que a Catalunya s’havia parlat català. Evidentment
a casa hi havia llibres en català (un centenar i els conservo tots), es parlava només català a casa, al carrer i amb els companys de classe (a l’Institut al meu
curs de 30 alumnes hi havia dos nens que eren castellans i un que era alemany encara
que no vàrem saber mai de quin bàndol. Però no hi havia cap diari en català als
quioscs, ni s’editaven llibres en català ni a les llibreries hi havia llibres
en català. Les forces d’ocupació havien executat el genocidi cultural amb
perfecció! Tanmateix abans dels 15 anys, abans d'acabar el batxillerat, jo ja havia visitat repetidament les
llibreries de vell de Barcelona i m’havia proveït dels llibres que el franquisme m'havia furtat, dels llibres que les generacions
anteriors a la nostra havien tingut la sort de tenir: L’enciclopèdia escolar
catalana, La terra catalana, la Història de Catalunya-primeres lectures, Salut-higiene
i educació física, La nostra terra i la nostra història, els tres llibres de
poesia compilats per l’Artur Martorell, La mar, la plana, la muntanya; Les
plantes, els animals, els elements; Els pobles, les ciutats, els homes. També
altres llibres com L’amic-llibre primer de lectura. Us en mostro uns quants:
Un aclariment interessant
és el que hi vaig conèixer dos companys que ja em varen semblar interessants en
aquell moment i amb qui vàrem iniciar una amistat que ha durat tota la vida. L’un
era en Guillem Torrent (Guillermo en aquella època), ja traspassat i l’altre en
Francesc Padrós (Francisco en aquella època).
Joan A. Forès
Reflexions
Gràcies per aquesta referència vell amic Joan Antoni. És cert, els dos vam entrar a l’Institut Ausiàs March en aquell llunyà octubre de l’any 1947, junt amb en Guillem Torrent entre d’altres.
ResponEliminaT’agraeixo la informació que desconeixia sobre els antecedents de l’Institut en el temps de la República. Forma part de les moltes coses que ens van escamotejar i que segueixen amagant-nos. El teló de la història no s’ha aixecat encara.
Em sorprèn que el professor Joan Ras el mantinguessin com a docent havent estat al primer Institut Ausiàs March el 1931, però en canvi confirma la bona impressió que tenia d’ell tant com a ensenyant que com a persona.
Només voldria matisar algun dels teus comentaris recordant que la nostra reacció com a nens catalans i republicans (en teníem plena consciència) no era precisament d’incondicional docilitat sinó més aviat de resistència intuïtiva. Durant les formacions militaritzades al pati per hissar la bandera, que tan bé evoques, no es sentia sempre, ni de bon tros, el més ortodoxa dels Cara al Sol i a la classe de “Formación del Espíritu Nacional” vam organitzar algun pollastre de consideració apagant les llums i cridant mentre el falangista del “Hogar Zaragoza” encarregat de la nostra formació patriòtica també cridava demanant ordre i silenci. També és amb els companys de l’Institut, pràcticament tots, que posàvem tubs de pólvora blanca a les vies del tramvia quan la vaga del 1951. I és també amb els companys de classe que vaig córrer per primera vegada davant dels grisos a la plaça de la Universitat. En quan a la llengua, recorda que al pati, tret d’un parell d’excepcions, la llengua de comunicació era el català.
El seu fracàs ideològic, com a règim i com església va ser absolut. Ens van voler fer mesells però no ho van aconseguir sinó més aviat tot el contrari. Així ha estat també la nostra vida. Ah, per cert! El meu nom col•loquial en aquell temps i sempre ha estat Francesc i mai ningú m’ha anomenat Francisco. Una altra cosa és el que s’escrivia en la documentació.
I ara, al final, ens mantindrem fidels a la claror interior que ens va salvar de les ombres permetent-nos saber sempre que la raó ens acompanyava, encara que haguéssim perdut una guerra que nosaltres no vam tenir l’ocasió de fer. Per això durem la voluntat de renéixer com a poble fins al nostre últim alè.
YO ESTUVE SOBRE 1953, era en la calle muntaner de Barcelona, creo recordar una torre antigua. tienen algúna foto
ResponEliminaJo vaig ser dels pocs alumnes que vaig trepitjar els tres edificis darrers del Ausias. Vaig iniciar el curs 1961-62 a la torre del carrer Muntaner (Avui nums. 281-287) que ocupava tota la mançana, Vaig continuar al ara Emperador Carlos ( al carrer Enric Bargés) i vaig acabar el Preuniversitari a l'actual ubicació. El professorat d'aquells anys de dictqadura era molt bó. Només notàvem la pressió
ResponEliminafascista amb els profes de FEN i gimnàstica, que normalment eren falangistes. La resta segurament s'havien guanyat prou bé la seva oposició, llevat d'alguns no numeraris que canviaven cada any. Recordo amb gran simpatia el Sr. Brugués, el "theacher" que ens acompanyà sempre en les seves classes d'anglès, i la Sra. Maria Gonzàlez, secretaria i directora , però excel·lent professora d'història, amb ella vaig aprendre que sempre hi ha més d'una versió dels fets. Recordo també alguns companys famosos que hi van passar, no es cap secret que en Quim Monzó ( un curs darrera meu)
va deixar la seva petja, i anys més tard en Martí Perarnau que seria campió d'Espanya de salt d'alçada.
s
ResponEliminaVaig anar a aquest institut des de 1959 a 1963 a la torrer del carrer Muntaner i al ara Emperador Carlos a Sans.
Tots els meus records són bons tant de companys com de professors.Tot ho recodo com si fos ara. La llista de noms seria llarguísima.
M'agradaria descarregarme una fotografia de la torre del carrer Muntaner.
Cordialment
Agustí Salavert
El meu correu és
Elimina5681asg@gmail.com
Cordialment
Agustí Salavert